Hur skapa nya rollpersoner som inte är kopior av de gamla?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag brukar som spelare ofta skapa upp 2-3 karaktärer med olika koncept innan första spelpasset. Sedan ser jag till att hitta på en röd tråd eller en relation som knyter dem samman. När jag är klar med dem alla väljer jag den som jag känner mest för att spela eller helt enkelt passar in i gruppen bäst. De andra blir mina reserver om karaktären skulle dö/bli galen/hamna i fängelse/pensionera sig från äventyrarlivet. Eftersom det redan finns en röd tråd eller relation att arbeta från så är de lättare att introducera.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Jag kan beskriva hur jag rullar fram en rollperson snabbt, bara för skojs skull. Testade nu i Kuf, slog 1t20 för yrke, en t8 för hur jag drogs in i malströmmen i att försöka leta efter mystiska hemligheter, och två t20 för för- och efternamn (och t2 för man/kvinna).

Lena Sandberg, yrkeskriminell.

Så klart är Lena Sandberg en bedragare. Genom att sälja allsköns healingprodukter kommer hon i kontakt med massor av udda typer insnöade i New age och ockultism. Hon är driftig, smart (eller tror sig vara smart) och duktig på att låtsas vara intresserad av andra människor. Men hon bryr sig inte nämnvärt om någon råkar illa ut pga hennes kvacksalveri. Yrkeskriminell kanske också tyder på att hon åkt fast eller varit nära på att åka fast, så hon är också lätt paranoid.

t8:an för hur hon drogs in i sökandet efter Sanningen blev Arvtagare: hon börjar med en artefakt som hon ärvt som spelledaren slår fram. Så hon kanske kommer från en familj där tron på det övernaturliga har varit stark, men hon har kanske tyckt sig stå över det, insett att det finns många lättlurade jävlar i världen och börjat med sina scams. Tills hon en dag inser att allt hon fnyst åt kanske är sant…?

Så kan man fortsätta brodera ut, typ ge henne ett sammanhang, hur hon känner de andra rollpersonerna, utseende, osv, och så byggs sakta personen ut.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Det här var för kul, gör en till :) Ännu mer minimalistiskt är Into The Odd där du använder ditt högsta attributvärde och din HP för att kolla i en tabell vilka prylar du får. Jag fick:

Musket (d8) Bayonet (d6) Mutt with telepathic link.

Settingen är en alternativ tidig industriell era, med smog-fyllda städer fyllda av fattigt folk och märkliga stjärn-kulter som bråkar med varandra. Rollpersonerna utför expeditioner, så de är förmodligen lycksökare eller utforskare. En rollperson med skjutvapen med bajonett och en telepatisk byracka är förmodligen en hyfsat kapabel person som kan ta hand om sig själv. En tuff hatt ser jag framför mig.

Slår på namntabell i slutet av boken: Freda Gill. Med de prylarna skulle hon kunna vara en jägare eller soldat, men jag slår ändå på yrkestabell för att se om det blir något kul: Lower Politician. Förmodligen sitter hon i någon sorts väldigt lokal nämnd. Hon är väldigt konfrontativ mot meningsmotståndare, men försöker hela tiden få folk att rösta på henne. Det går uppenbarligen inte så bra, annars skulle hon inte sticka ut på expeditioner. Hon har en cool hatt, en rock för att dölja sitt vapen och alltid med sin jycke.

Och sen kommer hon växa genom spel, i samspelet med de andra rollpersonerna och npc:erna och andra saker som hon råkar ut för.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Man borde kanske sätta ihop några listor som fokuserar på personlighet man kan välja/slå fram för att snabbt kunna generera något unikt
Bra tips! Jag brukar använda Hjältarnas väg (tillbehör till Hjältarnas Tid) som har en numrerad lista med 100 karaktärsdrag. Det är bara att rulla en T100 ett par gånger!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag brukar som spelare ofta skapa upp 2-3 karaktärer med olika koncept innan första spelpasset. Sedan ser jag till att hitta på en röd tråd eller en relation som knyter dem samman. När jag är klar med dem alla väljer jag den som jag känner mest för att spela eller helt enkelt passar in i gruppen bäst. De andra blir mina reserver om karaktären skulle dö/bli galen/hamna i fängelse/pensionera sig från äventyrarlivet. Eftersom det redan finns en röd tråd eller relation att arbeta från så är de lättare att introducera.
Lite så gör jag numera också då och då, om det funkar. Bygger upp en relation min RP har som framtida back-up som jag som spelare lägger lite tid på att få med här och var. SL behöver inte göra något speciellt. Nu senast RPns bror i CoC.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag sällar mig till tabell-falangen. Det kan vara vilken typ av tabell som helst, men den ska tillföra något oväntat. Vi rullare RP till Twilight 2000 nyligen. Jag hittade en "random US street adress"-sida på nätet. Annars hade vi alla varit från New York eller nån annan känd stad. Nu rullade jag Alhambra, som demografiskt är en asia-american-stad i Kalifornien. Så min RP blev asian-american. Det hade jag inte förväntat mig. En sån liten grej kan räcka för att få vår fantasi att sticka iväg åt ett oväntat håll.

Jag tycker också att det är bra att alla gör RP ihop. För plötsligt säger någon något som funkar på samma sätt som en tabell, och så spinner någon vidare på det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Detta gör rollspelen för att de ofta handlar om problemlösning och de vill ha niche protection, så spelet ska kunna generera personer med vitt skilda sätt att lösa problemen på.
Ja, detta är väl inte det enda skälet. "Det praktiska" är också de facto 90% av hur du interagerar med spelet i ett vanligt äventyrsrollspel (vilket väl är kontexten för denna diskussion), så det mejkar ju sense att om man vill variera sig så varierar man just den aspekten.

Alla mina rollpersoner har i princip samma personlighet -- durkdrivna, modiga, med något slags rättspatos eller i alla fall personlig heder och inte allt för högt utvecklat konsekvenstänkande. Den personligheten är förstås en reflektion av hur jag som spelare vill interfejsa med spelet och kampanjen. Spelade jag en fegis skulle jag inte ha lika kul.

Så vill jag ha variation i mina rollpersoner får jag variera det yttre. Sen är det förstås kontextuellt vad som räknas som i relevant mening "inre" och "yttre"; en familjesituation kan ju vara ett fokus för problemlösning i rätt sorts kampanj t.ex.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
  • Ta en karaktär från "fel" genre och konvertera till den ni kör i. (Gandalf i Coriolis, /.../


Lite mer seriöst är det mitt standardtips. Det är helt okej att knycka saker, så länge man förändrar ytan. Flera av mina favoritRP (och många SLP som återkommit genom kampanjer) har varit baserade på kändisar eller karaktärer i film eller böcker rakt av. Jag minns särskilt en SLP i Mutant År Noll som under annat namn var Bert Karlsson. Rakt av. Han hade mutationen paddliknande för den som undrar.

Det är förvånansvärt lätt att inte se vem RP/SLP är under ytan om man undviker uppenbara catchphrases och ger den en ny yta. Granny Weatherwaxs hjärna, men ser ut som Zorro, tex.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
slumpa fram en karaktär eller att ta två tre fiktiva karaktärer eller kändisar och blanda dessa . Tex Edward Bloms personlighet med Stellan Skarsgårds utseende och kapten haddocks svärande och kärlek för whisky .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En annan klassiker för att få unika (nja ) karaktärer är ju att skapa normbrytaren . Para ihop en konvention med ett brytande av den konventionen. klassiskt exempel drizzt en snäll drow
 
Top