Då är det dags för det andra nomadgänget, och sista gänget i spelet (om de nu inte gör en uppdatering med nytt material):

En version där man ser mer av oogierna finns
här
Aldecaldos får lite mer presentation än Wraiths men väldigt lite som visar vad det är som skiller dem åt från Wraiths, även om trailern snackar om att nomaderna bryr sig om gemenskap och "familjen", men trailern gör det svårt att säga om det är något specifikt för Aldecaldos, och det är också svårt att få ett visuellt intyck rörande hur de skiljer sig åt. Så åter igen får vi ta o använda oss av
Cp2077 fanwiki säger om dom: som sagt i inlägget om Wraiths så ska i
Cp2077 värden ska det finnas en utvecklad nomadkultur (inte så olikt
Edge nomad sfär) med sju "nomadnationer", och Aldecaldos är en av dem, och den som har sitt territorium i utanför av Nigth City's stadsgräns.
Av det man såg av trailern o bilden ovan får man inte så bra ide om dem, känns som ättlingarna till
Dukes of Hazzard och
Stock car racing traditionen med inslag av
The Fast and the Furious, fast i kalifornisks ödemark/glesbygd.
Enligt vad som står där, o de ska citera
The Official Digital Artbook of Cyberpunk 2077 så ska Aldecaldos, eller rättare sagt nomaderna iallmänhet "embody the utility and efficiency associated with our Entropism style. Their clothing must withstand the hardships of the road, combining military-survivalist motifs with elements of biker and road warrior culture such as leather jackets, knee pads (or protective implants) and trucker hats." och jag måste säga att man inte direkt ser det baserat på bilden ovan eller trailern. De känns alldeles för planerade o hela jämfört med vad vi såg av Entropitismen i stilklippet, o kläderna känns inte egentligen väderbitna nog för den livsstilen de ska ha.
Jag finner Aldecaldos tråkiga, det känns inte egentligen som de har något som gör att man ser att de är en grupp, alltså selarna som de två i mitten har e ju något gemensamt men det saknas något som gör att jag tänker att de tillhör samma gemenskap. Om jag skulle omdesigna Aldecaldos skulle jag luta mig mer åt långtradarkläder, MC utstyrsel (då med ögat på 99%-arna, inte OC gängen), moderna cowboy kläder, ge dem lite mer ihopplock känsla, och/eller snegla mer på hur mexikanska glesbygdsfolk o ranchare klär sig eftersom Aldecaldos ska röra sig fram å tillbaka över gränsen. Tror att jag som gemensam markör skulle använda mig av att många av dem har smycken/hårband/liknande som är baserade på de traditionella hantverken från nord Mexiko, de indian stammar/nationer vars territorium Aldecaldos rör sig över + cowboy smykningar.
Det vi ser av Aldecaldos i trailern och på bilden ovan har inget som gör att jag skulle tänka att de skulle vara en still i
Edge, men om de fanns i
Edge så skulle de ha #Pleb och möjligen #Rugged, kanske också #Banal. Som de beskriv skulle de falla under nomaderna, men verkar inte falla in i någon av de stora falangerna, de är inte autobahnditiska eller mordiska nog för att vara marodörer, lever inte på vattnet som vrakare, tillhör inte ett ursprungligen nomadfolk som har återgått till sina rötter, och känns inte backpacker/safari/Eat-pray-love/naturturism nog för att vara neomader. Det finns nog någon typ av mindre falang som är mer av diversehandlare som rör sig mellan områden och bara då o då är tjuvar o rövare, men den är inte omnämnd i Edge, så vi får bara säga att de är nomader kort o gott.
Vad tycker folk? Är det bra eller dåliga kommentarer o idéer, och/eller har ni några egna?
Kommer komma med kommentar senare apropå gängens något alternativa utseende i affischerna av
Michal Dziekan