Hur mycket lägger du på din spelhobby per månad i snitt?

Hur många sek lägger du på din spelhobby per månad i snitt?

• 0 kr

Votes: 10 11.4%
  • 1-300kr

Votes: 35 39.8%
  • 300-800kr

Votes: 22 25.0%
  • 801-1300kr

Votes: 10 11.4%
  • 1300-2000kr

Votes: 4 4.5%
  • 2000-25000kr

Votes: 3 3.4%
  • 2500-3000kr

Votes: 2 2.3%
  • >3000kr

Votes: 2 2.3%

• Total voters
    88
Det är så svårt. Är det ett år med en stor Kickstarter då kan det lätt dra iväg, eller om jag köper en samling av gamla grejer (har hänt två gånger).

Men jag tror ändå att jag håller mig under eller runt 10 000 SEK per år ... hmmmm ... det känns ändå liiiiiite lågt. Beror på Ligans Kickstarters, helt enkelt! :D

(EDIT: och jag räknar bort GothCon, men där går ju 2500 på boendet ... )

Hmm. Jag räknade lite. Jag lägger nog ungefär 900 kr i månaden på taxi, lokal, mat och dryck på 8-9 spelmöten per månad. Jag skulle ju förstås ätit ändå om jag stannat hemma, men definitivt lite billigare. Sedan har jag köpt en hel del grejer, men inte så himla mycket. Så 1300 till 2000 får det bli...

Om mat, fika och godis i samband med rollspel ska inkluderas blir det genast dyrare för mig. Kanske 500 kr per månad i snitt. Lätt den största hobbyrelaterade kostnaden för mig.

300-800 är där jag är men det beror på hur många grymma släpp fria ligan har per år skulle jag säga. Spelar inte rollspel för stunden så konsumtionen har gått ned något.

Förutom de pengar jag lägger på skapande så försöker jag i stor utsträckning köpa böcker och annat av andra indiekreatörer. Mest för att jag vill stödja dem och tycker att de bästa idéerna finns där. Blir nog 0-1 böcker i månaden av den sorten.

Innan jag slutade med Warhammer 40k, kill team, warcry så låg det nog på 1000 kr/månaden.
Sedan gick jag enbart över till rollspel och det ligger runt 300 kr/månad. Det blir väl någon kickstarter 1-2 ggr/år. Sedan är det äventyr som jag köper. Mina spel är DoD23 & Twiligth 2000. Men jag funderar på D&D för RP gillar power-gaming och jag är sugen på att spela lite av de gamla klassikerna. Men med D&D är det nog mer det gamla som tilltalar mest, OSR/OSE där det var lite dödligare men också combat as sport. Dock försöker min plånbok säga till mig att det vore dumt att skaffa OSE eller D&D....om naatten viskar plånboken något i stil med det räcker med ett fantasyspel. lägg inte pengarna på ytterligare ett. Tänk på Games Workshop och hur dyrt det blir med D&D Beyond och att PHB/DMG/MM kostar minst 1500 kr...och då får du inte ens med ett äventyr..... Ibland undrar jag om det är min fru eller min plånboken som viskar där om natten? Undrar om någon annan har en likande upplevelse??????

Nu till min bekännelse. Efter ha totalt sågat D&D 5.5e vid fotknölarna och till och med blivit utslängd från Reddit pga mina syrliga kommentarer så tog jag och läste igenom PHB och tänkte "det innehåller ju en del av de ändringarna som själv funderat över" Dvs att RP får lägga +3 poäng på grundegenskaper utifrån klass istället för ras. Så jag gjorde som kungen och den danske statsministern och vände blad och ändrade uppfattning i denna fråga. Så jag tycker 5.5e är bättre än 5.0.
Jag fick helt enkelt krypa till korset och skriva till moderator på Reddit och böna och be om ursäkt. Jag fick sitta på skampålen i en månad och sedan fick jag komma tillbaka och sedan några månader sedan får jag till och med skriva några rader. Frågan till läsaren är: "var det verkligen mitt verkliga jag som bad om ursäkt eller var det mitt alter ego Gustaux som skrev bekännelsen"....hahahahaha

Hmmm, undrar om någon moderator börjar skriva nu att jag tappat bort tråden....fullt möjligt. Så tillbaka till ämnet. Jo, det hamnar omkring 300 kr per månad och jag hoppas att det inte blir mer än det. Men jag brukar också sälja av sådant som jag är klar med. Har jag spelat klart något och känner att jag är klar med det då säljer jag det också. Rollspelet Svavelvinter, Svärdets Sång osv fick hamna på Tradera.

Ibland undrar jag om det är min fru eller min plånboken som viskar där om natten? Undrar om någon annan har en likande upplevelse??????

Det här kan jag svara på: Jag har aldrig upplevt en fru, och jag har aldrig upplevt dessa viskningar. Slutsatsen är uppenbar.

Ökade mitt månadsmedel för senaste året med 200kr senaste dygnet...

Jaha mina vänner.
Vi kan då konkludera att det absolut vanligaste bland sveriges rollspelselit är att man lägger (även runtomkringprodukter inräknat) 1-300kr per månad på sin hobby, Det tror jag är blodig förbannad lögn, men det kan jag ej leda i bevis så tyvärr får det stå kvar oemotsagt.

Det näst vanligaste var att man lade 300-800kr per månad, medan bara 7 personer lade >2000kr.

Tack för er medverkan!:heart:

Fler personer lade exakt NOLL kronor än >1300/mån

Noll. De köper inte en pdf, inte en öl i samband med spel, åker inte på konvent, plockar inte upp en fenix, betalar inte en spänn för en VTT, köper absolut inga produkter öht, backar inte en kickstarter, patreon:ar inte en podd, betalar inte för youtubepremium i syfte att kolla på rollspelsrelaterat inslag, köper inte tärningar, anteckningsböcker, pärmar, de köper inte en bok, novell eller NÅGOT. Inget fan ta mig.

Gud välsigne dessa frugala själar, ty de saktfärdiga skall ärva jorden! :heart:

Noll. De köper inte en pdf, inte en öl i samband med spel, åker inte på konvent, plockar inte upp en fenix, betalar inte en spänn för en VTT, köper absolut inga produkter öht, backar inte en kickstarter, patreon:ar inte en podd, betalar inte för youtubepremium i syfte att kolla på rollspelsrelaterat inslag, köper inte tärningar, anteckningsböcker, pärmar, de köper inte en bok, novell eller NÅGOT. Inget fan ta mig.

Det är ju dina egna regler för undersökningen som säger att man ska dra av saker man säljer i hobbyn. Det känns som lite stora växlar att börja prata om förbannad lögn när du ställer frågan på det sättet på ett forum där det i alla fall hänger en del folk som har rollspelshobbyn som sidoinkomst.

Jag producerar inte ens några rollspelsgrejer själv, men jag skulle inte ens kunna göra några större rollspelsinköp utan att också sälja av för att frigöra utrymme i någon bokhylla. Om jag också då köper begagnat hamnar det nära ett nollsummespel även där.

Det är ju dina egna regler för undersökningen som säger att man ska dra av saker man säljer i hobbyn. Det känns som lite stora växlar att börja prata om förbannad lögn när du ställer frågan på det sättet på ett forum där det i alla fall hänger en del folk som har rollspelshobbyn som sidoinkomst.

Jag producerar inte ens några rollspelsgrejer själv, men jag skulle inte ens kunna göra några större rollspelsinköp utan att också sälja av för att frigöra utrymme i någon bokhylla. Om jag också då köper begagnat hamnar det nära ett nollsummespel även där.
Det har du rätt i faktiskt. När jag skrev "säljer" så menade jag när man säljer begagnat. Jag åsyftade inte folk som skapar rolllspel och plockar lön. Ok jag går in och ändrar reglerna, du får rösta om ifall du vill.

Tja om vi ska räkna in snacks osv då hamnar jag nog på en annan siffra. Jag förstod det som DIREKTA kostnader för rollspelsprodukter (böcker, Roll20, VVT, tärningar, kickstarter osv) inte resekostnader på bussen för att åka till gruppen osv. Hmm, det blir lite svårt att uppskatta. En påse chips ibland, en påse godis, en glass....hmmm svårt att säga.

Nya, heltäckande regler :)
Välkommen att ändra din röst om de sista 2 reglerna väsentligt ändrar utfallet.

Premisser:
- vi räknar in all analog gaming, så köper du brädspel och kortspel och dylikt så tar vi in allt. Inga datorspel eller dylikt.
- även runtomkringmaterial räknas, köper du warhammer-noveller räknas det. Tärningar, asseccoarer, resor till konvent, allt sådant.
- säljer du mkt begagnat så höfta ett netto (säljer du för 3000 i månder och köper för 4000 i månaden så blir det 1000kr netto)
- självklart varierar det mkt från period till period. Försök ta ett grovt snitt. Om det skiljer våldsamt från år till år så tänk senaste året som ett snittvärde.
- PRODUCERAR du rollspel så ignorera det, blir missvissande annars.
- sjukt långsökta kostnader som en påse chips till spelbordet, eller den proportioneliga kostanden av månadskortet för bussen för att ta sig till spelträffen och dylikt kan du oxo ignorera

Last edited:
Back