Nekromanti Hur ska man spela Vampire?

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Men neonater är ju de genomsnittliga vampyrerna...

"Och dessutom, skälet till att de har överlevt till modern tid är ju Disciplines. Genom Disciplines skaffade de sig sin eventuella maktbas och kan (förhoppningvis) använda en kombination av dessa för att avleda pöbeln länge nog för att kunna fly."

DET tvivlar jag väl på starkt. Även om Disciplines kan vara användbara så är det ju Disciplines som är det starkaste uttrycket av vampyrens sanna jag - dvs precis det som drar till sig pöbeln. Det bästa sättet att undvika pöbeln är trots allt att inte dra till sig pöbelns uppmärksamhet från första början.

Metoderna att skaffa sig en maktbas och överleva varierar mycket från vampyr till vampyr, men att alla vampyrer blir gamla genom att endast använda sig av Disciplines är väl en lite väl hård generalisering.

"De flesta yngre vampyrer, utan maktbas, manipuleras ju dessutom av de äldre som delar i någon ond plan. Man måste skydda sina tillgångar."

Om nu de yngre vampyrerna skulle vara del av en "ond plan" tänker antagligen denna onda elder såhär: "Men är min tillgångar verkligen värda att skyddas om de inte klarar sig ifrån lite mänskliga problem? Kan de uppfylla sin del i min plan om de inte ens klarar av det?"
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Vampyriska utomjordingar...?

Jag tycker inte så mycket om att tänka på vampyrer som allsmäktiga och världsdominerande (de skulle de ju inte behöva gömma sig). Det jag tänker på är främst dessa två punkter.

1. FBI och CIA, säger du? Etersom det handlar om mäktiga organisationer, varav en dessutom har hela jordklotet som arbetsområde, torde de vara väl infekterade av vampyrerna. Detta förhindrar ju inte att någon (eller troligtvis flera) på toppnivå ännu inte har fallit för trycket.

Eftersom detta hände under dagen (en dag eller flera?), kan man ju anta att de mullvadar som finns inte kunde rapportera din RP´s handlingar till sin(a) Mästare. Isåfall är det hela helt realistiskt.

2. Roswell, 1947? Ett antal år sedan alltså. Med sitt avsevärda inflytande borde ju vampyrerna rimligtvis hört talas om sanningen bakom incidenten. Detta skulle ju leda till att även "din" (under)organisation (till CIA?)infitrerades. Kanske var detta extremt svårt, men med lite vilja, våld och Disciplines kan man slå världen med häpnad.



[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Å fjärde sidan...

Javisst. Varför tror du att elders inte har tagit över världen än?

De är för upptagna med att konspirera mot varandra, sig själva och grannens moster...

... och efter ett par hundra års erfarenhet har man nog rätt bra koll på vad som kan gå fel.

För att bli så gammal måste man ju ha stenhård koll från början. Äta eller ätas.

Visst. Så varför ens försöka när det är fel

Det gör jag inte, jag säger bara att det går...



[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
En neonat kan vara en genomsnittlig neonat.

Inget annat.

Det klart att det inte bara handlar om Disciplines. Väldigt lite, om man ska gå efter vad klanerna anser om dem. Personer som Invigs väljs ju ut för sina egenskaper och talanger. Disciplines är en bonus och ett verktyg. Faktum kvarstår, vissa saker kan bara lösas med hjälp av Disciplines.

Dessutom skulle jag knappast vilja kalla en galen pöbel "lite mänskliga problem". Kanske skulle denna beskrivning passa ur en Elders synvinkel, men en Neonate ser nog inte saken på samma sätt.



[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Hmm...

Visst kan man väl köra med två eller t.o.m. tre grupper, men inte alltför länge. Jag tycker att det skulle vara roligast om man körde två-tre tillfällen med vardera gruppen och sedan sammanförde dem. Det verkar lite tråkigt om man ska spela en hel kampanj åtskilda. Dessutom, hur stor är chansen att alla håller käft om alla är polare?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
NY IDÉ!

Vad sägs om att spelgrupperna bara springer på varandra en enda gång? Vid ett tillfälle stämmer spelledarna av med varandra, möts upp med spelgrupper och hela kittet. Man kör en slags lajv-inspirerad session där två grupper möts, har två olika agendor, och helt opartiskt inställda till varandra. Två rum blir dock en nödvändig spelmiljö för åtskild speltid.

Med andra ord, inga "loose ends" att knyta ihop för det fanns inga krav från första början. Vad är det som säger att alla möten måste få konkreta slut? När en spelgrupp tröttnar på att befinna sig i samma stad, kvarter, region, land (eller whatever) avslutar spelledarna samarbetet bara.

Dessutom kan konceptet "Ärkefiende" få en helt ny mening. Tänk om en annan spelgrupps karaktärerer utgör en sådan roll och samtidigt lever sina liv parallellt med ens egna spelgrupp. Wow!

Tänk dig att hamna i strid med en annan spelare och spelledare kan inte "ge nåd" i form av favorisering eller bättre tärningsslag. Lite farligare alltså!

En tanke bara...

/The Chronicler
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Nej, inga långa kampanjer

Det verkar lite tråkigt om man ska spela en hel kampanj åtskilda. Dessutom, hur stor är chansen att alla håller käft om alla är polare?

En hel kampanj åtskilda tycker jag också verkar trist så för min del är det inte aktuellt. Jag menade bara att om någon skulle vara intresserad av att spela en längre kampanj med flera grupper så skulle jag (med min begränsade erfarenhet av tvågruppsspel) rekommendera att man håller isär dem under större delen av speltiden annars blir det snabbt riktigt knepigt att administrera det hela.

Precis som du skriver är ”hålla käft”-problemet något man måste tänka på. Ju färre spelmöten desto lättare för folk att hålla tand för tunga. Vet man att några är riktigt tajta polare som berättar ”allt” för varandra kan man för säkerhets skull sätta dem i samma grupp, så gjorde i alla fall jag när jag testade parallella grupper.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Husbombning i Miami

"Det trevliga med laserpekade glidbomber är att de inte märks. Plötsligt flyger ett hus i luften, helt enkelt. Vi hade redan ordnat en större kasse med vilseledande manövrer i form av läckor till media om terroristdåd från högerextremister med mera, och det fanns redan syndabockar."

Borde inte det finnas en hel kasse med radartorn, eller motsvarande, som ser flygplanet innan bomben släpps? Flera av dem borde även ha förmågan att se och följa bomben under dess bana. Så det borde finnas tillräckligt många människor som har dragit kopplingen flygplan-glidbomb för att spåren till dig inte ska vara svåra att dölja.



Bela
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: En neonat kan vara en genomsnittlig neonat.

Men de flesta vampyrer är ju neonater - ergo representerar den genomsnittliga neonaten den genomsnittliga vampyren, där ancillae och elders är behagfulla undantag.

"Dessutom skulle jag knappast vilja kalla en galen pöbel "lite mänskliga problem". Kanske skulle denna beskrivning passa ur en Elders synvinkel, men en Neonate ser nog inte saken på samma sätt."

Jag påpekade ju iofs just att det var ur den manipulative elders synvinkel, eftersom det var det vi pratade om. Därav min formulering: "Om nu de yngre vampyrerna skulle vara del av en "ond plan" tänker antagligen denna onda elder såhär..."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Radarlära

"Borde inte det finnas en hel kasse med radartorn, eller motsvarande, som ser flygplanet innan bomben släpps? Flera av dem borde även ha förmågan att se och följa bomben under dess bana. Så det borde finnas tillräckligt många människor som har dragit kopplingen flygplan-glidbomb för att spåren till dig inte ska vara svåra att dölja."

Radar är en helt egen liten vetenskap, och det blir en rätt stor vetenskap om man ska använda radar i någon form av luftövervakningsorganisation.

Civil radar är inte särskilt bra. Den är till stor del beroende av flygplanens IK-signal (igenkänningssignal), och det räcker med lite halvtaskigt väder för att IK-signalen ska vara det enda som flygledningsradarn ser.

Militär radar är en annan sak - de kan per definition inte vara beroende av IK-signaler (fienden är sällan så snäll att han kör med påslagen IK). En radar har i teorin förmågan att se en glidbomb så länge den har ett hölje av metall, men av rena praktiska skäl så använder man för territoriell övervakning inte radarns fulla kapacitet. För att man ska kunna se den måste man titta på den bredbandiga radarbilden, vilket kostar skjortan i överföring, oftast är onödigt och dessutom kräver bra mycket mer av radaobservatören. Dessutom blir automatisk målföljning omöjlig. Bredbandig övervakning är däremot synnerligen praktiskt i störd miljö med många anomalier och mycket klotter.

Istället kör man oftast med smalbandig överföring av en filtrerad radarbild, och där försvinner en så liten sak som en glidbomb väldigt lätt. Till och med små flygplan kan lätt försvinna. Smalbandig radarbild används alltid civilt, och i fredstid även militärt. Bredbandig radarbild används enbart militärt och det under övning eller krigstid eller om det förekommer väldigt kraftiga anomalier av meteorologiska skäl.

En eldlednings- eller Aegis-radar kan ypperligt lätt se en glidbomb eller kryssningsmissil och rikta eld mot den, men en sådan radar är alltid militär och dyr i drift, eftersom den kräver så hög effekt. Sådan radarutrustning finns i princip enbart på USAs Aegis-kryssare och används i princip enbart när fartygs- eller eskaderchefen bedömer att risken för angrepp är överhängande.

Hela diskussionen blir dock akademisk om man använder en glidbomb med hölje av cellulosa. I det fallet går radarvågorna rätt igenom bomben och de få metallytor som finns (styrhuvudet och servona till fenorna) ger så små radarekon att de garanterat filtreras bort i smalbandig överföring och försvinner i övrigt klotter i bredbandig överföring. En mås ger större utslag, liksom. Kort sagt, det krävs att en Aegis-kryssare övar luftmålsbekämpning i området för att glidbomben ska kunna följas, och kan man beordra ett luftanfall av den här typen så kan man nog se till att det inte finns en Aegis-kryssare i närheten.

Flygplanet är dock inga som helst problem, trots att det är stort och syns. Man planerar rutten till ett övningsområde så att det passerar släppfönstret (den tid och plats då bomben måste släppas för att kunna glida ner mot målet). Tack vare att glidbomben inte faller, utan snarare glidflyger i brant vinkel, så kan man låta flygplanet passera en bra bit från målområdet, och dessutom helt legitimt och officiellt. Det är inget konstigt med ett eller två militära flygplan på väg från en flygbas eller ett hangarfartyg till ett övningsområde för att öva luftstrid, speciellt om flygledarna har fått uppgift i förväg om det. Lägg sedan en heldags övningar för en division på ett hangarfartyg, så kommer det alltid att vara flygplan på väg till eller från övningsområdet. I så fall blir det faktum att det råkar vara ett militärt flygplan i luften samtidigt som att det smäller inte så mycket ett sammanträffande som en naturlig konsekvens av att det är en heldags divisionsvis luftstridsövningar i området.

De enda som behöver veta om uppdraget är hangarfartygschefen, eskaderchefen, divisionschefen och piloten, och eftersom USAs marinflyg helst vill ha flygande eskader- och divisionschefer så är det i allmänhet inga problem att se till att eskaderchefen, divisionschefen och piloten är en och samma person. Däckschefen får sedan en order att ladda planet med en glidbomb av en viss typ och ställer inga frågor, eftersom det är hans jobb att helt enkelt ladda planen med det som uppdragsplanerarna (i det här fallet fartygschefen och eskaderschefen) begär och se till att planen står på rätt plats på däck vid rätt tid.

Eftersom en F/A-18 kan användas både för attack- och jaktuppdrag samtidigt så behöver man inte ens någon speciell omkonfiguration. Piloten får bekräftelse på laserutpekningen, eventuellt bekräftelse via krypterad radio, släpper bomben, slår över radarn till jaktläge och övar sedan luftstrid som om ingenting hade hänt. Det är tveksamt om ens rotetvåan skulle märka något, speciellt om man flyger i defensiv formation med ca 5 km mellanrum mellan planen.

- Krille, målobs O1/S
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Ytterligare en!

Varför inte låta alla karaktärer ha sina egna business på andra håll (tex kontroll över handelshus, hemliga kulter/sällskap, furstar, biskopar etc) som med jämna mellanrum strular/bråkar/blir utsatta för attacker och liknande. Då måste karaktären fara iväg för att rätta till problemen vilket gör spelaren öppen för eventuellt ansvarstagande av färdiga fiender. Detta för att ge en bättre "AI" än vad spelledaren (som ändå har för mycket att hålla reda på) kan erbjuda.

Problem 1; Ärkefienden vet (med spelarens erfarenhet) om vad spelgruppen planerar om man inte ger spelaren rohypnol eller stesolid med vodka.

Problem 2; Ett jämt spelflöde (där alla får delta hela tiden) kommer inte att uppstå. "Fienden" kommer få sitta och vänta emellanåt för att övriga spelgruppen "bara skall göra något"...

Några andra tankar?

/The Chronicler
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Whateva!

Eldern har ju någon gång varit Neonate med alla faror som detta för med sig. Därför borde han/hon ju rimligtvis inse att det som inte hotar honom/henne kan vara livsfarligt för en liten amatör.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Nej, inga långa kampanjer

Det kan iofs gå om man har spelare som inser att skvaller bara förstör kampanjen och har förståelse för att det blir lite trögt ibland.

Jag ska nog fundera lite på det där...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Bra idéer!

Jag postar mina, när jag kommer på några bra det vill säga...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Testa i liten skala först

Parallella grupper är som sagt jäkligt luriga grejer och även om man tycker att man är ordentligt förberedd så dyker det upp saker som sätter en på pottkanten. Med andra ord, jag skulle rekommendera att inte dra igång någon lång kampanj utan testa det i väldigt liten skala först, dra nytta av erfarenheterna härifrån, våga sig på lite större grejer nästa gång, utvärdera igen o.s.v.

Med tanke på hur lång tid det tog för mig att skriva och förbereda ett äventyr för två grupper jämfört med ett äventyr för en grupp vågar jag knappt tänka på hur lång tid det tar att lägga upp en hel kampanj för två grupper. Borde finnas en del folk här på konferensen som spelledat flergruppsäventyr, kanske skulle man efterlysa deras äventyr så kunde man slippa en del av jobbet nästa gång det är dags att utsätta sina spelare för varandra.

Trevligt förresten med en person som har DoD och Vampire som favoritspel och är intresserad av flergruppsäventyr, du får ta och flytta söderut!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Kul idé, men...

Idén är verkligen kul, men antagligen riktigt svår att lyckas med. Det kan hända att jag inte helt fattat hur du tänkt dig upplägget, men som jag ser det finns två problem som man nog får brottas med:

1) Den praktiska biten: Du var inne på det här i det du skrev. Fiendespelaren kan ju inte gärna sitta med i rummet samtidigt som de andra spelar. Alltså får man ha honom och de andra i varsitt rum och båda kommer få sitta och vänta långa stunder. För gruppen kan det möjligtvis vara OK, de kan ju prata med varandra, men den ensamma fiendespelaren kan nog få det rätt drygt. Framförallt eftersom SL lär tillbringa mesta tiden med spelargruppen. Alternativt får man låta fiendespelaren ha en egen speldag, men risken är uppenbar att han inte tycker det är kul att sitta hemma för sig själv på kvällarna medan polarna lattjar någonstans i närheten.

Ett annat praktiskt problem är att det inte alltid är så lätt att bryta av och säga att ”nu är den här fienden inte med längre, nu tar vi nästa”. Ofta finns spillror eller anknytningar till en fiende kvar, som kan slå tillbaka vid senare tillfälle.
Med spelare som fiender måste fienderna komma avskilt från varandra och under en begränsad tid. Spelarna vet att ”OK, Steffe är tillbaka, då är de läskiga varulvarna alltså utrotade”. Visst kan SL "ta över" en fiende efter några spelmöten, men spelaren själv kan då han är tillbaka i gruppen rapportera om hur fiendens situation är, vilket man knappast kan hindra honom från, de är ju nu hans fiende också.

I ett spel som Vampire med många och sammanflätade intriger är det ofta också svårt att separara olika fiender från varandra och även att bestämma vem som är vän och fiende; samma person som hjälper en med något kan samtidigt försöka manipulera och intrigera mot en i något annat sammahang.

Ett annat praktiskt problem (som du också nämnde) är att fienden vet saker om rollpersonerna som den inte borde veta.

2) Gruppsolidariteten: När man spelat ihop ett tag så känner man ju för de andras rollpersoner och det blir svårt att plötsligt vara den som ska jäklas med dem. Ens egen rollperson har sannolikt nytta av att de klarar sig eftersom man har gemensamma mål och fiender sedan innan som man vet att man kommer ta sig an då man sitter vid spelbordet två omgångar senare. Kanske håller gruppen just på med något som i första hand hjälper den egna rollpersonen, då är man måttligt motiverad att ställa till det för dem. Själv skulle jag bli lätt scitzofren av att försöka ta livet av de som är min rollpersons starkaste stöd.

Mitt motförslag är att man låter en person fristående från gruppen spela fienderna under hela kampanjen. Denne har inget intresse av att spelargruppen ska lyckas utan ser tvärtom fienderna som ett sorts substitut till att ha en rollperson och kommer att göra allt för att uppnå sina mål. Mellan varje spelmöte spelar SL solo med fiendespelaren. SL kan också då tillfälle ges ringa fiendespelaren en eller två gånger under kvällen, rapportera kort om vad som händer ur fiendens perspektiv och få en kort respons på vad fienden vill göra. Dessa samtal ska bara vara på cirka 10-15 minuter, en genomsnittlig kioskpaus alltså.
Problemet kan vara att rekrytera en lämplig fiendespelare, d.v.s. någon som är intresserad av spelet, men inte kan/vill vara med gruppen. Kanske är det någon från spelgänget som är utomlands under ett år och saknar liret därhemma och då ser fiendespel som ett bra substitut. Kanske kan man hitta någon via kontaktannonssidan som är intresserad av att distansspela. Solospelandet får i båda dessa fall ske med telefon (bäst) eller mail (billigare).
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Whateva!

Vidare underbygger jag mitt argument med att neonater är de genomsnittliga vampyrerna just därför att elders får separata sektioner i böckerna och hela egna böcker som beskriver hur de fungerar, precis som ghouls och tunnblodade - de andra böckerna handlar redan om neonater. :)

"Eldern har ju någon gång varit Neonate med alla faror som detta för med sig. Därför borde han/hon ju rimligtvis inse att det som inte hotar honom/henne kan vara livsfarligt för en liten amatör."

Men eldern har lärt sig att hantera människor och ser dem inte längre som något hot annat än när de kan skada vampyrsamhället i allmänhet. Han är så fast i sitt tänkande att han inte tycker att neonaten borde ha några problem med dem eftersom HAN inte har det. Iallafall inte en DUGLIG neonat - och en oduglig neonat har ingen plats i hans planer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Generalisering eller?

"Men eldern har lärt sig att hantera människor och ser dem inte längre som något hot annat än när de kan skada vampyrsamhället i allmänhet. Han är så fast i sitt tänkande att han inte tycker att neonaten borde ha några problem med dem eftersom HAN inte har det. Iallafall inte en DUGLIG neonat - och en oduglig neonat har ingen plats i hans planer."

Personligen tycker jag att den elder som tänker så är... tja, puckad.

En smart elder betraktar neonaterna som en resurs, och gör sitt bästa för att bevara dem, eftersom de kan bli användbara senare. Liksom en god general försöker bevara sina trupper, en bra maffiaboss ger stöd åt fotfolket, en smart företagsledare håller sig väl med marknaden et cetera - inte så mycket för att vara snäll, utan för att han kan komma att behöva dem.

Och att vara så kräsen att man bara vill ha dugliga neonater... härregud, även kanonmat är användbart ibland. I synnerhet kanonmat som är skyldig dig en tjänst.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Jävligt intressant!

Om du behöver hjälp nån gång via telefon, ställer jag gärna upp. Ett par saker bara;

1. En hyfsad brief för att kunna sätta sig in i spelarnas kampanj.

2. En någorlunda karaktärsprofil på fienden som skall gestaltas.

Hojta till om det behövs. Skulle vara kul att testa en gång iaf.

<b>The Chronicler</b>
<i>And the story goes...</i>
 
Top