Hur mycket lägger du på din spelhobby per månad i snitt?

Hur många sek lägger du på din spelhobby per månad i snitt?

• 0 kr

Votes: 7 13.0%
  • 1-300kr

Votes: 23 42.6%
  • 300-800kr

Votes: 11 20.4%
  • 801-1300kr

Votes: 7 13.0%
  • 1300-2000kr

Votes: 2 3.7%
  • 2000-25000kr

• 2500-3000kr

Votes: 0 0.0%
  • >3000kr

• Total voters
    54

Platon

Hero
Hur många sek lägger du på din hobby per månad i snitt?

Premisser:
- vi räknar in all analog gaming, så köper du brädspel och kortspel och dylikt så tar vi in allt. Inga datorspel eller dylikt.
- även runtomkringmaterial räknas, köper du warhammer-noveller räknas det. Tärningar, asseccoarer, resor till konvent, allt sådant.
- säljer du mkt så höfta ett netto (säljer du för 3000 i månder och köper för 4000 i månaden så blir det 1000kr netto)
- självklart varierar det mkt från period till period. Försök ta ett grovt snitt. Om det skiljer våldsamt från år till år så tänk senaste året som ett snittvärde.

Jag samlar inte. Jag försöker att inte köpa någonting mer än några månader innan jag skall spelleda det. Men ibland köper jag stora bundles med PDF:er för att de innehåller någon bok jag förmodligen kommer att behöva, och för att det är billigt just då.

Nyligen gjorde jag någonting unikt. Jag köpte en bunt med 8-9 gamla rollspelsböcker enbart för att priset var bra och för att kanske tjäna någon tusenlapp på att sälja böckerna individuellt. Jag har tid att pyssla med det eftersom jag är arbetslös i sex veckor till.

Skulle gissa på ca en tusenlapp i snitt.
Hälften rollspel / hälften brädspel (krigsspel).
Sen några hundra i bensin och parkering,

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Osäker, det är väldigt ojämnt. Hade tippat en hundring eller så.

De senaste åren har jag sålt av delar av min rollspelssamling samt fått lite royalty för sånt jag skrivit. Samtidigt har jag inte varit särskilt lockad att köpa mer rollspel. Därför ligger jag nog nära ett nollresultat efter avdrag för flyg och hotell i samband med GothCon.

Lägger nog rätt lite pengar, men några hotellnätter på lincon drog upp snittet rätt fort i år. Har inte räknat med lajv heller, skulle jag gjort det hade jag hamnat betydligt högre.

Jag har sagt till mig själv att jag får unna mig 1000 kronor per månad på nöjen, vilket är datorspel, brädspel, rollspel, Twitch, tillbehör och konventsbesök.

Nu blev det 0 kronor som svar, för en typisk månad köper jag ingenting.

Men köper jag en bok för 400 kronor (eller nåt) en gång under året, så borde jag ju svara i intervallet 1-300 antar jag... men nu blev det inte så. :)

Andras spel köper jag typ aldrig, med undantag för när jag är på konvent i Frankrike, men det var några år sedan. Däremot kostar det ju lite att beställa provtryck av mina egna spel, plus lite böcker för efterforskningar av Blommornas tid samt resa och logi för LinCon. Så jag antar att jag landar på 1-300 kronor? Men borde inte den kategorin delas upp lite? 300 kr/mån är ju rätt rejält med pengar att lägga. Det är ju 3 600 kr/år!

300-800. Fördelen med att vara två i hushållet som spelar, kostnaden blir halverad...

När det gäller tid, däremot, så vill jag inte ens tänka på hur mycket det är.

Hm. Svarade 1-300, men det händer ju att jag beställer illustrationer och så, då kan jag nog hamna på 2-3000+

Jag hamnar över 3600 kr om året enbart på Gothcon, Lincon, BSK, men inte över 9600 kr.

Köp av rollspelsprodukter blir några hundra kronor extra per år, men inte så det skulle knuffa över mig till nästa grupp.

Min Rollspelshobby är något vilande just nu. Jag spelleder oregelbundet för en grupp så det blir lite transport kostnad och ett par böcker om året. Skulle kunna tänka mig att lägga betydligt mycket mera om det var mer centralt i mitt liv. Mera böcker, omkostnader runt spel och konventsresor.

Back