Hur många på WRNU är egentligen rollspelsskapare? (version 2.0)

Är du en rollspelsskapare av material som är tillgängliggjort utanför din spelgrupp?

  • Nej

    Votes: 43 36.1%
  • Ja, digitalt material som är tillgängligt gratis på nätet

    Votes: 65 54.6%
  • Ja, digitalt material som är tillgängligt att köpa på nätet

    Votes: 45 37.8%
  • Ja, material som finns tillgängligt som Print on Demand

    Votes: 23 19.3%
  • Ja, material som finns publicerat fysiskt via förlag

    Votes: 48 40.3%
  • Ja, material som har recenserats i Fenix (eller motsvarande publikation)

    Votes: 41 34.5%

  • Total voters
    119

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Utifrån tidigare diskussionen i den HÄR tråden så är jag nyfiken på hur många aktiva forumiter som skapar och tillgängliggör rollspelsmaterial för andra än sina egna spelgrupper.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ja, på alla (om man räknar publicerade bilder och texter i Fenix som "via ett förlag", vilket jag väljer att göra).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jäkla print on demand som gör att jag inte kan kryssa i alla ja alternativen :cry:
Tänker egentligen att alternativen köpa digitalt på nätet och även PoD är sådant som man borde kunna fixa på egen hand. Lägger man sitt material på drivethrurpg (eller Lulu) så gissar jag att man kan välja dessa val (även för mig som bara satt ihop ett sketet Playset till Fiasco). För att spetsa till alternativen så skulle det egentligen stått "Ja, digitalt material som är tillgängligt att köpa (och som någon faktiskt köpt) på nätet" :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Tänker egentligen att alternativen köpa digitalt på nätet och även PoD är sådant som man borde kunna fixa på egen hand. Lägger man sitt material på drivethrurpg (eller Lulu) så gissar jag att man kan välja dessa val (även för mig som bara satt ihop ett sketet Playset till Fiasco). För att spetsa till alternativen så skulle det egentligen stått "Ja, digitalt material som är tillgängligt att köpa (och som någon faktiskt köpt) på nätet" :)
Folk har köpt saker jag skrivit. Så fortfarande ja.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Hmm lite oklar, vi har ju givit ut fysiska böcker som folk köpt, men i en Kickstarterkampanj så inget direkt förlag
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Har nog gjort endel saker tillgängliga över nätet under perioder, ex. tävlingar här etc. Så inget just nu. Men skriver uteslutande för det egna spelandet och att skriva rent saker är ju enormt tråkigt, så jag räknar med att jag aldrig kommer svara annat än nej på den här frågan. :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
En fråga som är svår att få svar på är hur många svenska rollspelsskapare som skapar material som inte finns här på wrnu? Jag tänker att om man gör det så är det här väl ändå fortfarande den största kanalen att åtminstone släppa nyheter om sina alster på så att folk vet att det finns? Eller finns det facebookgrupper med fler folk på?

Större gäng som Riotminds, Fria Ligan och Neogames kanske inte nödvändigtvis har alla sina skapare på plats förstås.

Kunde klicka i tre alternativ och hoppas kunna lägga till ett fjärde framåt slutet av nästa år.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Eller finns det facebookgrupper med fler folk på?
Som exempel har Facebook-gruppen "Bräd- och rollspelsforum" drygt 9 000 medlemmar och den svenska Facebook-gruppen "OSR" ca 500 medlemmar. Jag vet inte hur det står sig mot forumet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har skrivit rätt mycket fanmaterial som ligger uppe på nätet. Sen håller jag på med en officiell produkt till Neotech Edge
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Vad som känns lite konstigt med den här tråden är att pengarna inom rollspel är så oviktiga. Liksom, där är ett par som har pengar som folket som gör D&D, Vampire och några till. Men det här är en hobby där en person kan göra något, lägga upp det på nätet och det är lika bra på alla sätt som vad de stora företagen gör. Dina pengar gör det inte bättre. Det bästa äventyret jag läst ligger helt gratis på Alexandria.Dk. Och jämför vi typ vad False Machine press (som är 1 till 2 personer) gett ut mot vad Wizards of the Coast gett ut så får Wizards storstryk vad det gäller bilder, layout och innehåll!

Jag gillade den andra stängda tråden bättre. Det viktiga om vi kollar på om produkterna är vackra, bra, användbara, goda eller sanna är inte om de är släppta i en bok, släppta av ett förlag eller något annat. Den enda skillnaden är om det är släppt som en färdig grej eller inte. Det finns en tröskel mellan ”Detta är mina anteckningar” och ”Detta är en produkt jag renskrivet”. Det är den riktiga tröskeln. Resten känns bara som att vi har en vansinnig fetisch för företag och pengar som gör att vi tvunget vill skapa kategorier utifrån de sakerna.

Vill du spela de coolaste, färskaste och mest nyskapande rollspelsäventyren från Sveeige just nu så är personerna vars arbete du ska kolla på först Gabrielle de Bourgs och Franz Ungs. Så vitt jag vet är en av dem utgiven av en massa förlag och en av dem är mest publicerad gratis på nätet. De är lika bra! Du borde läsa bådas verk lika mycket!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Vad som känns lite konstigt med den här tråden är att pengarna inom rollspel är så oviktiga. Liksom, där är ett par som har pengar som folket som gör D&D, Vampire och några till. Men det här är en hobby där en person kan göra något, lägga upp det på nätet och det är lika bra på alla sätt som vad de stora företagen gör. Dina pengar gör det inte bättre. Det bästa äventyret jag läst ligger helt gratis på Alexandria.Dk. Och jämför vi typ vad False Machine press (som är 1 till 2 personer) gett ut mot vad Wizards of the Coast gett ut så får Wizards storstryk vad det gäller bilder, layout och innehåll!

Jag gillade den andra stängda tråden bättre. Det viktiga om vi kollar på om produkterna är vackra, bra, användbara, goda eller sanna är inte om de är släppta i en bok, släppta av ett förlag eller något annat. Den enda skillnaden är om det är släppt som en färdig grej eller inte. Det finns en tröskel mellan ”Detta är mina anteckningar” och ”Detta är en produkt jag renskrivet”. Det är den riktiga tröskeln. Resten känns bara som att vi har en vansinnig fetisch för företag och pengar som gör att vi tvunget vill skapa kategorier utifrån de sakerna.

Vill du spela de coolaste, färskaste och mest nyskapande rollspelsäventyren från Sveeige just nu så är personerna vars arbete du ska kolla på först Gabrielle de Bourgs och Franz Ungs. Så vitt jag vet är en av dem utgiven av en massa förlag och en av dem är mest publicerad gratis på nätet. De är lika bra! Du borde läsa bådas verk lika mycket!
Det handlar väl om ambitionsnivå snarare än om kvalitet. Det krävs mer jobb att ladda upp en pdf för försäljning än att bara lägga ut den på nätet, och ännu mer jobb att få det tillgänglig för print-on-demand, men naturligtvis gör det inte att innehållet blir bättre.
 
Top