Nekromanti Hur långt får man gå?

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Mjo, problemet är att om man vill otvetydigt antyda seriemord så blir titeln alderles för corny bara.

/Luna Lovegood
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
anth said:
Det är därför jag inte vill att spelarna skapar onda rollpersoner.
Om rollpersonerna beter sig så när de inte är onda, tänk vad som skulle hända om spelarna faktiskt spelade onda rollpersoner. :gremsmile:
Som gammal WFRP-spelledare har jag vid en handfull tillfällen genom åren kört så kallade "Chaos Campaigns", där spelarna helt enkelt får skapa och spela karaktärer som är knutna till Chaos på ett eller annat sätt.

Det blir ju förstås olika resultat beroende på vilka Chaos-gudar (om några) som är inblandade. Khorne tenderar att ta det till civilisationens utkanter, raider, blodiga slag, överfall, etc. Medan Tzeentch handlar mer om samhällsinfiltration och "Change You can Believe In" som i själva verket syftar till att störta samhället.

Chaos Campaigns har ett par saker gemensamt, dock:

a) De blir väldigt korta. Det är kul att spela de onda, men tröttsamt en längre tid. Vem VILL egentligen vara skurkarna? Ett perspektivskifte är kul, men det är i slutänden endast det: ett perspektivskifte.

b) Spelarna bryr sig inte lika mycket om sina onda karaktärer som sina vanliga hjältar.

c) Det finns, trots allt, gränser för vad spelarna tar sig till, fastän deras karaktärer i spelvärlden egentligen inte har dessa gränser. Spelaren HAR gränser, och min upplevelse är att många människors moraliska gränser är absoluta, till och med när det handlar om fiktiva berättelser.

Sedan är det nog bra om spelarna och GM känner varandra mycket väl, som min grupp gör. Jag VET var jag har mina spelare och de vet var de har mig. Om jag skulle få en ny spelare som jag inte känner som började mumla om lustmord eller andra vämjeliga saker skulle jag nog bli en smula avvaktande... för att inte säga skiträdd. Och han skulle inte få spela en andra gång.

Läste en WoD-blogg från en spelgrupp i NY som hade fått en ny spelare till sin Vampire-kampanj, och det visade sig att killen var totalt mental, så de uteslöt honom efter ett par ruggiga spelkvällar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Björn Wärmedal said:
I min nuvarande spelgrupp har karaktärerna slaktat oskyldiga, haft slavar, torterat folk och betett sig tidvis riktigt illa. De är ju the good guys, men har en ganska pragmatisk människosyn och kompromisslösa mål. Hade vi spelat ondingar hade vi nog inte haft någon gräns...

Men vi satsar inte så mycket på immersion och tar inte spelet så allvarligt. Även om vi kan konstatera att "min karaktär mår nog rätt skit nu" så är det något vi garvar åt. En sån form av disconnect från karaktären och spelvärlden gör ju att vad som helst är okej egentligen. Det är inte så mycket realism som underhållning vi är ute efter, helt enkelt.
Jag skulle personligen ha svårt för detta. Att inte problematisera skulle för mig kännas jobbigt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
RasmusL said:
- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?

- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?

- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?

Etc
Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.

Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.
Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
krank said:
Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
Yupp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som flera andra i den här tråden så är jag helt inne på linjen "det som passar spelgruppen."

Begreppet slöjor har nämnts, och sätt att klippa en scen.

Kommunikation innan är viktigt. Men det kommer aldrig att bli 100% rätt. Så möjlighet att stoppa, och för den delen bromsa, är bra att ha. Men för den delen också möjlighet att markera att "det här är inte lika jobbigt som jag trodde det skulle vara, så för min del kan vi gå längre."

Inom kinky-svären finns det de som kör "trafikljus" istället för stopp/säkerhetsord. Rött är stopp/avbryt. Men gult är "sakta in/ta det lugnare/jag behöver återhämta mig". Grönt är för att markera att det är ok att köra på igen, eller för den delen öka.

Det går förvisso lika bra att köra klarspråk också. Men är någon form av immersion man är ute efter blir det antagligen mer störande än att t.ex. hålla upp en gul lapp. Är det mer distanserat och mer "gladvåld" så kan man nog ta det eftersom.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
krank said:
Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
Håller med i stort.

Men det är lätt att misstolka varandra och därmed ha en felaktig uppfattning om var gränser faktiskt går, samt att den kan skilja sig med dagsformen. Så god marginal eller sätt att hantera avsaknaden av marginaler.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Lupus Maximus said:
Inom kinky-svären finns det de som kör "trafikljus" istället för stopp/säkerhetsord. Rött är stopp/avbryt. Men gult är "sakta in/ta det lugnare/jag behöver återhämta mig". Grönt är för att markera att det är ok att köra på igen, eller för den delen öka.
Ett flexiblare sätt att hantera säkerhetsord är att om man växlar till engelska så är det off-game, medan allt som sägs på svenska är in-game. På så sätt får man en betydligt finare skala än bara kör, pausa, stopp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Troberg said:
Ett flexiblare sätt att hantera säkerhetsord är att om man växlar till engelska så är det off-game, medan allt som sägs på svenska är in-game. På så sätt får man en betydligt finare skala än bara kör, pausa, stopp.
Visst är det flexiblare. Men även mer störande än att använda en "flagga", och ibland är en "flagga" tillräckligt.

En annan variant på att hantera off-game/OOC vid bordet är att vika ett papper till ett triangulär namnskyllt. Därmed kunde de enkelt visa om det var karaktären eller de själva som pratade. Den gruppen hade engelska som modersmål, och jag misstänker att det var det enda språket de hade gemensamt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
RasmusL said:
- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?

- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?

- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?

Etc
Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.

Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
...och din variant gör mig mäkta illa till mods. Jag vill inte ens tänkta kring det.

Över lag har jag börjat glida bort från att etablera hårda gränser och slöjor innan spel, i mina ögon exponerar det den som måste lägga fram en slöja/gräns på ett sätt som jag inte gillar. Hellre då X-card, men det är heller inte riktigt bra av samma anledning. Jag tror att man genom att känna av och känna igen olika spelkultur och sammanhang samt vanlig jävla empati kommer extremt långt. Visst kan krockar ske de första gångerna man spelar och då kan X-card vara en bra metod men oftast brukar dylikt lösa sig självt då alla är lite försiktigare kring nya bekantskaper.

"Men det finns ju en massa människor som är helt socialt inkapabla och som saknar empati! Är inte slöjor/gränser ett bra försvar mot dessa?" Nej, att etablera en slöja i en sådan individs närhet är att be om problem på andra plan. En bättre idé är att inte spela med dem (oftast är det ganska tydligt vilka som inte "fattar" andra människor) samt att prompt resa sig från bordet och gå därifrån om man råkar ut för en som smugit sig in under radarn.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Lupus Maximus said:
krank said:
Och det här är anledningen till att man bör snacka mycket om sånt här utanför spel... Alltså, att man ser till så att man vet precisa vilka gränser folk har.
Håller med i stort.

Men det är lätt att misstolka varandra och därmed ha en felaktig uppfattning om var gränser faktiskt går, samt att den kan skilja sig med dagsformen. Så god marginal eller sätt att hantera avsaknaden av marginaler.
Att lägga fram sina svagheter kan vara lika exponerande som att bli utsatt för dem i spel. Jag börjar mer och mer tro att det endast är nödvändigt att föra diskussionen i one-shot-grupper som av någon outgrundlig anledning ger sig på ett riktigt mörkt spel (jag har gjort det med OKULT och där fick vi dra en gräns i spel och efteråt talade vi om att det kanske inte var en bra idé att ha spelat när vi inte kände varandra till fullo) samt i dysfunktionella konstellationer. Att prata om vad man vill uppleva snarare än vad man inte vill uppleva och sedan se till att hålla sig till detta tror jag är en bättre lösning i en funktionell grupp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?

- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?

- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?
Jeepform-spelet Våldtagen/Gang Rape bygger helt på denna teknik som ett tverktyg för att komma under huden på spelarna. Mejla Jeepform så skickar de ett ex.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
RasmusL said:
- Hur känns det för dig när du låter kniven glida in mellan hennes revben, när du kan höra gurglandet från blodet som snabbt fyller lungorna? Vad tänker du på då?

- Vad ser du i hennes ögon? Hur får det dig att känna dig? Vad påminner det dig om?

- Hur känns blodet som rinner nerför din högerarm? Vem tänker du på?

Etc
Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.

Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
Typ ja. I alla fall om jag inte blivit ordentligt briefad innan om hur spelet skulle vara. Det där inte min kopp te. Men consenting adults får väl göra vad de vill på sin fritid, i sina egna hem. Typ. Även om det är motbjudande för en större allmänhet. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag tycker mer som RasmusL, tekniken han beskriver låter en använda rollspelsmediets unika styrkor för att låta saker sjunka under huden på en, och det kan ge värdefulla insikter och problematiserande perspektiv som motiverar gestaltandet av seriemördare i denna kontext. Däremot kan jag inte spontant se någon annan legitim anledning med seriemördare och dylikt som rollpersoner (men ni som tycker tvärtom får gärna utveckla den biten, vad menar ni vore bättre sätt att förhålla sig till det hela på?).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
Och ungefär där hade jag lämnat rummet och aldrig spelat med den spelledaren igen.

Jag har inga problem med koncepetet seriemördare eller till och med massmördare. Jag HAR däremot ett problem med att behöva leva mig in i det på det sättet.
Arfert said:
Typ ja. I alla fall om jag inte blivit ordentligt briefad innan om hur spelet skulle vara. Det där inte min kopp te. Men consenting adults får väl göra vad de vill på sin fritid, i sina egna hem. Typ. Även om det är motbjudande för en större allmänhet. :gremwink:
Kan vi slippa dömanden i tråden och fokusera på att hjälpa trådstartaren?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Ymir said:
Däremot kan jag inte spontant se någon annan legitim anledning med seriemördare och dylikt som rollpersoner (men ni som tycker tvärtom får gärna utveckla den biten, vad menar ni vore bättre sätt att förhålla sig till det hela på?).
Ett bättre sätt, enligt mig, vore som jag sa ovan att gå åt andra hållet. Mindre inlevelse, mindre fokus på hur man begår dåden utan snarare på att man begår dem.

Men jag har å andra sidan ingen som helst önskan att använda rollspel för att "komma under huden" på vare sig mig själv eller någon annan. Problematiserande perspektiv är inget jag är det minsta intresserad av när det kommer till rollspel.

Det enda jag är ute efter från rollspel är underhållning, och ur det perspektivet ser jag "tema: seriemördare" som precis lika legitimt som vilket annat tema som helst. Precis som jag inte tycker att "Dexter" är mindre legitim än någon annan TV-serie eller att Gloom är mindre legitimt än något annat kortspel. För att inte tala om det där kortspelet där man faktiskt spelar seriemördare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Ymir said:
jag tycker mer som RasmusL, tekniken han beskriver låter en använda rollspelsmediets unika styrkor för att låta saker sjunka under huden på en, och det kan ge värdefulla insikter och problematiserande perspektiv som motiverar gestaltandet av seriemördare i denna kontext. Däremot kan jag inte spontant se någon annan legitim anledning med seriemördare och dylikt som rollpersoner (men ni som tycker tvärtom får gärna utveckla den biten, vad menar ni vore bättre sätt att förhålla sig till det hela på?).
Nu tillhör jag väl inte direkt tvärtom-sidan, även om jag väl inte upplever att den typ av spel som du och RasmusL beskriver ger mig det som jag vill ha ut av min hobby.

Jag skulle säga för historien det ger möjlighet att berätta. Finns gott om filmer om seriemördare. Även sådana där de utmålas som protagonister. Jag skulle nog kunna finna nöje i att spela en sådan historia utan att lägga fokus på immersionism och problematiserande av massmörderi. Berätta en bra story med samma distans till karaktärerna som man har på film. Fast problematiserandet skulle nog alltid finnas med som en del, men det inbillar jag att det gör i allt mitt spelande oavsett genre.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Arfert said:
Även om det är motbjudande för en större allmänhet. :gremwink:
Ah, lite casual shaming av vad andra människor väljer att ta sig för. Classy.
 
Top