Hur man vinner en fajt i Midgård

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
601
Location
Göborg
Kort inspel här - The One Ring har flera mekaniker som funkar på det sätt som trådstartaren efterlyser, exempelvis metaresurserna Hope och Hate. Hope (som hobbitar har mycket av) låter rollpersoner boosta egna och andras slag vilket gör hobbitar effektiva i strid på annat sätt än att vara bra på att fajtas. Hate är ett värde som fiender och monster har och som låter dem boosta slag, återhämta skada och annat, och vissa typer av rollpersoner har förmågor som sänker Hate direkt. En fiende som tappat sin Hate blir mycket mindre farlig.
Jag tänkte på The One Ring när tråden började men tycker inte det riktigt uppfyller kraven. Om jag är i Forward stance kan jag göra Intimitate Foe och i TOR 1 är det förvånansvärt ofta sämre än att nyttja våld – särskilt med tanke på att jag befinner mig i Forward stance. I TOR 2 gör jag motståndarna Weary, vilket är något bättre än att de skall förlora 2-4 Hate som i första upplagan. Jag har inte räknat på den egentliga effekten mellan Intimitate och slå dem i huvudet men när vi spelade kändes det inte som ett bra/kul alternativ. Som jag tolkar OP och den efterföljande diskussionen uppfyller inte TOR kravet på att våld skall vara det sämre alternativet, det finns komplement till en dvärgyxa men inte en ersättare.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
186
Just det här med att en attack är sämre är en av av mina pet pewes.

Om den dubbeleggade dvärgyxan har högst attack värde så kommer man lösa alla problem med den.....trots att det kanske är knytnävarna som vore bäst mot den fulle bonden Bengt i Utbys värdhus.

Gillar därför Fates lösning att inte skilja på strid och andra lösningar. Du bestämmer vad du vill göra och sedan är det inte skillnad på att resonera Bengt lugn, slå honom på käften , köpa honom en öl....eller hugga honom med yxan....

Alla är rimliga sätt att lösa det på.
(Dock STOR brasklapp, jag har inte fått gruppen att testa systemet ännu)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Gillar därför Fates lösning att inte skilja på strid och andra lösningar.
Den otroligt fina sido-effekten är dessutom att allt som har med utrustning, balancerad utrustning och min-maxande blir irrelevant.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Passus. Gjorde valet att låte en kunna undvika alla attacker och attackera med vilken färdighet man helst önskar, men bara låta en "skydda sig från skada" med stridsfärdigheten. Gruppen får komma överens vad det innebär i stunden och de omständigheter som råder. ... men är ändå fast i det där med "strid och andra aktiviteter". Men Fate gör detta lika bra.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Jag tänkte på The One Ring när tråden började men tycker inte det riktigt uppfyller kraven. Om jag är i Forward stance kan jag göra Intimitate Foe och i TOR 1 är det förvånansvärt ofta sämre än att nyttja våld – särskilt med tanke på att jag befinner mig i Forward stance. I TOR 2 gör jag motståndarna Weary, vilket är något bättre än att de skall förlora 2-4 Hate som i första upplagan. Jag har inte räknat på den egentliga effekten mellan Intimitate och slå dem i huvudet men när vi spelade kändes det inte som ett bra/kul alternativ. Som jag tolkar OP och den efterföljande diskussionen uppfyller inte TOR kravet på att våld skall vara det sämre alternativet, det finns komplement till en dvärgyxa men inte en ersättare.
Jo, men Intimidate Foe är inte det enda verktyget här. Det finns tex cultural virtues som sänker fienders Hate. Så jag skulle definitivt säga att TOR2 har en rad metoder för att övervinna en fiende förutom att slå den i huvudet med största möjliga yxa. :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Jag tänker att bara att faktiskt använda stridsmoralregler av något slag borde ta en en bit på vägen i alla fall för SLP.
 
Top