Formen är imo inte essentiell, men det är kanske en kontroversiell åsikt. Hade definitivt räknat Må0 som ett "hexkräl" iaf!Jag har inte mycket erfarenhet av hexkräl (om man inte räknar TWD som då har kvadrater) men för mig tycks tjusningen med denna sortens spel vara att dra runt överallt och vad som helst kan hända. Känns som att få hex:ar kan ge en nästan rälsad upplevelse?
Hittills dissar alla "små" hexkräl som Island of the Lizard God med 13 hexar, eller Neverland med 25!
What gives?
Vi spelade sådär 15-20 spelmöten på Island of the Lizard God, med 13 hexar, det tog inte slut på grejer!Jag vill mest ha hexkrälet som hela kampanjen. Som en megadungeon! Är det för litet funkar inte det. Men 21+ funkar.
Vi spelade sådär 15-20 spelmöten på Island of the Lizard God, med 13 hexar, det tog inte slut på grejer!
Absolut - jag lade till grejer både här o där! Framförallt gjorde jag ett system där det tog en hel del tid och pyssel att hexkräla genom djungel, vilket kändes rimligt, och RPna var tvungna att jaga & torka kött, hitta drickbart vatten och bra lägerplatser. Men det kändes som ett väldigt naturligt sätt att närma sig en ö proppfull med djungel - det är inte bara att knalla lite fram och tillbaka. Speciellt inte när en jätteödla spatserar omkring där och är sugen på en snack i RP-storlek.Det är en sinnessjuk mängd spel från en en-sida hexcrawl! Imponerande! Men då har ni spelat långsamt och lagt till saker. Jag skulle säga att den har kanske 6 timmar material för en normal snabb grupp.
Ja, jag tänker lite samma - har man sådär 15-25 hexes kan man liksom göra alla hexes ordentligt personliga, och till en del av en helhet, blir mkt göttare än en massa tomrum. Sen hade jag skitkul med Må0 lite för att de flesta hexarna blev personliga - med tabellresultat och eget byggande - men det är lite ett undantag. Har inte sett så bra tabellgenererade resultat i nåt annat spel, blev besviken på SväS just i det avseendet. Sen hjälper det ju mkt att man kan sitta med egna kunskaper och Google Streetview o förbereda för Må0 oxå.Jag föredrar hexkräl där rutorna är genomtänkta och varierade. En mer kurerad upplevelse än bara omkringirrande på måfå. Mer The Fallen Marsh i Into the Odd än Mutant år noll eller Svärdets sång, även om de senare också är kul. Det blir hexkräl som strukturellt påminner om dungeons lite, i tänket med hur platser hänger ihop och hur de beskrivs, på ett sätt. Därför tycker jag mindre hexkräl kanske är att föredra. Men jag har inga superstarka preferenser egentligen när det gäller storlek.