Nekromanti Hur många ber för er?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Hela jämra Livets ord ...

För tillfället tror jag inte att någon ber för mig.

I början av nittiotalet organiserade dock Livets ord en landsomfattande bönekedja för mig och andra som ordnade en satanistisk föreläsning med Carl Abrahamsson på Uplands nation i Uppsala. (Abrahamsson översatte Anton LaVeys satansbibel till svenska.)

Vi bjöd de blöta Livets ord:are som stod i det kalla höstregnet utanför på kaffe och bullar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad är det?

hmm.. all teologi jag läst utgår ju redan från början ifrån att det finns en gud... och sen ska eventuellt man testa sin tro. Inte tvärtom.

Fast folk får naturligtvis tro på vad dom vill, gamla stamgudar från mellanöstern eller Flygande Spaghettimonster...... problemet är när de sedan eventuellt (eller oroväckande ofta) vill pracka på alla andra sina åsikter via lagstiftning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det har gjorts forskning om bönens kraft... i ett försök (i Kanada har jag för mig) lät man ett antal tusen personer (tror det var hela 20.000) be för sjuka på ett sjukhus.. utfallet blev:

- de som inte visste att de fick förböner och den grupp som ingen bad för blev friska resp. dog i lika stor utsträckning.

- däremot var dödligheten HÖGRE bland de som visste att folk bad för dem.

Slutsats: om folk ber för mig vill jag f-n inte veta om det.. :gremgrin:

Alternativt gillade inte Gud det här missbruket av böner, och satte ner foten. :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Annat än NIghtowls böner om att jag ska bli homosexuell? Ingen vad jag vet.


Storuggla, hänglsen!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har en del kristna polare, så i teorin kanske de ber för mig ibland. Jag brukar inte ge människor jag inte känner någon närmare information om mig själv, så främmande människor med religiös läggning känner inte till mina mer syndiga sidor. Mina kristna vänner brukar inte prata så mycket om synd heller, inte ens de jag hade som grabb som var pingstvänner. De pratade mest om hockey.

Jag tycker det är lite exotiskt det där med böner och välsignelser eftersom det inte är en del av min världsbild, och tycker det är helmysigt när man blir välsignad bara för att man ger en slant till Frälsis eller så. Eftersom jag inte tror på något översinnligt kan jag inte tänka mig att det gör någon skada, och det är ju i bästa fall ett tecken på välvilja och i värsta fall artighet av ren slentrian.

Dock har jag ju inte råkat ut för folk som ber för mig övertygad om att jag är förtappad eller så. Då kanske man skulle ta illa upp, i synnerhet som det ofta verkar vara knutet till en ganska ruggig självbild hos de som ber.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hej!

Jag är ortodox vetenskapstroende, och vi får inte be för Darwin och Ingemar Hedenius! :gremmad:

Erik

(Reformerta vetenskapstroende, som tror på samhällsvetenskap också, får önska sig saker om de inte tror det slår in. Fundamentalistiska vetenskapstroende, de som bara tror på den rena matematiken, och som inte får ha äppelträd på Newtonafton eller färgglada gardiner, får inte ens be om ursäkt!)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hej!

Fundamentalistiska vetenskapstroende, de som bara tror på den rena matematiken, och som inte får ha äppelträd på Newtonafton eller färgglada gardiner, får inte ens be om ursäkt!
...men... stackarna! Tänker de inte på barnen?!!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ingen...

Har aldrig fått en ynka bön eller någon liten välsignelse.
Kanske för att jag aldrig har pratat med någon människa i trons tjänst... Och troende vänner har jag inte, och skulle de börja med sitt mamboo-jamboo skulle det vara inledningen till en lång diskussion med mig varför det är högst sannolikt att det inte finns några gudar, huruvida vetenskapliga bevis säger emot det mesta i deras uråldriga skrifter o.s.v.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ingen, mig veterligen iaf ber för mig.
Det närmsta jag har jobbit sådant här är när jag varit mitt uppe i en spelsession & Jehovas har ringt på dörren. De blev välldigt korta när jag sa att jag var upptagen med rollspel..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Märkligt att Jehovas skulle bli korta i tonen av det, med tanke på att Gary Gygax är en av dem. Hobbyn uppfanns alltså av ett Jehovas Vittne.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Även Michael Jackson lär vara en av dem -- och då blir åtminstone jag väldigt förbryllad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Där ser man.

Å' tusan !
Det hade jag faktiskt inte en aning om. Får väll helt enkelt fråga dem nästa gång om deras åsikt om just rollspel. Tyvärr så har de inte varit här & plingat på, på ett tag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Grabbarna i det lokala Jehovas-centret brukar be för mig, har jag för mig. Mest för att jag är en sån trevlig ung man som inte slänger dörren i näsan på dem utan glatt tar emot VAKNA (bästa toaläsningen som finns) och alltid är öppen för diskussion och är ödmjuk inför mina egna åsikter. De inbillar sig tydligen att deras böner ska få mig att "se ljuset" när jag studerar bibeln. Om det gör dem till gladare och lyckligare människor så har väl jag ingenting emot att de ber för mig, det får de gärna göra. De har så många motgångar de där sekteristerna så jag har inget alls emot att på ett ödmjukt sätt ifrågasätta varje ord de säger när de dyker upp i min trappuppgång. De har dock fortfarande inte givit mig något svar på frågan huruvida Jehovas anser att Konstantin var gudomligt inspirerad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja jag har grannar som är Jehovas. De dricker alkohol och lyssnar på Black Sabbath... Både föräldrarna och de (stora) barnen. Det gör knappast pingstvänner. Så nåt i min gamla uppfattning om den "sekten" behöver nog kompletteras.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Det beror ju väldigt mycket på de lokala äldste som styr den församlingen.

Jag har en kompis i Uppsala som var med i Jehovas (då hennes föräldrar är det) men gick sedan ur då hon var i tonåren. De äldste i den församlingen beordrade hennes föräldrar att inte träffa henne. De struntade i detta, men fick så småningom besök av de äldste då någon i församlingen hade berättat att de inte sagt upp bekantskapen. Sedan dess har hennes föräldrar aldrig träffat henne, men än för att säga att de inte vill se henne igen.

När Jehovas var och knackade på här så frågade jag dem om det. De försvarade handlandet med att jag måste ju förstå att om hon var döpt och sedan gick ur så kommer hon ändå aldrig att få någon räddning. Jag hade inga betänkligheter då att avfärda dem med ett "personligen dör jag hellre av utmattning under bön för min dotter, än att jag någonsin ger upp hoppet för henne".

De får tydligen inte använda internet allt för glatt heller. Jag försökte först avvisa dem på det vänliga sättet ("jag har inte tid nu, men finns det nån hemsida som jag kan titta på?"), så sa de att det nog finns någon (som de inte kunde), men att djävulen lätt tar kontrollen över en om man är på fel hemsidor (men de äldste kunde berätta vilka sidor som var ok).

Ett annat problem med sekten, åtminstone här uppe, är hur de bevakar sina medlemmar. Min hustru arbetar inom vården (hematologi) och där har de ständiga problem med att Jehovas medlemmar som tagits in för blodsjukdommar, punktmarkeras av församlingen. De sitter alltså i pass och kontrollerar att patienten inte tar emot blod. Nog för att patienterna har lagen på sin sida, men de vågar sällan säga något annat än att församlingen får kontrollera journalerna.

Ett annat problem är att de, trots att de inte tar emot blod, tar emot stamceller. Rent biologiskt så är ju stamcellerna typ blod. Tydligen så bestämde de högsta äldste att det var ok, innan de rönen kom fram (och de får inte ha fel). Men det är nästan praktiskt omöjligt att ge stamceller utan att ge blodtransfusioner också, vilket gör att patienten dör efter behandlingen som är rejält dyr för samhället.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Jag är lite avundsjuk på er som väckt kontrovers genom ert rollspel.
Hmm, jag kan inte direkt påstå att jag väcker kontrovers med mitt rollspelande. Snarare väcker jag kontrovers på egen hand (inför de religösa alltså), och sen slänger jag in det faktum att jag spelar "djävulens spel" bara för att retas lite.

För att bikta mig lite: en gång bet jag till och med en extremt fördomsfull kristen med att säga att vi alltid brukar inleda våra spelmöten med att dricka 666 centiliter whiskey och dessutom rituellt offra en kaninunge över ett uppochnedvänt jesukors, inringat i ett pentagram. Givetvis med en god dos sarkasm i röstläget, fast det kanske var dumt att göra ändå? My bad :gremcool:

Alltså jag KAN respektera människor, men jag KAN INTE respektera religion. Så jag har inga problem med att umgås med troende, men jag har svårt att hålla mig ifrån att göra narr av i princip hela bibeln och koranen, samt diverse andra sekttexter. Nu är ju jag inte så dubbelmoralisk att jag blir sur om någon te.x gör narr av te.x Sagan om Ringen filmerna, eller varför inte DoD6. Det är helt fritt fram för min del att göra sig lustig över dessa saker som ingår bland mina fritidsintressen. :gremgrin:
 
Top