Nekromanti Hur mycket orkar man lyfta?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
När jag och Gabriel diskuterade reglerna till Lightcloud igår, började vi fundera på hur mycket man skall orka lyfta och jag känner att jag har alldeles för dålig koll på hur mycket en normal, och en mycket stark människa orkar lyfta på olika sätt. Någon som har koll på det och har lust att hjälpa mig lite. De olika sorters sätt att lyfta som jag tänkt på än så länge är.

Från knähöjd tills man står med sträckta ben
Från golv tills man står med sträkta ben
Från golv till brösthöjd
Från golv till sträckta armar

Alla vikter ska vara för saker som erbjuder optimalt grepp och inte är för otympliga.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag anar oråd - är det regler ni ska göra av det låter det väldans detaljistiskt (inte för att det är dåligt i sig, utanför att ni får för mycket faktorer för att kunna räkna på det). Menar ni att lyfta något och sedan bara släppa det, en engångshändelse? Eller handlar det om bärförmåga, att kånka omkring på en viss vikt under en viss period? Hur mycket som kan lyftas/bäras beror ju på massor av saker - som längden på personen, greppet, tidslängd på lyftet, etc.

Tyngdlyftningsrekorden ligger ju på ca 300 kg för 56 kgs-klassen, män, och 470 kg för 100+ kgs-klassen, män. För kvinnor är det ex. 180 kg för 70-kgs-klassen. Men det beror ju helt på vilken lyftteknik som används, etc.

När det gäller vanligt folk - tja, folk kanske ska börja posta sina bänkpressrekord här, men jag tror å andra sidan att WRNU:s klientel tillhör den svagare halvan av mänskligheten :gremwink: Men en tumregel för bänkpress är att "vanligt folk" max klarar 50 kg (de flesta mindre, skulle jag gissa) och starka typer klarar 100 kg.

Om du vill räkna riktigt detaljerat så är Pliktverket din vän:
Muskelstyrka i Newton (För män i 18-årsåldern, vill säga)
Medel: 677
Spridning: 106
Minimum: 236
Maximum: 1213

Men, om jag var du skulle jag lämna det hela därhän och välja regler där man inte behöver veta sådana här detaljer :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag tycker man ska fråga sig om det verkligen finns någon anledning att ha med sådana regler. Sikta på att simulera berättelsen i stället för verkligheten. För mig är det totalt ointressant att veta hur mycket en rollperson kan lyfta, och bara frågeställningen gör att jag inte skulle vilja peta på spelet med en lång pinne ens.


/Dimfrost
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Inget är så uppmuntrande när man försöker skapa något som att få skrivet på näsan att man är ute efter fel saker, följt av en kommentar som dissar hela spelet utan att man vet något närmare om det.

Du bryr dig inte om att fråga hur Zadrith tänkt använda det han vill ha hjälp med.

Det kanske vore på sin plats att förtydliga vad man får och inte får fråga om på rollspelsmakarforumet så att folk inte gör sig besvär i onödan. Du som även är moderator kan kanske ta tag i detta? Jag vill så gärna veta vilka åsikter som är okej att ha så jag inte gör bort mig.

Mvh / Phelan
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag tycker att det kan vara värdefullt att höra att det finns folk som tycker att man är ute på helt fel spår. Annars hade jag inte skrivit mitt inlägg. Det var inte direkt "Ditt spel suger [NT]".

Och jag uttalade mig inte som moderator utan uttryckte bara min personliga smak. Det trodde jag var tämligen uppenbart. Piken om att man inte får fråga om vad som helst känns onödig. Naturligtvis får man fråga om vad som helst, men samtidigt måste det vara tillåtet att skriva svar där man uttrycker att man inte gillar en viss sak. Allt kan inte bara vara ett kramkalas.


/Dimfrost
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Kan du inte bara sno DnD:s reglemente om bördor? Man behöver inte uppfinna hjulet två gånger varje gång man skapar ett rollspel. Med all respekt för det arbete som gjorts hittills...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det jag reagerade på i ditt inlägg var att du verkar förutsätta att han i spelet ska ha en detaljism om knälyft etc och så reagerar du på det. Kolla på hans tankar om stridssystem till samma spel som han lade upp tidigare i veckan. Tror knappast det kommer bli överdetaljerat, men det är inte poängen. Det han säger är att han håller på att fundera på bärregler och så vill han ha info om lite olika vanliga sätt att mäta styrka. Han säger inget om hur detaljerat eller odetaljerat reglerna i spelet sen ska vara, utan vill ha lite faktahjälp.

Kramkalas eller inte, att som du gör kommentera om huruvida hela spelet (utifrån nån bild du själv skapar) tilltalar dig eller inte är väl knappast relevant eller behjälpligt för Zadrith och det han frågar?

Jag är medveten om att du inte skrev ditt inlägg i egenskap av moderator och min pik må upplevas onödig för dig, men just onödigt var hur jag uppfattade ditt inlägg.

Nåväl, inga kor på isen och nu ska tvätten bärgas!

Mvh / Phelan
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Ja, kanske var mitt inlägg onödigt. Det finns dock väldigt många inlägg på forumet som är minst lika onödiga eftersom de endast uttrycker personliga preferenser.

Jag behöver inte mer information för att kunna dissa åtminstone den delen av spelet. Jag kan inte tänka mig något spel där jag skulle vilja ha regler för bärförmåga över huvud taget, till exempel.


/Dimfrost
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Ok, för att reda ut saker och ting så har jag inte för avsikt att försöka göra ett detaljstyrt regelsystem för hur mycket man orkar lyfta. Jag kommer nog att skriva ungefär så här: "En rollperson som försöker lyfta ett tungt föremål kan lyfta ungefär sin Styrka gånger tio kilo om han lyfter det med hjälp av armarna och nästan dubbelt så mycket om han lyfter det med benen förutsatt att föremålet är lätt att få grepp om och inte är allt för otympligt." eventuellt med tillägget.
Anledningen till att jag gav exempel på olika sorters lyft var framför allt för att jag var allmänt nyfiken och för att man som spelledare inte direkt lider av att ha lite koll på den typen av saker.
Att jag valt att formulera meningen ovan som jag gjort bygger dock på ett svar jag fick från RipperDoc tidigare i dennna tråd kombinerat med egen erfarenhet så frågan gav mig den hjälp jag behövde. :gremsmile:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Från golv tills man står med sträkta ben

Ett klassiskt marklyft. Enligt min erfarenhet klarar en otränad, medelstark kille ca 80-100 kilo (1 repetition). Jag drar ca 220 kilo i marklyft (efter en massa års styrketräning). I tävlingen världens starkaste man (där de flesta är riktiga jättar) går en gren ut på att prestera så många antal repetitioner på 300 kilo i marklyft som det är möjligt. Där toppar de bästa ibland på 10-15 repetitioner...
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
...och starka typer klarar 100 kg

Pöh! Jag toppar på 145... Puny humans (kunde inte låta bli)! :gremgrin:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kramkalas är ju inte direkt din starkaste gren, Dimfrost... he he ;-)

MEN jag håller totalt med dig här i grundfrågan. Jag strök till exempel bärförmåga ur Saga i ett tidigt stadium för att det inte tillförde ett smack till spelandet utan bara var en siffra till att hålla koll på. Överhuvudtaget är det en bra tumregel: tillför inte en regel nåt till spelupplevelsen får det utgå.
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Ja, då kan man ju lika planka regler för lyft från andra spel och ägna krafter och resurser till annat vid spelmakeriet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ja, då kan man ju lika planka regler för lyft från andra spel och ägna krafter och resurser till annat vid spelmakeriet.
Det är dock rätt vanskligt att göra så. Om man som rollspelsmakare skulle fråga sig "hmm, undrar hur fäktning med två vapen egentligen går till i verkligheten?" och bara skulle planka lösningen som finns i andra redan befintliga spel; då skulle man få asknasiga resultat.

Och vi vet av erfarenhet att rollspel ofta behåller felaktigheter som begåtts av tidigare rollspel, på så vis att folk nästan börjar ta för givet att man gjort rätt från början. Såsom i fallet med bonusar i strid åt den som befinner sig på högre höjd än sin motståndare.

Därför kan man vara skeptisk till hur befintliga rollspel löser saker och istället vilja fråga folk om hur saker och ting egentligen fungerar. Jag ser inte riktigt vad som är så kontroversiellt med detta. Jag (som dels är en riktig tunnis, och som dels har väldigt svårt att estimera hur tunga saker är; hur mycket väger en skoter eller en sån där trädstam man hivar i stångstötning, texempel) har flera gånger önskat ha bättre koll på detta, bara för att jag ska kunna göra trovärdiga estimeringar om hur mycket man egentligen borde kunna bära med sig i en ryggsäck, hur många hundar det borde krävas för att bära en släde på vilken man fraktar en död grip, hur stora stenbumlingar en atletisk man egentligen kan lyfta undan från ett jordskred som begravit hans flickvän, samt hur stor tyngd man egentligen kan hålla upp - samt hur länge - när exempelvis något håller på att rasa ner mot ens kompisar och man säger "spring ni! Jag håller emot!"

Det handlar inte om några kilon hit eller dit eller nödvändigtvis om detaljerade regler. Det kan mer handla om att försäkra sig om att ens värld inte är löjlig; att den storvuxne trollkung man förväntar sig sitta i en bärstol som bärs fram av en massa småtroll faktiskt inte blir tyngre än att det känns rimligt att småtrollen klarar att bära upp honom. Jag har inte burit några bärstolar, så jag vet inte hur mycket man pallar; och jag kan känna mig rätt osäker när sådana här frågor kommer på tal (jag har exempelvis ingen aning om hur tungt det är att resa på sig när man fallit omkull och strider i helrustning).

Det är då väldigt praktiskt att fråga forumet. Och det känns då ganska lamt att bara få höra "kolla i Drakar och Demoner!" eller "blä, jag vill inte spela ditt spel!".

Frågan är praktisk, tydlig och användbar för oss som har dålig koll; och jag tycker den förtjänar att tas på allvar.
 

Ulsak

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
107
Det är då väldigt praktiskt att fråga forumet. Och det känns då ganska lamt att bara få höra "kolla i Drakar och Demoner!" eller "blä, jag vill inte spela ditt spel!".
Jag förstår vad du menar. Men jämför inte en "enkel" sak som att bärförmåga eller belastning med en avancerad kunskap som fäktning så är du snäll.

Om tittar på DnD 3.5 så har ju deras regelsystem för både ditt och datt ( t ex bärförmåga) stötts och blötts i de oändliga. Så man borde ju anta att bärförmåga och de minus och nackdelar som härleds därav är hyfsat genomtänkta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
jämför inte en "enkel" sak som att bärförmåga eller belastning med en avancerad kunskap som fäktning så är du snäll.
Jaha? Var - menar du - går gränsen mellan enkla och svåra saker? Och hur menar du att man ska kunna veta det i förhand?

Om tittar på DnD 3.5 så har ju deras regelsystem för både ditt och datt ( t ex bärförmåga) stötts och blötts i de oändliga. Så man borde ju anta att bärförmåga och de minus och nackdelar som härleds därav är hyfsat genomtänkta.
Vad jag antar är att systemet för bärförmåga är lika trovärdigt som alla de andra grejerna som stötts och blötts i systemet med åren.

...och utifrån det måste jag tyvärr säga att det säger inte så mycket alls om trovärdigheten i dess regler för varelsers bärförmåga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om tittar på DnD 3.5 så har ju deras regelsystem för både ditt och datt ( t ex bärförmåga) stötts och blötts i de oändliga. Så man borde ju anta att bärförmåga och de minus och nackdelar som härleds därav är hyfsat genomtänkta.
Tvärtom skulle jag säga. Om det har stötts och blötts i det oändliga så är det snarare ett tecken på att det är något fel med det. Hade det varit rätt så hade det ju inte stötts och blötts.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag ber om ursäkt för mitt inlägg. Inte för innehållet (att man bör tänka efter om man verkligen behöver regler för ett visst område, eller hur detaljerade reglerna egentligen behöver vara), det står jag för, men det var ganska omotiverat med ett sådant angrepp i den här tråden. Om Zadrith hade frågat om bärförmåga hade det varit en annan sak.


/Dimfrost
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag förstår vad du menar. Men jämför inte en "enkel" sak som att bärförmåga eller belastning med en avancerad kunskap som fäktning så är du snäll.
Att bära och lyfta nära sin maxkapacitet är faktiskt väldigt teknikkrävande. Köttbergen som tävlar i Världens Starkaste Man är skickligare än de ser ut. Därför gillar jag de regellösningar där kraftprov görs med hjälp av grundegenskap + färdighetsvärde.

Gordeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Glöm inte att "orkar lyfta" är en helt annan sak än "orkar bära".

Att lyfta är styrka och går ganska fort, att bära något en längre tid är mer uthållighet och mentalitet.
 
Top