Nekromanti Hur lång tid tar era Symbaroum kampanjer? [Spoilers Järnringens utgivna äventyr]

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Paal;n236955 said:
Vi ska ha vår femtonde session ikväll. Spelarna ska just storma garveriet så jag har förhoppningar om att vi ska bli klara idag.
VI spelar nog ca fyra timmar per gång så 15x4= runt 60 timmar. Vi har försökt bli snabbare i spel och det tycks ha fungerat! :)
Intressant. Vad har ni gjort för att bli snabbare i spel?
Vi är inne på vår 9e session varav DFL 4 och 5 rent mellanspelsfluff (men ack så viktigt) så vi är inte ens på VM. Törnetronen känns låååångt borta!
Det är mycket fokus ligger på spelarnas bakgrunder och mål speciellt under mellanspel så det bli små äventyr i sig.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
GMagnus;n238280 said:
Intressant. Vad har ni gjort för att bli snabbare i spel?
Vi är inne på vår 9e session varav DFL 4 och 5 rent mellanspelsfluff (men ack så viktigt) så vi är inte ens på VM. Törnetronen känns låååångt borta!
Det är mycket fokus ligger på spelarnas bakgrunder och mål speciellt under mellanspel så det bli små äventyr i sig.
Ja, det är ju inte så att vi har blivit supersnabba, men lite snabbare.

Vi försöker hålla mellanscener lite kortare.
Spendera mindre tid på allt administrativt in-game som transporter och inhandlingar.
Inte spela ut ALLA interaktioner utan sammanfatta vissa.
Klippa från intressant plats direkt till nästa intressanta plats om inte resan/transporten är något anmärkningsvärt.
Hålla högre tempo i striderna, inte analysera sönder allting. Vi analyserar fortfarande men med mer tidspress.
Spekulationer och meta-diskussioner är kul tycker vi men vi har försökt hålla dem mer kompakta och inte mitt i rollspelande scener.
Försökt undvika alltför långa off-topic utsvävningar vid spelbordet.
Fokusera mer på äventyret och blanda in personliga bitar mer sparsamt.
Ha tidspress på saker och ting även in-game i äventyret (De fick reda på Anadea i början att de endast hade en knapp vecka på sig och efter Tusen tårars salar var det kraftig tidspress hela tiden).

Typ något åt det hållet. Vi har iallafall lyckats delvis och ökat tempot i äventyret något.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Paal;n238300 said:
Ha tidspress på saker och ting även in-game i äventyret (De fick reda på Anadea i början att de endast hade en knapp vecka på sig och efter Tusen tårars salar var det kraftig tidspress hela tiden).
.
Vi har också börjat med att ha mer tidspress ingame! Inte bara för att saker går snabbare, men det blir mer spännande också! Ett exempel är efter slutstriden i VV när rollpersonerna kom ner i källaren i garveriet. När spelarna började undersöka rummet skickade jag en lapp till gruppens magiker där det stod att han via sin häxsyn insåg att ritualen har startat. I samma ögonblick som han berättar detta för resten av gruppen så ställde jag fram ett timglas på bordet och slog igång stressande musik. Blev mycket effektfullt om jag får säga det själv. Spelarna blev svårt stressade ;-)
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Järven;n238846 said:
Vi har också börjat med att ha mer tidspress ingame! Inte bara för att saker går snabbare, men det blir mer spännande också! Ett exempel är efter slutstriden i VV när rollpersonerna kom ner i källaren i garveriet. När spelarna började undersöka rummet skickade jag en lapp till gruppens magiker där det stod att han via sin häxsyn insåg att ritualen har startat. I samma ögonblick som han berättar detta för resten av gruppen så ställde jag fram ett timglas på bordet och slog igång stressande musik. Blev mycket effektfullt om jag får säga det själv. Spelarna blev svårt stressade ;-)

Grymt ju! Hur blev resultatet?
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Samuel;n238897 said:
Grymt ju! Hur blev resultatet?
De kunde först inte lista ut var ritualen ägde rum. De ägnade dyrbar tid till att slå upp den låsta dörren till Erlabers skattlammare. När de sedan sprang mot slukhålet var det redan försent. Sanden i glaset tog slut samtidigt som de nådde slukhålets botten och gick i strid med kultisterna där. När de sista sandkornen rann ut beskrev jag för spelarna hur de hörde ett fruktansvärt vrål och ögonblicken senare flög den nyfödde stygelsen midnatt ut över tistla Fäste.

Jag tycker om när handlingar har konsekvenser i rollspel. Resultatet ska bli annorlunda beroende på hur spelarna agerar och det ska finnas en verklig risk för att de faktiskt misslyckas med vad de företar sig i stort och smått. Detta bidrar till dramatiken och gör det dessutom så mycket mer tillfredsställande när de faktiskt lyckas med något. Så det är nog det som jag anser är den största vinsten med tidspress i väl valda situationer.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Igår avslutade vi, session 15 gick av stapeln, 188 dagar efter att Väktarens Vrede inleddes (ett pass var 12,5/dag. Lagom tempo för oss gubbar tycker jag).

Spelarna segade lite efter garveriet men avverkade midnattskulten förvånansvärt lätt. De mötte på Erlaber som Ovärldsprinsen, fick ned även han på knä. Jag lät honom därefter uppstå som Midnatt. De lyckades förgifta honom svårt, så han flög iväg och ödelade området runt slukhålet innan han föll död ned i ett hus som demolerades runt honom. Ett illmarigt rykte har börjat sprida sig om att det var RP.na som lät styggelsen fly och orsaka den skada han gjorde, så Desaba den gamle hjälpte dom fly och har tipsat dem om att ta sig upp mot Karvosti och leta upp Elmeandra för vidare rapportering.

Här avslutar vi Symbaroum för nu. Tanken är att lira lite The One Ring för att ta upp häxhammaren mot vintern igen.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Nidningsnatt: 1 speltillfälle ca 4 h. På denna tid lyckades en RP dö i striden med de drogade svartalferna. Samme spelares nya karaktär avled också med ett rostigt svärd i bröstet ca 1 h senare. Och då har hela gruppen lyckats överleva 24 speltillfällen innan detta inklusive hela Väktarens Vrede. Spelarna misslyckades fatalt, rovriddaren Nattklinga fick skymningsvattnet, Jakads hjärta brändes ner till grunden och de RP som överlevde flydde tillbaka till Tistla Fäste med en svartalfsstam jagande efter sig. :)
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Jagar liv i den här tråden igen efter ca ett års tid.
Vi har alltså just avslutat häxhammaren som tog oss totalt sett 14 spelmöten att spela igenom (á ca 4 h per tillfälle) samt ungefär 10 månader in real life.

Vår grupp började spela Symbaroum sommaren 2015. Sedan dess har vi hunnit med totalt 39 spelmöten. Vi har spelat igenom Väktarens vrede (10 möten), Häxhammaren (14 möten) samt hela kopparkronan, nidningsnatt, skattletar feber och ett par små egenskrivna äventyr.
Av de urspungliga karaktärerna som började spela i Alberetor återstår endast en (gruppens svartalf, monsterjägare) övriga har bytts ut då karaktärerna dött eller spelare försvunnit och ersatts av nya.

Så med vår nuvarande takt hinner vi alltså med en kampanjdel samt 1 -2 mindre äventyr per år. Således räknar jag med att vi är färdiga med törnetronenkampanjen år 2023 i nuvarande takt. Så jag förutsätter att järnringen är så goda och hinner publicera alla kampanjmoduler tills dess! ;-)

Hur går det för er andra? Hur långt har ni kommit? Vilka äventyr har ni kört och hur lång tid har det tagit? Hur många karaktärer finns kvar från det första spelmötet?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Vi började spela hösten 2015. Vi har spelat igenom hela kopparkronan, väktarens vrede, flodgudinnans förbannelse och är nu på Häxhammaren som vi spelat sedan oktober. Vi spelade pass 14 i förrgår, och jag tror nog vi har minst 3 pass kvar, spelarna har inte ens tagit sig in i karvosti än.

totalt har vi spelat ungefär 40-42 pass. Ofta kör vi 3h (vardagskväll) eller 5h (helgdag), så jag tror 4h blir ett rätt korrekt snittid.

Det är anmärkningsvärt hur lång tid äventyren tar ändå. Som sagt, häxhammaren tror jag kommer bli närmare 20 spelmöten..
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Började spela Symbaroum hösten 2016 (om jag minns rätt) så vi är uppe i två år snart. Gissar på motsvarande ca 40 spelmöten på 4 h totalt, kanske något mer. Vi har avverkat hela Kopparkronan, Väktarens vrede, Häxhammaren och I köttet buret. Inleder Glömda gudar klagan nu och sedan får Slocknar stjärna ta vid. Två RP (av fyra) har överlevt hittills.

Skriv gärna en rad om hur er upplösning på Häxhammaren blev i den tråden.
 
Top