Nekromanti Hur ser era spelvanor ut?

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Jag satt nyligen och undrade hur andras spelvanor ser, och det slog mig att det enklaste sättet att reda ut det är att fråga.

Hur ser era spelvanor ut?

Med spelvanor menar jag följande:

Träffas ni fysiskt eller kör ni online?

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?

Hur ofta spelar ni?

Ungefär hur långa är era spelomgångar?

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.

För mig ser det ut på följande sätt:

Träffas ni fysiskt eller kör ni online? Nuförtiden spelar jag online medelst Skype (för ljud) och ooVoo (för bild).

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många? Jag har en spelgrupp. Emellanåt har jag en sekundär spelgrupp, men det är svårt att få till något där så de gångerna vi får ihop något blir det oftast brädspel snarare än rollspel.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)? Vi är 6 personer, inklusive mig. I min sekundära grupp är vi 3, återigen inklusive mig.

Hur ofta spelar ni? Vi har en spelomgång i veckan.

Ungefär hur långa är era spelomgångar? Ungefär 5 timmar, från 19:00 till 00:00.

Jag är nöjd med min spelgrupp och vårt spelande. Jag hade dock inte haft något emot att testa på att starta en mer stabil sekundär grupp än den jag har för tillfället.

Så, hur det ut för er?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?

Fysiskt

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?

Mjaa. Just nu spelar jag faktiskt kampanjspel (!) men normen är annars one shots och en spelarpopulation på ca 15 lirare varav ca 4-5 dyker upp per gång. Vi spelar avslutande spel eller kortare kampanjer varför det inte blir så viktigt att ha samma spelare från gång till gång.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?

5-15 pers.

Hur ofta spelar ni?

1 ggr/vecka

Ungefär hur långa är era spelomgångar?

3 timmar

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.

Helt OK. Lagom ofta, lagom många. Då och då blir det helgspel med middag och dricka och det är ett festligt inslag som ökar mitt nöje (jag är stark förespråkare för kombinationen alkohol-rollspel).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
StreetBushido;n5861 said:
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt.

StreetBushido;n5861 said:
Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
6 stycken grupper.

StreetBushido;n5861 said:
Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
4, 5, 6, 6, 7 respektive 7 spelare (inklusive spelledaren).

StreetBushido;n5861 said:
Hur ofta spelar ni?
1 gång i veckan, 1 gång i månaden, 2 gånger om året och tydligen aldrig.

StreetBushido;n5861 said:
Ungefär hur långa är era spelomgångar?
4 timmar som kortast, upp till hela spelhelger.

StreetBushido;n5861 said:
Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Överlag nöjd.
StreetBushido said:
6 grupper?! Dang!
Rymdhamster said:
1 som vi gör en gång i veckan, 2 som körs typ en gång i månaden (eller kanske var tredje vecka). 2 som körs typ två gånger om året och en som verkar ligga nere. Så det blir inte så där jätteofta trots det.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Alltid fysiskt. Eventuellt kan för- och eftersnack ske online.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Sen min nystart för några år sedan har det varit ca 2 grupper åt gången.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
4-7 st, inklusive spelledaren.

Hur ofta spelar ni?
4-5 gånger per år.
En grupp jag slutat i träffades en kväll i veckan.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
1-2 dagar.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
De flesta vill nog spela oftare, samtidigt som man inser att det är svårt att mecka ihop med andra intressen och delar av livet.
Veckoträffsgruppen var perfekt för mig som spelare. Ibland anade vi att spelledaren inte riktigt haft tid att förbereda minutiöst, men det funkade.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
I min Pathfinder-grupp träffas vi fysiskt. När vi spelar Trail of Cthulhu är alla i gruppen spridda över landet så vi kör genom Roll20 och det fungerar över mina förväntningar.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Två stycken, men den ena (ovan nämnda Trail of Cthulhu-grupp) ligger lite i dvala då vår spelledare hellre fokuserar på sin nyfödda bebis än oss hungrande spelare. Nåja.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Trail of Cthulhu: Fyra stycken
Pathfinder: Fem

Hur ofta spelar ni?
I min Pathfindergrupp som jag spelleder träffas vi varannan torsdag. Ibland, om alla kan, en tredje torsdag i månaden men det stressiga vuxenlivet med alla räkningar, möten och excel-dokument kommer ofta ivägen.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Tre timmar på ett ungefär.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Jag tycker det fungerar utmärkt. Tre timmar varannan vecka gör att vi måste köra på i ett rasande tempo där den allra högsta prioriteringen är att alla har kul. Vi har hellre gapskratt och trams än djupa storys när vi spelar. Jag har spelat i grupper där motsatsen rådde, och även om det också var helt fantastiskt så är det här oerhört befriande och ja, kul helt enkelt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Vi träffas just nu extremt sällan fysiskt. Och pratar knappt med varandra online. Alla är hemskt upptagna med en massa annat.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Jag har två utöver min primära. Båda är extremt sporadiska, då de består av olika gäng jag spelade med på den "gamla goda tiden". Vi träffas som bäst 1-2 ggr per år.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Min primära spelgrupp består av fyra personer. Sedan tillkommer lite allmänt löst folk som är med lite sådär ibland. Jag tror också att delar av min primära grupp gjort längre saker utan mig men med det lösa folket.

Hur ofta spelar ni?
På senaste tiden: Inte alls. Medeltal kanske ett rollspelsmöte per 4-5 månader?

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Jag mår numera bäst av rollspelsomgångar som håller sig kring 4-6 timmar eller så.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Just nu är jag hyfsat nöjd faktiskt. Jag har inte så mycket tid; mycket går till jobbet eller till rollspelsskrivande. Jag skulle vilja köra fler oneshots i olika spel för att känna på dem.

När vi väl spelar brukar jag vara extremt självkritisk eftersom jag inte har något självförtroende som SL. Men på det hela taget är jag ganska nöjd.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Tre. Spelleder just nu i två, spelar en tredje.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
4-6

Hur ofta spelar ni?
Varannan vecka är målet. En av spelgrupperna består dock av 50% natt/skiftarbetare så där blir det "så ofta vi hittar tid". Det brukar snitta på varannan vecka.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
4-6 timmar.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
För det mesta går det bra och folk har roligt. Jag är rätt nöjd med hur ofta jag spelar, men hade gärna haft tid mer för balla one-shots.

En av spelgrupperna skulle kunna utökas med någon/några spelare till, men den gruppen består av folk som känt varandra i 23-19 års tid och har dessutom bott ihop i olika konstellationer. Gruppen är alltså ganska intim och den biten vill jag inte ändra på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
StreetBushido said:
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt

StreetBushido said:
Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
0 ... För spelgrupp för mig är att man träffas med någon sorts rutinmässig kontinuitet, och något sådant har jag inte alls. Det närmaste jag kommer en spelsgrupp är att jag och två barndomskompisar från Värmland försöker träffas när vi kan, (typ två–fyra gånger om året) och spela lite grottkrälstjosan och liknande. ... Vi ska nog faktiskt försöka lira nu den 22 mars! =)

StreetBushido said:
Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Som sagt, inga direkta grupper, men vi brukar för det mesta vara tre–fyra personer vid våra speltillfällen.

StreetBushido said:
Hur ofta spelar ni?
Jag har kanske spelat fem–tio gånger under de senaste två (2012–2013) åren – spel med sonen borträknat.
Så som det är nu, några gånger per år.

StreetBushido said:
Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Det beror på vilka jag spelar med, men med den bekantskapskrets som kommer närmast att kallas för spelgrupp, rör det sig om 5–8 timmar per session. Med Värmlands-kompisarna blir det att vi tar oss en »heldag», typ.

StreetBushido said:
Är ni nöjda med era spelomgångar?
Ja, fast ibland kan det bli lite mycket off-snack och lullull, men det blir gärna så när man väl träffas att man vill stämma av och tjöta lite skit i allmänhet också.

StreetBushido said:
Hade ni velat spela oftare/mer sällan?
Ja! Gärna en gång i veckan i alla fall. Fast tja, det är svårt att hinna med det med jobb, småbarn och allt annat här i livet.

StreetBushido said:
Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper?
Mja, en räcker gott och väl – jag skulle vara nöjd om jag ens hade det. Två vore inte heller helt fel.

StreetBushido said:
Fler/Färre spelare?
Mjaej, fyra personer tycker jag är väldigt lagom. Så tre–fyra personer är bra för min del.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
En aktiv och en vilande, men med ett visst överlapp.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
3-5 spelare, plus SL (jag).

Hur ofta spelar ni?
Nästan varannan vecka.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
4-6 timmar.


Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare?

Varannan vecka är ganska lagom, det hade varit bra om vi kunnat vara mer konsekventa med det, för ibland går det 3 eller rentav 4 veckor mellan.
Jag är helt nöjd med bara en grupp. Mitt ideal hade varit om jag kunnat kombinera min nya, entusiastiska grupp (som bara är 3 personer) med de en eller två mest aktiva ur min gamla grupp (som är 5 stycken, men det är många slapptaskar bland dem).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
StreetBushido;n5861 said:
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Vi körde (kampanjen är avslutad) över skype. Alla rullade sina egna tärningar.

StreetBushido;n5861 said:
Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
1 spelgrupp.

StreetBushido;n5861 said:
Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
SL + 4 spelare. Saknades en spelare så körde vi ändå. Saknades fler så ställde vi in.

StreetBushido;n5861 said:
Hur ofta spelar ni?
På söndagar var det sagt. I praktiken kom vi nästan upp i varannan söndag skulle jag säga.

StreetBushido;n5861 said:
Ungefär hur långa är era spelomgångar?
2 timmar (för mer tid hade inte SL (jag), men det verkade som om de flesta spelare tyckte det var lagom intensivt).

StreetBushido;n5861 said:
Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare?
Jag hade kanske velat spela varje söndag, men samtidigt hade jag aldrig hunnit få till ett vettigt scenario så ofta så det var nog bra att det blev som det blev. Nöjd i övrigt, så jag tänker hålla i en ny skype-kampanj i framtiden när jag är redo.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Träffas ni fysiskt eller kör ni online? Jag spelar nog bara i köttrymden.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många? Just nu två grupper, men den ena är rätt stor och kan innehålla flera spel samtidigt.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)? 4-5 och ca 10.

Hur ofta spelar ni? 1 till 4 gånger per månad.

Ungefär hur långa är era spelomgångar? Vardagar brukar väl ligga runt 3-4 timmar. Är det helg kan det bli upp mot 10.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.

Jag är ganska nöjd. Skulle gärna ha mer regelbundna speldagar, men det är svårt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt. Jag ser rollspel som en social aktivitet. Jag går heller inte ut och dricker öl och samtidigt koppla upp mig online för att kunna se en kompis dricka öl på en annan pub.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Nja. Jag har / är med i, flera kampanjer. Det är delvis samma spelare i kampanjerna.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Jag har en "pool" på kanske 15-20 spelare, Startar jag något nytt kollar jag vilka som är intresserade, kanske 10 st ur poolen. När det blir spel kanske 3-4 st av gruppen kan komma på speldatumet.

Hur ofta spelar ni?
I snitt spelar jag c:a 1 g/veckan, de kampanjer jag är med i får dela på den tiden.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
En kväll, kanske 3-5 timmar.

Är ni nöjda med era spelomgångar?
Hade jag inte varit nöjd hade jag antagligen inte fortsatt spela.

Hade ni velat spela oftare/mer sällan?
Jag spelar så mycket som jag har tid till. Jag önskar att jag hade mer tid.

Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper?
Jag är ganska nöjd med balansen just nu. Allt går i vågor, ibland känns det som det blir för mycket spel, ibland som det är för lite.

Fler/Färre spelare?
Nja, snarare regelbundnare spelare, så man kan planera bättre. Just nu har jag ingen aning om vilka som kommer att dyka upp på nästa spelmöte.
 

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Det är väldigt intressant att se hur det ser ut för olika grupper här, tycker jag!

Jag ser att än så länge träffas de flesta fysiskt. Jag hade velat fortsätta träffas fysiskt, men med flyttar hit och dit så har det tyvärr blivit en omöjlighet, i alla fall för min primära grupp. För någon som fått flytta ifrån sina vänner så är det dock trevligt att få träffas även online.

Jag ser också att regelbundna spelträffar verkar vara lite av ett problem. Jag misstänker att när folk i min grupp börjar yngla av sig kommer vi se en liknande utveckling. Än så länge är vi dock en bunte barnlösa män, även om några medlemmars flickvänner har börjat titta menande på sina pojkvänner.

Vi har upptäckt att redskap som Doodle gör planeringen av spelträffar mycket enklare, även för folk som annars har rätt upptagna scheman. Så det rekommenderar jag!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vi prövade doodle men hade lite disciplinära problem att fylla i... så jag la ner det. :)

Angående att träffas fysiskt VS mentalt så kan jag väl tycka att fysiskt är att föredra, men om 5 spelare är utspridda på 4 orter där restiden mellan mig och den närmsta andra orten är större än passens speltid så är det inte så mycket att göra åt den saken.
StreetBushido said:
I min grupp förekommer det vissa disciplinära problem med Doodle också. Jag har löst det genom att skicka en påminnelse varje söndag. Lite tråkigt att det ska behövas, men det fungerar.

Och ja, precis, om alla är utspridda (en av oss doktorerar i Tyskland!) och vi snackar seriösa restider så är online det enda viabla alternativet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?

Vi träffas fysikst, för min del så känns det bäst så. Vi hade en med på skype ett tag, men han upplevde det som att det var svårt att hänga med i allt. Då han inte var med rent fysiskt.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?

Jag har en huvudgrupp, men gör ibland inhopp i andra grupper.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?

Vi är totalt

Hur ofta spelar ni?

Ca. 1-2 fånfer i månaden

Ungefär hur långa är era spelomgångar?

Tror vi spelar runt 3-3.5 timmar.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Vi är fyra 'gubbar' mellan 40 - 45 år som spelar 1-3 ggr. per år, med flera år ibland mellan gångerna, När vi sparkat igång kan det flyta på, men inte lika bra som för 6-7 år sen. Inget spel via Nätet, jag vill inte ens pröva. Vi har snackat ihop oss om Påsken med ett för oss nytt och oprövat spel (Coriolis), det återstår alltså att se hur flexibla vi är (mest BRP-varianter innan) och hur vi funkar att spela ihop fortfarande. Jag har en halv plan på att sparka igång ett spel med mig som SL och en spelare.
Voldstagg13 said:
Jo, just det: vi brukar spela helgvis, 1-3 dagar med kanske upp till 10 timmar (minus måltider och sånt) per dygn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt umgänge med undantag för ett lir då vi hade Hastfer närvarande i laptop-form via Google Hangouts.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Jag spelleder en grupp av 5-6 hanar. I vissa fall 8-10 och på udda veckor under rävvaket kan det röra sig om 3.

Hur ofta spelar ni?
1 gång i veckan. Räknade lite på det och kom fram till att det är +1000 lirkvällar. Det är ju ta mig fan underbart.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Nu för tiden försöker vi starta 19.11 men det drar allt som oftast ut på tiden med diverse löst snack, barn som skriker, folk som är sen unt so weiter. Slår jag ut det på 2012 så har vi nog en genomsnittlig "effektiv" lirtid på 3 timmar.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Givet vill jag spela mer men det finns inte tid. Jag kan önska mig något längre lir då vi lirar. Kanske att det funkar bra att rulla igång 19.00 och avrunda 00.00. Det ger ju 5 timmar lir i veckan och det är nog en lagom kanyl. Jag är sällan missnöjd med en omgång. Suger spelet och allt är skit får vi hanar ju ändå umgås och prata om tandvårdsförsäkringar, brända dadlar och rävjakt så jag är alltid nöjd.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Fysiskt, vi sitter hemma hos spelledaren och lirar.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Nej tyvärr inte, vore kul att kicka igång eller gå med nån grupp som fokuserar på sällskapsspel á la Ticket to Ride, Carcassonne, Gloom eller liknande.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
I vår grupp är vi tre eller fyra personer beroende på vilket rollspel vi spelar.

Hur ofta spelar ni?
Så ofta som möjligt, brukar dock bli en till två gånger per månad.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Vi sätter oss oftast i bilen vid 11 och är hemma igen vid 22-23.

Är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan?
Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Nöjd helt klart. Men det hade varit roligt att få lira med kanske en eller två personer till.
Gärna av kvinnlig karaktär då jag tror att det skulle balansera upp rollspelandet, tror jag.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Vi träffas i person. I den ena gruppen bjuder jag alltid på middag, eftersom vi kör hemma hos mig efter jobbet.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Jag är med i två spelgrupper.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Inklusive spelledare är vi fyra i den ena och fem i den andra.

Hur ofta spelar ni?
Två-tre gånger per månad, skulle jag säga.

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
3-4 timmar.

Är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan?
Det brukar vara mycket trevligt. Jag hade gärna spelat lite mer. Vi skulle behöva en till aktiv spelare i den ena gruppen för att få till det, tror jag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Träffas ni fysiskt eller kör ni online?
Jag spelar inte online.

Är ni engagerade i mer än en spelgrupp? I sådana fall, hur många?
Jag är med i nån slags kollektiv samling rollspelare i Stockholmsregionen, som jag spelar med av och till i olika konstellationer. Det är alltså inget uttalat kollektiv eller så, bara en massa spelare som känner varandra mer eller mindre.

Hur många är ni i er(a) spelgrupp(er)?
Det här "kollektivet" är väl nånstans mellan 10-30 personer beroende på vilka man räknar.

Hur ofta spelar ni?
Själv spelar jag väl 2 ggr i månaden, periodvis 4ggr. De andra spelar väl hela tiden tycker jag det verkar som :)

Ungefär hur långa är era spelomgångar?
Jag gillar korta pass, mest för att jag oftast spelar på vardagkvällar. Så c:a 4 timmar per pass, inkl. trams.

Och delvis relaterat: är ni nöjda med era spelomgångar? Hade ni velat spela oftare/mer sällan? Hade ni velat spela i fler grupper/färre grupper? Fler/Färre spelare? etc.
Jag skulle säga att ungefär 75% av spelomgångarna jag är med i är grymma, och extremt ovanligt med riktiga bottennapp. Jag hade velat spela oftare på sätt och vis, men jag har så jävla mycket jag vill göra så jag väljer helt enkelt bort rollspel ganska ofta. Skulle med säkerhet kunna nästla mig in i 3-4 pågående kampanjer och spela flera spelpass i veckan om jag ville.
 
Top