Nekromanti Hur mycket sover ni på rollspelsmöte?

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Bryr mig egentligen inte, men det vore roligt att veta hur länge ni sitter uppe på ett medelrollspelsmöte.
För vår del varierar det väldigt mycket, allt ifrån 03 på natten till 22-23 på kvällen nästa dag. Fast i det senare fallet har spelarna nästan alltid åkt hem vid den tiden.
Doh.
Borde man gå och lägga sig när man blir för trött?
Synvinklar och synpunkter!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Tja, jag har aldrig sovit på ett spelmöte men har en spelare som nuförtiden alltid brukar bli trött runt 24, och då bryter vi oftast där. Ibland har han somnat av helt och har inte hans rp varit aktiv har vi fortsatt. Så nuförtiden är spelmötena nästan exakt mellan 19-24.

När vi alla var unga och hade ork så var det fredagar från 18-19 till 02-04 på fredagar och sedan från 13-02-04 dagen efter. Rekordet är väl till en 5-6 på morgonen. Märkligt är också att efter mötets uppbrott kan man stå nån timme eller tre och snacka efteråt. Härligt när man gick hemåt under soluppgången.

Och ja, man "bör" lägga sig när man är för trött, det är kroppen som säger åt en att sova. Man kan dock trotsa detta om man vill, men bör inte göras för ofta. Sen så har vissa tendenser att bli flamsiga och mindre klara i huvudet när de blir trötta och det är positivt i humorspel och negativt i seriösa spel.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Nu förtiden så brukar vi samlas ungefär vid 17:00. Sedan så snackar vi skit / gör klart äventyr i ca 2-3 timmar. Efter detta så spelar vi i ca 5-6 timmar. Efter detta så lägger vi oss oftast, men det kan hända att vi snackar skit i ca 2-3 timmar till efter äventyret. Men vi brukar alltså sitta uppe tills mellan midnatt och 6:00 ungefär.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
"Sen så har vissa tendenser att bli flamsiga och mindre klara i huvudet när de blir trötta och det är positivt i humorspel och negativt i seriösa spel."
Själv tycker jag det blir som en mindre fylla.. Jag blir glad, rastlös och gör flamsiga saker.. Konvent brukar jag vara rätt flamsig på efter någon dag...

Vårt "rekord" är att spela till 07 på morgonen.. Tror vi började 19 eller något.. Numera brukar vi spela vid 12 och sluta vid 02-04... Förut började vi 18-19 och slutade 01-03..

/[color:448800]Han</font color=448800> som brukar avbryta spelmöten när två eller mer spelare ser trötta ut
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
ok. då spelar vi i genomsnitt mycket längre än vad de hittils inlämnade enkätresultatens statistik vista jag har tappat bort mig i en konstig mening utan kommatering eller några som helst skiljetecken mellan orden som tillsammans bildar en mening som egentligen inte har något innehåll
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sova ?? NÄÄÄÄÄ !!!

Sova & sova, det finns kaffe..../images/icons/wink.gif
Men annars så märker man när man har nått trötthetsgränsen & då bör man nog ge sig. Annars så tor jag flippar ut ganska bra....
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Mitt bästa är nog: Western 14 till 17, följt av en timmas paus, sen rensade vi Maktens Portar till gammalt DoD ca 17:30 (middagspaus innan) till 23. Paus på en timme. Efter det gick vi in i ett hemsökt hus och tände eld på spöken i CoC till ca 02 på natten. Allt eftersom spelarna droppade ur.

Men på ett vanligt möte sitter vi från 13 till 18, ca. De flesta av mina spelare är i åldern 12-13 år, så de måste gå hem och äta middag, sova o dyl.

Man bör gå och lägga sig när man är trött, men om man spelar CoC kan sömnen vänta.Det är ju bäst att spela på natten.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
ZZZzzzzzzzzz.........

För min del har jag familj å tre barn, så jag kan aldrig spela på helgerna längre. Istället spelar jag på vardagskvällar och då blir det oftast 3-4 timmar. Förr (herregud vad längesen det lät) kunde man ju spela 12-14 timmar på raken med avbrott för pizzeriabesök. Sedan sov man och fortsatte likadant nästa dag.../images/icons/devil.gif

Jag tycker absolut att man ska sluta när man blir seg. Man klantar lätt till det och gör bort sig rejält i såna lägen. Och ännu värre är det när spelledaren blir för trött, då kan det gå riktigt illa!/images/icons/sick.gif
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
När vi var yngre så ville man spela så mycket som möjligt. Rekordet blev någonstans runt 36 timmar och jag har varit med om att SL har somnat så att han slog pannan i bordet (pib) under pågående spel.

Men numera är målet snarare kvalite på spelet och det vanligaste är att vi spelar 4-6 timmar och sedan lägger av när vi märker att vi blivit för trötta. Det känns viktigt att inte förstöra en lång kampanj med dåligt spel i trött tillstånd.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
När jag SL:ade några av mina hittills bästa äventyr/spelmöten i somras drog vi några gånger möte mellan 18 och 06. Det var riktigt kul, men alla ville inte vara med så länge, tyvärr. Vi fick klara oss utan dessa personer, men vi var såpass många (fyra spelare, eller så) att det gick riktigt bra ändå. Vi satt ute i vårat garage och bekämpade demoner, och stämningen var verkligen på topp mellan 23 och 04!

/Berserk
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
medhåll

Håller med. Dessutom är det väl just vid de tillfällena, när man spelat för länge, som tröttsamma och pinsamma diskussioner om reglers tillämpning osv brukar dyka upp, vilket förstör väldigt mycket för alla inblandade.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Vi brukar börja mellan sex och sju på kvällen och håller sällan på mycket längre än till midnatt. Om vi ska spela längre föredrar vi att börja tidigare framom att hålla på längre, eftersom vi faktiskt blir ännu mindre seriösa framåt natten.

En grundregel är också att om en spelare vill sluta slutar alla. Det är ingen mening med att fortsätta spela med en spelare som hellre vill sova, och jag skull nog inte vilja fortsätta spela med de andra efter att en spelare gått, ens om spelaren som försvinner skulle gå med på det (och det skulle också förstöra stämningen en del för mig. "Ni andra kan ju fortsätta utan mig" kommer rätt högt på listan med saker jag inte vill höra som spelledare<SUP>1</SUP>). Det hindrar ju inte att vi försöker övertala spelaren som egentligen vill sluta att stanna lite längre, förstås.

-JPS- en del människor är morgontrötta, en del är kvällströtta. Jag hör till de lyckligt lottade som är trötta både på morgonen och kvällen

<SUP>1</SUP> Mellan "Vad sa du min rollperson hette igen?" och "Du sa ju att jag fick spela en näck romantiker", för att vara exakt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Hur mycket sover ni på rollspelsmöte?

Nja, vi brukar spela rollspel på våra spelmötet...../images/icons/smile.gif

Har aldrig hänt att gruppen sovit ett par timmar och sedan fortsatt spela. Har inge exakta tider men de allra flesta gånger jag spelar har det var mellan 18 och 24 typ. Hinner man inte klart med äventyret då så fortsätter man nån annan kväll. En anledning till att jag inte spelar till runt 02 som många andra verkar göra är att en i spelgängen bor "way off" och måste passa buss+tåg hem. En annan anledning är att man brukar bli trött och då tycker jag inte det finns någon anledning att fortsätta spela. Trötta spelare brukar sakna inspiration och äventyret går framåt långsammare än en otrimmad snigel. En trött SL kan vara direkt förödande.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Visst bör man sova när man e trött! ialla fall om du frågar mig.
Och efter att ha läst alla ndras "rekord" så får la min spelgrupps rekord också vara med. Även om jag inte var SL på den tiden. Vi var hos en polare och samlades la vid 2-3-4-tiden. Kom igång ett tag efter det. hade mat paus och fortsatte senare.Det var förövrigt också första gången vi spelade eon, och i slutet av äventyret, 04-05 någonting så mötte vi tre fiender(1 trukh och två gurder(?)), och det blev strid, efter några timmars stridande, eller några rundor gick polarn farsa upp för att fara till jobbet men vi slet på för att kanske en timma senare vid halv åtta åtta tiden ge oss! En av de längsta striderna i något rolslpel som jag medverkat i!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mig gammal

Skönt att se att man inte är ensam om att vara gammal gubbe. Vi spelar för närvarande ungefär fyra timmar varje söndag, och det är rätt lagom.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
ok. hehe. vi är fortfarande unga 13-15.
och vi vill ha kvalitétsspel långt inpå morgonkvisten..
jag har kommit på att man sover hela dagen (ok. fram till 12-13 eller så) och sen så spelar man från 18-06 eller mer =)
undrar om det fungerar i praktiken?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
På ålderns höst...

Det har nog mycket med ålder att göra. Kanske inte så mycket rent fysiskt (även om skröpligheten kan nog påverka /images/icons/wink.gif) utan mest med ändrade vanor. Tyvärr (?) får de flesta fastare tider och regelbundna vanor när man kommer upp i åren som gör att marathonsessioner blir svårare. Och har man väl börjat med regelbundna vanor så är de svåra att bryta (hatar att man vaknar före 8 varje helg). Jag har också för egen del märkt att jag blivit långt mer bekväm av mig och är inte beredd att offra nattsömnen för rollspel.

Men det är skönt att kunna skylla på att man ska ha mer kvalité /images/icons/wink.gif.

Annat var det när man var ung.....
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Om du frågar mig, och som någon sa tidigare så bör man sluta när man har problem med att hålla upp ögonlocken.

Det finns gott som skräck exempel, mitt är inte så hemskt faktiskt mer underhållande. Efter ett underhållande eon äventyr är min spelgrupp sugna på mer action, kl var runt 01:30. Någon kommer med den lysande idén att spela drakar, jag lämnar över spelledarfåtöljen till en vän. Vi var fem som började spela drakar, med gamla karaktärer. En efter en förlorade mina vänner sig till sömnen, spelledaren blev desperat och kom på mer eller mindre troliga anledningar till varför folk mycket plötsligt försvann från gruppen. Tillslut var det bara jag och spelledaren kvar, mitt problem var att jag spelade en gammal vis man som inte kunde slåss för fem öre. Så när faran närmade sig väckte jag den vän som sov närmast mig och förklarade på fyra sekunder vad han missat och krävde sedan att han skulle avlägsna faran så jag kunde fortsätta äventyret och min vän sin sömn. Tredje gången jag väckte honom sa han några väl valda ord och somnade om, vi fick helt enkelt sluta spela...

Ett ganska bra exempel på när man gått över gränsen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vi har i vår spelargrupp en kille som somnade under en session. Han satt med en filt över huvudet (fråga inte). Och ingen märkte något på ett bra tag. Till slut misstänkte vi någon är han började snarka lite lätt under filten.
Vi bröt för kvällen där.


Storuggla, undrade lite
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja, då vi spelar mitt i veckorna (onsdagskvällar) så räcker mellan 7 12 på kvällen/natten ganska bra då de flesta av oss stiger up runt 05 30 på morgonen efter så räcker det gott och väl....
Mycket koffeindricka blir det ju, allt från läskeblask till kaffe
 
Top