Nekromanti Hur mycket orkar man lyfta?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Hur mycket orkar man räkna?

Okej, det här är ytterligare ett inlägg som inte svarar på den faktiska frågan. Jag vill bara belysa ett problem med att försöka hitta på regler för sådana här saker.

Om en person klarar av att lyfta något eller inte beror på så många andra saker än bara personens styrka -- saker som spelledaren antagligen har precis lika dålig koll på som du (och jag) har på hur tunga saker normala personer klarar av att lyfta. Man vet antagligen inte exakt, eller ens ungefär, hur mycket föremålet väger. Man måste ta med möjligheten att få grepp om det i beräkningen, hur stort utrymme man har att lyfta på, hur lätt det är att balansera det, och en massa andra saker. Det är stor risk att man i slutänden kommer fram till att reglerna inte hjälper så mycket i den här situationen, och då är det lika bra att bara slå ett slag för Styrka för att se om rollpersonen klarar av att lyfta föremålet. Då tjänar man mycket på att låta regeln vara så enkel från början, eventuellt med några modifikationer som är lätta att hantera.

/tobias
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Hur mycket orkar man räkna?

Väl talat, kan fylla i med ett praktiskt exempel. När jag och min sambo går och tränar tar jag tyngre vikter i det mesta, men när man kommer till biceps har jag svårt att palla i närheten av hennes vikter/repetioner.
En annan lustig effekt är på benmaskiner där jag för varje muskelgrupp kan ta mer vikt än henne, men när man kommer till djävulsmaskinen som kör hela benen är vi plötsligt jämna (eller snarare endast min manliga fåfänga gör att jag orkar lika mycket).

Så det blir svårt med enhetliga svar utan att bryta ned det till små grupper.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: Hur mycket orkar man räkna?

En konkluderande sammanfattning (med egna tillägg):

Personens Styrka (beroende av reglerna) är tungt avgörande för vad man kan lyfta, hålla och bära. I verkligheten (vad biomekanik/-fysiologi säger) så är lyftande, hållande opch bärande dels enskilda egenskaper (läs:dynamisk/statisk och maximal/uthållig ) och dels direkt beroende av detaljer (teknik/färdighet, objektet och omständigheterna). I slutändan blir detaljerna övermåttan komplicerade att räkna på.

eg. ALLA på en starkeman tävling skulle nog tillskrivas maxvärdet i sty i alla vanliga rpg, likväl skiljer de ganska tydligt i styrka beroende på vilken gren man tittar på.

OM man vill gestalta detta används lämpligen (beskrivet ovan) konceptet egenskap+färdighet, mao sty+lyfta (ev specificierat) och sty+bära (eller marschera, åka skidor osv)

kort OT avseende direkt ovanstående post: Kvinnor har i genomsnitt 50-70% styrka i överkroppen och 70-100% styrka i underkroppen jmf män. Lägre världen används för maxstyrka och högre för uthållighet. Dessutom är alla människor mer uthålliga i underkroppen och mer explosiva i överkroppen (en följd av vår funktion).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Hur mycket orkar man räkna?

Dessutom är alla människor mer uthålliga i underkroppen och mer explosiva i överkroppen (en följd av vår funktion).
Aha, det är därifrån begreppen handgranat och sprängande huvudvärk kommer!

Dock är inte alla människor uthålliga i underkroppen, i så fall hade Viagra inte varit en sådan succé.

----

Sorry för kommentarerna, det var ett bra inlägg. Kanske lite väl detaljerat för rollspel, men intressant.

Min erfarenhet är att sådana regler funkar bäst som "Äh men, nu måste du väl för fan vara lite rimlig"-regler, dvs regler som man normalt sätt ignorerar, men när en karkaktär i slutet av en dungeon bär omkring på tre svärd, två armborst, fyra rustningar, en skattkista, ett magiskt skohorn, en järnkittel, två sköldar och en fångad svartnisse så plockar man fram regeln för att sätta P.
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
hmm, det är en j___la skillnad på kraftprov och belastning, och kraftprov och att lyfta saker i en vardagssituation.
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Jag har ingen lust att debattera detta spelsystem i sig, det finns förstås en inneboende svaghet i ett system där många är inblandade i utvecklingen, men bärförmåge/belastningsdelen i reglerna är good enough för min del.
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Jaha? Var - menar du - går gränsen mellan enkla och svåra saker? Och hur menar du att man ska kunna veta det i förhand?
JAG har bestämt för mig att fäktning är mer avancerat än att lyfta och bära saker i en vardagssituation. Live with it. :gremgrin:

Vad jag antar är att systemet för bärförmåga är lika trovärdigt som alla de andra grejerna som stötts och blötts i systemet med åren.

...och utifrån det måste jag tyvärr säga att det säger inte så mycket alls om trovärdigheten i dess regler för varelsers bärförmåga...
Jag har ingen lust att debattera detta spelsystem i sig, det finns förstås en inneboende svaghet i ett system där många är inblandade i utvecklingen, men bärförmåge/belastningsdelen i reglerna är good enough för min del ( även om det är lika trovärdigt som att det vandrar om kring halvlingsmagiker :gremwink:) och eftersom jag delvis håller med att det inte är en livsviktig komponent i ett spelsystem.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
men bärförmåge/belastningsdelen i reglerna är good enough för min del
Helt okej. Jag tycker gamla BEP i DoD duger gott för min del. Men frågan var inte "vilket rollspel tycker ni har bra bärförmågesregler?" utan en fråga om hur det låg till i verkligheten; och då tycker jag det är vanskligt att utan vidare referera till tidigare spelsystem.

jag delvis håller med att det inte är en livsviktig komponent i ett spelsystem.
Något spelsystem för detta har väl inte Zadrith presenterat? Han har bara ställt en fråga.

Jag skulle tycka det var livsviktigt att ett piratspel inte påstod galna saker om fartyg som inte alls stämde överrens med verkligheten (om man nu inte ville åt en stilistisk effekt). Därför tycker jag det är okej att man frågar på forumet om hur stor besättning gamla fartyg kunde ha, samt hur fort de kunde resa, hur lång tid till sjöss man kunde proviantera för, m.m.

Det behöver inte betyda att man ska skriva superdetaljerade regler för detta. Det behöver bara betyda att man som spelskapare vill ha lite koll.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Det behöver inte betyda att man ska skriva superdetaljerade regler för detta. Det behöver bara betyda att man som spelskapare vill ha lite koll.
Exakt vad jag var ute efter, jag vill ha så mycket information som möjligt (inom rimliga gränser) innan jag förenklar det till de generella riktlinjer jag har i reglerna för så väl lyftande som bärande. Men det är bara riktlinjer och själva avgörandet lämnar jag i varje enskild situation till spelledaren.
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Deal!

Jag har inte menat förminska eller förmena den aspekten du är ute efter. Bara förenkla saker och ting för hårt arbetande spelmakare...
 
Top