Hur skapa nya rollpersoner som inte är kopior av de gamla?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Har du några bra tips på hur man snabbt kan få fram en karaktär (inte stats) som inte är en kopia på något annat man spelat tidigare för de som har svårt för det?
Jag, personligen, för mig är en karaktär det arbetet jag lagt ner på den (när jag skapade den och när jag spelat den). Så det finns liksom inga genvägar. Well, en genväg vore väl att spela en "känd" (från en bok, film eller annat verk) karaktär. Om man spelade något nutida rollspel i Sverige, så skulle man ju kunna välja en B-kändis. Om man spelar D&D i Forgotten Realms så kanske det finns någon NPC i ett dataspel. Jag säger inte att det är en bra idé, eller att det går fortare att hitta en "känd" karaktär än att hitta på en ny.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Har du några bra tips på hur man snabbt kan få fram en karaktär (inte stats) som inte är en kopia på något annat man spelat tidigare för de som har svårt för det?
Nej. Bara hitta på en ny karaktär.

EDIT: Såg att detta kunde feltolkas så låt mig förklara mitt svar. Detta har ALDRIG varit ett problem. Jag kan spotta ut ett helt spelbart karaktärskoncept nu direkt till vilket rollspel jag än kan tänka mig som jag vill spela. Det finns inga trick för du behöver inga trick! Försök inte, bara gör det! Bara säg karaktären du vill spela! Att inte kunna göra det är lite som att vara personen som vill se en meny på en pizzeria. DET ÄR EN PIZZERIA! Du vet ungefär vad de har att lägga på den (vad som kan göras i systemet) så bara välj något! På samma sätt, hitta på en karaktär! Det är helt ok om den karaktären är Beowulf fast kristnare, det är hur Tolkien gjorde det! Det är fine om din karaktär är en förbannad svärdmagiker med albinism och att twisten är att han är sexigare än Elric, det är Geralt of Rivia! Så du behöver inte ens vara originell! Det borde du också kunna vara direkt, men ingen tvingar dig, bryr sig eller tycker det är bättre. BARA. HITTA. PÅ!
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Har du några bra tips på hur man snabbt kan få fram en karaktär (inte stats) som inte är en kopia på något annat man spelat tidigare för de som har svårt för det?
Slumpen och tabeller är alltid bra att utgå från tycker jag. Det kan vara att man låter tabellerna styra helt, eller att man inte tolkar de så bokstavligt utan mer som orakel, som inspiration eller något att ta spjärn mot. Sådana lite slumpmässiga begränsningar kan ofta vara bra för kreativiteten (och kan bryta mot det du brukar göra, om det är det som önskas).

Ett annat tips tror jag är att karaktären inte måste vara helt färdig när den börjar spelet, utan den kan lite växa fram genom händelser och interaktioner den är med om.

Och (jag parafraserar något jag läste här på forumet) att gå på första impulsen vad som känns kul eller intressant, ofta är vad som är uppenbart för dig inte uppenbart för andra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har du några bra tips på hur man snabbt kan få fram en karaktär (inte stats) som inte är en kopia på något annat man spelat tidigare för de som har svårt för det?
Finns många kul sätt att göra "snabba" rollpersoner när någon strukit med, som också kan bidra till gruppen på olika sätt:
  • Basera den på en skådis eller någon viss roll en skådis spelat. Gärna en halvt okänd skådis som du minns från en specifik film. För mig var typ allt adelsfolket i filmen Plunkett and MacLeane inspiration för hur jag spelledde adel i 7th Sea, men blev också inspiration för flera minnesvärda rollpersoner. Kanske framförallt Alan Cumming som Rochester...
  • Basera den på en karaktär som stack ut i annat media. Räcker med något så lösryckt som ett intressant citat. Serietidning, film, TV-serie, bok, vad som helst.
  • Skapa den som en motsats till en annan rollperson. "Foiling". Om den andra är girig, gör en rollperson som är generös. Om den andra är lugn och sansad, gör en som är intensiv.
  • Skapa den för att förbättra gruppens dynamik. Om ni haft problem med nejsägare eller märkt av andra problem i gruppen så kan du skapa en rollperson som förbättrar den dynamiken - någon som försöker medla, eller har andra förstärkande personlighetsdrag.
  • Skapa den för att fylla ut en nisch. Som med gruppens dynamik, men regeltekniskt. Egentligen bara applicerbart i spel där nisch protection alls är en grej. Typ, om ni saknar en tank eller en healer - skapa den.
  • Skapa den för att besvara en fråga. Det här är en grej jag gillar, som också gillar att utforska saker genom spel. Om ni länge undrat vilka fraktionen Gråterskorna är så kan du skapa en sådan rollperson och besvara dessa frågor genom att spela den personen.
  • Skapa den för att introducera ett alternativ. Om du känner att gruppen börjat bli för mycket av något kan du introducera ett annat sätt att tänka. Exempelvis någon från en fraktion med annan syn, eller någon som känner till något som rollpersonerna har nytta av.
Märk väl att jag ser alla dessa som något som gärna får vara i en spelares händer och inte nödvändigtvis behöver en spelledares välsignelse. Men den biten är i slutänden en fråga om preferenser.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag tycker sällan det största problemet är att hitta på en ny karaktär, utan att få in den snabbt. En lösning på båda problemen är att bara ta en karaktär som tidigare introducerats.
Medhåll. Det är något som jag numera gör mycket oftare än förr, oavsett om jag föreslår det som SL eller spelare. Jag tycker mig också blivit bättre på att "hålla liv" i SLP runt RPna och använda dem mer i spel, bland annat för att de ska vara bra alternativ för att plocka upp som RP.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Slumpa fram karaktärsdrag kan ju vara en väg att gå.
Det här är skoj!

Jag använder personlighetstabellen från Twilight 2000 flitigt när jag spelleder för att få variation bland spelledarpersonerna.

Jag tycker iofs att det är rätt behagligt att alltid spela Minerva McGonagall i maskeradkostym som spelare, men om jag ville ruska om det skulle jag ta till en tabell även för min rollperson.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag tycker sällan det största problemet är att hitta på en ny karaktär, utan att få in den snabbt. En lösning på båda problemen är att bara ta en karaktär som tidigare introducerats.
Håller med! I synnerhet i långa kampanjer underlättar det om spelaren tar över en SLP. Men jag har även föreslagit det direkt från start, t.ex. när vi körde Tjurmannen från Kungsskär. Det fungerade utmärkt!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Har du några bra tips på hur man snabbt kan få fram en karaktär (inte stats) som inte är en kopia på något annat man spelat tidigare för de som har svårt för det?
Till vilket spel? Vilka funktioner erbjuder spelet i sig?

Till warhammer fantasy exempelvis slår man ju bara fram sina stats och sitt startyrke och tittar på dem. En intelligent fiskare med nattsyn? En karismatisk pitfighter med consume alkohol?

Tricket är att inte ha en förutfattad mening utan titta på vad man faktiskt fick för världen och tolka dem. "vem är den här personen", snarare än "jag vill att den här personen är...".

I OSR-aktiga spel är mitt trick att ha en folder med coola bilder från pinterest. Välj en bild du är sugen på och gör den karaktären. Här är det så klart rätt nödvändigt att bilderna inte bara är generiska människor i "bondekläder". Här är två oliak karaktärsbilder jag använde under ett spel. Den första var min startkaraktär, den andra är bakuppen som kom i spel ungefär halvägs igenom.

Jag tycker att bara genom att välja två olika bilder har vi automatiskt två väldigt olika karaktärer här.
charahcters.png
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tycker att bara genom att välja två olika bilder har vi automatiskt två väldigt olika karaktärer här.
...och båda drömmer de om att få gå en dag i den andres skor istället för att tragla vidare.

Den ena för att det verkar mycket enklare att vara guldplätterad otympligt behornad paradriddare än att gå runt med två svärd på ryggen och försöka hålla koll på sin domedagsflamma. Allt en behöver är en stor vattenflaska och lite pannben.

Den andra för att det måste vara skönt att slippa gå upp svintidigt och stå ut med folks galla, ruttna ägg, och hånskratt, och istället bara leka med sin lila boll och skrämma fulla tavernabesökare med orimliga skrönor hela nätterna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En viktig grej man kan göra är att tänka på rollpersonens inre; hens mål, personlighet, åsikter, drömmar. Du kan göra tio rollpersoner med precis samma stats som är väldigt olika. Jag tror att det är lätt att i många rollspel fokusera på saker som hur stark rollpersonen är, vilka vapen och färdigheter hen hanterar, magi och liknande, eftersom många rollspel är uppbyggda för att ge rollpersoner som skiljer sig väldigt mycket på dessa praktiska områden. Detta gör rollspelen för att de ofta handlar om problemlösning och de vill ha niche protection, så spelet ska kunna generera personer med vitt skilda sätt att lösa problemen på. Men handen på hjärtat, hur mycket skiljer sig dina stats från dina kollegors? Min gissning är att du och dina vänner och kollegor har ganska liknande färdigheter och förmågor, om man jämför med typiska rollpersoner. Men ni är ändå väldigt olika personer, med olika familjesituationer, olika mål, personligheter och, hemska tanke, politiska åsikter.

Och så kan man såklart spela spelledarlöst, vilket också löser problemet! :gremtongue:
(Inte ett allvarligt förslag)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Mina favoriter:
  • Ta en karaktär från "fel" genre och konvertera till den ni kör i. (Gandalf i Coriolis, Gunwald i Middle Earth, etc)
  • Ta en "vanlig" stereotyp och tänk på något som gäller för den. Sedan vänder man på egenskapen och jobbar utifrån det. (Tjuven som är klumpig och osmidig, krigaren som får utslag av sin rustning, trollkarlen som är partyprisse.)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Detta är nog lite kontroversiellt.

Jag tycker att det är spelarens ansvar att ha en idé om vad som skall hända efter sin karaktärs död.

Så att en död kan bli episk, dramatisk och "rolig" och inte bara tråkig för hela gruppen som måste sitta och titta på en person som slår fram en ny rp.

Behöver inte ha alla stats....men en idé så man kan spela vidare.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Man borde kanske sätta ihop några listor som fokuserar på personlighet man kan välja/slå fram för att snabbt kunna generera något unikt.
Som sagt kan men ju ha identiska stats men spela dem helt olika.
Så lite olika tabeller som genererar en "efterlyst, mörkrädd och högljudd" äventyrare, eller en som är "lat, övermodig och religiös".
Finns det bra färdiga listor? Tänker att det behövs flera listor som kombineras för varierande resultat.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Så du behöver inte ens vara originell! Det borde du också kunna vara direkt, men ingen tvingar dig, bryr sig eller tycker det är bättre. BARA. HITTA. PÅ!
Som bl a Keith Johnstone påpekat så är ju önskan att vara originell något som är i direkt konflikt med detta att 'BARA. HITTA. PÅ!' (Han föredrar det senare, och i spelsammanhang är jag med.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Man borde kanske sätta ihop några listor som fokuserar på personlighet man kan välja/slå fram för att snabbt kunna generera något unikt.
Som sagt kan men ju ha identiska stats men spela dem helt olika.
Så lite olika tabeller som genererar en "efterlyst, mörkrädd och högljudd" äventyrare, eller en som är "lat, övermodig och religiös".
Finns det bra färdiga listor? Tänker att det behövs flera listor som kombineras för varierande resultat.
https://omjonasson.se/rollspel/npcmaker/ - nu fick du mig att tänka på min gamla npc-generator som väl lika gärna kan agera inspiration till en rollperson.
 
Top