Hur ofta tänker du på romarriket?

Status
Not open for further replies.

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490

Så jag såg den här nyheten och blev fascinerad.

Så… Hur ofta tänker du på den eviga stadens rike?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Ganska ofta?

Igår hittade jag en fin youtube-kanal om senantiken, har redan sett ett-och-ett-halvt-avsnitt. Så jag har ju då tänkt på romarriket både idag och igår!

Och bara häromdagen tänkte jag på detta med latinets ställning i den svenska akademin, alltså att avhandlingar var på latin in på 1800-talet, och innan massgymnasiet läste ju typ alla gymnasister latin. Och det har ju i alla fall lite med romarriket att göra?

Och sen har jag ju spelat en hel del KAP i mina dagar, och där dyker det ju upp (pseudo)historiska referenser till romarriket och dess historia i tid och otid. Det händer ju att spelare spelar romare, till exempel, och flera år av PGC ägnas åt ett krig mot Romarriket.

Och läste man Ringarna Herre och kommer till Gondor är det ju lätt att tänka, "romarriket, om en britt hade fått bestämma".

Sen forskar jag ju ibland om svensk 1800-talsrepublikanism, och då tänker jag kan inte på rom så mycket, men ibland tänker jag att Quentin Skinner (eller om det var JAG Pokock, jag blandar alltid ihop dem) ju tycker att man inte ska tala om "republikanism" utan "den neo-romerska traditionen". Så där är ju Rom igen då.

Jag har också Prokopios bok om kriget mot vandalerna liggande i min läshög, och när jag ser den så tänker jag på Bysans, vilket borde räknas!

Är jag normal?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Rätt ofta. Men jag konumerar rätt mycket historielittratur, poddar odyl och då blir det ofta rätt naturligt att det finns ett visst avstamp i ex Romarriket. Sedan följer jag en massa grupper på Facebook om antiken och då blir jag ju ständigt påmind.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Flera gånger i veckan.

Sen när är det här en manlig grej? Och vad annars skall man tänka på?

Någon bör ringa Mary Beard

P.S. Frågan är helt olika på engelska och svenska - "How often do you think of the Roman Empire" samt "Hur ofta tror du på det Romerska riket". En rimlig tolkning är att frågan på engelska syftar på principatet, dominatet samt östrom/bysans fram till konstaninopels fall, medan frågan på svenska även täcker kungatid och republik.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Typ aldrig, utom när någon annan, ofta kopplad till detta forum, pratar om det. Och i ärlighetens namn knappt ens då, eftersom jag tycker romarriket är rätt ointressant och därför tenderar att zona ut ganska snabbt när nivån av den typen av historienörderi blir för hög.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Haha,, blev tillfrågad av en bekant idag! Svaret blev väl flera gånger i veckan/dagligen, men då får man räkna lite som @Skarpskytten gör när han tänker på latin. (Och det är ju så sjukt mycket som kan länkas tillbaka dit i vår del av världen, så jag inbillar mig att många kvinnor också tänker på romarriket i så fall, vare sig de vill eller ej.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Har ingen aning. Troligen lika ofta som jag tänker på andra historiska perioder, alltså rätt ofta. Men det ligger ju inte högst på listan.

1. Medeltiden
2. Andra världskriget
3. Vikingatiden
4. Grekisk antik
5. Renässansen
6. Egyptens faraoner
7. Vilda västern
8. Romarriket ... kanske?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture

Så jag såg den här nyheten och blev fascinerad.

Så… Hur ofta tänker du på den eviga stadens rike?
Varje dag, eftersom någon påminner mig om den där nyheten varje dag!
 
Status
Not open for further replies.
Top