Eon Hur serveras egentligen mat på värdshus?

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Att vi i väst fick restaurangväsende i 18-talets frankrike är en sak, men det har funnits restaurangväsen långt före det. Om jag utgår det jag läste i förbifarten om de första restaurangerna från Sung dynastins Kina på 1000-talet så förekom det att i större städer lagades mat från andra ländsändar. I Kaifeng lagades mat från Hangzou och tvärtom. Detta gör att vi i en rollspelsvärld inte behöver utesluta restaurangväsendet.

I min headcanon är värdshusmat oftast stuvningar, soppor och grytor. Troligen med brödbit till. Det äts antingen med händer, med brödet som tallrik/bestick, tillsammans med egen medhavd kniv om det är kött/fisk, och enstaka ställen erbjuder kanske till och med lånesked av trä eller ben. Beroende på så är det osannolikt att alla värdshus erbjuder tallrik/skål, det kan vara så att vissa har en gemensam gryta, och om gästen betalar kan denne sleva upp i egen skål själv, eller ställa skål på disk för att få ett mål mat portionerat. Maten är mestadels lokal och troligen är det dagens färska rätt som gäller, kombinerat med långlagrad kost som torkat, saltat, inlagt, rökt och blandade ostar som antingen ges till eller kan köpas extra. Jag ser framför mig ett Ashariskt väghak som erbjuder två slevar buljong och ett stop öl för ett silver, och om man vill kan man köpa tre till fem myntstora bitar fisk, ost eller kött för ett halvt silver till.

I större städer eller "finare" värdshus kan det finnas någon form av utbud av mat, desto troligare om det är välbesökt av en brokig skara invånare. Beroende på kultur så är typerna av bestick olika. Vissa kommer troligen erbjuda typ, etnisk kost. En driftig Tirak Chadarians Hopp kan säkert ha en sylta där traditionella Tirakiska rätter som blodpalt och honungsgodis serveras med hemgjord plamm. Klientelet är troligen genomresande från samma matkultur. Kanske har Tiraken ett par stående rätter som är mer allmängiltiga för de som inte är van med tirakisk matkultur.

Generellt sett, om staden är ett handelscentrum en kulturell smältdegel eller en metropol så ökar chansen att värdshusen erbjuder mer än "dagens buljong". Kända värdshus i större städer kan säkert ha en stående meny med en handfull rätter som kompletteras med en eller ett par dagens. Här inspireras jag från Western-rollspelet där alla ställen när jag spelade erbjöd "Stew", "Steak", "Steak and Eggs" samt "Bacon and Eggs", och sprit förstås.
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
34
Location
Stockholm
Om man kommer till en liten by kan säkert någon invånare bjuda på förning och ett loft med hö, mot betalning, men då blir det antingen torkad kött/fisk, korngröt eller det som råkar finnas. Har rollpersonerna sk "fuck you-money", som man tenderar att ha efter några skrivna äventyr så kan de säkert få det bästa huset har. För 10 gm går nog bonden gärna och slaktar en gris, och erbjuder sin egen säng, för att själv sova på höloftet.

I större städer, vid handelsleder, vallfärdsorter och andra ställen där mycket folk strömmar igenom finns det rimligen världshus.

jag spelar just nu i Trakorien och det kulinariska är en inte obetydlig del av atmosfären, från överanvändningen av lök i Lasemos, den med flit okryddade och smaklösa maten i kishatet till att en rollperson behövde fly rummet när doften från den marjurska delikatessen "surfågel" blev för mycket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Pizza. Eller någon form av brödbaserad ugnsrätt. Tycks ha varit vanligt som "street food" i större delen av vår värld under flera tusen år så antagligen ett safe bet. Kräver nog viss ström av gäster dock även om man kan förvara ex. piroger ett tag.

Även friterat, kokt etc. Tänk allt som kan lagras länge och tillagas fort.

Och naturligtvis säsongsbetonat! Man äter det som finns runtomkring just nu.

I stora städer lagar man aldrig mat hemma, för då brinner kvarteret ner. Så där finns det gott om "hål i väggen" odyl gatukök.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Mycket syrade, torkade och inlagda tillbehör till maten. Jag tänker stora lerkrukor fulla med inlagda ägg, gurkor, lökar, fiskar och allt möjligt. Om man inte kommer vid normala mattider så kan det mycket väl bara vara en tallrik sånt man får, med lite bröd och ost.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Kanske något i stil med oden ( (おでん ), en massa grunkor som ligger och puttrar i halvjummen buljong och säljs per stycke?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Konceptet evighetsgryta bör ju figurera flitigt i länder som Västmark. Husmor har sin jättekittel som fylls på med rotsaker, vinslattar, gräddskvättar, köttstrimlor och lite vad som allt eftersom. (Hittade källa)

Sedan tänker jag att Jargiska värdshus säkert har en etablerad kultur av "kondimentkorgen" som innehåller olivolja, gaurum och vinäger.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Det gäller Sverige och är populärhistoriskt men Hästskjuts- och diligenstrafik (1996) av Tommy Eriksson och Hästskjuts av Ingmar Edvardsson (1999) har om de olika systemen vi hade, tankarna bakom dem, hur man gjorde med hästarna och maten. Jag läste dem tillsammans o det var ett tag sen så jag har ingen kol vilken av dem som tar upp vad eller vilken som var bäst.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Intressant tråd!

Jag tror vi är lite präglade i Sverige av vårt enastående fattiga 1800-tal, och tror att allt innan dess mest var fattigdom, snusk och förnedring.

Jag hittade denna lilla artikel som både beskriver vad man kan få serverat (fårhuvud i olika varianter) och hur utspritt restauranger var för länge sedan (just dessa finns kvar).

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Wikipedias artikel "Street food" slår fast att varianter av detta förekom i otaliga antika och medeltida kulturer. Både grekerna, romarna, kineserna, araberna, aztekerna etc hade gatukök eller snabbmat i olika former. Ett utdrag:

A traveling Florentine reported in the late 14th century that in Cairo, people brought picnic cloths made of rawhide to spread on the streets and sit on while they ate their meals of lamb kebabs, rice, and fritters that purchased from street vendors.[12] In Renaissance Turkey, many crossroads had vendors selling "fragrant bites of hot meat", including chicken and lamb that had been spit-roasted.[13] In 1502, Ottoman Turkey became the first country to legislate and standardize street food.[14]

Aztec marketplaces had vendors who sold beverages such as atolli ("a gruel made from maize dough"), almost 50 types of tamales (with ingredients that ranged from the meat of turkey, rabbit, gopher, frog and fish to fruits, eggs and maize flowers),[15] as well as insects and stews.[
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Koppling till tamales. Aztekerna använde cacaobönor som valuta. Och en böna kunde köpa dig en tamale. 100-120 bönor kunde köpa dig en hel kalkon. Det fanns även falskmyntare, eller falskbönare, som gjorde fejkbönor och blandade in dem bland övriga bönor.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Gatukök var tydligen vanligt i Rom för en ca 2000 år sedan. Så att köpa lite hackad kött, som stekts och sedan placerats mellan två brödbitar har tydligen funnits länge.

Då det kommer till just värdshus hade Shadiversity nyligen en video på ämnet;
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Då det kommer till just värdshus hade Shadiversity nyligen en video på ämnet...
Minns inte om Shad nämner det i sin video, men om jag förstått saker rätt så var en värdshusvärd ansvarig för sina gäster. Som i att, om gästerna gjorde något dumt, så kunde värdshusvärden hållas ansvarig för detta. Värdshusvärden var i faktist mening deras "värd".

Vilket så klart skulle innebära att ingen värdhusvärd värd namnet skulle acceptera äventyrare som gäster =D
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Minns inte om Shad nämner det i sin video, men om jag förstått saker rätt så var en värdshusvärd ansvarig för sina gäster. Som i att, om gästerna gjorde något dumt, så kunde värdshusvärden hållas ansvarig för detta. Värdshusvärden var i faktist mening deras "värd".

Vilket så klart skulle innebära att ingen värdhusvärd värd namnet skulle acceptera äventyrare som gäster =D
Inget som jag kommer ihåg att han tog upp. Men sedan så är det nog något som skiljt sig mellan olika platser och tidsperioder. Sammanfattningen är väl rätt mycket att "Inn" inte egentligen serverar mat, och kan man bo någon annanstans så gjorde man oftast det. Folk reste rätt mycket (pilgrimsfärder), men man bodde oftast hemma hos folk av samma klass som en själv (vilket antagligen kommer tillbaka att äventyrare är löst folk man inte släpper in i sitt hem hur som helst :unsure: ).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Men sedan så är det nog något som skiljt sig mellan olika platser och tidsperioder.
Ja, det här var i england. Årtal okänt. Försöker komma ihåg var tusan jag läste om det, men det kan ha varit medieval lives.

Som jag minns det gälde det även för privatpersoner som tog in gäster: du var ansvarig för din gästs handlingar gentemot orten.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Ja, det här var i england. Årtal okänt. Försöker komma ihåg var tusan jag läste om det, men det kan ha varit medieval lives.

Som jag minns det gälde det även för privatpersoner som tog in gäster: du var ansvarig för din gästs handlingar gentemot orten.
Rättssystemen var ju rätt baserade på status och hur många som gick i god för en, så låter rätt rimligt att många platser har sådana regler. Tar man in löst folk, så tolkas man väl antagligen antingen som suspekt själv eller att man har dåligt omdöme.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rättssystemen var ju rätt baserade på status och hur många som gick i god för en, så låter rätt rimligt att många platser har sådana regler. Tar man in löst folk, så tolkas man väl antagligen antingen som suspekt själv eller att man har dåligt omdöme.
Ja, som jag förstod det handlade mycket också om att "staten" ville lägga över ansvaret på någon annan. En hel by kunde hållas ansvarig för en enskild bybos brott, om byn inte kunde fånga och lämna in den faktiska skyldiga. På så sätt slapp "staten" jaga efter kringstrykande våldsmakare utan det var upp till varje by att fixa sånt och lämna in. Men staten hade alltid möjlighet att få in sina böter =)
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag har för mig att Vetenskapsradion Historia hade nått program om hur vi ätit genom historien. Gjorde en snabb sökning, men jag hittade inget då.

/H
 
Top