Nekromanti Hur lång tid tar era Symbaroum kampanjer? [Spoilers Järnringens utgivna äventyr]

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Hej på er!
Jag är mitt inne i att spelleda väktarens vrede. Denna gång, som så många gånger tidigare förrundras jag över hur mycket längre tid allting tar än vad man har tänkt sig. Spelarna hittar alltid något sidospår att undersöka, eller så lyckas de göra en utmaning av något man själv trodde skulle gå jätteenkelt. Eller så "bara måste" de in på Symbaroums salonger en vända, ta några öl och mucka gräl med ett annat gäng lyckosökare. Jag tycker mest att allt detta är roliga fenomen och jag vill att spelet ska vara fritt, så för det mesta låter jag spelarna hållas. Enda farhågan jag kan se med att kampanjen dra ut på tiden är att jag blir lite rädd att vi inte ska hinna köra klart kampanjen innan det verkliga livets omständigheter tvingar en eller flera i gruppen att hoppa av. Detta är i och för sig ett angenämt problem.

Det hade varit intressant att höra hur mycket tid ni andra har lagt ner för att ta er igenom de olika kampanjerna. Hur många spelmöten / speltimmar osv. och kanske hur lång tid in game? :)
Vad är det som tar tid när ni spelar? Gör det något att kampanjen drar in på lite sidovägar? Eller brukar ni ge spelarna en spark på rätt väg när tiden rullar iväg. Låt höra!


För våran del kan jag säg att alla tre kopparkonan äventyren spelades igenom på totalt kanske 5-spelmöten á ca 6 h st, så där gick det undan kändes det som. Nu är vi kanske halvvägs igenom väktarens vrede på lika lång tid, så det känns som spelet inte rusar fram på samma sätt längre. In game har det förflutit drygt ett år sedan vi började spela karaktärerna, vilket har gjort att vi har hamnat framför den tidslinje som Järnringen kör med. Det är nu alltså år 22 i vår kampanj, men upplever inte att det är allt för jobbigt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Kul fråga. Vi är långsamma. Fyller även ut äventyren med lite extra spelaranpassat ibland. Räkna ca 3,5-4 timmars effektiv speltid per spelmöte i snitt. Har försökt höja tempot lite och hålla striktare fokus från och med VV.

Antal spelmöten per äventyr:
Det förlovade landet: 5
Nidningsnatt: 4
Vilddjurets märke: 4
Döda drömmars grav: 8,5
Väktarens Vrede: 8 (än så länge, skulle tro att vi är lite mer än halvvägs)

Sen fick jag för mig nu utan att ha böckena till hands att det även "officiellt" är år 22 i Väktarens Vrede, kan det stämma?

För mer detaljer se vår kampanjkrönika här: https://www.rollspel.nu/threads/69211
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Paal;n223725 said:
Kul fråga. Vi är långsamma. Fyller även ut äventyren med lite extra spelaranpassat ibland. Räkna ca 3,5-4 timmars effektiv speltid per spelmöte i snitt. Har försökt höja tempot lite och hålla striktare fokus från och med VV.

Antal spelmöten per äventyr:
Det förlovade landet: 5
Nidningsnatt: 4
Vilddjurets märke: 4
Döda drömmars grav: 8,5
Väktarens Vrede: 8 (än så länge, skulle tro att vi är lite mer än halvvägs)

Sen fick jag för mig nu utan att ha böckena till hands att det även "officiellt" är år 22 i Väktarens Vrede, kan det stämma?

För mer detaljer se vår kampanjkrönika här: https://www.rollspel.nu/threads/692...t dvs mitt i året 7/5 år 21 (5e Korian år 21)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Ingen som sett en komplett kalender? För övrigt anges det väl att årsskiftet numera sker vid det tidigare årets mitt alltså mitt i sommaren?

Det förlovande landet + Vilddjurets märke + Väktaren vrede har vi betat av på ca 15 spelmöten a ca 4 h, men då har vi också avsiktligt hållit tempo för att komma i fas.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bifur;n223738 said:
Ingen som sett en komplett kalender? För övrigt anges det väl att årsskiftet numera sker vid det tidigare årets mitt alltså mitt i sommaren?

Det förlovande landet + Vilddjurets märke + Väktaren vrede har vi betat av på ca 15 spelmöten a ca 4 h, men då har vi också avsiktligt hållit tempo för att komma i fas.

Bra tempo där. Har ni hoppat över Döda drömmars grav?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Kopparkronan gick på ca 8 spelmöten.
Väktarens vrede håller vi på med nu. Vi har session 7 och 8 inplanerade nästa helg. Det känns som vi är halvväggs nu, så jag tror hela äventyret kanske kommer gå på 12-14 spelmöten.

Totalt sett gillar jag ju långa kampanjer, men väktarens vrede har jag faktiskt försökt hålla "on-track" med emfas. Ändå blir det nog alltså säkert 12+ spelmöten, kanske uppemot 15. Det är lite i överkant kan jag tycka, om järnringen verkligen får ur sig 7 delar blir det 100-150 spelmöten för att komma igenom. Jättehäftigt, visst. Men om man spelar varannan vecka tar det 6 år. Så länge går det ytterst sällan att hålla ihop en grupp. Så någonstans blir frågan, hellre världens längsta, coolaste kampanj som bara 5% av dem som påbörjar den tar sig igenom. Eller en nästan lika cool, kanske lite mer återhållsam variant, som hälften tar sig igenom.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Platon;n223744 said:
Totalt sett gillar jag ju långa kampanjer, men väktarens vrede har jag faktiskt försökt hålla "on-track" med emfas. Ändå blir det nog alltså säkert 12+ spelmöten, kanske uppemot 15. Det är lite i överkant kan jag tycka, om järnringen verkligen får ur sig 7 delar blir det 100-150 spelmöten för att komma igenom. Jättehäftigt, visst. Men om man spelar varannan vecka tar det 6 år. Så länge går det ytterst sällan att hålla ihop en grupp. Så någonstans blir frågan, hellre världens längsta, coolaste kampanj som bara 5% av dem som påbörjar den tar sig igenom. Eller en nästan lika cool, kanske lite mer återhållsam variant, som hälften tar sig igenom.
Tiden är en sak. Jag är även orolig över den skalande svårighetsgraden. Alltså att framtida kampanjdelar kommer att kräva rollpersoner med väldiga mängder ERF. Eller för den delen att om man lyckas spela igenom hela kampanjen med samma karaktärer så kommer de ha orimligt mycket ERF.

Men det kanske går lätt att anpassa eller husregla. Jag gillar Symbaroum när karaktärerna har åtminstone ena foten kvar på marken.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Platon;n223744 said:
.
Totalt sett gillar jag ju långa kampanjer, men väktarens vrede har jag faktiskt försökt hålla "on-track" med emfas. Ändå blir det nog alltså säkert 12+ spelmöten, kanske uppemot 15. Det är lite i överkant kan jag tycka, om järnringen verkligen får ur sig 7 delar blir det 100-150 spelmöten för att komma igenom. Jättehäftigt, visst. Men om man spelar varannan vecka tar det 6 år. Så länge går det ytterst sällan att hålla ihop en grupp. Så någonstans blir frågan, hellre världens längsta, coolaste kampanj som bara 5% av dem som påbörjar den tar sig igenom. Eller en nästan lika cool, kanske lite mer återhållsam variant, som hälften tar sig igenom.
Ja det ligger verkligen något i vad du säger om att det verkar bli en kampanj av episka mått. Jag håller också med om att det förmodligen kan ta flera år in real life att plöja allt och att det är osannolikt att man faktiskt kommer att kunna hålla samman gruppen så länge. MEN jeklar va kul det ska bli att försöka och i så fall misslyckas halvvägs ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Det gick ju med MUA! På det hela taget tycker jag böckerna är rimligt långa. Själva äventyren är 70-80 sidor. Jag tror också Häxhammaren kommer gå snabbare än Väktarens vrede, färre rörliga delar. Allt kan ju hända i en spelgrupp men jag nog mer orolig för att Järnringen tappar farten i så fall (även om inget tyder på det än så länge).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag tror att Järnringen håller distansen ut, även om det kanske bara blir en ny del varje år. Men jag funderar också på vilken typ av rollpersoner det blir med så mycket XP. För Häxhammaren rekommenderas rollpersoner som har 70-90 XP från start och det är bara del två i krönikan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Bra fråga som hittills besvarats lite motsägelsefullt i spelet. I Väktarens vrede anges att RP:na ska samlat på sig 50 xp, vilket jag tolkade som 100 totalt. Så jag gav spelarna lite extra från start och var ganska generös i början. Helt fel, som Häxhammaren visar, Så nu har jag fått gå över till att vara supersnål (vi ligger på drygt 120 xp nu inklusive de 50 från start, tänker att med en snål Häxhammaren är vi i fas tills dess slut).
Hur som helst sätter detta fingret på en möjlig svaghet som också fanns i MUA (fast där handlade det om prylinflation), kapprustningen mellan rollpersonerna och spelets svårighetsgrad – vilket kan riskera att göra det hela väldigt odynamiskt. Förenklat: om RPn träffar dör fienden, om fienden träffar dör RPn, inga mellanlägen. Vår lösning hittills (precis infört den)
- ändrade skadevärden
- skade och rustningstärningar för alla (tråkigt att behöva hamna där men det kändes nödvändigt)
- bättre fiender, alltså bättre på att anfalla och försvara i kombination med lite lägre skada
- färre xp tror jag, även efter att vi landat i fas
- färre artefakter
Får se om detta hjälper till att stävja den tendensen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Mina två karaktärer startade Väktarens vrede med två respektive noll XP. De flesta i gruppen ligger på 10-30 XP. Akt I är avklarad utan dödfsfall, även om det krävdes några lyckosamma tärningsslag för en av mina RP för att klara av beskjutning av 6 pilar i samma runda.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Nyligen avslutat session 11 av VV. RP är på G mot tusen tårars salar nu, så jag antar att det återstår kanske 3-4 sessioner. Min initiala gissning på uppemot 15 sittningar gäller alltså. I snitt spelar vi nog 4-5h per gång. 70-75h på ett äventyr, rätt jävla mycket det.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Förresten, har ngn grupp här spelat klart häxhammaren. Hur var den jmfr med VV och hur lång tid tog den?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Platon;n232377 said:
Nyligen avslutat session 11 av VV. RP är på G mot tusen tårars salar nu, så jag antar att det återstår kanske 3-4 sessioner. Min initiala gissning på uppemot 15 sittningar gäller alltså. I snitt spelar vi nog 4-5h per gång. 70-75h på ett äventyr, rätt jävla mycket det.
Vi lär också komma upp i minst den mängden timmar. Många timmar för pengarna blir det! Eller strax under 4 spänn per timme om man vänder det på det hållet :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,222
Platon;n232382 said:
Förresten, har ngn grupp här spelat klart häxhammaren. Hur var den jmfr med VV och hur lång tid tog den?

Nej, precis börjat. Jag tror dock den kommer att gå snabbare än VV, även om det nog beror på hur mycket SL väljer att göra av färderna genom Davokar. Det känns som att det snabbare (än i VV) blir tydligt vad RP:na ska göra och varför.


(OT: Jag är velig kring hur mycket av Davokars faror jag ska kasta in. Å ena sidan vill jag verkligen inte att skogen ska kännas som en transportsträcka, å andra sidan, med ett spelmöte i månaden vill vi ju få utväxling i story hyfsat snabbt.)
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Vi landade på 10 speltillfällen, 6 - 7 h i snitt. Så kring 70 h total speltid för hela Väktarens Vrede!

Rangertheman;n232415 said:
Vi lär också komma upp i minst den mängden timmar. Många timmar för pengarna blir det! Eller strax under 4 spänn per timme om man vänder det på det hållet :)
Jepp det är rätt bra pris för så många timmars underhållning. Dessvärre tillkommer ju kostnader för stora mängde kaffe och tilltugg ;)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi ska ha vår femtonde session ikväll. Spelarna ska just storma garveriet så jag har förhoppningar om att vi ska bli klara idag.
VI spelar nog ca fyra timmar per gång så 15x4= runt 60 timmar. Vi har försökt bli snabbare i spel och det tycks ha fungerat! :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi blev äntligen klara med VV igår. Det blev totalt 16 sessioner på ca 4 timmar styck. Alla är mycket nöjda.
 
Top