Hur många på WRNU är egentligen rollspelsskapare? (version 2.0)

Är du en rollspelsskapare av material som är tillgängliggjort utanför din spelgrupp?

  • Nej

    Votes: 43 36.1%
  • Ja, digitalt material som är tillgängligt gratis på nätet

    Votes: 65 54.6%
  • Ja, digitalt material som är tillgängligt att köpa på nätet

    Votes: 45 37.8%
  • Ja, material som finns tillgängligt som Print on Demand

    Votes: 23 19.3%
  • Ja, material som finns publicerat fysiskt via förlag

    Votes: 48 40.3%
  • Ja, material som har recenserats i Fenix (eller motsvarande publikation)

    Votes: 41 34.5%

  • Total voters
    119

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Wohoo, full pott (på alla "ja", då)! Nästan alla grejer jag skrivit finns ju både tillgängliga gratis & säljs eller har sålts via PoD; man kan "betala vad man vill" för det mesta på Drivethru (och Sentinels of the Weave kostar fortfarande $5), flera spel har vid ett eller annat tillfälle sålts via förlag (More than Human via Vulkan, Rotsystem via Fria Ligan, Kutulu via Eloso) och så har jag skrivit saker som tryckts till Fria Ligan (Ur Varselklotet och Mutant) och Daniel Lehto (Universums Öde), samt skapat layout till Eloso (Chock).

</skryt>
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vill du spela de coolaste, färskaste och mest nyskapande rollspelsäventyren från Sveeige just nu så är personerna vars arbete du ska kolla på först Gabrielle de Bourgs och Franz Ungs. Så vitt jag vet är en av dem utgiven av en massa förlag och en av dem är mest publicerad gratis på nätet. De är lika bra!
Tack så jättejättemycket, detta gjorde mig så himla glad!!! 😊😊😊
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag har ju aldrig sålt via förlag, och aldrig tagit betalt för mina PDF:er, så missar lite där.
Jag tycker det är nobelt av dig! Det är alltid bättre när kultur kan vara fritt från pengar. Och du är en av Sveriges mest respekterade indiespelskapare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Mitt enda tryckta claim to fame är ju pyttesmå delar av det genomusla rollspelet Promised Sands. Annars försöker jag mest skriva rent och dela sånt jag spelar med min grupp.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Ännu inte faktiskt rollspelsskapare, utan bara äventyrsskribent. De rollspelsprojekt jag skrivit finns inte online eller tryckta någonstans. De gamla är jag inte tillräckligt nöjd med, och de nyare är jag för lat för att bli klar med.

Men rollspelsäventyr är skoj det med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Ännu inte faktiskt rollspelsskapare, utan bara äventyrsskribent. De rollspelsprojekt jag skrivit finns inte online eller tryckta någonstans. De gamla är jag inte tillräckligt nöjd med, och de nyare är jag för lat för att bli klar med.

Men rollspelsäventyr är skoj det med.
Äventyr är finare än grundböcker ju! Är grundregler romaner så är äventyren rollspelens dikter.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Tack vare materialet jag bidrog med till andra utgåvan av Saga så får jag det till alla ja, även de två sista.

Hade vi pratat om att ha gett ut ett eget spel, och inte "bara" material till spel, hade det sett annorlunda ut. Av nån anledning går jag runt och tänker att det är det som väger tyngst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag tycker det är nobelt av dig! Det är alltid bättre när kultur kan vara fritt från pengar. Och du är en av Sveriges mest respekterade indiespelskapare.
Du är på charmhumör idag! Men jag tackar och tar emot.

Fast hade jag kunnat tjäna någon meningsfull mängd pengar på det så hade jag kanske gjort det, men det lilla jag skulle dra ihop gör det inte värt krånglet för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tack vare materialet jag bidrog med till andra utgåvan av Saga så får jag det till alla ja, även de två sista.

Hade vi pratat om att ha gett ut ett eget spel, och inte "bara" material till spel, hade det sett annorlunda ut. Av nån anledning går jag runt och tänker att det är det som väger tyngst.
Man tycker alltid det andra gjort är viktigare eller bättre än det man själv gjort. Det du har gjort väger inte alls lättare än något annat!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Jag ritar mest, men det mesta (kartor och äventyrsplatser) jag ritar är ju tänkt att användas specifikt för rollspel så det kanske räknas.

Jag har gjort några småmoduler också, som jag släppt gratis på min hemsida:

Welcome to Fourtower Bridge (en liten by)

Please go to sleep, Arthur Cobblesworth (ensidesäventy)

The Spudfield Good Girl (litet dungeonäventyr)

The Haunted Cloister (dungeonkarta med äventyrsuppslag)

… och säkert lite andra grejor som jag glömt bort.

Jag har ingen större lust att ta betalt för digitala grejor, utan är bara glad att det jag skapat används och sprider glädje, men får donationer lite då och då via Ko-Fi. Använder de fickpengarna till att köpa av andra indieskapare för att försöka uppmuntra och sprida goda vibbar i DIY-delen av hobbyn.
 
Top