Varulv Hur mycket av ulvspel är slump?

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Min tanke var (om jag minns rätt så här massa år senare) att du skulle slippa situationen att röstläget var t.ex. 5-4 och att din förmåga skulle gå i sjön vid ett enda röstbyte så att du tvingades sitta vid deadline. Det skulle gå att spela på lika villkor även om rundans slut krockade med ditt livspussel. Sen hade jag oftast många förmågor i spel så inte bara powerroller, men visst, de blir ju faktiskt lite mäktligare (inget jag tänkt på).
Två tycker jag nog är ok. Som Ulv om man missar nattmordet på grund av dålig koll på röstläget är ju närmast förödande. Jag reagerade mer på @Martin3 tanke om 3. Det skulle i det senaste spelet inneburit att Basse kunnat lagt in siande om BDG, Vimes och Rasmus i fallande ordning. Jag tänker att det tar bort en del av siarens stress, jag gillar nog att såväl siaren som ulvarna måste vara på tårna, men visst livspussel osv kan ju ge att 1 alternativ är rimligt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Nu har jag bara spelat ett par batlajer, men finns det inte risk att powerrollerna blir ännu bättre då. Just den där hetsen 20:56 om vårt mordoffer skulle hängas var ju en av de mest pulshöjande situationerna.
OCH inte att förglömma kan ju i senare rundor vara en scumtell, "hmm varför bytte Bunkern från nattmordsoffret 20:58 så hen inte längre hängdes?"
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
En gång i tiden förklarade Rising alternativmålen med att de skulle spegla hur det funkar på andra forum, där man kör "nattrundor" där ulvar, siare, väktare m.fl. får skicka in sina mål. Där riskerar alltså inte förmågor att krocka med utröstning.
Däremot fanns det inget skydd mot krock mellan (t.ex.) nattmord och siande.
 
Top