Nekromanti Hur lagom är du? [Länk]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det har tydligen släppts ett test i samband Fredrik Lindströms nya språkprogram på SVT. Här kan du testa exakt hur lagom du faktiskt är. Själv slutar jag på blott 82% trots att jag är en tämligen alldaglig gråsosse. :gremfrown:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
75% lagom, uppenbarligen. Visserligen är testet lite märkligt eftersom en hel del av frågorna handlar om att man ska svara om andra i stället för sig själv.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
76 %

76 % lagom.

Hade fler frågor handlat om skogen, bilen, staden och sådant tror jag att jag skulle ha hamnat långt lägre.

Lite förvånad är jag över att så många som 60 % av svenskarna säger sig ha sett en död människa. Jag har aldrig sett någon vilket med tanke på min nuvarande sysselsättning (äldreomsorg) är något av en avvikelse från det normala. Var ser alla butiksanställda, restaurangbiträden, snickare, kontorister och processtekniker de döda?

Dewil
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag är 78% lagom, och ja, det kan vara det mest ointressanta jag sagt sedan imorse när jag sa "Godmorgon".
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Själv fick jag 78%. Tycker dock att en del av frågorna var lite dåligt uttänkta - ganska få av oss svenskar lär väl t ex. anse att vi är annat än konflikträdda, blyga och tystlåtna. Och skulle inte det faktum att norrmännen firar sin nationaldag mer än vi i Sverige kunna komma av att den svenska nationalismen minskat under 1900-talet till följd av att vi t ex. "sluppit" 2:a världskriget - vilket, i kombination med att vi knappt vet vad vi firar, lett till att det känns lite fult att fira denna dag... och inte enbart ett av dessa alternativ?

... jo, och varför finns det med "ateist" men inte "agnostiker" (även om "Gud är ett opium för folket" var kul, det med :gremsmile:)?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
70%

Lite förvånad eftersom jag ser mig som en typisk svensk i de där frågorna. Däremot tror jag att det "typiskt svenska" är att säga "håller delvis med" i frågor om feminism och huruvida landet är tryggt även om frågan inte sade hur bra landet var (det finns ju alltid sånt som kan förbättras) utan bara om huruvida landet var ett av de bästa i världen. Det tycker jag är självklart, även om det finns saker som kan förbättras.

Vi är alldeles för få som anser att Gud är ett opium för folket, förresten...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Jag fick en cykelhjälm och hamnade på 66%...

Visserligen är testet lite märkligt eftersom en hel del av frågorna handlar om att man ska svara om andra i stället för sig själv.
Eller hur. Vissa frågor känns redigt underliga, men jag litar på Fredrik Lindström. :gremgrin:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
79%

Men ingen märker hur mycket lagom jag är eftersom jag spenderar all min tid ensam hemma. :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: 70%

"Vi är alldeles för få som anser att Gud är ett opium för folket, förresten..."

O ja. Want some?

-Hjalle, himlen är en underbar plats*.

*Hallelujah
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
52%

Men mest för att jag har slutat att bry mig om vett och etikett.

Och religion är så ute på 2000-talet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tycker dock att en del av frågorna var lite dåligt uttänkta - ganska få av oss svenskar lär väl t ex. anse att vi är annat än konflikträdda, blyga och tystlåtna.
Såsom varande osvensk fick jag ändå 65% i testet, men medan jag var inne på just de frågorna var jag nere på 52. Tolka det som ni vill.

(fast konflikträdda tycker jag också att ni är :gremelak: )
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Själv slutar jag på blott 82% trots att jag är en tämligen alldaglig gråsosse.
Det är nog för att du inte har en tämligen alldaglig gråsossefana i munnen.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
78%, och en fråga:

Vad är det som ger poäng? Är det att svara som majoriteten eller att tycka "rätt"? Isf ändras ju rankingen ju fler som svarar? (och om Rising gör en räd och klickar igenom testet 250 ggr så lär jag ju få typ 3% match...

(vid närmare eftertanke så skulle nog ett par av forumiterna kunna få testet att mutera och börja producera nya frågor, typ "varför dröjde du så länge med att bekänna dig till zoroasterianismen?", eller "hur ofta använder du en barbiedockas huvud till att röka pakistansk fultobak i?" Such is the might of the Forum...)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag är Mr. Lagom! ...

<font size="7">92 %!</font size>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
77%

Så lagom är jag.

Dessutom kan jag avslöja att alternative Ymir kom upp i hela 80% lagomhet.
Försöker han förneka det (han vägrade posta resultatet med hänvisning till sin stolthet) så har jag skickat beviset till en tredje part (Hjalle). I Ymirs namn då.

Vid närmare eftertanke är det ett ganska sugigt bevis eftersom det bara bevisar att någon skickat in ett resultat i Ymirs namn. Vilket jag kunde gjort hemifrån.

*suck*

Ni får ta mitt ord.

/Joel
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Mindre än ni, beigea twinks

Jag hatar både puckade test och sådana här meningslösa »vad gillar du för navelluddsfärger«-bullshittrådar, så det passar ju fint att jag fick 43%... :gremsuck:


/Feliath — why even am I answering this
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
65%, alltså lagomt lagom

Inte lika "bra" som Marco och Feliath, men ändå. Så vanlig är jag nog inte ändå. Det är svårt att göra sig fri från de konventioner man ogillar.
 
Top