Hur långa kampanjer kör ni?

En tidigare tråd med liknande tema finns här.

Jag sökte på "långa kampanjer" och hittade inget på de första 10 sidorna av resultat som dök upp, jag hade ett minne om att det funnits en sån diskussion men den dök inte upp. Och inte var det länge sedan heller, så bra att du fiskade upp den.

Jag har alltid gillat tjocka böcker och långa filmer. Underhållning som ett slags sensory deprivation tank. Jag gillar, nej älskar, långa kampanjer. Sådan är jag bara.

Jag är också en stor fan av långformsunderhållning, så länge som den är bra i grunden. Gillar av den anledningen tv-serier och amerikanska superhjälteserier där mysterier kan växa fram, karaktärer utvecklas över tid, och många parallella berättelser/trådar får plats. Hur det var uppbyggt under Chris Claremonts tid på Uncanny X-Men är vad jag vill åt i mina rollspel.

Jag skulle tro att varje gång jag startar upp en kampanj som jag inte vet består av ett färdigt komplett fantasyäventyr eller äventyrsserie så tänker jag mig att den ska bli lång. Jag vill ju även spelleda en evighetskampanj i åtminstone AD&D en gång i mitt liv och spela i en dito. Samtidigt vet jag att jag är väldigt lättinspirerad och vill köra en kampanj i snudd på alla spel jag stött på och det är helt enkelt inte möjligt. Just nu är jag lite mer fokuserad på att avsluta kampanjer med målet att bara påbörja en för varje 2 som jag avslutar.

En kort kampanj är nog 4-6 möten, en lång kanske 12-20. När det börjar röra sig mot 20 spelmöten brukar det också kännas för långt, de kampanjer som blivit så långa hade nog varit bättre om vi börjat försöka knyta ihop dem tidigare. Vi diskuterar ungefär hur lång tid vi ska spela innan vi sätter igång, jag vill inte spela kampanjer som pågår "så länge det är roligt" eller "tills vi tagit oss igenom dem" mer.

Den längsta är nog hjältekrönikan. Den innefattar i pricip alla äventyr till drakar och demon plus 5-10 andra äventyr (eget skrivna D&D osv).Tog ca 15år att spela.
Lankhmar kampanjen var ca 20 äventyr.
Rippers typ som Lankhmar men växer.
Trudvang kampanjen verkar också bli en mega kampanj.
Skräck blir generellt kortare kampanjer. Som våran väsen kampanj är uppe i cs 6-7 ävemtyr.

Min ordinarie spelgrupp har en överenskommelse att kampanjerna ska vara 5–8 spelmöten. Detta för att man inte ska hinna tröttna, men att man ska kunna hålla ut med god min även om man börjar bli lite less.

Sen kör vi väldigt många one-shots också.

När jag planerar en längre kampanj så räknar jag med minst ett års spel med spel en gång i veckan i snitt, men i vissa spel så räknar jag på att det kommer ta flera år. En kort kampanj är kanske en till två dussin spelmöten, mellan kort och lång är vanliga kampanjer. Mina korta kampanjer är vanligtvis till för att få känsla för en värld, eller att spela en idé som tar tid att ta sig igenom. Under ett dussin spelmöten ser jag inte som en kampanj, snarare ett äventyr där man spelar olika akter.

Det tar upp till ett dussin spelmöten innan spelarna verkligen börjar känna sina egna karaktärer. För mig tar det även normalt mellan 2-4 spelmöten per äventyr då jag har sociala spelare som inte bara löser äventyret, utan spelar sina karaktärer som kräver att de får tid på sig att prata och planera.

Jag definierar en kampanj som att man följer (mestadels) samma karaktärer under olika äventyr som inte behöver ha något med varandra att göra, även ifall en röd tråd finns närvarande i många av dem. Det viktiga är inte att metaplotten är närvarande i varje äventyr, eller ens finns, utan att man följer karaktärerna och det som sker i ett äventyr har inflytande i världen och ändrar den inför nästa äventyr.

Vi har nog senaste åren varierat rätt mycket, men runt 8-15 spelmöten kanske för en normal setup av en situation som får utvecklas och landa och bli en berättelse med början och ett slut som blir av genom spel. Sen har vi ibland spelar kortare saker och ibland längre också, kampanjen med Burning Wheel klockade in på 30 spelmöten har jag för mig. Väldigt mycket beror på spel. Men gillar de längre sakerna vi spelat som oftast har potential för något längre men som också känts väldigt lagom att lämna där man lämnat det.

Den Wuxia-kampanj jag spelar i har nu typ 1 spelmöte + epiloger kvar. Den började 2020, och då har vi i nog i snitt spelat den varannan vecka.

Last edited:
För mig är 3 spelmöten ett oneshot som gick över tiden...

I min spelstil är det svårt att göra något meningsfullt på mindre än två spelmöten. 4-5 brukar vara det rimliga att hinna med ett äventyr på, som inte bara består av typ tre platser och en handfull personer, och det ger ju inte så mycket strukturell dynamik… =)

Det här med kort och lång kampanj kan vara svårt att svara på. Men vi brukar ha
kort = 1 äventyr (1-3 sessioner) i stil med skelettbyns hemlighet
Medel = 2-3 äventyr (3-10 sessioner). Vi kör först skelettbyns hemlighet, sedan spindelkonungens pyramid och sedan Svart Duell
Lång = Drakkejsarens Hemlighet (11-15 sessioner)
Extra lång = Ärans väg (15-30 sessioner)

En sittning brukar vara 2-3 timmar. Jag har problem med att spelarna kan fastna i utrustnings-tjafs. Dvs de ska bråka med smeden i smedjan, blir sura på Mäster Ulvar i Utkante för att Repet kostar 1 gm per 10 meter osv, göra sig ovän med värdshusvärden över priser och menyn, bråka med uppdragsgivaren då de blir giriga osv. STÖN! Eller det värsta jag vet. De kivas internt om små saker. Allt detta tar tid och energi.

problem med att spelarna kan fastna i utrustnings-tjafs. Dvs de ska bråka med smeden i smedjan, blir sura på Mäster Ulvar i Utkante för att Repet kostar 1 gm per 10 meter osv, göra sig ovän med värdshusvärden över priser och menyn
Du kanske känner till spel där man aldrig shoppar grejor över huvud taget? I stället har man en färdighet, Preparedness, som avgör huruvida man har med sig det där repet när det blir dags. I min grupp vet vi aldrig vilka prylar folk har med sig eller hur mycket pengar de har. Det är mest ett rimlighetsavgörande. Visst, du är privatdetektiv, du har nog med dig din revolver. Men en fälthaubits? Njaaa...

Min RQ-kampanj som nu närmar sig slutspurten har hållit på sedan typ 2018 (överlevde Covid!), och någonstans runt 55 sessioner. Det torde vara personligt rekord för mig.

Du kanske känner till spel där man aldrig shoppar grejor över huvud taget? I stället har man en färdighet, Preparedness, som avgör huruvida man har med sig det där repet när det blir dags. I min grupp vet vi aldrig vilka prylar folk har med sig eller hur mycket pengar de har. Det är mest ett rimlighetsavgörande. Visst, du är privatdetektiv, du har nog med dig din revolver. Men en fälthaubits? Njaaa...
I de moderna spelen är det därför viktigt att ha med en tillräckligt stor duffelbag för att det man tar fram ska ha kunnat få plats i den. Sedan kan det vara portabel murbräcka eller Stinger-missil när man väl kommer till skott. Schrödingers väska, liksom.

Back