Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker det är viktigt att man är tydlig med vilken nivå av regelföljsamhet man nyttjar vid scenarion. Det är ok att köra regellätt eller till och med friform, men då ska det vara tydligt. Som spelare väljer ibland scenario för att prova på ett regelsystem man inte provat tidigare, eller för den delen för att man vill spela ett regelsystem man gillar.

Som SL är de då bra att veta på vilken nivå man förväntas lägga sig på. Detta kan iofs skrämma bort blivande SLs om man alltid har tuffa krav på regelkännedom. Så förslagen med kontakt mellan arrangör och hugade LSs i god tid, med tillfälle för frågor och testspelande låter mycket bra. Hur man nu ska få till det logistiskt.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
413
Location
Linköping, Sverige
Jag skulle vilja göra om hur det fungerar i grunden. Vi har fortfarande "lag" som ställer upp i evenemang, som en rest från den tiden då man tävlade om vem som kom upp från grottan med mest guld. Kapa banden med det arvet!
....
Jag tror inte "lag" är problemet. Snarare är det för bökigt att hantera bokning (åtminstone i LinCons anmälningssystem) för lag. Även som arrangör för en gruppaktivitet borde det vara lättare att hantera grupper än individer. Som SL är jag nöjd med att det kommer ett lag till mitt spelpass, hur det är sammansatt bryr jag mig inte om.

Hur lätt det är att anmäla sig som "SL" i anmälningssystemen vet jag inte. Men som påpekats innan är det viktigaste att man får upp kommunikationen mellan arrangör och SLs. Allt ett konvent kan göra för att underlätta den kommunikationen tro jag är bra. Om det sedan specifika Discord-grupper eller vad det nu är spelar nog mindre roll. Det mesta av detta kräver framförhållning av alla inblandade, vilket brukar vara en bristvara i konventssammang, men det skulle göra saker lite lättare tror jag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag tycker det är viktigt att man är tydlig med vilken nivå av regelföljsamhet man nyttjar vid scenarion.
Det (mini)konvent jag besöker oftast är Grottröj. Där upplever jag att alla följer reglerna i respektive spel. Därför blir jag alltid en smula förvånad över de fria tolkningarna på GothCon.

Om jag skulle få för mig att arrangera något skulle jag förespråka att alla följer reglerna, och antagligen ange det redan i evenemangsbeskrivningen för att sätta rätt förväntningar. Samtidigt skulle det då handla om något regellätt spel så inget omfattande för spelledaren eller spelarna att sätta sig in i.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Man får bara göra en avvägning så att inte försöken att göra det lättare/mer attraktivt att vara spelledare inte gör det svårare att vara arrangör.
Samtidigt är det ju arrangörer som kan behöva locka spelledare. Jag tror dock de allra flesta skriver upp sig på spel mer än scenarier. Laget vill spela Eon eller Kult.

En potentiell SL som har starka åsikter om ett poppis spel (it happens…) kanske drar sig för att spelleda. Hur kan en arrangör hjälpa det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Saker jag tror arrangörer kan göra, baserat på mina egna begränsade erfarenheter som SL och arrangör:
  • Se till att scenariot har en kortfattad synopsis, som SL kan läsa när spelare läser sina rollpersoner, och som ger tillräckligt med benkött för att hålla hela scenariot. Eller: utgå från att inte alla kommer läsa hela scenariot. Utgå rentav från att vissa grupper inte ens läst vad de kommer spela.
  • Skriv ditt scenario för att spelas, gärna lite referensaktigt och kortfattat.
  • Ha scenariot klart redan när anmälan öppnar, så intresserade spelledare kan rekryteras.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Det jag tänker på är att det där med ekonomi inte är så viktigt för folk i min ålder. Jag och gänget bor på hotell, och bara det kostar ju skjortan jämfört med inträde. Då är det inte så mycket värt att få inträde tillbaka alls, känner jag. Det är värt att köpa sig tid och bara få spela spel, resonerar mina gamla vänner.

För yngre förmågor är det däremot en annan femma. Jag har länge förespråkat att det borde räcka med två pass för att få pengarna tillbaka. Jag tror det vore en bra grej. När jag var ung var det en klart bidragande del till att jag spelledde på konvent, men så fort jag fick riktiga pengar var det inte värt det längre.

Lustiga pins och T-shirts tror jag däremot inte på. Det är lätt att producera och dela ut, men att få en T-shirt med GothCon-tryck är knappast ett dragplåster.

Jag tror mer på det där med någon sorts exklusivitet. Gruntarna som sköter kök, städning, café, etc. får en ordentlig avslutning efter slutstäd. Dit är inte spelledare välkomna. Det är också dåligt med kommunikation mellan spelledare och arrangör - bara en halvtimme spelledarsamling innan är all kontakt som är "krav". Gruntarna är däremot i full fart veckor i förväg med ansvarsfördelning, planering och schemadiskussioner. Kan man bygga en gemenskap på det sättet tror jag det kan lockas in folk lite enklare. Kanske någon sorts mingel innan för spelledare på torsdagen? Spelledarutbildning, eller workshop i tips och tricks för spelledare? Någon sorts prisutdelning där grupperna kan nominera sin spelledare till "årets Gothcon-spelledare" med ett fint diplom i konventets slut? Ingen aning om vad som funkar bäst.
Bra idé. Jobbade som volontär på en musikfestival. Då fick man gå på en hemlig efterfest där artisterna var samt fick en snygg tshirt. Värt det då (vid 23). Skulle inte vara festivalpersonal med sådan bonus idag, men spela rollspel kanske. Behöver inte vara fest här utan mer kanske att få hänga i exklusivt sammanhang och andas samma luft som några legender typ Blixt mfl.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Allt snack om att ha Q&A med arrangören innan och att scenarion ska provspelas först etc är typiskt sådant som får mig att arrangera själv istället för att ”bara” spelleda. det verkar råda någon slags norm om att konventsscenarion ska spelledas ”rätt” enligt vad arrangören tycker som helt kväver min vilja att genomföra det.
Spelledare bör uppmuntras till att göra egna tolkningar, inte läsa scenarion i jakt på den fundamentala sanningen, imo.
Då kommer förhoppningsvis fler våga ställa upp och inte riskera pekas ut som någon som gjorde ”fel” på grund av att man missade någon detalj i den store auteurens mästerverk.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Allt snack om att ha Q&A med arrangören innan och att scenarion ska provspelas först etc är typiskt sådant som får mig att arrangera själv istället för att ”bara” spelleda. det verkar råda någon slags norm om att konventsscenarion ska spelledas ”rätt” enligt vad arrangören tycker som helt kväver min vilja att genomföra det.
Spelledare bör uppmuntras till att göra egna tolkningar, inte läsa scenarion i jakt på den fundamentala sanningen, imo.
Då kommer förhoppningsvis fler våga ställa upp och inte riskera pekas ut som någon som gjorde ”fel” på grund av att man missade någon detalj i den store auteurens mästerverk.
Det här förstår jag inte alls. Skulle en provspelning av scenariot automatiskt leda till en tvångströja för spelledarna? Personligen har jag betydligt lättare att spelleda ett scenario som jag själv har spelat. Jag ser inte det som att jag måste spelleda det exakt likadant, men jag har nu en egen upplevelse att falla tillbaka på. Och improvisera utifrån, om jag vill det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Bra idé. Jobbade som volontär på en musikfestival. Då fick man gå på en hemlig efterfest där artisterna var samt fick en snygg tshirt. Värt det då (vid 23). Skulle inte vara festivalpersonal med sådan bonus idag, men spela rollspel kanske. Behöver inte vara fest här utan mer kanske att få hänga i exklusivt sammanhang och andas samma luft som några legender typ Blixt mfl.
Men jämfört med artister, vad har rollspelsmakare/scenarioskribenter egentligen för meriter i fråga om att vara kul eller creddiga att festa med?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det borde vara olika taktiker för att
  • få någon som brukar spelleda på Gothcon att börja spelleda på Lincon också
  • få någon som brukar besöka Gothcon att börja spelleda där
  • få någon van spelledare att börja åka på Gothcon och spelleda där
  • få någon som inte brukar besöka konvent och inte brukar spelleda att börja spelleda på Gothcon
Eller så är det samma taktik (dvs jag vet ingenting, men det är kul att skriva inlägg).

Jag tror helt klart på exklusivitet över ersättning. Jag har prestationsångest (huvudanledningen till att jag inte spelleder på konvent antar jag) redan innan, men om spelgrupper dessutom vet att jag får cash så blir det ännu mer så. Att synka med scenarioskaparen och andra som ska spelleda samma äventyr i förväg låter som en bra grej här. "Titta, de andra är människor med normala perspektiv. De kommer klara det här och du kommer klara det här." - Välkommen till Discordkanalen "Konvent X - Scenario Y".

Vad gäller regler så tycker jag det verkar rimligt att ett scenario med The One Ring och ett scenario med Trail of Cthulhu faktiskt visar upp olika regler, inte att en SL i båda fallen rullar 1T10 och säger "högt, okej, fienden backar undan". Dock går det ju rätt lätt att skriva en A4 med en regelkärna som räcker för att köra 4h med färdigskrivna rollpersoner (som rimligtvis har färdigheter som matchar scenariot). Får man ett sådant i god tid och scenarioskaparen kör igenom allt med spelledarna i discordkanalen ovan så finns grunden där.

Jag blev lite överraskad av chrulls inlägg ovan förresten. Visste inte att man kunde oroa sig för att spelleda fel utifrån scenarioskaparens version. Trodde oros-fokus var att ge en dålig spelupplevelse. Tack, nu har jag mer att oroa mig över! ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spelledare bör uppmuntras till att göra egna tolkningar, inte läsa scenarion i jakt på den fundamentala sanningen, imo.
Håller med till 1 000%! Skulle även säga att samma sak gäller regler. Både grupper och spelledare kommer tolka och spela regler olika, och på konvent skulle jag säga att många höftar och improviserar mer än de kanske normalt gör. Det är liksom en av de stora styrkorna konventen har - den sköna stämningen som uppstår i att spela rollspel med nya människor.

Sänk ribban så mycket som möjligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag antar att risken med fria tolkningar från spelledaren, sett ur ett scenarioskapar- eller spelmakar-perspektiv, är att det är svårt att kvalitetssäkra dem. Det finns väldigt sällan möjlighet att göra någon tydlig "vetting" av spelledare, så i olyckliga fall kan man ju råka få någon som på ett tråkigt vis missrepresenterar det man har ansträngt sig för att skapa.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Men jämfört med artister, vad har rollspelsmakare/scenarioskribenter egentligen för meriter i fråga om att vara kul eller creddiga att festa med?
Fest behöver det inte va. Men att få prata med duktiga personer i ens hobby vore kul!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Men jämfört med artister, vad har rollspelsmakare/scenarioskribenter egentligen för meriter i fråga om att vara kul eller creddiga att festa med?
Och framför allt: Hur exklusivt är det egentligen? Rätt många finns ju väldigt tillgängliga här på forumet om man nöjer sig med online, och offline brukar det väl räcka med att hänga lite i makarrummet på konventet för att stöta på ett helt gäng? =)

Jag vet inte, kanske är jag hemmablind men jag upplever ändå att distansen mellan konsumenter och "artister" inom får hobby är ganska liten…
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Det borde vara olika taktiker
Precis! Olika personer lockas/drivs av olika saker. Vi behöver faktaunderlag innan vi bestämmer oss för vad som det skall lockas med. "En lösning passar alla" är en skrämmande vanlig lösning i skrämmande många sammanhang!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Vad gör en spelledare-tråden fick mig att tänka på en sak som jag tycker känns väldigt förbisedd, och det är att från konventets sida kommunicera vad en spelledare förväntas göra. Idag hittade jag följande på GothCons sida:
GothCon said:
Spelledare rollspel

Om det är så att du önskar att spelleda rollspel som ditt arbete under Gothcon, så skicka ett email med information om dig själv till rollspel@gothcon.se.
Vilka spel du kan spelleda finns på GothCons hemsida och belöningarna fungerar ungefär samma, mer info får du av de ansvariga via mail.
Du får gärna anmäl dig här också och skriv i textrutan att du önskar att spelleda.
och om jag inte hade spellett på konvent förut så lämnar det jättemånga frågor obesvarade, och jag tror att det gör att även en del som är nyfikna på att göra det blir bortskrämda redan innan första kontakten. Förväntas man ha med tärningar? Läsa in sig på scenariot? Göra sin egen tolkning av ett äventyr eller följa författarens vision så mycket det går? Kunna reglerna? Hur bra? Dyka upp tidigare än passet börjar? Och så vidare, en massa praktiska detaljer som borde gå att kommunicera redan innan folk anmäler sig. Eller för de som inte har spelat på konvent tidigare så finns det ju ännu mer basala frågor som 'förväntas jag spelleda min vanliga grupp eller andra besökare?'

Jämfört med den ungefär lika långa texten på samma sida för funktionärer i receptionen där man får med både vilken personlighetstyp som önskas, att det är bra om man varit på konventet tidigare, och dessutom tydligt går igenom arbetsuppgifterna:
Reception

Under konventet
I receptionen jobbar du med att vänligt bemöta besökare och vara social. Det är också bra att vara stresstålig. Har du varit på konventet förut och vet hur det fungerar är det en bonus. I arbetsuppgifterna ingår det att svara på frågor, checka in deltagare och hantera pengar.
Sådär skulle jag vilja att texten för spelledare också såg ut.
Nåt sånt här kanske (brasklapp, är sent och jag är trött och texten är helt fiktiv och skulle dessutom kräva en del ytterligare från konventsarrangörerna)

Spelledare rollspel
Som spelledare så leder du ett eller flera scenarion under konventet. Du får ett scenario från arrangören och även en grupp tilldelad för det/de pass du spelleder. Det är bra om du är van vid att spela rollspel och för de scenario med regelsystem även bra om du spelat med dom reglerna förut eller ser till att läsa på detta innan. Du förväntas kunna scenariot men är i de flesta fall fri att göra din egen tolkning och vara lyhörd för gruppens önskemål och spel. Det är bra om du har med scenariot utskrivet, pennor och papper (alla dessa går att hämta i receptionen) och om det behövs även tärningar.

Vi har nästan alltid fler som vill spela än som vill spelleda så vi ser gärna att du anmäler dig som spelledare även om du känner dig osäker. Förutom att få hjälp av arrangörerna för de specifika scenariona så har vi också en egen discord-server där du kan ställa frågor till meriterade spelledare som ingår i konventsarrangörs gruppen. Om du är helt ny på att spelleda (på konvent) kommer du också att kunna få tilldelat en personlig mentor som du har kontakt med online fram tills det är dags för konventet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det här förstår jag inte alls. Skulle en provspelning av scenariot automatiskt leda till en tvångströja för spelledarna? Personligen har jag betydligt lättare att spelleda ett scenario som jag själv har spelat. Jag ser inte det som att jag måste spelleda det exakt likadant, men jag har nu en egen upplevelse att falla tillbaka på. Och improvisera utifrån, om jag vill det.
Absolut inte. Jag menade det inte som ett 1:1-förhållande på något vis. Bara att det är ett exempel av flera som jag uppmärksammat som pushar vissa personer in i något auteur-tänk.

och jag säger inte heller att man inte ska erbjuda sådant. Bara att det för vissa kanske snarare skrämmer än hjälper om man inte kommunicerar på rätt sätt.
 
Top