Hur ser man på mänskliga dvärgar i en värld med fantasydvärgar?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Går dem under ett annat namn? Sammanblandas dem med rasen dvärgar? Känner dem någon affinitet med varandra. Och hur ser rasen dvärgar på att mänskliga dvärgar används för gyckel och dyl.?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Med tanke på hur typiska fantasydvärgar är så skulle de antagligen se dem på ungefär samma sätt som vampyrer skulle se på goths, patetiska wannabes.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Finns väl precis alla tänkbara varianter beroende på värld - inklusive möjligheten att det inte finns några dvärgväxta människor i en värld med fantasydvärgar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
En människa som är så kortväxt är ju ganska olika en Dvärg, eller Hob, så som de beskrivs i ex.vis Middle Earth.

Jag har gärna fel, men jag har uppfattat dvärgväxt bland människor som ett problematiskt hälsotillstånd, utan de ska vi säga "fördelar" som det innebär att vara Dvärg eller Halvling i en fantasyvärld.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Kan tänka mig att om fantasydvärgar bor i närheten av människorna och interagerar med dem regelbundet så är det ingen som misstar de två grupperna för varandra, även om de kanske kan hända att de sammanblandas avsiktligt i syfte att dra löje över den ena eller andra gruppen.

Om fantasydvärgar däremot är exotiska varelser från fjärran så är det kanske desto rimligare att vanligt fôlk skulle föreställa sig att dvärgväxta människor har något slags band till dessa mytiska varelser, om än ett oförklarat och mystiskt sådant?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
1) Dvärgarna själva ser sig inte som kortväxta, utan som normallånga. Att en person som tillhör de långväxta råkar vara i dvärgstorlek är ju lite ovanligt, men knappast intressant.

2) Skulle kortväxta människor verkligen användas i gyckel i en fantasyvärld med fantasydvärgar? I en sådan värld är det ju inte ovanligt och spännande med korta personer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
I en mer folksagevärld skulle de säkerligen uppfattas som bortbytingar, jmfr bergstagna. Dvärgarna rövar bort människobarn och ersätter med människolika dvärgbarn.

Varför de skulle göra detta vet jag inte...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
948
Location
Uppsala
Detta får mig att tänkta på den fantastika filmen Willow där det finns ett helt släkte av kortväxta människor som då inte är dvärgar. De ses ner på av vanliga människor och skulle säkert om den världen hade dvärgar ses ner på av dem också.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Från Eon-artikeln "100 böcker du måste läsa innan inkvisitionen tar dig" (Fenix 5/2020):
Dvärgarnas underliga seder och bruk av Triometus (förmodligen en pseudonym). En förvirrad skrift som förklarar att skäggiga bergsdvärgar och mänskliga dvärgar visst är samma ras, och lämpliga lyckobringare och underhållare vid olika typer av tillställningar. [Allmänt verk; Spekulativ dvärglära (expertis).]
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag tror det helt beror på vilken slags fantasy man är ute efter. Vill man köra grimdark så skulle det kunna likna hur kortväxta människor har behandlats på riktigt i vår historia, annars kan man tänka sig en mer optimistisk fantasivärld där man tänker sig att förekomsten av olika folkslag (alver, dvärgar etc.) gör att människor tänker att de skillnader som finns människor emellan egentligen är så små att de inte är värda att bli upprörda över.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Detta får mig att tänkta på den fantastika filmen Willow där det finns ett helt släkte av kortväxta människor som då inte är dvärgar.
Den här meningen förvirrar mig. Vad menar du med att de "inte är dvärgar"? För dvärgar är väl "ett släkte av kortväxta människor"? Eller menar du bara att de inte har skägg och dricker öl?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
För övrigt känner jag att det skaver att prata om kortväxta som “dvärgar” – det är väl allmänt hyfs numera att inte använda den benämningen? Att jämföra en minoritetsgrupp med fantasifolk känns också ganska olämpligt.

Jag har inget tolkningsföreträde i frågan, men jag känner att hela diskussionen är väldigt olustig.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Den här meningen förvirrar mig. Vad menar du med att de "inte är dvärgar"? För dvärgar är väl "ett släkte av kortväxta människor"?
Fantasydvärgar - som till exempel de i Tolkiens böcker som fått stå förebild för de flesta efterföljarna - är inte ett släkte av kortväxta människor. De är överhuvudtaget inte människor, och oftast inte ens avlägset släkt med människor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
För övrigt känner jag att det skaver att prata om kortväxta som “dvärgar” – det är väl allmänt hyfs numera att inte använda den benämningen? Att jämföra en minoritetsgrupp med fantasifolk känns också ganska olämpligt.

Jag har inget tolkningsföreträde i frågan, men jag känner att hela diskussionen är väldigt olustig.
Det är rätt varierande vad folk föredrar. Jag har träffat folk som använt termen om sig själva och folk som inte har gjort det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Fantasydvärgar - som till exempel de i Tolkiens böcker som fått stå förebild för de flesta efterföljarna - är inte ett släkte av kortväxta människor. De är överhuvudtaget inte människor, och oftast inte ens avlägset släkt med människor.
Aha. Jag uppfattade det som att de som talades om i Willow inte var människor. Det var nog ordet ”släkte” som förvirrade mig.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Aha. Jag uppfattade det som att de som talades om i Willow inte var människor. Det var nog ordet ”släkte” som förvirrade mig.
De som vi stöter på i Willow är nog ungefär lika mycket människor som Tolkiens hobbitar är - det vill säga egentligen inte.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fantasydvärgar - som till exempel de i Tolkiens böcker som fått stå förebild för de flesta efterföljarna - är inte ett släkte av kortväxta människor. De är överhuvudtaget inte människor, och oftast inte ens avlägset släkt med människor.
Du har rätt. De är ett släkte av gnuer - Connochaetes Nanus. Det syns bland annat på skäggväxten.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
"Dvärg" som ord ses väl ändå rätt gammalmodigt och nedsättande nuförtiden när vi inte pratar om fantasyvarelser? Kanske ändra trådnamnet till "kortväxta människor i..." så blir det tydligare!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
"Dvärg" som ord ses väl ändå rätt gammalmodigt och nedsättande nuförtiden när vi inte pratar om fantasyvarelser? Kanske ändra trådnamnet till "kortväxta människor i..." så blir det tydligare!
"Kortväxta människor" är en betydligt större grupp än "dvärgar" när vi pratar människor.
 
Top