Nekromanti Hur långa spelmöten har ni?

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Brasklapp: Jag har för mig att jag såg en liknande tråd för ett tag sen, men jag hittar den inte så jag gör en ny.


Som titeln säger: Hur långa spelmöten har ni? En polare skrev just till mig och berättade att han spelade med sin grupp i 14 timmar igår/idag och jag blev lite avundsjuk och nostalgisk och mindes tillbaka till studietiden när man började rollspela vid 18:00 på fredagen och slutade vid 16:00 på söndagen med mat och sovpauser.

Numer så snittar mina spelmöten på 4-5 timmar bara tyvärr och sällan senare än 22-23:00. Jag tycker tyvärr sådana spelmöten blir lite för korta för att komma in i spelet, men det funkar.

Så.. hur är det för er?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,605
För mig är 3-5 timmar numera standard och det funkar bra. Pepp och fokus brukar då hålla sig på en jämn och hög nivå.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
Låg, mellan-, högstadiet: en eller ett par timmar efter skolan, ibland längre på helgerna (alltid dagtid till tidiga kvällar)
Gymnasiet: sju-åtta timmar, en hel kväll och natt på en helg, ibland kortare möten en vardagskväll
Vuxenlivet: fyra-fem timmar, vanligen en vardag, kanske något enstaka längre möte en helg
Efter min dotter föddes: tre-fyra timmar, vardagskväll, alla är väldigt vuxna och spelet måste definitivt vara slut klocka elva

Jag minns gymnasietiden med värme, men nu skulle jag aldrig orka med det tempot. Fem eller sex timmar tycker jag är ideal, sen blir jag för trött. Fyra effektiva timmar hade också funkat, men då hinner man ju inte med för- och eftersnack och det är en ganska viktig del av spelandet för mig. (Just nu spelar jag inte rollspel, men jag hoppas komma igång igen senast till årsskiftet).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vardagskvällar 3-4 timmar, helger kanske 4-6 timmar. Gymnasie- och högskoletidens tolvtimmarsmaraton är ett minne blott.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
IcarusDream;n192761 said:
mindes tillbaka till studietiden när man började rollspela vid 18:00 på fredagen och slutade vid 16:00 på söndagen med mat och sovpauser.
Mmm... så spelar jag två gånger per år. Liten spelgrup (fyra pers sammanlagt) som åker ut till någons lantställe över en helg på hösten och en på våren och spelar järnet hela helgen (med mat och sovpauser).

Resten av året brukar det röra sig som 3-4 timmar om det är vardagskväll, och kanske 5-6 timmar om det är helg. Det brukar känns rätt lagom.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
3-4 timmar på vardagskvällar. Det är vad som går att passa in. Det kan onekligen kännas lite kort ibland..
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Min pojk vän och vår spelgrupp spelar på torsdagar efter jobbet och varannan lördag. På lördagen så är spel passet mellan middag och in på natten.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Nu var det länge sedan vi lirade på ett mer fast schema (typ 1 gång i veckan eller en gång i månaden eller så). Men när vi gjorde det så var det efter jobbet kring 18 fram till kvällen, säg runt 21-23 beroende på lämplig punkt att avsluta och hur alerta folk var.

Vi kör spelhelger 2 ggr per år och då är det spel som vi gjorde på gamla goda tiden. Fredag är från när vi samlas fram till midnatt, lördag är spel i stort sett hela dagen med avbrott för mat och för de som vill komma ut och röra sig (promenad, löptur eller liknande), söndag är uppsamling med lite spel på förmiddagen ibland beroende på hur spelet utvecklats under tidigare pass samt folks resplaner.

Cog.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
Vi kör 19-23 på tisdagar, när halva gruppen är småbarnsföräldrar får man nöja sig med det man får
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
3-4 timmar på vardagskvällar och det brukar funka bra (tycket inte det känns för kort nuförtiden), känns lagom nu för tiden även om vi nog skulle kunna få in ett längre pass något helgdag.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
zonk;n192776 said:
3-4 timmar på vardagskvällar. Det är vad som går att passa in. Det kan onekligen kännas lite kort ibland..

Precis.. Precis som med allt annat inom rollspel finns ju ingen One True Way (tm), jag föredrar längre spelpass, men man måste ju kalibrera utifrån verkligheten och personlig preferens.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
IcarusDream;n192787 said:
Precis.. Precis som med allt annat inom rollspel finns ju ingen One True Way (tm), jag föredrar längre spelpass, men man måste ju kalibrera utifrån verkligheten och personlig preferens.
Jag kan nog känna ibland, både som SL och spelare, att jag puttar på så att det aldrig stannar upp, för tiden känns för värdefull. Ibland kan jag tom känna att försnacket inte får bli för långt, för vi måste igång och spela. Det är lite tradigt på ett sätt - tid kan verkligen kännas lång och underbar när man bara kan slappa i den, som spelmötena kändes på typ gymnasiet..
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
3-4 timmar åt gången brukar vi orka med. Problemet är ofta att vi inte kommer igång förrän ganska sent. Hade vi kommit igång tidigare och fixat snabbare mat, hade det kanske kunnat bli 5-6 timmar totalt. Håller med Skarpskytten om att för- och eftersnacket är viktigt och jag spelar hellre kortare tid, så att det snacket hinns med.

Det vore kul att spela en hel helg, självklart med långa pauser. Men de flesta vi spelar med, inklusive vi själva, har relativt små barn och det känns inte bra att utnyttja mormor som barnvakt alltför ofta. Det har fungerat att spela med dottern hemma (eller ut och in hos kompisar), men det blir rätt mycket distraktioner. Dessutom kan Symbaroum vara lite väl mörkt för att riskera att ett barn hör vad vi pratar om. 6-åringar och en mördare som flår sina offer är kanske inte den bästa kombinationen... Blir inte precis bättre med Svenska kulter, när/om vi kommer igång att spela det =)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
2 timmars Skype-pass (fast det är kanske 1h40m i praktiken). Tycker det är alldeles lagom länge att spela över nätet på, men med en fysisk spelgrupp skulle det nog kännas kort. Å andra sidan slipper jag tidsförluster på att förflytta spelgruppen till samma geografiska plats.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Det är olika för olika situationer.

För vardagar: 3-4 timmar.
För helger: 5-7 timmar.

Det har hänt att det tickat upp till 7½ timme, men det var ett undantag. På konvent kan det ju bli 2 fem timmarspass som ligger nära varandra så det är nästan ett tiotimmars pass. Var även med liknande för någon vecka sedan då jag spelade med Vi Spela Rollspel-gänget och det blev nästan 10 timmar då. Det fungerar för mig att spelleda så länge utan större problem, men det känns morgonen efter då när man är seg och utmattad. :)

Så idealt för mig är nog runt 5-6 timmar skulle jag tro,
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Vi siktar på att spela 18:30-22:00, vilket i praktiken blir lite kortare än så. Det känns rätt lagom.

På Grottröj blir det längre, förstås.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,016
Location
Smålands golvbrunn
Björn Wärmedal;n192817 said:
Vi siktar på att spela 18:30-22:00, vilket i praktiken blir lite kortare än så. Det känns rätt lagom.
Det är på minuten vad vi körde i min sista (senaste?) kampanj, men vi drog alltid över tiden, ibland med över en timme. Spela rollspel till efter klockan elva, det är något av det mest rebelliska man kan göra som löneslavnade småbarnsförälder.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
F.n. spelleder jag en online-kampanj, och vi sätter sträcket vid 3 timmar. Alla måste hinna komma hem från jobbet och äta först, och framåt 22-bläcket är det dags för knegarna att lägga sig. Helger kommer inte på fråga - de är vigda till familjen. Dessutom tenderar man att tappa skärpan efter ca 3 timmar, så det känns ganska optimalt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
I teorin kör vi en gång I veckan eller varannan vecka, CA fyra timmar. Som spelare känns det... Bättre än Inget.

Som SL funkar det inte för mig. Jag blir inte bra spelledare längre eftersom det blir för lite rollspel story och mellansnack att hinna med. Blir för stressad. Försöker lösa det på något sätt.
 
Top