Nekromanti Hur långa spelmöten har ni?

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Vardagkväll mellan 18 och 22 har väl varit standard för oss. Vilket sällan innebär att vi börjar spela 18 eller slutar 22. Men ungefär treochenhalvtimma spel är nog det vanliga.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
I tonåren brukade vi spela 8 till 15 timmar per session. Men det tillhör numera den antika historien. Numera håller jag mig väl kring 3 till 5 beroende på vad som spelas och vilka jag spelar med.

När jag åker hemåt Värmland till de gamla rollspelspolarna umgås vi väl en 7 till 8 timmar, men effektiv speltid är väl snarare 5 eller 6. Man ska tjöta lite strunt, käka mat, ta en tjöt-kaffe osv. Med familjen, när grabben vill spela och sambon hänger på för att han ska slippa vara ensam rollperson, då spelar vi kanske 1 till 2 timmar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Blir oftast 18-22, väldigt effektiv tid med ena gänget, inte så "effektiv" i den andra där min åttamånaders är med och ibland får en roll (senast som en olydig pysslig som skötte hundarna på polarexpeditionen).
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Eftersom vår spelgrupp på 7 personer är utspridda mellan Oslo och Sundsvall träffas vi endast ca 4 gånger per år. Då kör vi maratonspel (Warhammer Fantasy Roleplay) från fredag kväll till söndag morgon med avbrott för lite sömn och mat. Brukar bli ca 20-25 timmars spelande sådana helger. Inte illa för ett gäng farbröder runt 45 år! Funkar lika bra idag som när vi körde sådana spelhelger under gymnasietiden. Bäst stämning brukar det faktiskt bli efter ca 10 timmars spelande. Som spelledare brukar man dock bli ganska mentalt slut efter en sådan helg - men det är det värt!
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Per;n192873 said:
Eftersom vår spelgrupp på 7 personer är utspridda mellan Oslo och Sundsvall träffas vi endast ca 4 gånger per år. Då kör vi maratonspel (Warhammer Fantasy Roleplay) från fredag kväll till söndag morgon med avbrott för lite sömn och mat. Brukar bli ca 20-25 timmars spelande sådana helger. Inte illa för ett gäng farbröder runt 45 år! Funkar lika bra idag som när vi körde sådana spelhelger under gymnasietiden. Bäst stämning brukar det faktiskt bli efter ca 10 timmars spelande. Som spelledare brukar man dock bli ganska mentalt slut efter en sådan helg - men det är det värt!

Är det The Averheim Sessions?
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
IcarusDream;n192876 said:
Är det The Averheim Sessions?
Ja det stämmer - The Enemy Within, Averheim Session - är vår mastodont kampanj som kommer att ta många många år att spela klar.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Per;n192877 said:
Ja det stämmer - The Enemy Within, Averheim Session - är vår mastodont kampanj som kommer att ta många många år att spela klar.

Coolt. Jag följer den på Obsidian Portal. Riktigt najs.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Med den ena spelgruppen som träffas på veckobasis: 5-6 timmar.
Med den andra spelgruppen som träffas på månadsbasis: 8-11 timmar. 13 som allra längst.
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Jag bor i Japan och mina spelare i Sverige - ovanpå det så är vi allihopa småbarnsföräldrar. Det gör att vi, utöver att hantera tidsskillnaden, måste hålla passen korta för att inte sätta så mycket press på våra familjer. Lösningen vi hittat är att spela via Skype mellan 22-01 svensk tid (05-08 i Japan), tre timmar max på fredags- eller helgkvällar.

Någon gång per år har vi möjlighet att träffas IRL också och då har vi tagit en helg när vi spelat runt 12 timmar per dag - lite som på den gamla goda tiden.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Över nätet har jag i regel kört 3 timmar - schemakrockar gör att det blir svårt att få längre (oftast kan jag börja vid 15, alla andra 18, och jag måste lägga mig vid 21), vilket är kasst.

IRL, 5-6 timmar, men det kan vara ganska uppstyckat av barn, rökpauser med mera.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
AFK? Fem timmar eller nåt? Brukar vara lagom.

Dock, lifehack: På lajv får man automagiskt sina dygnslånga spelpass... ;)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Verkar som att de flesta ligger i samma härad här... för egen del brukar typiska spelmöten vara 4-5 timmar men själva spelandet varar då kanske 3-4,5 timmar. Jag gillar att det faktiskt är en viss (lagom) icke-speltid under ett spelmöte.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
För min orginalgrupp brukade det allt som oftast handla om en 4-12+ timmar under en dag. Det fanns nog omgångar som var kortare än det, men de var rätt så ovanliga. Det vanligaste var ju också att vi spelade rollspel mest på lördagar och söndagar (där av så pass långa pass som 12+ timmar ibland), och det vanliga var att vi spelade på båda dagarna också under helgen. Medan det var någerlunda ovanligt med rollspelande mellan måndag och fredag.

Efter den gruppen tillslut bröts upp (because life happends, flyttar, familj, etc), så har nog de flesta spelmöten fortfarande legat på en 4-12+ timmar. Men antalet gånger som har spelats sjönk drastiskt. Från kanske 1 eller 2 gånger minst och upp till X antal gånger per månad med min orginal grupp (är osäker på var vårat vanliga max gånger per månad låg), ändan ner till en 0-6 gånger per år, om jag har tur, med den lilla splintan utav min orginalgrupp som fortfarande finns kvar (2 av 6, min kompis drog in sin bror (som också spelade rollspel) så att vi var åtminstone 3 ock kunde spela... 2 personer är ur båda våras mening för få för rollspel, 3 är bättre, och personligen så föredrar jag 4 personer som minimum).

Sen för bara nått år sedan så kom jag och min kompis med i en ny grupp där vi spelade i ca 4-6 månader (sen kom sommaren där alla försvann hem på sitt håll etc, och efter den var över så blev det liksom inget trots försök, gruppen splittrades, because of reasons). Där minns jag inte riktigt hur långa de passen var. Men vi gick nog inte över en 6-8 timmar per gång. Delar av det var ju pga att vi ytterst sällan började innan 13 eller 14:00. Men också pga att jag var låst till när mina sista bussarna gick hem pga var jag bor. Vanligaste tiden som vi slutade spela var någon gång mellan 21:00 till 22:30 för att jag skulle hinna med sista bussen om vi spelade någon gång mellan söndag och torsdag, medan SL fortfarande valde runt samma tid att sluta spela för fredagar och lördagar (där det även gick bussar för mig vid ca 00:00 och 02:00 +-30 minuter).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Mitt spelgäng kör kl 14-18 på söndagar. Vi är nästan alla medelålders (den äldste är 61) så vi orkar inte mer. Annat var det fordomdags, när jag var en ung man och kunde spela kl 12-22 utan större bekymmer.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Som för många andra så har det varierat med åldern, jag började spela som 12-åring, så 30 år sedan. Från dess och upp i tonåren så var det fredagar och lördagar som gällde vanliga (skol-)veckor. Fredagarna började 18-19 och höll på till 01-03. Sen kunde det hända att vi stod och diskuterade utanför huset hos dem vi spelade och pratade till solen gick upp igen. På lov och lördagar så var det 12-13 till lika länge som fredagarna. På loven så spelades det ofta alla dagarna utom dagen innan skola.

Nånstans därefter så blev standardtiden 5 timmar per spelpass, fredag- och lördagskvällar och så har det varit fram till nu. På lov och semestrar kan det bli spel flera av dagarna och ibland, exempelvis vid kampanjavslut och när några sällsyntare spelare som har en bit att åka dyker upp så kör vi 12-sent.

Vi har i princip två grundgrupperingar där vi är fyra som spelar allt, och en gruppering med två andra där fredagar är standardspeldagen. Sen har vi de där sällanspelarna. Av dem som jag spelar med så är vi två som hängt med sen första spelmötet för 30 år sedan och två andra som varit med i 24 år.

Det är några väldigt få gånger där vi spelat något anpassat efter spelmöteslängden utan beroende på spelledare så bryts det vid 5 timmar, eller när de av oss som måste gå upp tidigt inte kan hålla ögonen öppna. Vi spelar vanligtvis kampanjer i tradspel och inte så många oneshots eller indie.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
224
Har två spelgrupper och den ena är det oftast stående tider mellan 13-18 eller 14-19 på lördagar eller söndagar. Små pauser för toabesök utöver de är de game on hela tiden.

Den andre, där är jag GM för D&D 5e. Vi spelar uteslutande på kvällar hemma hos mig. Brukar vara från 20-12,01 men beror ibland på vad jag dricker ???? blir trött lite fortare med en öl i kroppen men får andra kvaliteter, hoppas jag.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Med nätgruppen försöker vi hålla oss till runt 4 timmar, men med min fysiska grupp som jag inte spelar med lika ofta brukar det bli 6 - 8 timmar.

Under högstadie- & gymnasietiden hade jag faktiskt kortare spelmöten men hade spelmöten oftare istället, 2 - 3 timmar 2 - 4 gånger i veckan och ändå kändes det som att man hann med minst lika mycket då som nu
 
Top