Nekromanti Hur ska man spela Vampire?

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Hejda dig nu...

"Självklart rasar Besten även utan stimuli. Den har ju behov, t.ex att äta och sova. Det är saker som MÅSTE göras och framförallt något som ALLTID driver Besten. Av dessa skäl räknar jag inte behoven som stimuli inifrån eller utifrån."

Besten är en oformlig sak i vampyrens huvud. Hur en sådan sak kan behöva sova och äta förstår jag inte. Det är guds förbannelse som driver vampyren att dricka blod och sova på dagen. Var Besten sedan kommer ifrån vill jag inte spekulera i, men den var iallafall inte en del av förbannelsen. Jag ser det snarare så att Besten är så integrerad med vampyrens kropp och själ att påverkar dess behov för att uppnå sina mål.

"Snarare är det väl vampyrernas kvarvarande mänsklighet som driver dem att smida ränker och manipulera varandra? När Besten tar över ändras ju prioriteringarna till de ovan nämnda."

Hur ser egentligen vampyriska intriger ut? Man arbetar med lögn, förräderi och mord för att kunna utöva sin dominans över andra, ofta på Machiavellianskt vis - "bättre att vara fruktad än älskad". Lögn, förräderi, mord och fruktan är i allra högsta grad Bestens domän.

Ett fullständigt övertagande av Besten leder förvisso till simpla mål såsom äta och sova, men Besten använder sig inte bara av så simpla medel för att nå dit.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Precis!

"Man behöver inte gå så värst långt tillbaka i tiden för att hitta högt uppsatta impopulära personer, som lyckas sitta kvar trots en och annan statistiskt sett intelligent människa med en stor kasse ansträngningar och resurser bakom sig som gör sitt bästa för att kasta ut de impopulära personerna. USA har till exempel jagat ett antal kartellbossar i Colombia ett tag, och trots kärnvapen, helikoptrar, elittrupper och DEAs samlade övriga resurser så sitter kartellbossarna fortfarande kvar."

Det är sant, men du talar just om kartellbossar - vad de saknar i allmän popularitet kompenserar de med stora mängder inflytande och resurser. De kan jämnföras med riktigt gamla vampyrer, som självklart också är svårare att störta. Men i den genomsnittliga Vampire-kampanjen spelar man inte riktigt gamla vampyrer.

"För att kunna erodera en maktbas krävs 1) att man vet vilken maktbas man ska erodera, 2) att maktbasen i sig inte gör något tillbaks, samt 3) att man faktiskt har resurserna på sin sida att erodera maktbasen."

Vampyrer samarbetar inte så länge som det inte föreligger något hot för vampyrsamhället i allmänhet, i vilket fall de hellre själva tar hand om den hotade vampyren och hittar på en trovärdig historia för att kasta bort förföljarna. Konflikten står för det mesta alltså mellan den individuelle, ensamme vampyren (med eventuell maktbas) och hans motståndare.

"Eftersom White Wolf hela tiden gör intrycket att vampyrerna är minst lika inflytelserika som maffian, CIA och Majestic ihop så är det rätt lugnt för gnagarna, med andra ord."

Jag tycker inte att de ger det intrycket. Jag kan ju förstås inte förvänta att du (eller någon annan, för den delen) har läst det, men på White Wolfs hemsida finns en "Project Outline" för "The Gilded Cage", en kommande bok angående just vampyrernas politiska inflytande. Där framgår att WW anser att vampyrer tidigare har presenterats som orimligt mäktiga vad det gäller politiskt inflytande och att det är någonting som måste nedtonas i de böcker som utkommer nu. Jag tycker att de har lyckats.

"Skulle någon mot all förmodan lyckas skaffa sig tillräckligt med personlig makt för att göra något åt saken"

Det handlar inte om att en enda person skulle skaffa sig personlig makt för att bekämpa vampyrerna, utan om att hela jäkla mänskligheten skulle vända sig mot dem. Det handlar lika mycket om mediauppsporrade kravaller som SWAT-anstormningar. Sådant är det fruktansvärda numerära underläget vampyrernas befinner sig i.

Med mitt inlägg försökte jag främst belysa att en genomsnittlig, enskild rollperson i Vampire (neonat) helt enkelt inte har möjlighet att så enkelt avvärja de mänskliga horderna som Elder Girov beskrev det.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Interaktiv omgivning

Tänk dig då att bygga upp ett nätverk med spelgrupper runt omkring i sverige. Alla kör en kampanj i var sin stad i ett överskådligt område (låt säga Böhmen eller Lombardien) där storytellershena delar med sig av sin spelgrupps framgångar och motgångar till alla andra storytellersh.

Varje storyteller skulle med andra ord få (förutom en jävla massa extra arbete) information om vad som händer i omgivningarna. M.a.o, en slags pbe-m eller pbm.

Någon som skulle tycka det var intresant?
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Problem

Det låter som en ytterst rolig och intressant men som du påpekar så skulle det bli mycket extra jobb med det. Ett annat problem är att om man spelar med in game datum så måste alla håla jämna steg vilket kan bli ganska så problematiskt.

Det är nog tyvär ogenomförbart utan grymt mycket jobb.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kommande böcker

"Det är sant, men du talar just om kartellbossar - vad de saknar i allmän popularitet kompenserar de med stora mängder inflytande och resurser. De kan jämnföras med riktigt gamla vampyrer, som självklart också är svårare att störta. Men i den genomsnittliga Vampire-kampanjen spelar man inte riktigt gamla vampyrer."

Nå, den genomsnittlige mafioson kan jämföras med den genomsnittlige vampyren - även om han inte har inflytandet personligen så har han stöd av Don Giovanni. Den enskilde mafioson är trots allt en del av Familjen, och om Familjens medlemmar hotas allt för mycket så finns Familjen alltid där för att hjälpa, så länge som den enskilde medlemmen håller sitt löfte om omertà.

Som det heter, "skiten rinner neråt". Mafiosi har skydd av varandra och sina överordnade, och det finns ingen som helst anledning att tro att vampyrer inte har ett liknande arrangemang. Hade de underordnade (dvs neonaterna) inte fått detta stöd från sina överordnade så hade de överordnade inte fått det stöd som de faktiskt behöver från de underordnade. Utan något sådant försvinner organisation, styrka och inflytande som smuggelsprit hos tullen.

Och, allt som jag har läst (jag har inte läst allt, det erkänner jag) tyder på att vampyrerna har en rätt typisk maffiaorganisation. Hjälp och styrka i utbyte mot tjänst och tystnad. För sjutton, hela maskeraden är ju i princip en glorifierad omertà!

"Vampyrer samarbetar inte så länge som det inte föreligger något hot för vampyrsamhället i allmänhet"

Puckon.

Iofs, det är inte det intryck jag har fått. Tvärtom, varje klan är en liten kommuniststat eller maffiafamilj i miniatyr - de håller ihop, de är organiserade, och de samarbetar nåt så in i bomben.

"Konflikten står för det mesta alltså mellan den individuelle, ensamme vampyren (med eventuell maktbas) och hans motståndare."

Med andra ord, motsvarande mellan den individuelle ensamme Franco Castigliano (med maktbas = familj, underhuggare, kompisar, släktingar, pengatvättande företag, advokatarmé, en och annan mutad senator plus lite andra personer inom statsapparaten som inte har något annat val, en hög informatörer och en större kasse gatugäng) och hans motståndare. Franco Castigliano dog, FBIs ansträngningar till trots, en naturlig död i frihet 1973. Jag vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om "don" Castigliano hade fått möjlighet att bygga upp sin maktbas redan 1784 eller så och dessutom sluppit sådana trista saker som att dö i cancer 190 år senare...

"Jag kan ju förstås inte förvänta att du (eller någon annan, för den delen) har läst det, men på White Wolfs hemsida finns en "Project Outline" för "The Gilded Cage", en kommande bok angående just vampyrernas politiska inflytande. Där framgår att WW anser att vampyrer tidigare har presenterats som orimligt mäktiga vad det gäller politiskt inflytande och att det är någonting som måste nedtonas i de böcker som utkommer nu. Jag tycker att de har lyckats."

Snarare "kommer kanske att lyckas". Jag är måhända en smula pragmatisk, men jag köper helst inte gris säckvis. Men det är ju skönt att White Wolf äntligen har insett problemet - en stor kasse spelledare och spelare av deras spel har nämligen inte gjort det.

Det föreligger dock två problem som jag ser det. Det ena är trovärdighet, och det problemet belyses rätt tydligt ovan. Det andra är de som nu spelar Vampire och som är totalt gulleförälskade i sin globala allsmäktiga halsgnagarkonspiration.

Vid ett tillfälle föreslog jag (min rollperson var officer i amerikanska flygvapnets underrättelsetjänst) att det vore en praktisk idé att göra sig av med en kasse vampyrer i centrala Miami medelst en laserstyrd glidbomb med metallbrandämnen släppt från ett av flottans F/A-18. Det krävdes bra mycket mer jobb än vad som var trovärdigt för att få saken genomförd, men det lyckades till slut (det var i samma kampanj som vädret plötsligt slog om från klar himmel till ösregn för att vi inte skulle få starta en skogsbrand).

När jag nämnde händelsen för en kasse inbitna vampyrspelare så fick jag två ton motargument, inklusive att vampyrerna skulle känna till planen innan jag formulerade den, märka logistiken kring den (ute till havs på ett hangarfartyg) och tugga i sig piloten (ute till havs på ett hangarfartyg - dagtid), ta emot bomben och kasta tillbaka den, hinna utrymma byggnaden på den tiden mellan nedslaget/detonationen och att tryckvågen skulle nå fram till dem (återigen dagtid). Sedan skulle jag få alla möjliga hemska personer efter mig, förmodligen inklusive Jimmy Hoffa och J Edgar Hoover, så ca femton sekunder efter smällen skulle piloten i planet vara uppäten (observera, dagtid och uppe i luften), min rollperson förvandlad till industrigödsel (fortfarande dagtid) och hela flygvapnets underrättelsetjänst plus deras dokument körda på tvären genom en slö dokumentförstörare.

Så boken behövs, men jag väntar faktiskt att uttala mig om den tills den kommer. Sen kommer det att bli intressant att se hur många spelledare som faktiskt använder sig av den... /images/icons/wink.gif

"Det handlar inte om att en enda person skulle skaffa sig personlig makt för att bekämpa vampyrerna, utan om att hela jäkla mänskligheten skulle vända sig mot dem. Det handlar lika mycket om mediauppsporrade kravaller som SWAT-anstormningar. Sådant är det fruktansvärda numerära underläget vampyrernas befinner sig i."

Ungefär som maffian. De har medierna, regeringen, folkmassan och diverse laguppehållande styrkor mot sig. Hur den har överlevt och expanderat är och förblir ett mysterium... (nja, kanske inte)

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nja...

Om man jhar en sådan karaktär så är det nästan alltid bra att ha med nån Brujah i spelgruppen....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Problem

Så sant som det är sagt. Har man inte ett jämt speltempo gruppera emellan, hamnar man ju ur fas.

Ett större spelsällskap i samma klubb kunde ju iofs dela på sig, sitta i rummen bredvid varandra etc. Kunda vara intressant ...

/The Chronicler
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kommande böcker

"Den enskilde mafioson är trots allt en del av Familjen, och om Familjens medlemmar hotas allt för mycket så finns Familjen alltid där för att hjälpa, så länge som den enskilde medlemmen håller sitt löfte om omertà."

Men många vampyriska "familjemedlemmar" väljer att inte spendera sina resurser på någon annan. Varför frivilligt spendera dyrköpt advokattid på en liten neonat som råkat bli häktad? Det finns förstås anledningar i formen tjänster och gentjänster - man hjälper någon man är skyldig än tjänst (annars kan man råka ut för ett ännu värre öde i harpyornas skvallernätverk än att bara spendera resurser), eller så hjälper man någon för att man vill ha en tjänst av den personen i framtiden.

"Mafiosi har skydd av varandra och sina överordnade, och det finns ingen som helst anledning att tro att vampyrer inte har ett liknande arrangemang."

Vampyrer tar ogärna skydd hos varandra därför att hotet om förräderi ligger så nära och därför att man sällan vill bli skyldig någon en tjänst.

"Iofs, det är inte det intryck jag har fått. Tvärtom, varje klan är en liten kommuniststat eller maffiafamilj i miniatyr - de håller ihop, de är organiserade, och de samarbetar nåt så in i bomben."

Det var intrycket jag också fick men som jag började allvarligt ifrågasätta när tredje utgåvan kom ut. Klanerna är mer just som stora familjer - de delar vissa drag, de har en tendens att dras mot liknande sysselsättningar och de sammarbetar ibland när hela familjen är hotad. Det är svårt att generalisera här också, vissa klaner upprätthåller ett sken av en stark organisation (t.ex. Tremere) medan vissa inte bryr sig alls (t.ex. Malkavian). Klan Assamite är de som starkast håller på klantillhörighet, och de är också den klan som är mest splittrad (för alla WoD-freaks: nej, inte inom lägren, men klanen är ju för fanken delad på tre läger!!).

"Snarare "kommer kanske att lyckas". Jag är måhända en smula pragmatisk, men jag köper helst inte gris säckvis."

Jag använde bara boken som ett konkret, uttalat exempel på den "nya policyn" som verkar finnas sedan tredje utgåvan gavs ut. Författaren till Project Outlinen säger att han upprepar sig själv som en sprucken skiva i nästa stycke, vilket antagligen betyder att tanken funnits där ett bra tag. Storytellers Guide har ett stycke om hur vampyrer kontrollerar saker och ting i allmänhet som berör frågan ytligt.

"Det andra är de som nu spelar Vampire och som är totalt gulleförälskade i sin globala allsmäktiga halsgnagarkonspiration."

Puckon. De beblandar jag mig inte med.

Men det är rätt förföriskt... även om det kan verka löjligt så finner jag tanken med ett mörklagt rum fullt av konspiratörer som sätter policy om maskeradens globala upprätthållande rätt stämningsfull.

"Vid ett tillfälle föreslog jag (min rollperson var officer i amerikanska flygvapnets underrättelsetjänst) att det vore en praktisk idé att göra sig av med en kasse vampyrer i centrala Miami medelst en laserstyrd glidbomb med metallbrandämnen släppt från ett av flottans F/A-18."

Även denna inbitne Vampirespelare tar sig nu rätten att granska din idé. Jag ursäktar om du hört motargumenten förut.

Hur kunde din rollperson (jag antar att du var vampyr) upprätthålla yrket som underrättelseofficer (tänker främst på morgonmöten och en huvudsaklig daglig arbetstid hos dina medarbetare)? Det går dock att överbygga - föreslå en mänsklig underrätelseofficer att ge ordern.

Hur i helskotta fick han tillstånd och medhållande att släppa en brandbomb över centrala Miami? Det går också att förklara - kanske hade han auktoritet nog att ge en sådan order ensam.

Så bomben släpps och fienderna bränns upp. Hur reagerar då dina kollegor på en sådan order? Har du inte gott skäl är de antagligen inte stormförtjusta och aktionen går upp för granskning. Nästan ännu värre är hur Miamis befolkning reagerar. I det regeringsfientliga USA kan kravaller uppstå när vanliga poliser är alltför skjutglada, hur reagerar de då när själva flygvapnet bombar en tätort?

När så fallet går upp för granskning och mediabevakning finns risken att sheriffen eller hans underhuggare lägger ihop två och två (särskilt om han kände till att bombplatsen var ett vampyrtillhåll) och kommer fram till att utredningen kan komma fram till dig - vampyren. Aktionen blir en fara för maskerade, och det är enklare och därmed säkrare att bara ordna ett "försvinnande" för dig än att röja runt i underrättelsetjänstens kontor och mala papper och vittnen. För att inte nämna att man för att vara riktigt säker måste åka ut till hangaren, fixa piloten, hans överordnade (som tog emot din order) och deras familjer.

Dessutom är det inte särskilt "gotiskt" med flygbombningar, men det är en rätt klen ursäkt. Det är därför jag spelar Dark Ages.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Husbombning i Miami

"Hur kunde din rollperson (jag antar att du var vampyr) upprätthålla yrket som underrättelseofficer (tänker främst på morgonmöten och en huvudsaklig daglig arbetstid hos dina medarbetare)?"

Du antar fel. Det var en människa.

"Hur i helskotta fick han tillstånd och medhållande att släppa en brandbomb över centrala Miami? Det går också att förklara - kanske hade han auktoritet nog att ge en sådan order ensam."

Det är en lång historia, men låt oss säga att den började den 7 juli 1947 i Roswell, New Mexico. /images/icons/wink.gif

Auktoriteten kom från en man som jag enbart kände som MJ-1, som i sin tur enbart svarade inför C D.Ops i Langley, som i sin tur enbart svarar inför presidenten.

"Så bomben släpps och fienderna bränns upp. Hur reagerar då dina kollegor på en sådan order? Har du inte gott skäl är de antagligen inte stormförtjusta och aktionen går upp för granskning. Nästan ännu värre är hur Miamis befolkning reagerar."

Det trevliga med laserpekade glidbomber är att de inte märks. Plötsligt flyger ett hus i luften, helt enkelt. Vi hade redan ordnat en större kasse med vilseledande manövrer i form av läckor till media om terroristdåd från högerextremister med mera, och det fanns redan syndabockar.

Mina kollegor tyckte det var ett snyggt jobb, för övrigt. De var också underrättelseofficerare: en britt, en ryss, en israel och en amerikan till.

"När så fallet går upp för granskning och mediabevakning finns risken att sheriffen eller hans underhuggare lägger ihop två och två (särskilt om han kände till att bombplatsen var ett vampyrtillhåll) och kommer fram till att utredningen kan komma fram till dig - vampyren."

Som sagt var, rollpersonen var inte vampyr. Och skulle nu sheriffen mot all förmodan hitta något spår som pekade på flygvapnet så kan man alltid hävda "nationens säkerhet".

Dessutom missade du poängen. Du är en av de få som angripit metoden, och där har jag mig själv att skylla, eftersom jag inte beskrev bakgrunden tillräckligt noga. De flesta andra har angripit resultatet med utgångspunkt från vampyrernas inflytande, disciplines, förmågor, grundegenskaper osv.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att ta betalt för testversioner

"Jag använde bara boken som ett konkret, uttalat exempel på den "nya policyn" som verkar finnas sedan tredje utgåvan gavs ut. Författaren till Project Outlinen säger att han upprepar sig själv som en sprucken skiva i nästa stycke, vilket antagligen betyder att tanken funnits där ett bra tag. Storytellers Guide har ett stycke om hur vampyrer kontrollerar saker och ting i allmänhet som berör frågan ytligt."

Det här är en av de saker som jag retar mig kraftigt på vad gäller White Wolf som företag. De är iofs inte ensamma eller ens värst - FASA var faktiskt värre.

Det jag retar mig på är att det finns en kasse speltillverkare som släpper icke-speltestade produkter. Marknadsstrategin verkar mest vara att skapa ett ball koncept och sälja det som en halvfärdig produkt, och sedan förfina produkten allt eftersom de förförda konsumenterna skickar in sina kommentarer. Skitsmart idé - man får en bred bas av speltestare som till och med betalar för att speltesta, och dessa bara måste köpa andra utgåvan (och tredje, när den kommer...) eftersom där är alla buggarna som de retat sig på rättade.

Personligen tycker jag att det verkar djupt ohederligt. Vampire led av skev maktbalans i två utgåvor innan det började rättas till (plus en del intressanta regelbuggar - fummeleffekten är en av dem). Shadowruns skadesystem var i princip oanvändbart fram till andra utgåvan, och delar av andra buggiga grejer blev inte rättade förrän i tredje...

Visst, det är bra att förlagen rättar buggar, men buggarna ska inte finnas där i första rummet! De ska i stort sett vara utgallrade redan innan första utgåvan, och jag har definitivt ingen lust att betala för att göra någon annans jobb.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Vampyriska utomjordingar...?

"De flesta andra har angripit resultatet med utgångspunkt från vampyrernas inflytande, disciplines, förmågor, grundegenskaper osv."

Resultatet finns det helt enkelt ingenting att klaga på - om det inte fanns någon vampyr som råkar ha dominans över din överordnade, piloten och hans överordnade eller någon annan som kände till aktionen, så finns det ingen anledning att de skulle kunna stoppa dig innan bomben föll. Kanske kände någon lokal vampyr anledning att ha sådan dominans, kanske inte. Det beror på spelvärlden, helt enkelt.

Efter nedslaget undrar sheriffen antagligen varför en massa vampyrer flugit i luften. Kanske (som du säger, mot förmodan) spårar han aktionen till dig och då är man återigen beroende av den individuella sheriffens inflytande - har han tillräckligt av den varan för att gå upp på en tillräckligt hög nivå för att kunna spåra det till dig? Antagligen inte, men kanske. Discipliner kan dock underlätta här - Auspex nivå tre (psykometri) på resterna av det sönderbombade huset för att få en glimt av planet, en dos Obfuscate (räcker egentligen med nivå två) för att bryta sig in i Langley och hitta pappren på vem som gav ordern och Dominate nivå tre (dra ut och påverka minnen) för att få reda på vad de vet.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Att ta betalt för testversioner

"Marknadsstrategin verkar mest vara att skapa ett ball koncept och sälja det som en halvfärdig produkt, och sedan förfina produkten allt eftersom de förförda konsumenterna skickar in sina kommentarer."

Jag tror att i fallet WW och Vampire (och detta baserar jag på rykten på WWs forum bekräftade av personerna ryktena handlar om) det egentligen inte handlar om någon "marknadsstrategi". Mark Rein-Haagen slutade och Justin Achilli tog över och bestämde sig för att rätta till saker han och hans speltestare inte gillade. Kanske hade Mark och Justin suttit och konspirerat åratal innan om hur de skulle tjäna Big Bucks, men det betvivlar jag faktiskt. Det är olyckligt att de stackars konsumenterna ska behöva punga ut för att WW inte gjort sitt jobb från första början, men jag tycker inte man kan ge sig på hela WW för det, särskilt inte när de för första gången på länge ger ut bra böcker.

"en del intressanta regelbuggar - fummeleffekten är en av dem"

Finns det fler? Vilka då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vampyriska utomjordingar...?

"Efter nedslaget undrar sheriffen antagligen varför en massa vampyrer flugit i luften."

Antagligen inte.

För det första, vad blir kvar som kan identifieras som vampyr?

För det andra, glöm inte allt jox vi gjorde för att skylla på högerextremister. Vi använde till och med vampyrernas egna inflytande och skapade en ståry att högerextremister hade slagit till mot korrumperade element som hade inflytande långt upp i staten Floridas regering. Svaret på frågan "varför" är så uppenbart att den inte behöver ställas igen förrän man plötsligt kommit på att högerextremisterna i fråga faktiskt inte gjort det. Och det fanns det gott om teknisk bevisning för att det skulle bli knepigt att komma på - det såg vi till. /images/icons/wink.gif

För det tredje, i och med att det på det sättet blev ett terroristdåd så blir det faktiskt inte sheriffens jobb. FBI tar snabbt över utredningen, och FBI är mycket lättare för CIA att övertala att titta åt andra hållet. Se bara på Warren-kommissionens rapport om mordet på Kennedy... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Två grupper är nog max

Jäkligt tuff grej med flera grupper som spelar parallellt, men svårgenomförbart som sjutton. Två grupper som sitter i varsitt rum och att spelledarna har tät kontakt är ett måste. Har testat detta i Drakar och Demoner och det var inte helt enkelt, har skrivit ett ganska långt inlägg om det på DoD-forumet.

Ska man ha flera grupper, spela över en längre period eller spela vid olika tillfällen får man nog ha en väldigt sparsam interaktion mellan grupperna och då försvinner ju mycket av poängen. Möjligtvis skulle man kunna ha ett gäng grupper som bara hör talas om varandra, men inte direkt påverkar varandra förrän i en "grande finale" där något sorts avgörande sker.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Nej, nej.

Människor har ju också Besten, fast i mycket mildare grad. Jag hänvisar till Animalism 3, Song of Serenity/Cowing the Beast.

Besten är ju intelligent på ett rovdjursmässigt sätt. Det jag menar är att allt annat än att överleva kommer i andra hand när man har förlorat sin mänsklighet.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Å tredje sidan...

Ju längre tidsperiod planerna sträcker sig över, desto större är risken att något går fel. Oavsett om man har tusen reservplaner till varje delmoment så kan man inte förutsäga allt (om man kan det är man helt klart en ytterst motbjudande SLP).

Ofta kan man faktiskt generalisera, men det är ju inte rätt. Dessutom blir det tråkigt.

Förresten, sluta vända mina egna ord mot mig. De är mina Childer och fullständigt lojala. Minns att jag har dina böcker...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Jag pratade iofs inte om neonater.

Och dessutom, skälet till att de har överlevt till modern tid är ju Disciplines. Genom Disciplines skaffade de sig sin eventuella maktbas och kan (förhoppningvis) använda en kombination av dessa för att avleda pöbeln länge nog för att kunna fly.

De flesta yngre vampyrer, utan maktbas, manipuleras ju dessutom av de äldre som delar i någon ond plan. Man måste skydda sina tillgångar.

Nu i modern tid är vampyrerna säkrare än någonsin. Om ett band, som visar hur en person blir skjuten 12 gånger i bröstet och ett par sekunder senare reser sig, skulle visas så skulle ingen tro att det var en vampyr. Hollywood, vettu.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Å tredje sidan...

"Ju längre tidsperiod planerna sträcker sig över, desto större är risken att något går fel."

Javisst. Varför tror du att elders inte har tagit över världen än?

"Oavsett om man har tusen reservplaner till varje delmoment så kan man inte förutsäga allt (om man kan det är man helt klart en ytterst motbjudande SLP)."

Självklart inte, men det är bättre att ha en plan än att inte ha en... och efter ett par hundra års erfarenhet har man nog rätt bra koll på vad som kan gå fel.

"Ofta kan man faktiskt generalisera, men det är ju inte rätt. Dessutom blir det tråkigt."

Visst. Så varför ens försöka när det är fel?
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Fetischist?

Varför gillar du kassar så mycket? /images/icons/wink.gif

Självklart styr inte vamyrerna vartenda litet beslut som fattas av diverse länders makthavare. De koncentrerar sig på saker som de kan tjäna på och sådant som deras fiender förlorar på. T.ex. EMU verkar vara en typisk Ventrue-konstruktion, ATTAC å andra sidan backas av Brujah.

En bok som klarare definierar vad exakt det är som lockar vampyrers intresse skulle, för mig, vara intressant. Hur de ser på USA´s vapenlagar och abortmotståndare. Sådana saker skänker mig pervers njutning...

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 
Top