Hur ska boken se ut?

Den bästa rollspelsboken är:


  • Total voters
    44
  • Poll closed .

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har funderat lite. Och ja, det beror på ALIEN från FL. Jag märker när jag bläddrar i den att i princip alla mål vi hade med Kopparhavets hjältar är tvärtemot i Alien*. Det handlar såklart om preferenser. Men det har ändå fått mig att fundera över hur vi använder våra böcker. Och mina egna preferenser är ju inte så viktiga, egentligen. Så hur vill ni ha era böcker? För att göra det enkelt, tänk i överdrifter.

Det finns idag två rätt tydliga strömningar i spelvärlden - glossiga coffee table books vs små enkla häften. Många gånger tycks innehållet påverkas av format etc, eller kanske snarare tvärtom, men försök se förbi det nu. Om du hade kunnat få ditt maffiga spel i ett enkelt häfte, hade du velat det, eller vice versa, om du hade kunnat få ditt lilla favvospel en glassig fet bok, hade du velat det?

Någonstans finns här en estetisk bedömning. Färgbilder och bra papper upplever vi som snyggare än svartvita textblock. Det ska absolut vägas in, men även användande. Försök vara så neutrala som möjligt.

*Handlar enbart om preferenser. Jag menar inte att det ena är rätt och det andra är fel.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
Jag tycker att referenslitteratur och bruksanvisning är bra liknelser för hur jag vill att ett spel ska vara. Det är ju liksom inte boken som är spelet, utan vad vi gör runt bordet. Och snygga bilder i färg har jag noll nytta av runt bordet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag kan inte välja, för jag vill ha både och!

Jag antar att jag färgas av att jag enbart läser i PDF-format och har de fysiska böckerna mest som prydnad/artbooks.

Jag vill ha en stor, maffig fysisk bok med en massa färgbilder att bläddra i och inspireras av kring spelbordet.

Jag vill ha en nätt, liten, lättläst och väl strukturerad bok att läsa från pärm till pärm och sedan ha som referensverk när jag skriver äventyr. SVart eller väldigt mörkt grå text på vit bakgrund utan krusiduller. Ingen störande bårdgrafik som äter sig in i texten, inga färgade, gradienta eller mönstrade plattor bakom texten. Bokmärken, lager, lätthanterlig, lättnavigerad, lättläst med flödande brödtext.

Kanske vill jag helt enkelt ha små manualhäften med regler och värld och text, och sedan att varje rollspel ska ha typ en Stålenhagsk artbook med stora färgsidor och små stämningstexter? När jag tänker efter är det nog exakt det jag vill ha.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Kanske vill jag helt enkelt ha små manualhäften med regler och värld och text, och sedan att varje rollspel ska ha typ en Stålenhagsk artbook med stora färgsidor och små stämningstexter? När jag tänker efter är det nog exakt det jag vill ha.
Detta dök även upp i Wrålan. Jag kallade det då för fusk! Men ni kanske har en poäng :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag tänker nästan exakt som @krank här. Nätta, lätta regler och sedan en blaffig konstbok med kartor, bilder, stämningstexter och lite handouts som kan vara väldigt löst kopplat till ett regelsystem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänker nästan exakt som @krank här. Nätta, lätta regler och sedan en blaffig konstbok med kartor, bilder, stämningstexter och lite handouts som kan vara väldigt löst kopplat till ett regelsystem.
Men eftersom det inte finns något spel som gör detta så är det fusk! :)
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Jag tycker om båda, men för olika syften. Jag kan dels uppskatta väldigt avskalade böcker som Whitehack 2e och Kuf. Spel som är ganska rakt på vad gäller innehåll och vars huvudsakliga estetiska värde finns i formgivning och prosa. Vilket ger en större frihet att tolka spelets teman och känsla än om intrycket förstärks av en massa färg och former. Det finns en viss skönhet i enkelhet och lättanvända verktyg.

Å andra sidan är det ju ordentligt häftigt med spel som MÖRK BORG där varje sida dryper av den specifika känslan som spelet vill förmedla. Det inspirerar, kraftigt, och den effekten är svår att uppnå med mer spartanskt utförda rollspel.

Sedan finns det ju en skillnad i vad jag vill ha spelen till: Whitehack använder jag oftast om jag vill spela standardfantasy av DnD-typ och då är det väldigt praktiskt att spelet inte är alltför påträngande med sin känsla. Där vet jag vad det är för värld och bildspråk som jag vill ha och då vill jag egentligen bara ha spelet som regelverk. I det sammanhanget är det viktigare att boken är lätt att använda än att den är stämningsladdad. MÖRK BORG skulle funka illa i det sammanhanget, men om jag ville ha MÖRK BORG-känslan skulle jag aldrig använda ett annat spel för att få den känslan.
Kanske vill jag helt enkelt ha små manualhäften med regler och värld och text, och sedan att varje rollspel ska ha typ en Stålenhagsk artbook med stora färgsidor och små stämningstexter? När jag tänker efter är det nog exakt det jag vill ha.
Det här tycker jag är en bra idé. Alternativt att man har en dekorerad bok för läsning, för oss som bryr oss mer om att inspireras under läsning än att effektivt ta sig igenom texten, och en referensbok för att använda i faktiskt spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Kan man inte ha något däremellan? Jag tror det jag egentligen tycker är finast är en nätt bok på kanske 150-200 sidor, inte större än att den går ned i en rockficka om det kniper, men med högkvalitativ bindning, gärna klotband. Däruti kanske ett dussin vackra helsidesillustrationer i svartvitt, plus några mindre för att göra det lättare att hitta eller illustrera specifika saker. Om man vill göra flera sådana böcker, kanske en spelar- och en spelledarbok, är det inte heller mig emot.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En liten nätt lättläst bok som är väl strukturerad och som klämmer in det jag behöver på så lite sidor som möjligt. Ju mindre jag behöver läsa för att kunna greppa settingen och regelsystemet desto bättre.

Stora 500 sidors coffe table books orkar jag väldigt sällan ta mig igenom numera
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Båda, förstås. Spelet ska vara en otroligt snygg och väldesignad liten instruktionsbok. Och, som påpekats på annat håll, en genomdesignad bok som Mörk Borg fungerar extra bra här, eftersom man så lätt hitar tillbaka till något man tidigare läst när alla uppslag ser olika ut. Alien, där 80 % av uppslagen har identiska grågröna rutor mot samma identiska stjärnhimmelsbakgrund, har snarare detta till nackdel. Problemet med Alien är inte att det är för mycket tomrum. Lite text på vissa uppslag är fantastiskt. Problemet är att det är för mycket text totalt sett. Om det är tomrum som gör en bok tjockare har jag inga problem med det.

Jag har dock ingenting emot en separat regelsammanfattning med mer avskalad layout. Mörk Borg löser detta genom insidan av bakre omslaget, men för ett spel med lite större regelmängd skulle jag lätt kunna tänka mig ett litet svartvitt häfte i stil med det krank efterfrågar, som separat pdf eller annat tillbehör.

Men mest av allt är frågan i trådstarten i min mening felställd. Även en bok designad för läsbarhet och användarvänlighet tjänar på avancerad design, fina bilder och bra papper.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag läser knappt spel som är längre än 20 sidor idag, eftersom jag har läst så många olika spel i mitt liv och det räcker.

Det sagt, jag föredrar snygga spel framför minimalistiska spel, eftersom om spelmakaren har lagt ned möda på spelet är det mycket mer tilltalande för mig. Personen har ansträngt sig för att sälja in spelet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tycker det är svårt att säga att de bör vara X eller Y, dock. Generellt föredrar jag spel som har färre regler och går fortare att komma igång med, och är inte så intresserad av att läsa setting. Dessa preferenser gör att många stora tjocka rollspelsböcker helt enkelt inte är min grej.

Men samtidigt har det varit intressant att läsa Degenesis och Lancer, som är stora tjocka böcker, och Tenra Bansho Zero känns som att storleken gör det mer pedagogiskt och tillgängligt paradoxalt nog.

Så en rollspelsbok bör vara precis så stor som den behöver vara, men inte större.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men mest av allt är frågan i trådstarten i min mening felställd. Även en bok designad för läsbarhet och användarvänlighet tjänar på avancerad design, fina bilder och bra papper.
Nja, det är även det fysiska omfånget. Även en väldesignad stor bok blir större än en mindre bok :) Nu finns det massor av olika orsaker till att en bok blir stor, men av orsakerna är att man lägger stort fokus på att efterlikna coffee table books. Och det är helt ok! Men det är lite den skillnaden jag är intresserad av. Det är sällan vi pratar om vikt och storlek.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag vill vara lite contrarian och säga att för stor vikt läggs på layout och snyggt och fint idag, och i motsats för lite tid på att göra textmaterialet användbart. Läser det föredömligt enkla Mekton II, från 1987, och skummar även Classic Traveller som är ytterligare tio år äldre. Där är regelböckerna framförallt regelböcker, och det gör att de är både fysiskt mindre och mer pedagogiska än överdesignad smörja som Blades in the Dark. BitD är nästa spel vi kommer spela, så som spel är det väldigt intressant, men boken är en ren snårskog att försöka ta till sig för att den försöker så mycket att det gör ont.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En sak jag tyckte om i senaste RuneQuest som fler spel gärna skulle kunna ha, är att man ibland (borde vara ännu oftare!) faktiskt har bilder som illustrerar reglerna och inte bara är fina. Du förväntar dig liksom att din bruksanvisning ska hjälpa till att visa hur man gör med sina bilder, inte bara ha vackra miljöer.
1635147265273.png
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En sak jag tyckte om i senaste RuneQuest som fler spel gärna skulle kunna ha, är att man ibland (borde vara ännu oftare!) faktiskt har bilder som illustrerar reglerna och inte bara är fina.
Håller helt med!

Överhuvudtaget blir jag glad när en rollspelsbok har en tight koppling mellan textmaterialet och illustrationerna. Om en liten novell berättar om en händelse så får gärna en bild återge den händelsen, till exempel. Illustrationer av SLP:s i äventyr och kampanjer är också guld.

Tror nästan min idealbild av ett rollspel skulle ta inspiration från SoldF snarare än andra rollspel, men kanske utan iscensatta fotografier...

Från ett spel jag skrev och spelledde 2017 (The Dead and the Dying), men som allt annat fritidsmeckande aldrig blev klart:

1635147417550.png
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nja, det är även det fysiska omfånget. Även en väldesignad stor bok blir större än en mindre bok :) Nu finns det massor av olika orsaker till att en bok blir stor, men av orsakerna är att man lägger stort fokus på att efterlikna coffee table books. Och det är helt ok! Men det är lite den skillnaden jag är intresserad av. Det är sällan vi pratar om vikt och storlek.
Ja, okej. Det tycker jag är en lite annan sak, eller åtminstone såg jag det som det. Speciellt förhållandet mellan pappersval, bindning, vikt och allmän hanterbarhet tycker jag ibland blir lite bortglömd. Jag älskar ett korrekt pappersval utifrån omständigheterna, inte blankast eller tjockast möjligt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Men eftersom det inte finns något spel som gör detta så är det fusk! :)
Jag funderar på om det kanske finns ändå?

Jag försöker få in min dotter på rollspel, och jag frågade henne om vilken värld hon skulle vilja spela i. "Nordiska väsen" kom på tal, då vi har den konstboken. Min första impuls var: "aha, då köper jag det rollspelet". Min andra impuls var: "nja, kanske kan köra ett lätt hack från Äventyr! eller Down We Go eller något, och så bara fabulera lite fritt från konstboken.

Vilket innebär att jag nog landar i "smala fina regler", för resten behöver jag inte absolut hjälp med - det finns redan i mitt huvud eller i andra källor.
 
Top