Hur skulle fjällevande folk klara sig?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
De kan ju vara hippies och få energi av att typ meditera, leva i samklang med naturen etc i stället för att få energi av att käka mat. De kanske käkar lite ibland, men att en av dem säger "jag har inte ätit ordentligt sen i somras" är mer som att du har hoppat över frukosten och bara tagit en redbull till lunch.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
De kan ju vara hippies och få energi av att typ meditera, leva i samklang med naturen etc i stället för att få energi av att käka mat. De kanske käkar lite ibland, men att en av dem säger "jag har inte ätit ordentligt sen i somras" är mer som att du har hoppat över frukosten och bara tagit en redbull till lunch.
Ja, druiderna på Marjura i Svavelvinter är ett bra exempel på något liknande.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Skälet till att inte bo på fjället året om är för att renen rör sig efter årstiderna. Tänk om din kultur skulle vara beroende av en sorts boskap som aldrig lämnar fjället, då skulle de ha skäl att stanna där året om. Ett annat skäl att lämna fjället är för att handla, men om andra fjällevande folkslag kan producera det mesta som behövs (som man inte kan producera själv) så behöver man inte lämna fjället av det skälet heller.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Hur löser det problemet? Folk har ju alltid bott i dalar som ju är varmare, men du har fortfarande ingen lösning på hur ditt folk överlever på fjället. Eller är du nöjd med att de bara bor på fjället på sommaren, som IRL?
Det viktigaste i mitt fall är egentligen att det inte vandrar ner nedanför fjällen och konkurerar med ett folkslag som lever där, men finns det en vulkanisk dal uppe i fjällen så fungerar det att de tillbringar viss tid där. Men jag gör den nog till något lite mer fantasiskt än bara en dal.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Skälet till att inte bo på fjället året om är för att renen rör sig efter årstiderna. Tänk om din kultur skulle vara beroende av en sorts boskap som aldrig lämnar fjället, då skulle de ha skäl att stanna där året om. Ett annat skäl att lämna fjället är för att handla, men om andra fjällevande folkslag kan producera det mesta som behövs (som man inte kan producera själv) så behöver man inte lämna fjället av det skälet heller.
De ger sig för all del ner från fjällen för att handla men bara i små grupper inte hela stammar.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Det viktigaste i mitt fall är egentligen att det inte vandrar ner nedanför fjällen och konkurerar med ett folkslag som lever där, men finns det en vulkanisk dal uppe i fjällen så fungerar det att de tillbringar viss tid där. Men jag gör den nog till något lite mer fantasiskt än bara en dal.
Jag vill här påminna om antropologen James C Scotts forskning om Sydostasien på temat ”barbarer” och varför civilisationer inte kan klättra upp för kullar. Han menar att den gamla goda tanken om att barbarer är de som har blivit kvar, de som utvecklingen lämnat bakom sig är fel. Barbarer är resultatet av att människor medvetet valt bort att vara civiliserade, eftersom civilisationen innebär att du måste slita på risfält och underordna dig präster och kungar. Barbarer, säger han, dissar skrivkonsten inte på grund av att de är korkade, utan för att skrivkonsten är ett redskap överheten använder för att kontrollera människor. Det är ingen tillfällighet att när risbönderna gör uppror så är det första de gör elda upp jordeböcker och mantalslängder.

Oavsett om vi tror på Scott eller inte tycker jag detta är ett intressant lins att se fantasybarbarer genom.

När jag träffade Scott för ett gäng år sedan frågade han mig om jag trodde att hans teorier stämmer in på samer. Hans forskning diskuterar inte dem, men det visar hur brett han tänker sig att den här teorin är tillämpbar.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Det alla rimligtvis borde göra i fantasy: frammana mat med magi!
Ja, alltså, i D&D är det ju trivialt bara man är på det minsta högre level. Hela vägen upp till Leomund's Magnificent Mansion, om man vill festa loss ordentligt.

Ja, druiderna på Marjura i Svavelvinter är ett bra exempel på något liknande.
Och för den delen shaguliterna, som kan leva på solljus.

De ger sig för all del ner från fjällen för att handla men bara i små grupper inte hela stammar.
Jag skulle nästan förvänta mig en nivå av rädande, när de vet att de mesiga låglänningarna svårligen kan motanfalla dem uppe i deras berg.
 
Top