Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Kan korroborera Khans observation att för någon med vuxenlön har eventuell finansiell ersättning mindre betydelse.

Däremot finns det ju en valuta alla suktar efter, nämligen erkännande från sina likar. Så kanske kunde man ordna nåt slags spelledarbankett där man kan sola sig i glansen av varandras ära?

(man får se till att den inte krockar med GothConbaren, bara)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om du arrangerar ett rollspel så erbjuder du dig att spelleda X antal sessioner. Dessa sessioner postas och man öppnar för att skriva upp sig, och det är individer som anmäler sig, inte "lag". Du arrangerar, du spelleder, du bestämmer hur många spelare och du får vara snabb nog att boka in de pass som konventsarrangören har lokaler till.
Det amerikanska systemet alltså?
Jag tror svårigheten med det är just att vi inte har någon tradition av att göra så - vilket återigen leder till behovet av att "träna upp" folk till att vara spelledare/arrangörer.

Men jag tror du har rätt i att vår gamla modell har svagheter. Det som gjorde att det funkade på 80-talet och till viss del även 90-talet var att arrangörer oftast inte var individer, det var spelföreningar, och man piskade alla medlemmar i föreningen att ställa upp som SL.
Om detta skall kunna fortleva måste vi gamla rävar, som inte längre har den sortens supportsystem med oss, sluta göra arrangemang och lämna facklan till yngre förmågor. Men det förutsätter att det finns någon återväxt i föreningslivet - jag har ingen koll på hur det står till med det.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det jag tänker på är att det där med ekonomi inte är så viktigt för folk i min ålder. Jag och gänget bor på hotell, och bara det kostar ju skjortan jämfört med inträde. Då är det inte så mycket värt att få inträde tillbaka alls, känner jag. Det är värt att köpa sig tid och bara få spela spel, resonerar mina gamla vänner.

För yngre förmågor är det däremot en annan femma. Jag har länge förespråkat att det borde räcka med två pass för att få pengarna tillbaka. Jag tror det vore en bra grej. När jag var ung var det en klart bidragande del till att jag spelledde på konvent, men så fort jag fick riktiga pengar var det inte värt det längre.

Lustiga pins och T-shirts tror jag däremot inte på. Det är lätt att producera och dela ut, men att få en T-shirt med GothCon-tryck är knappast ett dragplåster.

Jag tror mer på det där med någon sorts exklusivitet. Gruntarna som sköter kök, städning, café, etc. får en ordentlig avslutning efter slutstäd. Dit är inte spelledare välkomna. Det är också dåligt med kommunikation mellan spelledare och arrangör - bara en halvtimme spelledarsamling innan är all kontakt som är "krav". Gruntarna är däremot i full fart veckor i förväg med ansvarsfördelning, planering och schemadiskussioner. Kan man bygga en gemenskap på det sättet tror jag det kan lockas in folk lite enklare. Kanske någon sorts mingel innan för spelledare på torsdagen? Spelledarutbildning, eller workshop i tips och tricks för spelledare? Någon sorts prisutdelning där grupperna kan nominera sin spelledare till "årets Gothcon-spelledare" med ett fint diplom i konventets slut? Ingen aning om vad som funkar bäst.
Jag tror du sätter fingret på många viktiga saker här. Efter att jag fick en lön alls har det som hindrat mig främst (inom konventets makt) varit just för lite och framför allt opålitlig och sen kommunikation från arrangörerna. Ska jag spelleda på konvent vill jag inte behöva ägna tiden på konventet åt att läsa in mig på scenariot – minst en vecka innan konventet vill jag ha scenariot och helst någon sorts online-baserad workshop/Q&A där flera spelledare träffar arrangören och kan ställa frågor om innehållet och ge varandra förslag och idéer innan konventet börjar också. På plats vill jag ju spela och träffa folk.

Mutor osv. är såklart kul, men inte kul nog för att spelleda under dåliga omständigheter. Och en dålig muta är sämre än ingen alls.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Brorsan hade en spelledarstab på LinCon på 90-talet som turnerade runt på konvent och kunde då få lite gentjänster från andra konvent. Han var även med och skapade Piassava-gruppen som också turnerade runt på konvent. Piassava är någonting häftigt att vara med i och den finns än idag. Jag antar att spelledargruppen dog ut för att ingen hade intresse av att driva rollspel på LinCon under senaste tjugo åren.

Och för sådana här grupper trycker man inte upp en t-shirt för att ge som en belöning, utan för att kunna särskilja sig; det blir en status-symbol; en grupptillhörighet.

Jag menar, idag har vi ju Indierummet som är just detta: ett gäng som möts på konvent och spelar sina spel tillsammans.
Ja, jag tror att det här är grejen, om det gick att göra _städning_ till något coolt och en grupp som man ville vara med i så borde vi väl kunna göra spelledande till något liknande?

Annars så har stockholm scenario festival så vitt jag vet aldrig haft några problem med att fixa spelledare men det är ju lite annat upplägg.
 

Magnus Widqvist

Cap'n Coffee
Joined
13 Jun 2017
Messages
19
Location
Uppsala
Ge prio-plats till de lag som kan ställa upp med en SL. Medaljer? Specialmuggar? Extra snajdiga tishor? Någon from av priobehandling som INTE är pengar i näven eller liknande. Ära och Glamour.
--MW
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Vilka var de scenarion nu under Gothcon som inte hade problem med brist på SL? Vi kunde fråga de arrangörerna och se om vi kan lära något.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan korroborera Khans observation att för någon med vuxenlön har eventuell finansiell ersättning mindre betydelse.

Däremot finns det ju en valuta alla suktar efter, nämligen erkännande från sina likar. Så kanske kunde man ordna nåt slags spelledarbankett där man kan sola sig i glansen av varandras ära?

(man får se till att den inte krockar med GothConbaren, bara)
Ursäkta men vad är en vuxenlön ?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Ursäkta men vad är en vuxenlön ?
Jag tror att vad han menar är att de ersättningsnivåerna som skulle vara ekonomiskt försvarbara för ett konvent att betala för ett pass är så pass låg (säg några hundralappar i kontanter alternativt samma belopp i form av inträde, mat och kanske en säng i en skolsal), så gör det varken till eller från i beslutet att ställa upp som SL för en vuxen med en någorlunda stabil månadsinkomst. Om du jobbar heltid bör du väl ha en lön över åtminstone 15 tusen efter skatt, även om lönen är låg. Några hundralappar på det gör ingen skillnad. För en gymnasiestudent med endast studiebidrag runt 1000-lappen en månad har det en annan betydelse.

Om det fanns möjlighet för ett GothCon att erbjuda hotellvistelse, inträde och en åtta-rätters på Carbon med vinpaket och massa annat, då hamnar det i ett annat ljus, men det verkar inte vara realistiskt.

--

Jag tror på det där att bygga upp en samhörighet och gemenskap, liksom bygga varumärket "Vi som brukar spelleda på konvent", och förenkla och förbättra (?) hur uppstyrt det är för att göra det till en skön upplevelse istället för ett orosmoment och källa till stress. När andra utomstående ser hur kul alla spelledare har tillsammans kommer andra söka sig till dom och undra "hur kan jag bli en del av det där?" och bli upptagna i gemenskapen organiskt. Jag skojar till det lite, men jag tror att det är det man behöver landa i -- att göra det till en grupptillhörighet eller gemenskap och där det inte enbart är en mekanisk uppgift att infinna sig på rätt plats under några timmar.

Men, jag har aldrig varit på något konvent. Känner ingen som har varit på konvent. Så jag har faktiskt ingen aning :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Inte student- eller gymnasistekonomi?
Löner varierar ju avsevärt beroende på inom vilken sektor man jobbar.

Så jag var mer intresserad av vad @Man Mountainman anser vara normen för en vuxenlön


Det är ju avsevärd skillnad på vad tex en gis-utvecklare och en servitör får i netto varje månad.

För gis-utvecklaren som lyfter ut 25k netto i månaden är 4-5k på gothcon knappt ens märkbart men för servitören som har 16k netto gör det riktigt ont i ekonomin trotts att hen också är vuxen med en lön
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
På grund av tidspressen vill man oftast minimera systemtugget och istället friforma allt som går. Jag tror jag bara har bemästrat systemet vid kanske en tredjedel av tillfällena och om det ställt till med problem så har det löst sig bättre genom att frångå systemet helt än att försöka följa det. Många konventsscenarier är till nya rollspel så det är ofta svårt att vara helt på banan.
Jag tror vi behöver få till en kultur av att kommunicera: SL frågar spelarna hur mycket regler de vill använda sig av. Svaret får då inte bli "inte så regeltungt" eler "lagom" – det krävs en gemensam måttstock. Vi spelade Ensamma Vargen för ett antal år sedan på Gothcon för att vi ville testa det nya spelet och dess regelsystem. Tyvärr kunde inte spelledaren reglerna så vi körde friform. Det dödade lite vår intention och förväntan på det äventyret, särskilt som vi efteråt insåg att äventyret gick ut på att rulla tärning. Det blev lite västgötaklimax över hela passet därför.

Så istället för att fråga vad som skulle kunna få dig att spelleda ett system som du redan kan allt till eller lär dig inför konventet, så skulle jag fråga vad som skulle få dig att spelleda ett system du aldrig sett förut och kanske aldrig kommer röra igen?
Skall jag spelleda ett sådant spel måste jag få en vettig introduktion till det. Nedbantade regler ett par veckor före konventet och äventyret i sig behöver innehålla instruktioner till mig om vad rollpersonerna förväntas slå och när. "När de smyger genom skogen behöver utbygdsjägaren slå för Spåra. Om denne på 1t100 slår under eller lika med sitt färdighetsvärde som är 68% ser denne spåren efter trollet men om tärningsslaget är Spektaktulärt, dvs 34 eller lägre (68/2), ser denne även att spåret innehåller blod – trollet är skadat i foten. Om kunskaparen då slår för Minne och .... inser denne att det nog är ifrån björnfällan de hittade igår (om de alls hittade den)."

Men framförallt måste jag få en bra introduktion till världen, stämningen och så vidare – annars kommer jag beskriva Cthulhu som ett äckelsvullo. Spelledaren gör mer än bara rullar tärning: denne är spelarnas ögon, öron och näsa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
När jag tog upp det där med att arrangera på GothCon igen på GothCon XXVII till XXXII (sedan dess har det varit 100% spelmakare istället), hade jag tappat bort mycket av mina gamla kontakter. Men jag försökte samla på mig spelledare i god tid innan konventet. Jag spelledde scenariot för alla spelledare som ville och kunde någon vecka innan, vi hade en träff i början av GothCon och ett kort eftersnack efter varje pass.

Tyvärr funkade det inte så bra som jag hade hoppats. Dealen var att konventet skulle bidra med en spelledare till arrangemanget för varje spelledare som arrangören hade skrapat ihop. Dessa spelledare fick jag ingen kontakt med innan, utan de dök bara upp på samlingen innan passet. Den modellen fungerade dåligt.

Så man behöver bygga upp någon slags community som existerar mellan konventen, men för mig som inte finns på några sociala medier (förutom det här), är det svårt att skapa. Men jag håller med om att det som antagligen lockar mest är bragging rights. Att man skapar en stolthet över att vara konventsspelledare.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Tyvärr funkade det inte så bra som jag hade hoppats. Dealen var att konventet skulle bidra med en spelledare till arrangemanget för varje spelledare som arrangören hade skrapat ihop. Dessa spelledare fick jag ingen kontakt med innan, utan de dök bara upp på samlingen innan passet. Den modellen fungerade dåligt.
Samtidigt undrar jag om det inte är rätt många som bestämmer sig för att spelleda när de väl är på konventet? De rycks med av stämningen...

Och det tycker jag skall uppmuntras!

Så man behöver bygga upp någon slags community som existerar mellan konventen, men för mig som inte finns på några sociala medier (förutom det här), är det svårt att skapa. Men jag håller med om att det som antagligen lockar mest är bragging rights. Att man skapar en stolthet över att vara konventsspelledare.
Jag sade aldrig att det skulle bli lätt! 😉😆
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Mina sämsta konventsupplevelser har varit med illa pålästa spelledare. Ibland har det gällt reglerna, ibland äventyret och ibland båda. Bättre framförhållning och stöd från arrangörerna skulle kunna vara ett sätt att ge bättre spelupplevelser och samtidigt sänka tröskeln för att spelleda. Jag har till exempel hört talas om arrangörer som i förväg spellett äventyret för de andra spelledarna. Det tycker jag låter helt lysande.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag har till exempel hört talas om arrangörer som i förväg spellett äventyret för de andra spelledarna. Det tycker jag låter helt lysande.
Det är ju ett av de bästa sätten man kan förbereda spelledarna på. Och kan även ge lite sista-minuten-feedback om saker som kanske inte funkar som man hade tänkt det. Jag har gjort så och även @Caligo har gjort så.

Däremot passade det inte in i GothCons idéer. Där skulle man skicka in ett färdigt scenario till GothCon många veckor i förväg och sedan skulle de distribuera detta till "sina" spelledare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag tror att deadline för att skicka scenarion till årets GothCon var tisdag eftermiddag i påskveckan, dvs. två och en halv dag innan konventet började. Det är lite väl tajt.

Jag tror definitivt på att spelleda scenariot för spelledare, särskilt nu när folk blivit mycket vanare vid onlinespel efter pandemin. Det borde gå att organisera någon sorts speltest + diskussion med alla anmälda spelledare en bra stund innan konventet börjar. Borde nog gå att få till.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
Jag gillar att spelleda, men vill inte att det ska bli ett jobb. En T-shirt och en mugg samt lite krubb är najs men jag vill inte hamna i en situation där jag pressas att prestera som spelledare för att få grejer. Jag vill inte etablera en varurelation där arrangörer och spelare förväntar sig en bra spellerade eftersom spelledaren fått stuff. Jag vill ha spelledare, spelare och arrangörer som tar ett gemensamt ansvar för att vi gemensamt ska ha en bra upplevelse, för att vi gillar vår hobby.

Konventsspelledande kan ofta vara väldigt isolerande och otacksamt. Om jag spelleder tre pass på Gothcon så är det väldigt mycket annat som jag helt enkelt inte har tid att göra och i slutändan sitter man ofta ändå med en gnagande känsla gällande om man gjort något bra. Det är därför viktigt att anstränga sig för att upplevelsen ska vara så bra som möjligt för spelledaren.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Vad gäller Eon så har vi två konventsäventyr* som just nu är på tryck. En grej vi skulle kunna göra om även fler Eonäventyr går från konventsscenarier till tryckta äventyr är att tacka spelledarna i böckerna, samt att ge bort böcker eller erbjuda rabatter.

* Klostrets klagan och Piratöarna, båda skrivna av @Khan.
 
Last edited:

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Mina sämsta konventsupplevelser har varit med illa pålästa spelledare. Ibland har det gällt reglerna, ibland äventyret och ibland båda. Bättre framförhållning och stöd från arrangörerna skulle kunna vara ett sätt att ge bättre spelupplevelser och samtidigt sänka tröskeln för att spelleda. Jag har till exempel hört talas om arrangörer som i förväg spellett äventyret för de andra spelledarna. Det tycker jag låter helt lysande.
Detta skulle jag uppskatta som SL inför ett konvent. Att spela det för varandra i förväg.
 
Top