Hur ofta tänker du på romarriket?

Status
Not open for further replies.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
En gång per läsår slås jag av tanken att jag måste undervisa om romarriket när jag har sjuor. Annars väldigt sällan.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Ungefär lika ofta som @kloptok gör. Dock är både artikeln och folks reaktioner på den väldigt rolig, då detaljerade och ofta helt poänglösa historiska anekdoter är något jag starkt förknippar med rollspelsnördar. Så jag tänker definitivt på romarrikettänkande som något väldigt typiskt manligt 😄
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
I princip aldrig. Jag är ju scifi-nörd i första hand. Datorer och robotar och rymden. När jag tänker på historia är det oftast ganska modern sådan; världskrig i närtid och sådant. Romarriket intresserar mig helt enkelt inte.

Eller ja, okej. Sen den här grejen blev en grej har jag ju börjat tänka på det oftare, men det är ju för att jag blir påmind om det…
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Finns det ens något bra spel som utspelar sig under den tiden? Varför ska jag ens tänka på romarriket, när Agweon, rymden och Skandinavien finns?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag håller med @Magnus Seter om att jag tänker på romarriket ungefär lika ofta som andra historiska perioder. Men kanske ändå att jag tänker lite oftare på just romarriket, det är ändå favoriten. Det är liksom likt vårt samhälle, men mycket mer fantasy.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
“I was thinking of very old times, when the Romans first came here, nineteen hundred years ago—the other day.... Light came out of this river since—you say Knights? Yes; but it is like a running blaze on a plain, like a flash of lightning in the clouds. We live in the flicker—may it last as long as the old earth keeps rolling!"

Jag tänker nog oftare på det citatet än jag tänker på romarriket specifikt faktiskt.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Inte jätteofta, några gånger i månaden kanske. Rom ligger rätt långt ner på min forntidsnörderilista*, men folket därifrån hade fingrarna i så många syltburkar att man stöter på dom då och då när man sysslar med annat.

*Ungefärlig rangordning:
1: Skandinaviskt neolitikum: Trattbägarkultur, stridsyxekultur, gropkeramiker och senneolitikum.
2: Övriga neolitiska kulturer: Cucuteni-Tripyllia, Varna, Jamna, Sintashta, Andronovo, Klockbägarkultur, bandkeramisk kultur, BMAC, m.fl.
3: Nordisk bronsålder.
4: Nordisk medeltid
5: Folkvandringstid: Rom är ju absolut där, men som i de flesta fall har jag större intresse för perifera grupper som är glömda och/eller bespottade: Hunner, Goter, Avarer och dylikt.
6: Göticistiska storhetsvansinnesdrömmar från stormaktstiden.
7: Övrig europeisk medeltid.
8: Etiopiens moderna historia.
9: Etiopiens äldre öden.
10: Nordamerikansk kolonialhistoria
11: Tidiga högkulturer: Sumerien, Elam, det dunkelt klingande Melukha.
12: Terra Mariana/Tyska och Livländska ordnarna.
13: Frankernas historia.**
14: Polsk-Litauiska samväldet.
15: Akamenidiska riket.
16: Krimkhanatet.
17: Zoroastrismens historia
18: Tysk-Romerska riket**/trettioåriga kriget
19: Grekland före Alexander.
20: Bysans/Senantika Västrom.
21: Klassiska Rom?

Har säkert glömt några, finns mycket historia.

**Ansåg sig själva vara Romarriken, men viktigpettrar på nätet misstycker.

Det ska sägas att jag vet mer om Romarriket än flera av posterna högre upp på listan. Men det som följd av den populärkulturella romvurmen. Jag har inte alls ägnat det lika mycket aktivt intresse som mycket annat. Jag läser, och tänker, hellre på ting som är högre upp än saker som är längre ned.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Min fru, som är historiker, zoomade ut efter kvällsmaten, så jag frågade henne vad hon tänkte på. "Skor", var svaret.

Jag tycker verkligen inte om att få en könad etikett klistrad på mitt historienörderi. Men just romarriket vet jag inte om jag tänker på exceptionellt ofta jämfört med andra epoker. Jag tänker nog oftare på 1600- och 1700-talet.
Mina sekel (förutom det innevarande) är typ: 1800-talet, 1900-talet, 1600-talet, 1400-talet, 1500-talet, 1700-talet. Och egentligen rätt sällan på något -tal före det.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Jag tar inte detta seriöst innan den psykologisk profileringen delas in efter tankar på republiken Rom respektive kejsartiden! ;-)

(som svar på frågan diskuterades romersk betong så sent som för en halvtimme sedan med anledning av att brittiska skoltak påstås börja rasa in efter användning av dålig, icke-romersk betong)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Tog just upp att Egypten under Romarriket var stor exportör av säd medan det i nuläget importerar säd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
(som svar på frågan diskuterades romersk betong så sent som för en halvtimme sedan med anledning av att brittiska skoltak påstås börja rasa in efter användning av dålig, icke-romersk betong)
Vad är det för ena skojare som använder icke-romersk betong!!

Oacceptabelt oavsett tidsepok eller dimension
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Vad är det för ena skojare som använder icke-romersk betong!!

Oacceptabelt oavsett tidsepok eller dimension
Och det här fick mig att tänka på att jag tvingas tänka på romarriket när min far som är gammal bettongare och golvläggare talar om cementets historia...
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Minst en gång varje fredag skulle jag säga, då görs ju inlägg i "a collection of unmitigated pedentry" som inte allt handlar om rom men ofta hänvisar dit.

Sen typ en månad in i varje termin när det är dags att gå igenom epokerna.

Och i bland lite nu och då...så okej hyfsat ofta ändå
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Är det officiellt nu att kulturforumet är det nya OT-forumet, alltså?

I alla fall tänker jag nog rätt sällan på det. Hade inte hört talas om den här grejen innan. Förr var jag mer antiknörd än jag är nuförtiden. Sedan jag började skriva Plommonkrönikan går allt mitt historiefnulande åt till senaste 200 årens Kina + Hongkong.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det händer ju nu och då, det gör det ju. Ofta i samband med något annat, t.ex. folkförsamlingar i antika stadsstater, eller sen-antik religiös synkretism, eller roms efterlevnad i så olika stater som USA, Ryssland och Ottomanska riket.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Ganska ofta. Jag tänker mest på deras fina vägar och att det hade varit så häftigt att gå på äventyr längs en sådan. Jag tänker ofta att min kampanjvärld har en eller flera sådana vägar. Allt fantasyäventyrande behöver inte ske i vildmarken, jag tycker gott man kan promenera längs en väg, det kan ju hända massor! Och man kan ha en vagn! Det är bara himla härligt att tänka på en gammal stenväg som något gammalt imperium i forntiden byggde, men som fortfarande binder ihop världen.
 
Status
Not open for further replies.
Top