Hur ska boken se ut?

Den bästa rollspelsboken är:


  • Total voters
    44
  • Poll closed .

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Alla rollspelsprodukter blir en kompromiss. Det inser man om man skriver en, eller flera. Det finns massa orsaker till det. Man kan vara väldigt nöjd med sin kompromiss men man får såklart vara medveten om att man aldrig kan blidka alla, och kanske inte ens sig själv.

Så det jag var lite ute efter här är vad man lite förenklat blir gladast av - en lättanvänd, liten och smidig bok eller en maffig coffee table bok? Rollspel är ju en unik såtillvida att båda dessa format är vanliga och funkar. Du ser aldrig en fotobok i liten pocketutgåva och du ser aldrig en "pocket" i glassig fyrfärg etc. Av rätt uppenbara orsaker. Men med rollspel är det lite annorlunda.

Naturligtvis kan man göra ett spel som är lite av varje, lagom stort, lagom mycket bilder etc. Men jag tror att man med visst fog kan säga att dessa två typer utgör varsin ytterlighet.

Bara som en ytterligare förklaring :)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
För mer traddiga spel föredrar jag en maffig bok med inspirerande och stämningshöjande bilder för prepp, och ett enkelt avskalat häfte för spel. Preppen och spelandet kräver ju olika saker. Det som kommer närmast mina preferenser är nog Kult: DL, med vanliga utgåvan för prepp och bibelversionen för spel. För indiespel vill jag ha små snabblästa häften, så att vi kan komma igång snabbt.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Eftersom vi skulle tänka i extremer föredrar jag en funktionellt formgiven bok som förklarar reglerna tydligt och klart och med en typografi som gör att ögat snabbt hittar det den söker (det inkluderar ett välgjort index men betyder inte att alla regeltermer skall visas i regnbågens alla färger beroende på kategorisering, tvärt om). Observera att typografin gör mer för en boks skönhet än aldrig så många bilder! Jag förväntar mig regler i regelboken och världen i världsboken. Jag vill inte ha stämningsbilder eller -texter i regelboken, de hör hemma i världsboken (men även där bör de hållas tillbaka för beskrivande text). Jag behöver inte se en bild på en riddare, samuraj, drake* eller ett europeiskt slott i solnedgången. Däremot får det gärna finnas med små, illustrativa bilder på en bliaut, tokoloshe, hur jag räknar ut vilka en eldboll träffar eller viktiga arkitektoniska detaljer som är unika för den här världen. Alla bilderna skall stärka och höra ihop med texten på samma sida. Reglerna till ett generiskt fantasy- eller samurajspel behöver inte några bilder alls. Världsboken är en annan fråga.

*) Jag struntar i hur fina drakar som skaparens partner kan rita, jag vet hur en drake ser ut och jag behöver inte bli påmind (såvida spelet inte heter Draken och Demonen och det är ett poträtt).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
I regel gillar jag lättlästa böcker som har en rimlig storlek. Samtidigt vet jag att en välgjord bok med talande illustrationer slår en sparsmakad bok. Problemet är att väldigt få böcker jag mött klarar av att ha talande illustrationer utan att det blir brus som stör läsningen.

Jag är kluven, men jag röstade ändå för att jag föredrar en rikt illustrerad bok. Vilket kan hänga samman med att jag i regel slår i böcker idag för att hitta inspiration snabbt och då är det bilder som hjälper mig, inte text som jag måste gräva mig igenom. Undantaget dikter, dikter är något helt annat. Rollspel är dock inte dikter.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Mitt ideal är ca 50 sidor a5. Gärna mycket fina bilder, det har jag inget emot.
 
Top