Hur ofta köper ni digitala rollspelsböcker?

OctaTracker

Veteran
Joined
5 Jan 2019
Messages
15
Location
Malmö
Hej. Jag undrar hur ofta ni köper digitala rollspelsböcker och om ni tycker de är värda sitt pris? Och hur mycket pengar lägger ni per år ungefär på just digitala rollspelsprodukter?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag läser nästan uteslutande rollspel i PDF-form numera. Pappersdonglarna är stora, klumpiga, tunga, dryga att bära med sig. De är dock fina i bokhyllan och det händer att jag bläddrar igenom dem för bildernas skull.

I allmänhet tycker jag ofta de är värda priset, men en del är såklart för dyra – när någon tar närapå samma pris för en PDF som för en fysisk bok (som ju ändå kostat tryck+frakt etc) så blir jag lite trött. Och jag är mycket skeptisk till att lägga mer än 200 spänn på en PDF överhuvudtaget; det har jag bara gjort i undantagsfall.

(Märk väl: Jag använder inte PDF:er så mycket vid spelbordet. Men jag spelar inte spel med regelsystem som kräver att jag slår upp saker under spel heller.)

Förra året spenderade jag tydligen ungefär 350 dollar på DrivethruRPG och 80 dollar på Kickstarter, men i det senare fallet ingick en fysisk bok i en av 15-dollars-paketen. Plus totalt 1100 i svenska kronor på Kickstarter, men även där ingick, i båda fallen, också fysisk bok.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
De enda digitala spel jag köpt har varit sådana som inte finns i någon annan form. När jag får ett spel digitalt som en del av en kickstarter brukar jag bläddra igenom det och läsa litegrann, men jag väntar med att läsa det ordentligt tills jag får den fysiska boken.

Ja, jag tycker inte att det är på riktigt om inte minst ett träd har dött. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sällan. Enbart om jag är pyttenyfiken eller så nyfiken att jag inte kan vänta. Oavsett snackar vi extremt få PDFer som i samtliga fall ligger olästa efter en första titt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det enda jag inte köper/läser digitalt är saker som bara finns i tryck. Okej, jag köpte Acq Inc boken för en månad sedan men det var för att jag varit duktig och behövde en belöning. Men jag har inte heller läst den ordentligt för den är inte på min telefon/ipad. Men den är nog det första på ett år eller mer.

Jag läser ju mest gratis saker från Alexandria, Scenarioboblioteket och liknande. Och saker folk skickar till mig som recensions ex. Men jag spenderar nog 1000 spänn om året eller så på köpta böcker? Det mesta av det genom Kickststarter, ”Pay what you want” och V5/D&D 5e böcker.

Förutom att jag köpte fucking Testament bibelrollspelet igår! Till fullpris. Det är en 3.0 bok! Och den suuuuuger!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har börjat köpa ganska mycket PDFer, framförallt när jag stöttar grejer på kickstarter och då framförallt kortare äventyr.
Prismässigt ligger smärtgränsen runt 70-100kr, mer än så skulle jag aldrig betala faktiskt.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Jag säljer själv en del på drivethrurpg så de pengarna använder jag till att köpa pdf-filer där. Svårt att säga om det är värt sitt pris. Det beror ju på om man använder det eller inte. Gör man det tycker jag de i allmänhet är billiga.

Chaosiums pdf:er köper jag direkt från dem eftersom priset sedan dras av när jag köper den tryckta versionen.

Även om det såklart finns en paradox i att vi har en teknik som kan kopiera utan kostnad, men inte tillåter det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag köper mängder med PDF på drivethru, men det är sällan jag köper saker dyrare än saker för en eller två dollar. Allra mest är det PWYW som gäller. Kanske lagt några hundralappar i kronor under hela 2020 på PDF. Skulle bli förvånad om det är mer än 500 kr totalt.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Extremt sällan, som högst har jag betalat 15$.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Ibland, när det är någonting jag är lite nyfiken på bara. Ofta handlar det om spontanköp som jag läser igenom på direkten. Senast var det under hill by water.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Köper rollspelsprodukter som PDF flera gånger i månaden. Ibland att man får en PDF tillsammans med en fysisk produkt men ännu oftare att jag bara köper produkten som PDF från Drivethrurpg eller från Fria Ligan etc.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Pdfer som kostar mer än 100-150 spänn känns sällan värda det.
Helt klart. Tror aldrig jag köpte en PDF för så mycket någonsin. Tror det dyraste jag köpt har legat på 7-8 dollar.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Backade Pathfinder for Savage Worlds på 75$-nivån. Det är en rent digital nivå. Skulle jag backat samma i fysiskt format hade det blivit 300$ plus frakt på 30-40$. Det jag inte får är en del fysiska saker jag inte kan skriva ut om jag vill.

Så jag tycker det är värt det.

Speciellt när det gäller rollspel från USA eller så är det mer kostnadseffektivt (tycker jag) att köpa PDF. Man får grejerna snabbare, slipper betala ibland lika mycket till för frakt och antagligen tull ibland.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Knappt några alls . Jag är old school , jag är en sån där gubbe som föredrar fysisk media . Jag vill ha mina filmer på en Bluray-disc och jag vill ha min musik på lp , mina Playstationspel på fysik skiva och min litteratur och rollspel i bokform .
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Film är typ det enda fall där jag fortfarande vill ha och hyfsat aktivt använder fysiska media. Två huvudskäl: 1) streamingtjänsterna är mycket flyktiga. Jag vill kunna veta att jag kommer att kunna se den film jag gillar även om 20 år. 2) streamingtjänster har inte 3D, och jag gillar 3D.

Däremot när det gäller spel är ju PDF:er precis lika beständiga som allt annat man lagrar på hårddisk och/eller i molnet, och på Steam har jag generellt fått behålla även de spel som plockats bort från butiken. Så har jag gått över till heldigitalt. (Musik lyssnar jag knappt på; de få gånger jag vill lyssna på musik funkar streaming via youtube music helt ok).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Intressanta spel som jag är osäker på om jag kommer att hinna spela, eller där det blir för hög frakt, brukar jag backa på PDF-nivå. Annars hänger merparten av PDF:erna jag skaffar nuförtiden ihop med fysiska böcker. Förr köpte jag mängder av PDF:er, vanligtvis billiga sådana. Men även billiga PDF:er blir dyra om de bara ligger på någon lagringstjänst utan att användas, så därför blir det mer och mer sällan som jag köper något på DTRPG.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Hej. Jag undrar hur ofta ni köper digitala rollspelsböcker och om ni tycker de är värda sitt pris? Och hur mycket pengar lägger ni per år ungefär på just digitala rollspelsprodukter?
Jag har köpt två rollspelsprodukter digitalt på Drivethrurpg sen jag registrerade mig 2013, Star Trek Adventures 2017 för $16 och Lusus Naturae för $2. Så nånstans runt 4-6 dollar per år på digitala saker. Jag föredrar att ha alla mina media i fysisk form.
Jag tycker bägge produkterna var värda sitt pris och de produkter jag kollat på mest, gamla TSR-produkter tycker jag har sjyssta priser då man får betala betydligt mer för de ursprungliga versionerna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
”Nån gång ibland” är mitt svävande svar på hur ofta. Förutom för någon bundle med tokmycket (och då oftast i samband med nån välgörenhet) har jag nog inte spenderat mer än ca hundringen för nåt. Nånstans kring 81-97 % förblir oläst, och risken för det är större ju mer omfattande grejen är.
 
Top