Hur ofta tänker du på romarriket?

Status
Not open for further replies.

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Edit: Som andra tycker jag det är extra fånigt att göra detta till en fråga om kön och ser inte alls den relevansen eller varför någon influencer får sitta i morgon-tv och göra svepande uttalande om att 'killar tänker sig och så'.
Vänta, var det allvarligt menat, alltså? Jag utgick ifrån att det var någon sorts skämt baserat på ”Hur ofta tänker killar på sex”-memen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Edit: Som andra tycker jag det är extra fånigt att göra detta till en fråga om kön och ser inte alls den relevansen eller varför någon influencer får sitta i morgon-tv och göra svepande uttalande om att 'killar tänker sig och så'.
Av alla svepande uttalanden om kön tycker jag ändå att det här är det potentiellt mest harmlösa. Tramsigt men lite roligt.

Kände mig för övrigt tvungen att diskutera fenomenet med min fru och hon roades något oerhört av att jag tänker på romarriket nästan dagligen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Edit: Som andra tycker jag det är extra fånigt att göra detta till en fråga om kön och ser inte alls den relevansen eller varför någon influencer får sitta i morgon-tv och göra svepande uttalande om att 'killar tänker sig och så'.
Jag uppfattar det här som en del av en trend, som åtminstone i Sverige syns bland särskilt tidningarnas yngre kvinnliga krönikörer. De plockar upp något enskilt - ofta något dumt som Elon Musk, Mark Zuckerberg, Donald Trump eller någon annan känd man har gjort eller sagt - och lyfter upp det till en generell nivå. Män gör si eller så (i det här fallet beskrivs intresset för antikens Rom som något manligt kodat - krig, vapen och arkitektur). Det kan tyckas harmlöst, men är en del av generaliserandet om män. Till detta tidstypiska drama hör att många män i kommentarsfälten blir arga (inte på det vagt evidensbaserade påståendet om mäns intresse för antikens Rom, men på mycket annat som de kvinnliga krönikörerna skriver). Då får krönikorna fler klick och gynnas algoritmiskt. Jag antar att detta är en avsiktlig strategi, vilket jag tycker är ytterst beklagligt. Om ni inte tror att detta är ett fenomen, så kan ni söka i historiken för några av de mest aktiva yngre kvinnliga krönikörerna på Aftonbladet, Expressen och Dagens Nyheter, så ser ni att det är en trend. Att göra en kvantitativ undersökning som bevisar att detta verkligen är en trend bör vara enkelt.

Mitt intryck är att detta har eskalerat i år. Förmodligen finns det redaktionella beslut bakom detta beteende. Tidningarna vill ha fler klick. Förbannade läsare (”de arga männen”) ger uppmärksamhet. Hur jakten på klick ser ut tycker jag inte alls är harmlöst, utan en del av den tilltagande och högst olyckliga polariseringen mellan könen. En av dem som jag tycker har skrivit och talat klokt om detta på sistone är Stefan Krakowski. Enligt min mening är han klarsynt och sansad och vågar gå emot vår tids algoritmiskt skapade vansinne.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Vänta, var det allvarligt menat, alltså? Jag utgick ifrån att det var någon sorts skämt baserat på ”Hur ofta tänker killar på sex”-memen.
Trodde också det var ett skämt. Men slås än en gång av att ironins tidsålder är över...

#detvarbättreförr #alltsåår100fkrellerså
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Vänta, var det allvarligt menat, alltså? Jag utgick ifrån att det var någon sorts skämt baserat på ”Hur ofta tänker killar på sex”-memen.
Jepp, i morgonsoffan igår satt en influencer som sade sig varit (den sanna) upphovskvinnan till det här meme:t och gjorde svepande generaliseringar om hur killar tänker. Inte bara om romarriket...

Cog.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jepp, i morgonsoffan igår satt en influencer som sade sig varit (den sanna) upphovskvinnan till det här meme:t och gjorde svepande generaliseringar om hur killar tänker. Inte bara om romarriket...

Cog.
Jag har nästan helt slutat titta på TV4. Fick hon några kritiska frågor om vad hon baserar sina påståenden om mäns tankar på?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag har nästan helt slutat titta på TV4. Fick hon några kritiska frågor om vad hon baserar sina påståenden om mäns tankar på?
Detta var på SVT faktiskt och nej. Inslaget var nog tänkt att vara mer komiskt och programledarna skojade mest om det och om hon hade mer spaningar som hon skulle dela med sig av på IG (eller liknande) iirc.

Cog.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Detta var på SVT faktiskt och nej. Inslaget var nog tänkt att vara mer komiskt och programledarna skojade mest om det och om hon hade mer spaningar som hon skulle dela med sig av på IG (eller liknande) iirc.

Cog.
Egentligen är ju antagandet att män och kvinnor åtminstone delvis tänker på olika saker intressant. Trist då att tramsa bort svaret tillsammans med en influencer, som i bästa fall bara har anekdotisk evidens. Influencers är ju inte experter, utan vanligtvis unga personer som mest ägnar sig åt att tycka och göra reklam för olika produkter. Det hade varit intressantare att lyssna på exempelvis en hjärnforskare, som på riktigt vet något om skillnaden mellan manligt och kvinnligt tänkande.

Jag tror att SVT, som bland många yngre (fullt begripligt!) uppfattas som en i mängden av strömningstjänster, gör fel som bara plockar något från nätet. Förmodligen skulle de engagera fler om de ägnade sig mer åt riktig undersökande journalistik. Just för att det är mer krävande produktioner, som inte så många har råd och tid att göra i stor omfattning. Underhållning och löst tyckande finns det redan massor av på Youtube och Instagram.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,972
Själv tror jag att påståendet att män ofta tänker på romarriket är något som folk gärna önskar då det är roligt. Det är som Julius Caesar sa: ”Generellt gillar människor att tro på det de önskar vore sant” Oj, vänta lite nu…
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Själv tänker jag sällan på romarriket och jag tror nog att påståendet att män ofta gör det är något som folk gärna önskar då det är roligt. Det är som Julius Caesar sa: ”Generellt gillar människor att tro på det de önskar vore sant” Oj, vänta lite nu…
Annars var ju hans mest berömda sentens: Noli credere omnia quae in interrete legeris
 
Status
Not open for further replies.
Top