Hur skulle ni representera 'Cyberpunk 2077' stilarna o/e gängen i Neotech?

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Som titeln säger, hur skulle folk representera stilarna och gängen i Cyberpunk 2077 användande Edges Taggar? Och förklara gärna era val.


 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Eftersom ingen annan vill börja får jag väl gör det, jag börjar med stilarna:

Kitch
Personligen tycker jag att den här stilen känns förvånansvärt mesig, mycket av den är bara en nytolkning av det färgglada Miami 80-/90-talet med cybernetik (som i sig inte sticker ut så mycket, så många sätt man kan styla på o de flesta lämmar ser ut som standard cybernetik med färg på)

I Edge, om man utgår från beskrivningen, så känns det för mig som alla som tillhör kitch borde ha #ThreeWolfMoon som gemensam markör, även om det mesta vi får se av stilen känns mera som det skulle räknas som #Banal och/eller #Pleb på gatan i Edge, utan #ThreeWolfMoon.


Entropitism
Den här stilen är trå-åkig, bara en framtids version av trailer trash/samhällets utslagna.

Det gemensamma för den här stilen är #Pleb, enligt mig, och flera av stilens representanter har också #Hobo.


Neomilitarism
Neomilitarism är först o främst ett trist namn som inte passar med looken - neonoir, undertaker, corpgoth, black&buisness, stramsvart, abyss och austere professional, tycker jag alla låter bättre som stilnamn för looken vi ser - sedan är den också väldigt trist rent design mässigt sett, även om det är en schyst kontrast till den de andra stilarna.

Vad vi ser av stilen känns det som den knyts samman av #Monokrom, och fler av de vi ser har också #Formell men inte alla. Som Neomilitarism presenteras känns det som #Hitech borde vara en del av paketet men egentligen känns inte något av det vi ser så noterbart mer hitech än vad de flesta andra har.

Den här stilen känns stramast och skulle nog ha en lista med stiltaggar man inte får ha om man tillhör den.


Neokitch
Borde inte vara en egen stil utan bara rikemanna versionen av 'kitch', och även om jag gillar den så känns det inte som de går gonzo nog med de möjligheter som $$$-ungarna borde ha.

Neokitchen känns mer värd av #ThreeWolfMoon än den egentliga kitchen och jag skulle säga att alla vi ser combar #ThreeWolfMoon med #Bling. Flera av dem har också noterbar #Kromad men inte alla.



Håller folk med eller emot?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag är så kass på dessa stilarna så kan inte bidra till diskussionen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra tankar! Men #ThreeWolfMoon är mycket riktigt en mäktig tagg som är bara värdiga outfits förunnad. De flesta i Cyberpunk 2077 förtjänar inte den (◕ᴗ◕✿)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Bra tankar! Men #ThreeWolfMoon är mycket riktigt en mäktig tagg som är bara värdiga outfits förunnad. De flesta i Cyberpunk 2077 förtjänar inte den (◕ᴗ◕✿)
Håller med, men som sagt om man utgår från beskrivningen och inte vad vi ser så är #ThreeWolfMoon iden. Om kitch var en Edge stil så skulle nog presentationen vara att iden är att man ska vara #ThreeWolfMoon men de flesta misslyckas och har bara #pleb
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Neokitsch hade kunnat ha #Salop kanske. I övrigt håller jag med om din analys. Jag är överlag ganska besviken på de här stilarna, de känns inte så trovärdiga och anmärkningsvärt färglösa jämfört med de vi utformade i Neotech.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Neokitsch hade kunnat ha #Salop kanske. I övrigt håller jag med om din analys. Jag är överlag ganska besviken på de här stilarna, de känns inte så trovärdiga och anmärkningsvärt färglösa jämfört med de vi utformade i Neotech.
Sen har vi problemet ett endast ett av gängen klär sig i en av stilarna. Dåligt världsbyggande.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Neokitsch hade kunnat ha #Salop kanske.
Fler av dem har det men jag skulle inte säga att det är ett gemensamt drag för alla vi ser.

---------------------

Låt oss gå till gängen, vi tar en i taget, i ordningen vi se dem i videon, vilket betyder att vi startar med:

1604518400947.png

Det här gänget har både #Aggro och #Krom, och baserat på exempel shapern Heilo Echeverria från grundboken har de också #Bizzaro. De tycks inte ha någon koppling till någon av stilarna vi blev presenterad av i stil videon, kanske entropitism men deras look känns för planerad för hur entropitism presenteras. Dock har de troligen, likt entropitisterna, också #Pleb.

Slutsats, Maelstrom (enligt mig) har #Aggro #Bizzaro #Krom #Pleb.

Om de tillhörde någon av Edge sfärer så känns amok mest trolig, även om de möjligen kunde vara ett väldigt psykotiskt boosters-gäng.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Maelstrom är ganska #Hobo skulle jag säga. Den stil i Neotech som liknar dem mest är trots allt marodörerna. Jag skulle säga att de är #Aggro, #Kromad och #Hobo. De är inte riktigt bizarra nog för att kvala in för #Bizarro-taggen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Maelstrom är ganska #Hobo skulle jag säga.
För mig känns de inte slitna/sunkiga/ihopplockiga nog för att förtjäna #Hobo, om du nu inte refererar till deras cybernetic

Den stil i Neotech som liknar dem mest är trots allt marodörerna.
Kanske det, men marodörerna är nomader och Maelstrom är inte nomadiska eller tycks ha någon typ av nomad romantik.

De är inte riktigt bizarra nog för att kvala in för #Bizarro-taggen.
Då måste jag fråga vad Heilo Echeverria har som Maelstrom saknar som gör att hon kan springa omkring med #Bizarro
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För mig känns de inte slitna/sunkiga/ihopplockiga nog för att förtjäna #Hobo, om du nu inte refererar till deras cybernetic

Kanske det, men marodörerna är nomader och Maelstrom är inte nomadiska eller tycks ha någon typ av nomad romantik.

Då måste jag fråga vad Heilo Echeverria har som Maelstrom saknar som gör att hon kan springa omkring med #Bizarro
Det är just cybernetiken som har lite hobo-look, samt deras bleka, slitna uppenbarelser rent generellt.

Man kan givetvis ge dem #Bizarro på grund av deras konstiga cyberfejs om man verkligen vill, men jag tycker det täcks bra av kombinationen #Kromad och #Hobo. Det känns som att den kombon representerar bättre hur folk borde reagera på deras look, än vad #Bizarro gör. Det är viktigt att betona här hur föråldrad den här cybernetiken hade ansetts vara i Neotech - dioder, slangar och sånt är liksom ganska ute sedan ett par decennier.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Det är just cybernetiken som har lite hobo-look, samt deras bleka, slitna uppenbarelser rent generellt.

Man kan givetvis ge dem #Bizarro på grund av deras konstiga cyberfejs om man verkligen vill, men jag tycker det täcks bra av kombinationen #Kromad och #Hobo. Det känns som att den kombon representerar bättre hur folk borde reagera på deras look, än vad #Bizarro gör. Det är viktigt att betona här hur föråldrad den här cybernetiken hade ansetts vara i Neotech - dioder, slangar och sånt är liksom ganska ute sedan ett par decennier.
Du har övertygat mig om #Hobo, om inget annat för deras slitna, fel medicinerade look. Även om en del av mig saknar en #Morbid tag för den typen av något-e-fel-med-dig/äckligt looken som inte är gonzo nog att få #Bizarro.

Men jag undrar fortfarande varför de inte samtidigt kan ha #Bizarro, mest därför jag utgår från att Heilo Echeverria har den taggen och det känns inte som hon har något som e mer bizzart än vad vi ser Maelstrom oogierna ha
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du har övertygat mig om #Hobo, om inget annat för deras slitna, fel medicinerade look. Även om en del av mig saknar en #Morbid tag för den typen av något-e-fel-med-dig/äckligt looken som inte är gonzo nog att få #Bizarro.

Men jag undrar fortfarande varför de inte samtidigt kan ha #Bizarro, mest därför jag utgår från att Heilo Echeverria har den taggen och det känns inte som hon har något som e mer bizzart än vad vi ser Maelstrom oogierna ha
det kan de absolut, men designfilosofin har varit att less is more - saker bör uttryckas med så få taggar som möjligt. (Du hittar enstaka saker i Eqip med väldigt många stiltaggar, men de tenderar att vara extremt lyxiga, speciella prylar). Därför rationaliserade jag bort #Bizarro i Maelstroms fall, för jag tyckte inte att det var en tillräckligt viktig del av deras look. #Bizarro känns sekundärt för Maelstrom, medan det är super-centralt för Heilo Echeverria.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Då fortsätter vi med:

1604678012042.png
En version där man ser mer av personerna finns här

Valentinos är klart ett etno-gäng så de har #Etno och stilmässigt så känns hur de ser ut som en mera old school look jämfört med större delen av Night Citys befolkning eller Edge:s norms och de får det att se bra ut, så jag säger att de har också #Retro.

Bland oogierna vi ser är det flera som har #Aggro, #Bling, #Formel #Kromad, #Pleb och/eller #Salop men inte alla och för mig är det enbart #Etno och #Retro de alla har gemensamt.

Slutsats: Valentinos (enligt mig) har #Etno #Retro.

Om de tillhörde någon av Edge sfärer så känns en etno-basic falang av norms mest troligt för mig.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
oj vilken färglös look. Jag fattar inte temat alls, vad är deras grej?
Stolt chicano OC i 2077. Inte det mest kreativa men det verkar vara lite ett återkommande tema i Cp'77 att flera av grupperna är väldigt igenkännbara från 2020 perspektivet, vilket är något man kan kritisera.

De kunde försöka göra mer av en latino-blandkultur med Valentinos istället för Mexiko-fokus, eller göra att de försökte göra något nyhedniskt med en massa Maya/Aztek smycken/tatueringar/symboler/ritualer, eller kanske ha att de har en del markörer som absolut inte är chicano*, eller ha dem som ett dubble etno gäng med den andra etno stilen varande en icke-latino/amerikansk en (ex. rysk, mongolisk, walesisk), eller satsa på något mer queer/crossdress för båda könen. Sedan är det också att de inte vilar sig mot någon av stilarna som har presenterats som stora i Night City, fast eftersom dessa stillar är ju urtrista så är det i praktiken inte ett problem #Cyberpunk2077FörtjänarBättreStilar

* ex. vikingastil hår och skägg; psykedelisk kroppsmålning; hårdrock/punk kläder/tillbehör;

jag tycker knappt de kvalar in för #Etno ens, bara #Retro och #Banal.
Håller inte med. Valentinos sticker ut, både i Night City och (om de skulle dyka upp) i Edge
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Insåg att jag inte egentligen gjorde någon kommentar på Maelstrom och Valentinos som stilar i sig själva:

Maelstrom: Jag gillar deras look. Den är brutal, något morbid, industripunkig och känns något hemmabygge utan att vara överdrivet sådant. De har en still som säger åt en att de inte är att jiddra med och passar deras roll som våldsamma psykopater.
I Edge, som Ymir påpekat, så skulle en hel del av deras utrustning verka föråldrad, och då undrar jag om de då skulle sakna slangarna, dioder och sådant om de existerade i Edge eller om dessa skulle vara kvar (kanske inte allt av det) som en typ av stilmarkör, någon typ av försök till underklass/industri referens kanske?

Om Maelstroms look var en still i Edge skulle de, som sagt, tillhöra amok, troligen en undergrupp till frat falangen. Även om de möjligen kunde vara ett väldigt psykotiskt boosters-gäng. Personligen gillar jag 'beholder' (ref till att alla oogies ve ser har flera cyberögon) som namn på deras stil, har andra några alternativa förslag?


Valentinos: Valentinos look är sjysst, den ser bra ut och man ser att de är chicanos, men samtidigt är den väldigt oinspirerade, den är m.m. bara "chicano gäng i cyberpunk" utan något nytt eller annorlunda. Mitt inlägg ovan har flera tankar på hur de kunde vara lite mer sin egen grej än bara "chicano gäng i cyberpunk".

Om Valentinos look var en stil i Edge känns det som den kunde helt enkelt vara hur den almäna chicano stilen ser ut i 2070, d.v.s. den är 'chicano', samtidigt är den väldigt #Retro med Edge standard så det känns mer som de looken skulle representeras bättre med namn som 'chicano classic' eller 'chicano classico' så man har ett rim. Jag skulle också säga att den faller under normssfären, en etno-basic falang/stil.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Då är det tur för:
1605194446506.png
En version där man ser mer av personerna finns här

6th Streets grej är att de är en kombination av patriotiska veteraner från det senaste kriget och medborgargarde som i teorin försöker skapa lag och ordning i sitt område, i en värd där polisen inte kommer o korparna bara bryr sig om sitt. I praktiken har de blivit bara ännu ett annat självrättfärdigande gäng/OC-grupp.

De har en intressant kombination av gata, militärt, semi/wannabe-militärt och flagrant USA-romantik. För mig känns stilen trolig och ser bra ut, i ett post-balkanisering USA, speciellt ett där staten inte funkar känns det mycket troligt att du kommer ha medborgargarden och folk som är extremt patriotiska i uttryck för det fallna USA. Tyvärr känns det som de kunde ha lutat den mer mot någon av stilarna i stil videon (eller ännu bättre givit oss mer/bättre stilar #Cyberpunk2077FörtjänarBättreStilar). Jag kan inte direkt tänka mig några egentliga ändringar på hur de ser ut i nuläget, om man inte skulle vilja gå mer gonzo eller sport-supporter med deras patriotism (ansiktsmålningar, stars-n'-stripes mantlar, nobori/sashimono med USA motiv, president ansiktsmasker, m/m alla kläder i röt-blått-vit, kläder som refererar till den Amerikanska revolutionen, Uncle Sam cosplay, etc.) men det känns inte rätt, alternativt skulle man kunna gå mer militärt men då skulle de förlora sin medborgargarden känsla.

I Edge skulle jag säga att de har #Aggro #Etno, med etno taggen menande jänkare. I trailern ser vi folk som har #Retro, #Salop, och/eller #Uniform men det är inget alla har och jag måste säga att trots att vi ser så många i kamo-kläder så har ingen av dem tillräckligt mycket av det för att ha #Kamo.

Om 6th Street var en stil i Edge tycker jag att den borde tillhöra taktikals, antingen i vets eller templar falangen tror jag. Kanske en militant gren av norms men det skulle mer vara som en grej om att du inte behöver vara taktikal för att vara militant. När det kommer till namn känns 'minutemen' passande och troligt, även om den troligen blir förkortad till något mer i still med 'minuters', 'minuets', 'm-men' eller liknande på gatan. 'Yankee milita' känns också som ett möjligt namn, kan se det förkortat till 'yankmil'.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Som alla stilar hittils, utom Maelstrom kanske, är den här alldeles för banal för Neotech. Den kan möjligen förtjäna något väldigt lågt värde i Aggro, typ Aggro+1, och kaaaanske #Etno - men genomsnittliga sportsupportrar är mer #Etno än så här... #Aggro, #Etno och #Banal hade kunnat fungera dock.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag håller inte med om #Banal, deras USA-attiraljer, kroppspansar/kamokläder och open-carry gör att de sticker ut. Angående #Aggro nivån skulle jag säga att den varierar beroende på oogie men de har alla den.

De kanske har #Banal i Edges Texas och vissa andra områden i det förre detta USA, men överlag sticker de ut.
 
Top