Hur ofta tänker du på romarriket?

Status
Not open for further replies.

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund

Så jag såg den här nyheten och blev fascinerad.

Så… Hur ofta tänker du på den eviga stadens rike?
Hela den här grejen känns som något som lyfts upp till sanning 'by the power of social media' och inget annat.

Själv tänker jag på romarriket när det kommer på tal (vilket så klart händer då romarriket hade stor historisk signifikans som lever vidare idag) annars inte särskilt ofta. Men själv utan extern stimulans kanske en handfull ggr på ett år eller så...

Edit: Som andra tycker jag det är extra fånigt att göra detta till en fråga om kön och ser inte alls den relevansen eller varför någon influencer får sitta i morgon-tv och göra svepande uttalande om att 'killar tänker sig och så'.

Cog.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Senaste gången var förra veckan då jag funderade över om man kunde inleda elevernas retorik-moment i svenskan genom att gemensamt analysera Markus Antonius tal i William Shakespeares Julius Ceasar. Fast tekniskt sett kanske jag egentligen tänkte på Shakespeare då?

Gången innan var två veckor innan förra gången. Jag såg nån AI-grej på Facebook där de gjort såna där ”Såhär såg kejsarna ut i verklighete”-bilder. Jag tänkte då att man måste varit bra korkad som ville bli kejsare då deras livslängd verkat snitta på typ ett år innan de mördades.

Sen var det nog någon månad innan den gången då jag läste igenom en gammal tråd och hittade ett inlägg där jag ironiskt sågade tv-serien Rome för att visa vilka orimligt höga krav folk har på dagens fantasyserier. Fast det ska erkännas att jag då nog mer tänkte på hur smart och rolig jag är än på romarriket 😁
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Då och då, men jag tänker långt mer på 1900-talet. När det gäller antiken tänker jag nog mest på hellenismens tre sekler, men den epoken innefattar även den romerska republikens tillväxt från italisk vaniljstad (323 f.Kr.) till Medelhavets hegemon (31 f.Kr.).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,420
Location
Maastricht
Alltså, jag går inte runt med en handräknare och klickar, "Rom, Rom, Rom, Rom".
Men säkerligen dagligen. Ser ju ofta på film och det är ofta något som leder tankarna till Rom, eller så tas det upp etc.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Sällan. Jag tänker däremot ofta på vilda västern. Fantiserar också flitigt om framtiden och fjärran världar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Brittisk ”byggnadskonst” har inte hämtat sig från det romerska tillbakadragandet år 407. Ibland var det bättre förr.

Nu tänkte jag på Romarriket igen …
Var det där menat som ett skämt? Jag menar, de använder ju fortfarande deras vägar...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Den epok jag dagdrömmer mest om är sent 1800-tal. Ofta i färg. Och med dofter och ljud. Antikens Rom tänker jag nästan aldrig på. Förmodligen mest när jag ser om The Gladiator var sjätte år eller så.
 
Last edited:

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Väldigt ofta. I princip varje dag så funderar jag nog på något som har med den europeiska antiken att göra. Inte bara begränsat till Rom utan kan vara allt möjligt från epoken och historia i övrigt. Konsumerar rätt mycket dokumentärer, poddradio och litteratur om dylika saker.

Heta ämnen på senare tid har varit det vandaliska Kartago och det östgotiska senromerska väldet. Stoicism och neoplatonism. Samt intresse för förkristen romersk religion och tidig kyrkohistoria. Och Sparta!

Nu har jag även snöat in lite på första korståget och även livat upp mitt gamla intresse för Karl den Store och frankerriket igen.

Min nuvarande D&D kampanj är kryddad med massor av historiska referenser från både antik och medeltida historia.
 
Last edited:

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Väldigt sällan! När de väl göra är de oftast i kombination av antingen Asterix eller Gladiator.

SLar Kopparhavet just nu och där var de läge att skapa en arena utifrån att en av spelarna hade med de i sin bakgrund. Då kan jag ju erkänna att de kommit upp en del tankar om rom men det är ju kopplat till rollspel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Det slog mig att jag faktiskt just nu är i färd med att läsa en roman, "Pomponius Flatus förunderliga resa", som är en detektivhistoria satt i romarriket kring år noll.
 
Last edited:

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Varje gång jag går på en grusväg och ser ett potthål och tänker på hur mycket bättre vägar romarna hade (vilket är så gott som varje dag eftersom jag bor vid en grusväg), eller när jag ser betong och tänker på hur mycket bättre betong romarna hade, eller när jag går förbi ett gatukök och tänker på hur mycket bättre snabbmat romarna hade, eller när jag går förbi en idrottsarena och tänker på hur mycket roligare sport romarna hade, eller när jag går förbi en kyrka och tänker samma sak.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top