Hur skulle fjällevande folk klara sig?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Till en världsmodul jag jobbar med ska jag skapa ett folkslag som till största delen lever uppe på fjäll. De är en kultur med flera "raser" som lever tillsammans, framför allt människor och alver. Jag tänker mig att deras kultur ska vara inspirerad av den samiska men riktiga samer lever ju inte i första hand uppe i fjällen, så frågan är vad de livnär sig på, det är fantasy, så det behöver inte vara något som hade fungerat på riktigt men det ska inte vara allt för fantastiskt. Någon som har några förslag eller vet något annat folk, riktigt eller påhittat, som jag kan ta en kik på.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
De blir antagligen väldigt glesbefolkade. Jordbruk är omöjligt, och även jaktbyte finns det sparsamt av. Renskötsel är en möjlighet, men kräver att man migrerar ned till lägre områden på vintern, för då finns ingen möjlighet att leva på fjället. Man skulle också kunna tänka sig andra djur, typ domesticerade myskoxar eller något, men samma sak gäller där. Däremot är det värt att tänka på ifall de överhuvudtaget blivit boskapsskötande. Historiskt sett tycks det som om boskapsskötsel enbart uppstått i samhällen som redan varit jordbrukande, eller varit i nära kontakt med jordbrukare. Ingen går direkt jägare/samlare --> boskapsskötare. I vilket fall som helst borde den här typen av folk vara glesbebodda nomader, och behöver nog en riktigt bra förklaring på hur de klarar vintern utan att migrera ned i varmare områden. Det är även värt att fråga sig varför de inte bor någonstans där det finns bättre land. Är det andra som har lagt beslag på det?

Tänk dock på att det finns andra folkgrupper som levt i höga berg, men i dessa fall har det varit på varmare breddgrader, inte i våra nordiska fjäll där till och med låglandet är subarktiskt. Titta på tibetaner, inkafolk och andra grupper som anpassat sin livshållning till extrema högländer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag går och grunnar i liknande banor som Zadrith, märkligt nog. Renskötande (eller myskoxskötande) alver på tundra. Om en vill ha en realistiska befolkningstäthet, vad kan man räkna på då. Hur många humanoider per kvadratkilometer? Och hur många renar per alv?
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Tre tankar:
- Sherpa-samer typ? Med myskren...
- Går att göra coola saker med magi utan att det blir hand-wavey. Renskötsel genom djurlänk, t.ex. Fjällfolket stannar uppe i fjällen under vintern, men styr sina myskrenshjordar med tankekraft. Kanske har de vallbjäror?
- Kanske någon sorts halv-hibernation under vintern? De drar sig tillbaka till djupa grottor och sover mycket. Kanske är de kompisar med grottbjörnar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Det räcker nog i princip att du ger dem förmågan att klara låga temperaturer. Speck, päls eller nått. Eller magi. Men djurliv finns, vatten finns. Men det är kallt som fan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,667
Location
Värnhem, Malmö
Det räcker nog i princip att du ger dem förmågan att klara låga temperaturer. Speck, päls eller nått. Eller magi. Men djurliv finns, vatten finns. Men det är kallt som fan.
Nu tänker jag på Guðlaugur Friðþórsson, den isländske sjömannen som överlevde åtskilliga timmar i kallt vatten. Det visade sig att hans fettlager var mycket mer kompakt än hos en normal människa och därmed isolerade honom osedvanligt väl. Ett mänskligt folkslag som har utvecklat detta drag kan ju ha en oväntad förmåga att överleva kyla, men detta kommer så klart till priset av att de måste äta extra mycket för att upprätthålla det. I och med att det handlar om fettets sammansättning behöver det inte nödvändigtvis påverka utseendet enormt mycket.

Man hade kunnat kombinera detta med en dygnsrytm som naturligt varierar väldigt mycket beroende på årstid. Om vintern går man halvt om halvt i ide och blir sävlig och långsam, men på sommaren lever man upp, får oerhört lågt sömnbehov och övermänskligt snabba reflexer. Folk från mer gästvänliga länder har bilden av dem som snabbtänkta, intensiva och outtröttliga eftersom de enbart träffar dem om sommaren, men hade blivit förvånade av deras sömniga beteende under vintern.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Varför inte vulkanism och/eller geo-thermal energy? Kanske en liten grön varm dal inklämd och gömd mellan bergen, eller en stor civ som bor underjordiskt i samband med traditionella nomadiska stammar och lite handel däremellan.

Kan ju vara magisk värme/orsak också och behöver ju inte vara något naturfenomen, typ en reva i universum som blöder in värme (och monster) från en annan värld
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,150
Location
Göteborg
Varma källor som värms upp av stora lysande gröna kristaller. Heliga stenar i underjordiska bassänger, som vakas av präster av ett uråldrigt släkte. Vattnet skänker livskraft till både varelser och grödor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det varma berget består av näringsrik av mineral som sipprar ner i sprickorna med smältvattnet. Under ytan växer något som livnär sig på smältvattnets innehåll, något ätligt. Vad det än är så fungerar det som en cancer i berget som vidgar sprickor och fyller tomrum. De slingrande mycelliknande utväxterna är rimligt aptitliga efter en timmes koktid och utvinns i dagbrott under snötäcket. Planer finns på större utvinning, djupare ner under ytan, men de äldste varnar för vad detta kan leda till.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Tack för all hjälp, tror det kommer att bli en dal med lite varma källor någonstans i bergen som blir lösningen.
Hur löser det problemet? Folk har ju alltid bott i dalar som ju är varmare, men du har fortfarande ingen lösning på hur ditt folk överlever på fjället. Eller är du nöjd med att de bara bor på fjället på sommaren, som IRL?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En variant är ju att det finns något annat värdefullt på fjället än mat. Kristaller, Is-rubiner, fjäll-mithril, super-frukter... och att de som lever där lever ganska gott till stor del tack vare handel. Det är väldigt svårt att upprätthålla ett någorlunda avancerat samhälle utan handel. De skulle även kunna ha en aktiv gud - hur det nu passar i din värld - som konkret sätter mat på bordet. En annan variant är grottor med magiskt bra betingelser.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag använde mig av folkslaget Tyrolerorcher när jag spelledde Hjältarnas Tid för ett tag sedan. De levde seminomadliv högt över snögränsen, följde hjordar av renar, visenter, mammutar, myskoxar eller annat längs de rutter de i generationer vetat att djuren går för att beta lavar och annat som finns trots kylan. Orcherna själva var exceptionellt håriga redan från start, men klädde sig förstås i rejäla pälsar, bodde i tält med sina riddjur (bufflar) bredvid sig för värmens skull, eldade med djurens bajs och joddlade sjöng strupsång för att kommunicera över stora avstånd mellan fjällen.

Det var rätt skoj. Ovanligt fredliga och ensliga orcher dessutom, de bodde i storfamiljer om c:a 10-20 pers, istället för de gigantiska orchklanerna det brukar vara.
 
Top