Hur lockar vi in fler spelledare till konvent?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Tror också att det blivit svårare att få tag i spelledare för att vi har allt fler spel. Det är mer att sätta sig in i som spelledare och med tanke på hur många nya spel som släpps försvinner kontinuiteten mot om du till exempel är en av de som ”alltid” spelleder till ett visst spel. Dessutom har du som arrangör därför inte nödvändigtvis försprång med att få med dig spelledare om du därför arrar ett annat spel.

Sedan har vi braindrain-problemet: många som varit spelledare blir arrangörer och slutar då att spelleda (iaf åt andra). Jag är skyldig till detta.

Men några saker jag tror skulle hjälpa är lite SL-banker. Både som förlag (lite som FL med deras Free Agents) men också mer informella; kanske vore en dedikerad Discord-server för spelledare en möjlighet till att skapa ett nätverk?

Tror också att konvent kan hjälpas genom att kontakta grupperna om det är SL-brist; vi kontaktade till exempel en del i förväg och frågade om en ur gruppen kunde SLa äventyret. Att göra mer etablerade lösningar för det i förväg skulle kunna hjälpa en del.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
2012 och 2013 anordnade Rollspelsfrämjandet och Spelkultur i Skåne ett par Spelledarforum i Malmö. Adrian Löwander, Frans Wittig och Thom Kiraly tror jag var drivande. Det var spelsessioner blandat med workshops. Att göra såna grejer specifikt riktade mot nätverkande, eller hoppa på existerande evenemang och göra sånt där, tror jag skulle vara givande för klimatet och ge arrangörer en massa kontakter.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Några självreflektioner om varför jag inte spelleder på konvent.

* Jag åker knappt på konvent för jag vet inte riktigt vad jag skall göra på dem, och det blir mycket tid och pengar om jag inte vet vad jag skall dit och göra.

* Jag gillar att spelleda, men jag har inte kört ett färdigskrivet äventyr på säkert 30 år. Mina "one shots" brukar nästan alltid ta minst 2-3 spelomgångar att spela igenom. Så att ge sig på något som skall hållas inom en fyratimmarssession? Hm...

* Jag är ofta ganska långt åt rulings not rules och höfta/approximera mekaniken, och gillar jag en setting med inte mekaniken så kan jag kasta ut mekaniken och köra med något annat (som jag ändå inte håller mig strikt till). T.ex. de som vill få en uppfattning om ett visst spel, för att veta om de skall köpa det eller inte lär nog inte uppskatta avvikelser. Men, jag kanske har fel där och att mitt sätt att spelleda kanske uppskattas, bara det är tydligt så att folk kan välja vad de anmäler sig till.

* Utöver att jag skulle ha svårt att mecka ihop något att spelleda själv (eftersom jag inte själv spelleder eller spelar one-shots) så skulle jag vara väldigt kräsen om vad jag skulle välja att spelleda om någon annan meckat ihop det. Men, noll koll på hur jag får tillräckligt med inblick i vad som folk söker spelledare till. Där har jag inte kollar på flera år, men har inget minne av att jag såg någon direkt utförlig information som jag kunde fatta något beslut från.

Så, skulle jag hitta något som jag skulle kunna tänka mig att spelleda, så skulle sannolikheten vara mycket större att jag åkte på konvent för huvud taget. Men, nu när jag också har skaffat katt så att kattvakt tillkommer med i saker som måste lösas så har tröskeln ökat ännu mer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
* Jag är ofta ganska långt åt rulings not rules och höfta/approximera mekaniken, och gillar jag en setting med inte mekaniken så kan jag kasta ut mekaniken och köra med något annat (som jag ändå inte håller mig strikt till).
Just det här har jag upplevt mer som regel än undantag. Kanske för att jag helt enkelt haft tur med spelledare – det är ju så jag vill ha det, och antingen har mina spelledare helt enkelt matchat mina preferenser eller varit bra på att anpassa sig efter gruppen. Så lite beroende på vad man ska spelleda så tror jag just den här biten inte behöver vara ett problem.

(OK, min överlägset sämsta upplevelse på konvent var också en spelledare som inte riktigt verkade ha fattat reglerna och hittade på lite som han ville, men det blev ju dåligt för att SL var en äcklig rikstönt, inte för att han inte körde enligt reglerna).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Just det här har jag upplevt mer som regel än undantag.
Samma här. Många konventsäventyr skulle dessutom ta för lång tid om allt spelades helt enligt reglerna, så det är t.o.m. önskvärt. Har aldrig upplevt det som ett problem.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
För att knyta an till det @krank skrev tror jag att ett sätt att också typ "kvalitetssäkra" skulle vara av att ha mer kontakt mellan arrangör och spelledare, där konvent skulle kunna hjälpa att koppla ihop dem. Mitt första GothCon som arrangör hade jag till exempel en chatt för alla spelledare att kunna ställa frågor och utbyta idéer, plus att vi samlades på en middag och pratade igenom äventyret. Det är nog lite overkill men att bara kunna nätverka både själv med andra SLs och SLs emellan kan vara väldigt värt för att öka interaktionen och det kan vara värt som SL att försöka anordna någon form av samtal på Discord eller så för alla som vill prata.

Och såklart, ge spelledare regler och scenarion så tidigt som möjligt!

Dessutom, det är ett otroligt skönt forum för att prata regler och hur vissa situationer kan lösas!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag menar, idag har vi ju Indierummet som är just detta: ett gäng som möts på konvent och spelar sina spel tillsammans.
Och även vi har problem med att få folk att gå ifrån ständiga besökare till spelledare,
Så vi diskuterar just nu saker som att anordna spelledare träffar där vi som spelleder samlas med de som kan tänka sig speleda och lär ut spel tillvarandra och delar med oss av våra tips.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle vilja göra om hur det fungerar i grunden. Vi har fortfarande "lag" som ställer upp i evenemang, som en rest från den tiden då man tävlade om vem som kom upp från grottan med mest guld. Kapa banden med det arvet!

Om du arrangerar ett rollspel så erbjuder du dig att spelleda X antal sessioner. Dessa sessioner postas och man öppnar för att skriva upp sig, och det är individer som anmäler sig, inte "lag". Du arrangerar, du spelleder, du bestämmer hur många spelare och du får vara snabb nog att boka in de pass som konventsarrangören har lokaler till.

Arrangerar du flera sådana pass får du någon form av monetär ersättning, som reducerat inträde. Spelleder inte du alla passen är det du som ser till att någon gör det, och det är både författandet och spelledandet som innebär att "arrangera" ett rollspelsevenemang.

Detta gör att det inte blir ett gäng som letar efter spelare, och inte konventsarrangörer som letar efter tillgängliga spelledare efter anmälningarna trillat in. Rationellt och löser flera problem.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag har bara varit på Gothcon. Funkar arrangemang, anmälan och spelledande annorlunda på andra konvent?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
För min del så åker jag till stor del på konvent för att spela med mina kompisar. Att vi skulle lägga ett av kanske fyra(?) pass på att spelleda skulle i princip kräva ett äventyr vi specifikt åkte dit för att spelleda.
Hur får vi information och intresse av att spelleda i stället för att spela ett pass?
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag har aldrig varit på ett konvent, jag vet inte vad jag skulle göra där förutom att hälsa på folk som jag bara träffar online.

Men jag skulle gärna spelleda på ett konvent - om det är ett spel som jag kan alla regler till... Men jag har ju ingen lust att punga ut tusentals kronor för att bara spelleda ett äventyr tre gånger 🤔

Det är klurigt att säga vad som skulle få mig att anmäla mig som SL på ett konvent faktiskt. Jag tror att jag skulle behöva en gemenskap utanför konventet, med andra SL antagligen, så att jag får pepp på att åka.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
För min del så åker jag till stor del på konvent för att spela med mina kompisar. Att vi skulle lägga ett av kanske fyra(?) pass på att spelleda skulle i princip kräva ett äventyr vi specifikt åkte dit för att spelleda.
Hur får vi information och intresse av att spelleda i stället för att spela ett pass?
Problemet är väl att man om man spelar med sina kompisar vet att man får kvalitet (förhoppningsvis!), medan spelledande för främlingar innebär en slumpmässig grupp som man kanske inte alls har kul med. Så något krävs för att väga upp det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Problemet är väl att man om man spelar med sina kompisar vet att man får kvalitet (förhoppningsvis!), medan spelledande för främlingar innebär en slumpmässig grupp som man kanske inte alls har kul med. Så något krävs för att väga upp det.
Samtidigt kan det vara så otroligt givande att spela med nya människor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
medan spelledande för främlingar innebär en slumpmässig grupp som man kanske inte alls har kul med.
Fast grejen är ju att det oftast är kul. Att SLa är ett perfekt sätt att konventa om man inte känner någon och ingen i ens spelgrupp är intresserad. Det är en viktig poäng att få fram. Det är klart att arrangören ska vara uppmuntrande och det bör vara ett spel man kan, men annars så. Och det är mycket enklare än att som ny och ensam besökare försöka komma med i ett drop-in-pass.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Problemet är väl att man om man spelar med sina kompisar vet att man får kvalitet (förhoppningsvis!), medan spelledande för främlingar innebär en slumpmässig grupp som man kanske inte alls har kul med. Så något krävs för att väga upp det.
Att spelleda garanterar ju ett pass där man inte sitter och är i tusen procent osynk med spelledaren.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Just det här har jag upplevt mer som regel än undantag. Kanske för att jag helt enkelt haft tur med spelledare – det är ju så jag vill ha det, och antingen har mina spelledare helt enkelt matchat mina preferenser eller varit bra på att anpassa sig efter gruppen. Så lite beroende på vad man ska spelleda så tror jag just den här biten inte behöver vara ett problem.
Det låter positivt :)

Vem vet, kanske blir att jag provar på att spelleda ett konventsäventyr vid något tillfälle.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
En synnerligen intressant diskussion, många bra kommentarer som inspirerar mig till följande monolog.
Jag tror inte på monetära ersättningar – baserat Beteendeekonomi (en bra inkörsport är Dan Arielys TED Talks): i samma ögonblick vi gör pengar av det blir det en monetär avvägning och helt andra skalor tillämpas. Det finns en anledning till att du köper ett vin för 90 kr och ger till värdparet på en bjudning och inte en hundralapp med kommentaren "köp något gott vin". Samma sak med att köpa ett presentkort istället för att ge kontanter.
Däremot är en andel av avgiften en sådan etablerad ersättning (även i andra sammanhang) att det är svårt att ta bort. Konventet får räkna på hur mycket rabatt de har råd att ge per spellett pass men jag tror det skall vara en stigande skala (ett pass: 20 %, två pass: 50 %, tre pass: 100 %).

Jag tror på att bygga en "community" utanför konventen. Jag gillar verkligen det där med att se till att spelledarna har ett forum att diskutera äventyret före konventet men jag misstänker att många mer eller mindre bestämmer sig för att spelleda på plats. Men uppföljningen är minst lika viktigt. Det är alltid en spelledarsamling före – arrangera en efteråt också i kafeterian eller i en dedikerad sal (nära kafeterian) där spelledarna kan samlas och dra rövarhistorier om galna sker deras spelare gjorde under passet. Låt eventuell belöning för spelledandet delas ut på den samlingen för att "garantera" att folk kommer.

Jag tror att rollspels-Sverige kan lära av scoutrörelsen: de där små tygmärkena som delas ut för att scouten har orienterat X km, varit med på en kanothajk osv. har egentligen bara en funktion: skrytlicensen. Det är otroligt mäktigt att ha ett litet märke med en stiliserad kanot på om en fick det vid midnatt då alla satt i kanoterna efter att ha paddlat i mörket till en liten holme där ledarna står och delar ut dem i ljuset av facklor. Inte lika coolt om en fick det på parkeringen där alla klättrade in i mammas bil och bara ville hem. Märket är en bekräftelse på att du har genomfört något!

Jag tror BoardGameGeek är inne på något: Om du gjort X får du ett litet märke på din profil. Om jag spelledde ett Ligan-spel på Gothcon får jag en 20•20 pixlar ikon vid min profilbild här på WRNU. Om jag gjorde det på Lincon, ett annat förlag eller ett annat år får jag en annan ikon och så vidare. Jag tycker verkligen att Fria Ligan kan och bör göra något sådant på sina forum (om de inte redan gör det).

Jag gillar inte någon "vi och dom", inte förtjust i att t.ex. ha en spelledarkö i kafeterian, separat matsal för dem eller något sådant. Men konventsbutten i en annan färg eller liknande tycker jag är ok. Det får gärna synas "där borta går en folkets hjälte, en spelledare!"
Spelledaren skall kunna ta med sig något hem som kan visas upp och gärna tas med på nästa konvent. Skrytlicens.

När jag var scoutledare pratade vi i kåren mycket om "varför skall någon fortsätta att vara ledare?" och "vad erbjuder scoutrörelsen för att någon skall (för)bli ledare?". Jag ser paralleller till den här diskussionen. Varför skall jag offra spelpass för att spelleda när jag lika gärna skulle kunna vara konsument och den som underhålls?

Jag tror vi behöver bygga upp en gruppering – med infrastruktur – som är inkluderande (tröskel = noll) och som inte bara interagerar på konventen men även mellan men som också marknadsförs. Jag anser att det här är något som behöver startas igång och stöttas ifrån forum som WRNU och de olika rollspelsförlagen (pengar: rollspelsförlagen efter förmåga och Sverok), det behöver vara organiserat och skötas proffesionellt för att nå kritisk massa. Jag är intresserad av att vara med och få igång men jag tänker inte driva på egen hand, jag har inte kontakterna för det.

Jag anser att ett sådant nätverk skall verka för att de som spelleder på konvent känner sig uppskattade av rollspels-Sverige i stort, att fungera som ett forum att diskutera hur ett avsnitt i ett äventyr bör hanteras, en rekryteringsbas för konvent, ett sätt för arrangörer att hitta spelledare men även speltesta/korrekturläsa äventyr före konvent, sprida kunskap och erfarenhet kring spelledande på konvent och i det stora hela (ett SL-gille!?) ("Allt du någonsin aldrig vågat fråga om dockskåp, sandlådor, ...") men framförallt bygga kompisnätverk. Det är mycket mer sannolikt att jag spelleder på nästa konvent om jag då får träffa den och den, de som jag satt och eftersnackade lite med sist om den där tråden på kSL-forumet.

Återigen lär ifrån scoutrörelsen: det är skitkul att åka på sommarläger även som ledare (vilket är ett rejält slitgöra!) för då får man chansen att träffa folk från andra landsändar som en inte sett på ett år. Kompisbanden håller ihop den rörelsen hårdare än band av stål.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Att spelleda garanterar ju ett pass där man inte sitter och är i tusen procent osynk med spelledaren.
Ja. Det här.

Jag har blivit ruskigt petig med åren. Chansen att jag ser ett pass som bra om jag får en slumpmässig spelledare är tyvärr låg. Så jag spellede och då vet jag precis vilken sorts spelledare det är på passet. 🙃

Sedan är det väldigt länge sedan jag åkte på konvent med "min spelgrupp", nuförtiden åker jag och så träffar jag iofs folk som jag tycker jättemycket om att hänga med både vid och vid sidan av spelbordet, men vi är inte en "grupp" med samtliga pass inbokade. Då är det smidigt att vara spelledare och följa sin egen klocka.

På GothCon är det _ännu_ smidigare eftersom man kan spelleda i Indierummet och inte vara fastspikad i pass-schemat, utan kan sitta kvar och ta kaffe efter maten i lugn och ro och sedan gå och spelleda nästa gäng som kommer förbi. Ser fram emot att åka på GothCon nästa år.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Men jag skulle gärna spelleda på ett konvent - om det är ett spel som jag kan alla regler till...
På grund av tidspressen vill man oftast minimera systemtugget och istället friforma allt som går. Jag tror jag bara har bemästrat systemet vid kanske en tredjedel av tillfällena och om det ställt till med problem så har det löst sig bättre genom att frångå systemet helt än att försöka följa det. Många konventsscenarier är till nya rollspel så det är ofta svårt att vara helt på banan.

Så istället för att fråga vad som skulle kunna få dig att spelleda ett system som du redan kan allt till eller lär dig inför konventet, så skulle jag fråga vad som skulle få dig att spelleda ett system du aldrig sett förut och kanske aldrig kommer röra igen?
 
Top