Hur ofta köper ni digitala rollspelsböcker?

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Nästan uteslutande. Jag tycker en bra PDF kan vara värd 200-250 kronor om priset för den fysiska boken är typ dubbelt och det är många sidor. Oftast köper jag PDF för runt hundralappen eller mindre.
Jag gillar verkligen fysiska böcker men jag har andra intressen än rollspel som innebär en del prylsamlande så digitalt passar bra för mig. Jag har valt ett par spel där jag köper allt fysiskt dock.
Jag lägger kanske 2000 per år på rollspelsgrejer, runt 1500 av det är PDF/digitalt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Med tanke på att betalningen för att skriva, illustrera, redigera och layouta inte kostar mindre för pdf än i tryck, så tycker jag inte man ska stirra sig blind på kostnader för pdf. Faktum är att de flesta rollspel är underprissatta med tanke på vad de kostar att producera, och vad de ger.

Så, efter att skjutit prisfrågan åt sidan.

Jag personligen är gammaldags och läser helst på papper. En lysande elektronisk mojäng som kräver ström är mindre praktisk tycker jag. Det händer att jag köper saker i pdf format, men är det längre än 10 sidor eller så försöker jag skaffa mig en tryckt produkt via lulu. Så ett rakt svar efter en svamlande inledning, jag köper digitala rollspel bara i nödfall.
 

OctaTracker

Veteran
Joined
5 Jan 2019
Messages
15
Location
Malmö
Själv tycker jag att det finns ett värde i att köpa lite äldre produkter. Sånt som försvunnit från hyllorna pga att det är gammalt eller så pass smalt och indie att det inte trycks upp mer.

Hur gör ni för att få en bra känsla av att samla på och läsa PDF:er? Själv har jag skaffat en 12.9 tums ipad för att få bokkänsla.
och Vad tycker ni om Drivethru? Finns det fler bra ställen liknande drive thru?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Själv tycker jag att det finns ett värde i att köpa lite äldre produkter. Sånt som försvunnit från hyllorna pga att det är gammalt eller så pass smalt och indie att det inte trycks upp mer.

Hur gör ni för att få en bra känsla av att samla på och läsa PDF:er? Själv har jag skaffat en 12.9 tums ipad för att få bokkänsla.
och Vad tycker ni om Drivethru? Finns det fler bra ställen liknande drive thru?
itch.io är också bra!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Enbart som PDF? Aldrig.

Som komplement till det tryckta spelet? Om det ingår.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,441
Location
Stockholm
Med tanke på att betalningen för att skriva, illustrera, redigera och layouta inte kostar mindre för pdf än i tryck, så tycker jag inte man ska stirra sig blind på kostnader för pdf. Faktum är att de flesta rollspel är underprissatta med tanke på vad de kostar att producera, och vad de ger.
Jag håller med i sak. Men ändå är min känsla när jag köpt lite dyrare pdfer att det inte varit värt pengarna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Oftare och oftare. Nu när det är hyfsat vanligt att de som säljer PDFer faktiskt ser till att indexera dem ordentligt och så börjar de bli väldigt användbara som referensverk under spelandets gång.

Har enorm nytta av PDF:erna till M:Å0-spelen just för att det går så snabbt att klicka sig fram till rätt kapitel eller söka efter ett ord.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Som referensverk så köper jag en bok, men då enbart begagnat. Kan också köpa fysiska böcker för stödköp.

Däremot använder jag helst enbart pdf. Det är överlägset boken, särskilt om det finns hyperlänkar. Bara det att man kan använda bokmärken eller ha kortkommandon för att hoppa till en sida är guld värt. Går också att göra skärmdumpar och använda online eller casta sidor från boken.

Det är enklare för mig att läsa på min iPad Air. Enklare att hålla, utan att behöva hålla i sidorna så att de inte bläddrar tillbaka.

Jag spelar mest spel som tar en spelkväll och så är man nöjd med det. Jag spelar också gärna spel utan förberedelse och vi väljer spel utifrån vad vi känner för det. Jag hade inte orkat med logistiken att släpa med mig dussinet spel. Detta har gjort att jag har även längre spel i paddan.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Aldrig. Vill jag ha ett spel vill jag ha det fysiskt. Jag kollar dock gärna på utdrag etc. på pdf för att bedöma om ett spel alls är intressant.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ser jag på 2020 så köpte jag 20 PDF-produkter för totalt $171 där det dyraste gick på $16 (Fate of Cthulhu) samt 3 rena PDF-backningar via Kickstarter ($70).

Utöver detta har jag köpt 3 rollspelsprodukter där PDF ingick ($117) och backat två rollspelsprodukter där PDF ingick ($200).

Så totalt : 23 produkter ($242) i rena PDF-inköp och 5 fysiska produkter ($410) där PDF ingick.

Detta skall iofs jämföras med att jag hittills inte köpt en enda rollspelsprodukt 2021 (fast jag åker säkert snart dit på The One Ring).

Till detta bör givetvis tilläggas att jag strävar efter så digitala köp som möjligt. Som jag tidigare mässat så är digitala produkter nästan alltid överlägsna. Snabba att söka i, kräver ingen extern ljuskälla, går enkelt att zooma när synen sviktar på små textfonter (vägrar erkänna att synen börjar bli sämre med åldern), inget slitage, tar ingen plats, är tillgängliga för mig så länge jag har internetuppkoppling (Onedrive), kostar inga träd eller fysisk produktion/frakt (vilket dessutom gör dem billigare och klimatsmarta).

Edit: Kompletterat med köp jag hade glömt bort och fler argument för digitala rollspelsprodukter.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Hur gör ni för att få en bra känsla av att samla på och läsa PDF:er? Själv har jag skaffat en 12.9 tums ipad för att få bokkänsla.
och Vad tycker ni om Drivethru? Finns det fler bra ställen liknande drive thru?
Jag vet inte om "bokkänsla" riktigt är det jag är ute efter. Jag är ju traditionellt en läsare som helst glömmer att jag läser – som försvinner in i det jag läser och inte tänker så mycket på miljö, sittställning, papper, ljus etc.

Jag läser PDF:er på en 8" Nvidia Shield K1. Den börjar bli lite till åren och är inte jättesnabb, men den duger – och framför allt är den liten nog att kännas portabel, den går att ha i en vanlig jackficka (även om en del sticker ut) etc. Jag är ganska ointresserad av större eller mindre skärmar; för mig är 8" nog sweet spot mellan stort-nog-att-se-texten och litet-nog-att-vara-portabelt.

Jag gillar DrivethruRPG eftersom de har en app som låter mig synka en mapp på min hårddisk med mitt online-bibliotek. Deras nyare versioner är dock ganska dåliga och ger kass överblick, så jag biter mig envist fast vid en gammal 2.x-version.

Sedan laddar jag upp böcker jag vill läsa till Adobe Document Cloud, så att Adobe håller reda på var jag är i böckerna även mellan enhetsbyten.

Saker jag köper på itch.io glömmer jag oftast bort att jag har. Jag tycker den sidan är rätt dålig, kass överblick, svårt att skilja t.ex. datorspel från rollspel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag köper nära nog 100% av mina rollspelsprodukter digitalt. Enda anledningen till att jag skulle köpa en fysisk bok är om det inte finns en digital variant. Jag spenderar väl kanske 200 kr/år eller så i snitt på rollspel, så det är väl därmed vad jag spenderar på digitala produkter.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Nej det är väldigt sällan jag köper digitala versioner av de rollspelsböcker jag vill ha. Den digitala litteraturen jag äger har jag fått till mig genom att köpa fysiska böcker eller genom arbetet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Pdfer som kostar mer än 100-150 spänn känns sällan värda det.
Hur så? En bok kostar mellan 25-50 kr att trycka - resten är arbetet för boken. Var tycker du en bok bör kosta för jobbet, däribland även layout och korr? Själv tycker jag pdf:er borde vara dyrare. Att kosta runt 200 kr borde vara standard för rollspelsbok av sedvanlig längd.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,441
Location
Stockholm
Hur så? En bok kostar mellan 25-50 kr att trycka - resten är arbetet för boken. Var tycker du en bok bör kosta för jobbet, däribland även layout och korr? Själv tycker jag pdf:er borde vara dyrare. Att kosta runt 200 kr borde vara standard för rollspelsbok av sedvanlig längd.
Jag håller med i sak. Men ändå är min känsla när jag köpt lite dyrare pdfer att det inte varit värt pengarna.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Väldigt sällan eller rättare sagt det har bara hänt en gång. Då köpte jag FL Alien för jag var nyfiken samt att de var någon kampanj. Läste igenom hela PDF och tyckte att de var bra men gillar att ha fysiska böcker att bläddra i så kommer nog inte att gå över.
150 är nog smärtgränsen beroende på vad de är såklart
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ser jag på 2020 så köpte jag 20 PDF-produkter för totalt $171 där det dyraste gick på $16 (Fate of Cthulhu) samt 3 rena PDF-backningar via Kickstarter ($70).
Ytterligare en kommentar är att dyraste PDF:en jag backade ovan är ett köp på 400kr men då inkluderar den pledgenivån tre PDF:er. Däremot blir jag fortfarande irriterad när jag tänker på att Helmgast vägrade göra en av böckerna (där det finns scenarion) tillgänglig som PDF överhuvudtaget. Det blir ett hån mot oss som köper digitalt och kommer fortsättningsvis sänka min motivation att backa deras produkter.
 
Top