Nekromanti Hur ser era spelvanor ut?

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
StreetBushido;n5861 said:
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt, har aldrig spelat p&p rollspel online, men jag är sugen på att testa nån gång.

StreetBushido;n5861 said:
Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Inte jag, lillebror (icke forumit) spelar dock med två grupper till, vad jag vet.

StreetBushido;n5861 said:
Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Vi är, med mig 4 konstanta +3 som är med lite då och då.

StreetBushido;n5861 said:
Hur ofta spelar ni?
För sällan? Nej men det blir oftast inte mer än kanske en omgång per månad, ibland inte ens det.

StreetBushido;n5861 said:
Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Väldigt varierande, vi brukar börja runt 18-19 och köra på till 00-01, ofta 2 dagar på raken.

StreetBushido;n5861 said:
är ni nöjda med era spelomgångar?
Mina spelare har antingen en förbannad tur eller så är dom smartare än mig, bortsett från det brukar alla vara nöjda.

StreetBushido;n5861 said:
Hade ni velat spela oftare/mer sällan?
Oftare, men det funkar tyvärr inte nu när dottern är liten, särskilt med tanke på att min fru är med och spelar :/

StreetBushido;n5861 said:
Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Hade tiden funnits hade jag gärna spelat i fler grupper. När det gäller antal spelare så har jag inget emot fler. Inte hur många som helst dock, har prövat med 12 pers, det var riktigt kul, men förbannat kaosigt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Fysiskt, alltid fysiskt. Provade Skype en gång men det är inte alls samma känsla. Vi träffas före på indisk restaurang med... det sociala är viktigt, så inget virtuellt för mig tack.

Oftast en men ibland två.

Ca 4 spelar + SL

En gång i veckan vilket väl i praktiken blir 2,5-3 ggr/mån

Vardagar: 19-23; Söndagar 13-22

Hyfsat nöjda förutom när det blir inställt mer än två gånger på raken. Spela oftare behövs inte, men idealet är "nästan varje vecka" så man inte hinner glömma för mycket

Fyra spelare är idealiskt. Fler blir knöligt - dels kan man få för lite att göra, dels blir det för svårt att sy ihop en speltid där alla kan. Färre är inte heller bra av rent praktiska skäl - då kan man inte spela en man kort (2 är definitrivt för få spelare).

Personligen är jag hyfsat lyckligt lottad i och med att jag kan stilla mitt spelbegär. Men jag har ju kompisar jag inte spelar med för tillfället, och de saknar nog rollspelandet... I längden är 2 ggr/vecka för slitigt dock så därför blir det inte två grupper som standard.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
De som jag spelar återkommande med är ansikte mot ansikte. Har provat på rollspelande via Skype en gång, och tre försök att rollspela över forum. Jag föredrar helt klart ansikte mot ansikte, men anser att annat kan vara alternativ eller komplement.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
För närvarande en grupp plus ett 1-on-1 spelande.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Sju inklusive spelledare i den återkommande gruppen, samt en spelare och en spelledare i 1-on-1.

Hur ofta spelar ni?
5-8 gånger per år för gruppen, och kanske 5 gånger per år för 1-on-1 spelandet.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
4-8 timmar

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
För närvarande är ingen spelstil som jag vill spela själv, utan mest "det är med kompisarna" och "i brist på bättre." Det är kul nog, annars hade jag inte varit med, men jag skulle inte vilja spela det jag spelar oftare. Så ett av mina små projekt är att hitta mer kompatibla spelare och därmed utöka med en till spelgrupp.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Vi träffas och spelas ansikte mot ansikte.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Jag spelar i 3 eller 4 grupper beror lite på hur man räknar.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Grupperna består mellan 4-5 personer.

Hur ofta spelar ni?
Drygt 1 till 2 gånger i veckan. Med andra ord så är det få av grupperna som lyckas hålla ett regelbundet spelande uppe.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Beror på om vi spelar på vardagskvällar eller helger. Kör vi på vardagar så brukar det bli från 18 och ett par timmar framåt. Spelar vi på helgerna varierar men är oftast på 6+ timmar, i bland hela dagen.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
I stort sett nöjd med spelomgångarna, i vissa fall önskar jag att det kunde bli mer spel.
Skulle även vilja spela lite mer Indie/Samberättande rollspel än jag gör, som det är just nu så får jag nöja mig med att spela det på konvent.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Vi träffas fysiskt. Aldrig provat online.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Nix, bara en regelbunden även om jag på senare tid börjat dyka upp på sånt som Repetikon.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Fem. En väldigt lagom storlek.

Hur ofta spelar ni?
I genomsnitt en gång i månaden skulle jag säga, men ibland något oftare.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Mellan 5-8 timmar.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Personligenvill jag spela mer, vilket är anledningen till att jag sökt mig till det här forumet och börjat gå på Repetikon och liknande. Jag skulle helt enkelt gärna hitta andra att spela med för att kunna prova på andra spel och spelstilar, t.ex. samberättande/indie och OSR, vilket jag inte kan göra i min nuvarande spelgrupp. Jag har helt enkelt kommit till insikten att jag inte kan ändra på de jag lirat med sedan urminnes dagar utan att jag får söka mig åt annat håll om jag vill prova annat.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
endast fysiskt

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Nej bara en

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
5-6 beroende på kampanj. 3 av oss fungerar som spelledare för olika kampanjer har kört Vampire/Eon/Dark Heresy/One Ring M:UA/Nephilim och kanske något mer.

Hur ofta spelar ni?
en dag i veckan sedan 5 år tillbaka ,lite mindre på sommaren pga semestrar.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
3-5 timmar

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Jag är generellt nöjd då vi tog upp spelande efter cirka 6års dvala (alla hamnade i samma stad) men skulle kanske vilja att alla priorterade det lika mycket, men man kan ju inte få allt
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Vi träffas fysiskt.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Nej inte för tillfället, men kommer troligen köra ett par one-shot tillfällen med ett gäng som vill spela men inte gjort det tidigare eller för länge sedan.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Nu är vi sex spelare, men om fyra kan dyka upp på ett möte så kör vi även om alla inte kan vara med. Det blir för jobbigt att hitta dagar som passar alla sex.

Hur ofta spelar ni?
Ungefär en gång i veckan, har blivit många lördagsförmiddagar på sistone eftersom att det är lättare för fler att vara med då. Dock börjar det bli fint väder nu så kvällar är trevligare.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Ungefär fyra timmar

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Gruppen verkar nöjd med hur det fungerar nu. Ibland dröjer det någon vecka mellan omgångarna vilket kan vara lite tråkigt. Jag hade gärna hållt i fler grupper, men inte så att vi spelade varje vecka utan mer i form av spelkvällar då och då. Jag skulle gärna ha färre spelare, men samtidigt tycker jag mycket om de jag har och skulle inte vilja att någon försvann. Ibland är vi färre för att alla inte kan och då fungerar det bättre. Dock fungerar det fortfarande bra när hela gruppen är samlad så egentligen är det inget jag vill ändra på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Spelar bara i köttrymden just nu. Spelade via IRC med forumiter för ett gäng år sen och det funkade bra för det gänget. Har funderat på att spela nåt via Google Hangouts men det är inget jag kommit till skott med för då behövs en liten hårdvaruinvestering.

Inte med i någon fast spelgrupp, utan precis som t.ex. Eksem så är jag med i nåt mer flytande. Det brukar vara en eller två OSR-kampanjer på gång i Umeå i den kretsen så när det klaffar är jag med och spelar där.

Annars är det mest spelkvällar och konvent. Spelleder nästan alltid om jag är på konvent, och det har varit en rätt stor del av mitt spelande.

Normala spelomgångar hemmavid är väl 3-5 timmar.

Skulle gärna spela mer (en gång i veckan eller varannan vecka vore fint), men har inte haft de praktiska förutsättningarna för det på ett tag och inte orkat se till att skapa dem själv heller.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Spelar endast rollspel på plats runt spelbordet, inget online. Inte intresserad av renodlat internetspelande men kan däremot använda internet som komplement till vanligt spelande så att rollpersonerna kan göra lite saker mellan spelmötena. Sker dock inte så ofta som vore önskvärt.

Cirka 3-4 personer per spelgrupp. Enstaka fall med 5 pers eller med solospel.

Har en spelgrupp på plats och cirka två (svårt att dra gränser) på distans. Lirar cirka en gång varannan vecka. Med grupperna på distans är det svårt att säga en siffra. Kanske en eller två gånger, i bästa fall tre, per år.

Spel på plats: cirka 5-6 timmar. Distansgrupper: en helg med spelavbrott för endast mat och sömn. Vilket för övrigt är ganska knäckande för spelledarhjärnan…

Nöjd med spelomgångarna, definitivt! Var åratal sedan jag senast kände negativa vibbar inför ett spelmöte. Hade gärna spelat betydligt mer men har svårt att hinna med. När jag var i 10-12-årsåldern spelade vi ibland på morgonen innan skolan, på skolbussen, på rasterna och sen på bussen hem… Och så varje eftermiddag och helg förstås. Härligt! Idealet i dagsläget skulle nog vara en gång i veckan. Den dagen barnen alla är utflugna, dvs tidigast år 2022 vore nog det dubbla lagom. När jag blir pensionär hoppas jag kunna komma upp på nivåerna från gamla goda tiden igen…
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Träffas på riktigt med två grupper, men spelar på roll20.net med en tredje grupp eftersom vi är en tajt spelgrupp som nu är utspridda över halva Sverige och därför sällan kan träffas.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Tre grupper just nu. Har varit både fler och färre. En huvudgrupp som spelar ofta, roll20-gruppen och sen en nystartad grupp där jag spelleder ett gäng gamla klasskompisar som vill prova på rollspel.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
5, 5 och 5 (en helt ultimat mängd egentligen, om ni frågar mig)

Hur ofta spelar ni?
Med huvudgruppen blir det en gång varje helg. Med nät-gruppen blir det någonstans mellan en gång varje eller varannan månad. Med den nya gruppen vet jag inte riktigt, men det lutar åt samma som nät-gruppen.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
8-9 timmar, ibland längre.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Är ganska nöjd med läget just nu. Önskar kanske att vi alla i grupperna hade lite mer tid. Tid att träffas, tid att förbereda sig och tid att spela, och tider som synkade med varandra. Så det inte blev riktigt så stressigt med allt som det kan vara nu. Men jag antar att det är svårt att göra något åt i tiden vi lever i.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Både och, kör parallellt flera scenarion i flera spel samtidigt i alla möjliga tempon och uppsättningar.
Spelar några spel kontinuerligt online och andra mer i fysisk form.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Oj, Jag spelleder en grupp som varierar i storlek. Samtidigt som jag spelar i en annan som är på is just för tillfället precis som två andra som jag spellett under åren som inte har blivit av, Har en tredje som jag skall var med i inom kort med.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Den som får mest tid för spel är vi bara 3 i, lite tråkigt. 4 i en annan och 6 i ännu en. med en djävla massa inavel av samma spelare då.

Hur ofta spelar ni?
Ett rejält spelmöte i månaden kan man ju hinna med.
Övrigt så hinner man ju med några kortare online möten i månaden och kanske något mer.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
De längre mötena som jag föredrar är över 10 timmar. De bästa varar över ett dygn med raster för mat och sömn.
Annars så är 3-5 timmars online möten som är vanligast.

Är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
De flesta, Mest nöjd är man ju med de längre. Kortare möten hinner inte alla komma igång.
Jag hade gärna spelat mer regelbundet och längre möten överlag.
 
Top