Hur man vinner en fajt i Midgård

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Av olika anledningar läser jag just nu boken "Ringens brödraskap" -- första delen i trilogin "Ringarnas herre". Sist jag läste den var det på engelska, och samma år som den första filmen hade premiär, vilket tydligen är länge sedan. även om min hjärna vägrar tro på det.

Men efter ungefär 400 sidor har jag tänkt på en sak som jag inte tänkt på tidigare: det är inte fysisk styrka elle skicklighet som avgör vem som vinner en strid, utan mod och moral.

Ringvålnaderna är farliga på grund av den känsla de sprider. De är så otäcka att fienderna knäcks. Om de stöter på någon som inte blir rädd och gör motstånd (som Aragorn med en fackla, eller Glorfindel och några hobbitar som viftar med brinnande pinnar) då är de ganska patetiska och flyr hellre.

Aragorn: Se här! Här träffade Frodos svärd och mer skada än så gjorde nog svärdet tyvärr inte, ty det är intakt -- och alla klingor som genomborrar denna fasans konung förintas. Farligare för honom var namnet Elbereth."

När Gandalf besegrar de attackerande vargarna gör han det inte genom att kasta blixtar och eldbollar på dem, utan genom att göra så att blommorna blommar och göra hela kohagen grön göra så att hela kullen lyses upp som om det var dag.

Den som vinner striden är alltså den som lyckas skrämma sin motståndare, och kan motstå förtvivlan och motståndarens försök att skrämmas, Man vinner genom att vara modig och genom att demoralisera sin fiende, snarare än genom att slå den på käften.

Finns det något stridsystem i något rollspel (helst ett som utspelar sig i Midgård), som tar hänsyn till detta. Borde det finnas ett?
 
Last edited:

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Jag har inte använt det. Men fungerar inte FATE på detta sätt. Du bestämmer hur du anfaller.
Då kan lika gärna skrämmas, hugga med en dolk eller brotta ner någon.

Lyckas du få ner motståndets "hp" (heter ngt annat) så är fienden besegrad.

Dvs du kan använda vad du vill som "attack". Kanske logik? Så de blir så konfunderade så de ger upp?
Eller humor så de skrattar (ihjäl sig som skurkarna i Who framed Roger rabbit) eller bara skrattar och inte längre är fiender.


Men som sagt inte använt det i spel...bara läst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Den som vinner striden är alltså den som lyckas skrämma sin motståndare, och kan motstå förtvivlan och motståndarens försök att skrämmas, Man vinner genom att vara modig och genom att demoralisera sin fiende, snarare än genom att slå den på käften.
Insult sword fighting! 😁
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Man vill gärna se ett system som varken är ”moralslag” eller ”slå för att skada”, utan något annat. Gissar att Fate är bra nog, men kanske inte ger rätt stämning.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Jag tänker att Shadow of Yesterday/Solar System emulerade just detta på ett bra sätt. En ringvålnad som backar direkt när någon vevar med en fackla mot den kan antas inte vilja gå in i detaljerade stridsrundor och riskera Harm, fackelsvingarens intention är bara att driva tillbaka den och det kan ringvålnaden "leva" med.
Dessutom är Harm uttryckligen inte bara fysisk skada utan även saker som knäckt självförtroende mm.

Jag är inte säker på att systemet i sin helhet håller bra idag. Exempelvis tyckte jag att det gick knackigt i konflikter med mer än en deltagare per sida och sånt är ju vanligt i Sagan om Ringen. Men de goda idéerna med intentioner och bringing down the pain kanske kan lyftas över till ett annat system.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Ja, som flera varit inne på känns det som att något konfliktresolutions-spel är rätt väg att gå. För många år sedan filade jag på ett sådant, och vill minnas att det finns en Midgård-term för just denna moral du talar om. Men min Tolkien-lore är alldeles för klen för att komma ihåg det och hittar inte mitt doc heller.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag har inte använt det. Men fungerar inte FATE på detta sätt. Du bestämmer hur du anfaller.
Då kan lika gärna skrämmas, hugga med en dolk eller brotta ner någon.

Lyckas du få ner motståndets "hp" (heter ngt annat) så är fienden besegrad.

Dvs du kan använda vad du vill som "attack". Kanske logik? Så de blir så konfunderade så de ger upp?
Eller humor så de skrattar (ihjäl sig som skurkarna i Who framed Roger rabbit) eller bara skrattar och inte längre är fiender.


Men som sagt inte använt det i spel...bara läst.
Svavelvinter, som väl är inspirererat av FATE, använder ett konfliktresolutionssystem där man lika gärna som att hugga efter någon kan försöka skrämma dem, vädja om nåd, eller kasta trollformler på dem. Det funkar hur fint som helst i spel. (Inte minst för att man slipper det vanligt förekommande fenomenet "om din gubbe inte är bra på att slåss kommer den att dö i strid"). (OCH för att man då också kan lösa en massa problem på annat sätt än att processa SLPs genom stridssystemet).
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag skulle gilla ett sånt här system av flera anledningar. Som påpekats ovan skulle det ge minste stridskunniga rollpersoner större möjligheter att göra någon nytta. Men framför allt skulle jag uppskatta om färre strider måste pågå tills alla på den ena sidan är döda och fler kunde handla om positionering: att gastarna avancerar och ser hotfulla ut, men när rollpersonerna samlar mod till sig och gör ett utfall backar de tillbaka; eller tolv orcher anfaller, men när rollpersonerna dödat två av dem konstaterar de andra att det här var en dålig idé och flyr för att kanske försöka igen senare.

Exakt hur man bäst uppnår det vet jag inte.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Exakt hur man bäst uppnår det vet jag inte.
Nu har jag bara läst lite snabbt, och med risk för att jag missar målet...

Man inför ett mer abstrakt system, fritt från detaljer om vapen, rustningar, detaljerade färdigheter.
Istället inför man några få begrepp, som: Grad, Karma, Flyt (från permanent erfarenhet till volatil metavaluta).

En "runda" består då av:

1) Båda sidor berättar vad de har för mål:
- anfallarna) Vill komma över bron
- försvararna) Skrämma iväg anfallarna, bort från brons närhet
2) man slår någon slags motståndsslag, där man utgår från vad man har och vad man förbrukar (metavaluta, föremål, kanske något annat).
3) resultatet ger en ny "position" (ev har någon sida uppnått hela sitt mål), och eventuellt vinnar man något (metavaluta).

Om konflikten inte är "klar" så kör man en ny runda.

Det är inget "exakt" svar - jag har inte sett något komplett system.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,750
Location
Göteborg
En "runda" består då av:

1) Båda sidor berättar vad de har för mål:
- anfallarna) Vill komma över bron
- försvararna) Skrämma iväg anfallarna, bort från brons närhet
2) man slår någon slags motståndsslag, där man utgår från vad man har och vad man förbrukar (metavaluta, föremål, kanske något annat).
3) resultatet ger en ny "position" (ev har någon sida uppnått hela sitt mål), och eventuellt vinnar man något (metavaluta).

Om konflikten inte är "klar" så kör man en ny runda.

Det är inget "exakt" svar - jag har inte sett något komplett system.
Det finns nog ett hundratal spel som funkar så, så om det är ”allmän konfliktresolution” man är ute efter så har man ju att välja på. Men det känns som att OP är ute efter något mer specifikt.

Spontant känns det som att moralslag i OSR är typ det närmaste. Modda det genom att se till att även rollpersonerna behöver slå och ge malus på alla slag utom att fly om man misslyckas. Och buffa det för fienden så att det är lättare att trigga/svårare att klara.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Finns det något stridsystem i något rollspel (helst ett som utspelar sig i Midgård), som tar hänsyn till detta. Borde det finnas ett?
Egentligen är det väl snarare det som sker när det inte är strid som är det centrala? Det finns ju något Mouse Guard-hack om rangers, vill jag minnas. Det enda man behöver göra är att definiera Nature så att det passar Tolkiens filosofi. Det är ju Frodos/Aragorns/Etc handlingar när det inte är strid som avgör deras styrka.

“Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement."
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
I the one ring kan man använda Awe (färdigheten) för att skrämma bort fiender. Min Albinsson rollperson skrämde bort en varulv, genom ett bra slag. Det gör lite av det du efterfrågar, dock brukar man behöva banka ihjäl en del fiender innan Awe är effektivt
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Den som vinner striden är alltså den som lyckas skrämma sin motståndare, och kan motstå förtvivlan och motståndarens försök att skrämmas, Man vinner genom att vara modig och genom att demoralisera sin fiende, snarare än genom att slå den på käften.

Finns det något stridsystem i något rollspel (helst ett som utspelar sig i Midgård), som tar hänsyn till detta. Borde det finnas ett?
Inte på ett allmänt sätt i stridsreglerna. Men Rolemaster (till viss del MERP) gör det för Nazgûlerna (och t.ex. andra vålnader och spöken).
Följande är saxat från ICEs Lords of Middle Earth vol 2 (sid 81).

Nazgul.jpg
Häxmästarens Fear är vidare på Level 9 istället för 6.

Det är ett traditionellt system med påhängda specialregler för specialvarelser (med sin grund i magireglerna).
Level-systemet sköter på ett enkelt sätt den relativa balansen för hur mäktiga personer/varelser är, och hur väl de kan motstå varandra.
Inget märkvärdigt, inte särskilt elegant, men det har funnits över 35 år.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Ringvålnaderna är farliga på grund av den känsla de sprider. De är så otäcka att fienderna knäcks. Om de stöter på någon som inte blir rädd och gör motstånd (som Aragorn med en fackla, eller Glorfindel och några hobbitar som viftar med brinnande pinnar) då är de ganska patetiska och flyr hellre.

Aragorn: Se här! Här träffade Frodos svärd och mer skada än så gjorde nog svärdet tyvärr inte, ty det är intakt -- och alla klingor som genomborrar denna fasans konung förintas. Farligare för honom var namnet Elbereth."
Även det här finns ju i specialmekaniken för Nazgûlerna i Rolemaster.

Nazgul2.jpg

Återigen saxat från ICEs Lords of Middle Earth vol 2 (sid 80)

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Kort inspel här - The One Ring har flera mekaniker som funkar på det sätt som trådstartaren efterlyser, exempelvis metaresurserna Hope och Hate. Hope (som hobbitar har mycket av) låter rollpersoner boosta egna och andras slag vilket gör hobbitar effektiva i strid på annat sätt än att vara bra på att fajtas. Hate är ett värde som fiender och monster har och som låter dem boosta slag, återhämta skada och annat, och vissa typer av rollpersoner har förmågor som sänker Hate direkt. En fiende som tappat sin Hate blir mycket mindre farlig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Jag tror ett sätt att hantera detta på är genom att låta spelarna (och likaledes motståndarna) få hitta på svagheter om sina motståndare. Detta inbegriper att monster i helhet inte är alltför utmejslade, utan istället kommer med förslag att skapa (om än temporära) svagheter hos rollpersonerna.

För det borde finnas vettigare sätt att lösa problemet med stämningsfullhet än att hitta på en färdighet som heter Skrämmas. Nu använde jag förvisso Battle (med fyra tärningar) för att hjälpa besegra en grön drake i The Darkening of Mirkwood till The One Ring 1 (genom att ta bort all dess Hate - använder samma regler som Awe vilka är rejält bestraffande). Hade jag använt Awe hade det nog varit rejält svårt att sitta och komma på hur min dal-smed skrämde en fruktansvärd drake runda efter runda.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gillar man inte tanken på att spelare hittar på (sic) så får man gå vägen av att ha fasta styrkor och svagheter (som NN har ett ... är stark som ... utstrålar ... är svag för ... tål inte ... avskyr ...) och sedan när denne misslyckas eller lyckas särskilt väl, så är något av detta orsaken.
 
Top