Nekromanti Hur många ber för er?

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Tja, med mina syndiga rollspelsvanor och ateistiska sinnelag så har jag radat upp några stycken kristna som ber till gud för att rädda min själ undan från ondskan. Har ni själva råkat ut för liknande grejer? Är vissa religösa lite snällare med sina böner än andra? (typ vissa kanske skriker "må du brinna i helvetet" medans andra säger "jag ber för din själ"). Så hur många ber för er, era syndiga demonungar? :gremgrin:

P:S Jag har inga som helst problem med lite teologisk urartning i denna tråd. För övrigt känns det lite underligt att ha ens skara religösa som ber för min själ, trots att de inte känner mig. LIte som att ha en försäkring hos skandia utan någon premie eller självrisk. Insure your soul today! D:S
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har bara fått några välsignelser, inga böner vad jag vet:

1. Jag var 13 år och hoppade in i Frälsningsarméns luciatåg med manfall. Kvinnan som organiserade tåget ansåg att jag var sänd av högre makt, tyvärr hostade jag sönder hela luciatåget. Välsignad blev jag åtminstone.

2. Jag var 16 och la en slant i frälsningsarméns bössa och fick en välsignelse. Strax därpå glömde en butik att ta betalt för en vara så jag fick valuta för slanten på en gång. Nu skulle jag ha uppmärksammat kassapersonalen men för en fattig tonåring var det jackpot.

3. Jag var 25, hade brutit foten och haltade fram med kryckor mot Frälsningsarméns gryta. Min elaka kollega fick för sig att härma mitt haltande vilket retade upp tanterna kring grytan. När jag hade trasslat ett tag med kryckorna och plånboken och mitt gipsade ben och lyckades donera fick jag en sån innerlig välsignelse att jag värmdes djupt inne i min hednasjäl. Min kollega däremot fick onda ögat och blev förmodligen cursad.

Och jag gillar Frälsningsarmens käcka sånger och idoga insamlande och de gillar mig!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ingen

De enda kristna som jag har mött har varit snälla och lite taffliga. För mig är rollspelande en privat och viktigt del av mitt liv som jag inte gärna diskuterar med oförstående främlingar. Det är ingenting som jag vill kasta i ansiktet på dem i hopp om att få någon slags reaktion. Så jag brukar alltid le artig, säga tack men nejtack och ta deras menlösa tidskrifter. Det är inte enskilda människors personliga tro som jag vill bekämpa utan de märkliga ideologier som ibland smyger in och dominerar de delar av vårt samhälle som borde styras av andra principer.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Och jag gillar Frälsningsarmens käcka sånger och idoga insamlande och de gillar mig!"

Det är bara för att de inte känner till din depraverade och syndiga förtjusning över horskor. :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
En pinstbönegrupp

Mormor. Och hon är gammal laestadian ska ni veta så hennes böner är extra rättfärdiga.

Och vilket är mer intressant har jag haft en hel pingstbönegrupp som gemensamt gruppbad för mig. En vän till mig var med i gruppen, jag var sjuk och jag tycker det var en oerhört fin gest som jag respekterar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En grupp Jehovas och två mormonmissionärer har bett för min själ - inte i egenskap av rollspelare, utan i egenskap av evolutionist respektive ateist. Sen har jag fått allehanda välsignelser av präster i Svenska Kyrkan och en militärpräst, men det har mest varit för att jag råkade sitta i gudstjänst vid tillfället.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Inte någon

Vad jag vet så ber ingen för mig och jag kunde inte bry mig mindre om någon gjorde det heller. Jag är bara tacksam att jag slippa alla religösa tokar som ska ut och frälsa världen.

Sen så har jag svårt att tro att människan eller någon/något annat har en själ. Fram till den dagen då man kan bevisa med vetenskapliga metoder att vi har en själ den dagen kan jag tro på att vi har en själ och då kanska kan det vara av intresse att börja skaffa folk som ber för en.

Och fram till den dagen så är religion bara en makt galen man's livsverk.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
En grupp Jehovas och två mormonmissionärer har bett för min själ - inte i egenskap av rollspelare, utan i egenskap av evolutionist respektive ateist. Sen har jag fått allehanda välsignelser av präster i Svenska Kyrkan och en militärpräst, men det har mest varit för att jag råkade sitta i gudstjänst vid tillfället.
Sånt är pinsamt. Man har varit ute en kväll och druckit lite för mycket och så vaknar man med bultande huvudvärk, på en kyrkbänk och det första man ser är en präst som står och välsignar en. Really awkward!
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Är det ingen här som själv är troende? Jag sköter själv allt bedjande som måste bedjas för min egen del. Därmed inte sagt att jag är någon god kristen - det är jag sannerligen inte. Vad var det krank sa nyligen i den här vegetariandebatten som urartade? Bara för att jag själv inte lever upp till mina ideal betyder inte det att de blir mindre värda för det. Eller hur var det nu igen? :gremwink:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Inte någon

Vad jag vet så ber ingen för mig och jag kunde inte bry mig mindre om någon gjorde det heller. Jag är bara tacksam att jag slippa alla religösa tokar som ska ut och frälsa världen.
Då är vi två!

Sen så har jag svårt att tro att människan eller någon/något annat har en själ. Fram till den dagen då man kan bevisa med vetenskapliga metoder att vi har en själ den dagen kan jag tro på att vi har en själ och då kanska kan det vara av intresse att börja skaffa folk som ber för en.
Jo visst är det dystert att vi inte har några själar eller något "livet efter döden". Jag vet inte varför, men den teorin känns mest rimlig just för att den är så oerhört dyster. Dags att leta fram en kryotub och frysa ner sig...
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: En pinstbönegrupp

Och vilket är mer intressant har jag haft en hel pingstbönegrupp som gemensamt gruppbad för mig. En vän till mig var med i gruppen, jag var sjuk och jag tycker det var en oerhört fin gest som jag respekterar.
Coolt. Hellre sånt än de här rättfärdighetsbönerna som kristna använder sig av för att vara nedlåtande mot icke-troende som jag råkar ut för på veckobasis...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Inte någon

"Och fram till den dagen så är religion bara en makt galen man's livsverk."

Hädare! Religion är naturligtvis flera människors alster!

Personligen finner jag ingen anledning att be till något påstått himlaväsen eller dennes profeters andar eller whatever. Finns det ett skaparväsen så skiter väl det fullständigt i våra förehavanden och jag anser att en klar majoritet av alla jordens organiserade religioner, speciellt de abrahamitiska, aktivt förespråkar saker som borde vara förkastliga idag i vår utvecklade värld.

Alla välsignelser och syndaförlåtelser jag någonsin fått i kyrkan betyder ingenting utan det är sånt meningslöst sladder som kyrkans folk kastar ur sig till höger och vänster bara för att lura andra människor.

Det är vad jag anser om religion i stort. Milt uttryckt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Hrmf!

Fram till den dagen då man kan bevisa med vetenskapliga metoder att vi har en själ den dagen kan jag tro på att vi har en själ och då kanska kan det vara av intresse att börja skaffa folk som ber för en.
Jag orkar inte skriva det igen, så jag hänvisar helt enkelt till inlägget där jag skrev det.

//erik. hehe jag skrev skrev
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Tant Rut

Min tant Rut i Lillpite ber för mig.

I övrigt vet jag inte.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: En pinstbönegrupp

Ja, din mormor vinner lätt över min Tant Rut. Förstås, tant Rut är också cool, hon var oskuld tills hon fyllde sextio då hon skaffade sig en karl för första gången i sitt liv, för innan hade bara Gud betytt någonting i hennes liv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Inte någon

Fram till den dagen då man kan bevisa med vetenskapliga metoder att vi har en själ den dagen kan jag tro på att vi har en själ och då kanska kan det vara av intresse att börja skaffa folk som ber för en.
Från den dagen då man vet så behöver man ju inte tro. Och den dagen upphör åtminstone jag att vara religiös.
 
G

Guest

Guest
Re: Inte någon

Sen så har jag svårt att tro att människan eller någon/något annat har en själ. Fram till den dagen då man kan bevisa med vetenskapliga metoder att vi har en själ den dagen kan jag tro på att vi har en själ och då kanska kan det vara av intresse att börja skaffa folk som ber för en.
För mig räcker det med en tillfredställande definition av vad en själ är/kan vara, så kn jag börja tro på det, händer inte det men ett vetenskapligt kommer iaf, så kommer jag troligen sluta tro på både vetenskapen och religösa människor.

/Zorbeltuss
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Jag har en from bokstavstroende som tydligen ber kontinuerligt för mig. Han är med i någon sekt med fristående relation till övriga pingströrelser. Just nu är han på missionsresa i Afrika men sägs ändå be för att jag inte ska brinna när dagen kommer :gremlaugh:
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Ingen alls för min del. Kanske vet de att det är lönlöst eller så beror det på att jag sällan råkat på troende i någon form alls och då är jag ändå uppväxt i ett mångkulturellt samhälle av första graden.

Tror nog emst på det första förslaget, menar; se bara under vilken okristlig timma jag postar in detta inlägg under!
(Och följande mening är alltså bara rolig(are?) om man har kristendomen som bas för sin etologiska läggning)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag är lite avundsjuk på er som väckt kontrovers genom ert rollspel.

Jag har spelat med präster, diakoner, kyrkvaktmästare och församlingsassistenter. Under flera år fick jag pengar av Svenska kyrkan för att spela rollspel med barn.

Min salig farfar och en klasskamrat på mellanstadiet tyckte det var eskapism, men annars har jag aldrig stött på annat än positiva reaktioner.
 
Top