KH Hur lång tid tar era strider?

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag är intresserad av hur lång tid strider brukar ta för folk! De är rätt långa (men strategiska och roliga!) för oss, och jag undrar om det inte går att korta ned dem lite ändå – jag är inte säker på huruvida spelet helt enkelt är så, eller om det är någonting vi gör för att förlänga dem.

Vid mitt bord är det tre spelare, och strider för oss brukar vara mellan 6–10 rundor och 1½–3½ timmar (drygt 4 timmar som max en gång, men det var ett ovanligt fall).
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag har inte timeat strider specifikt men vi brukar ha spelpass som är typ 4h långa med 2 eller 3 strider inbakat, gissningsvis 30m för en strid, detta i en grupp som normalt är 3 men just nu 2 spelare. Vi är inte super strategiska i striderna dock (vi har inte kartor t.ex, men fortfarande zoner vilka kan ha olika tillstånd), vi är nog mer filthy casuals :) Det är också inte alla gånger som vi har faktisk strid, när vi körde orm på krok äventyret så var det mest vanliga färdighetsslag och utmaningar t.ex.

Efter jag körde intro-äventyret (typ lär dig spela) till hjältarnas tid så upptäckte jag att mitt stora misstag var att alla monstren kämpade to the death, oavsett hur kört det var för dem, det segade ner jävligt mycket och vid slutet så insåg jag hur poänglöst det var att bara turas om att räkna matte tills det oundvikliga hände.

Sedan dess har jag hellre försökt tänka mig in i fiendernas beteende; Om det är monster som inte har någon specifik anledning att kämpa så flyr dom, kanske lämnar spår ifall spelarna vill följa upp. Om det är intelligenta motståndare så kanske de ger sig innan död, eller till och med redan när de tappat all gard om de är fega eller har stor självbevarelsedrift, eller om de är giriga och spelarna mutar dom. Om ledaren har en gisslan så kan det byta strid till rollspel också. Typ sånt har jag försökt att lägga in här och var.

Jag tror inte längden på strid pekar på något bestämt med systemet dock, snarare beror det nog mer på hur folk känner för att spela. Så länge folk har kul så är det ju inga problem :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det varierar mellan väldigt korta till väldigt långa. Men en fajt mellan två jämbördiga motståndare brukar innebära lite inledande bank men sedan försöker sig någon på lite trix för att få fördelar. Jag gillar ju när strid är "dödsspiraler" eftersom det inbjuder till dramatiska panikåtgärder.

Vi har haft en lång strid; när RP orustade och obemannade brottades med fullt utrustade vakter. Vilket slutade med att de flydde hals över huvud!
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
[G]issningsvis 30m för en strid
Trettio minuter! Oj! Så det går att uppnå. Då måste jag försöka lista ut hur jag ska nå dit själv. Ändra fiendernas beteende, absolut. Sen undrar jag om jag inte kan skruva upp faran (antal fiender/attacker, snarare än skadetärningar, tror jag – när jag försökte med det senare slutade det med att en exceptionell träff tog död på folk) och sänka Gard / Hälsa en aning…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har bara spelat KH en gång. Det var en fantastisk upplevelse men just striderna var nog det vi kanske inte riktigt fick till. De blev väldigt långa och vi fick lite känsla av att alla var så kallade ”bullet sponges”, att man liksom bara stod och nötte. @Leon och @Mogger kom efteråt med en del bra råd om hur man kan undvika detta och jag tror att vår upplevelse av striderna mer berodde på att vi var rätt obekanta med systemet än att det är ett dåligt system 🙂
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
@Leon och @Mogger kom efteråt med en del bra råd om hur man kan undvika detta och jag tror att vår upplevelse av striderna mer berodde på att vi var rätt obekanta med systemet än att det är ett dåligt system 🙂
Var det någon tråd på forumet så man läsa?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Vår senaste strid, kampanjen Felikiens framtid, såg ut typ så här:
Riddare Gideon av huset Artesia hade tagit illerfolket kapten Kahina (av somliga kallad kapten, av somliga sjörövare, av somliga pirat) som de seglat med en säsong och utstått strapatser tillsammans med under sitt beskydd. Allt började med att Kahina betalade bra för att få lämna Sidon lite raskt med rollpersonernas skepp. Genom att ta ett gemensamt uppdrag hos kondottiär Jakaba (tjurfolksledare för ett kompani tjursfolkshillebardiärer) beskyddare av Remos coh Lindaros blev riddar Gideon utlovad en helrustning och Kahina en gåva som visade sig vara en gudatår med vilken hon tänkte blidka kapten Suleiman och amiral Xassar. När riddaren, hans styrman (och typ väpnare) och Kahina gick från huset Artesia för att överlämna gåvan hade ryjtet spridit sig och en riddare med väpnare och två vakter i släptåg upp och krävde att Kahina skulle överlämnas. Riddar Gideon förklarade då att Kahina stod under hans personliga skydd och det därför inte alls gick för sig. Riddaren med vakterna, som Gideon inte kände igen, fnös då något och mumlade något om att sådant kunde man förvänta sig av huset Artesia. Det tog inte riddar Gideon utan utmanade riddaren på duell till livet eller den ene gav sig. Nästa dag sågs de vid en korsning där ena gatan var lite större så det i alla fall fanns någon sorts utrymme att slåss på. Riddar Gideon var lite skickligare, hade lite bättre rustning än den andre riddaren.

SpelbordetSpelvärlden
Första ronden: Gideon delar ut skada som i princip tar bort motståndarens gard. Gideon tar ingen skada.Första sekundrarna: Duellanterna drabbar samman, Gideon tar direkt kommandot över striden och till priset av endast blåmärken börjar han driva sin motståndare runt den öppna platsen.
Andra ronden: Gideon delar ut lite skada, all gard är borta och Riddaren blir av med någon hälsopoäng.Efterföljande handfull sekundrar: Gideons motståndare drivs runt ytan och tänker tanken att ge upp. Kansek det han hört om Gideon är sant.
Tredje ronden: Gideon får in en fullträff och Riddaren blir av med typ 35 hälsopoäng. Riddaren får in en hyfsad mängd skadepoäng som tas upp av Gideons gard.Sista handfullen sekundrar: Gideon driver på och går in fullt i striden och slåss som det vore en strid och inte en duell. Slagen haglar över riddaren som först får in några blåmärkesslag på Gideon men sedan bara vacklar undan, faller omkull och blir liggande.

Gideon frågar sekonden om denne träder in i sin herres ställe. Sekonden svarar att hans heder kräver det. Gideon attackerar och tar bort sekondens gard. Gideon tar kommandot över striden och jagar upp sekonden mot en husvägg. Sekonden ger sig.

Ovanstående tog kanske en kvart. Vi har dock haft längre strider men jag tror ingen av de längre tagit mer än en knapp timme. Det har varierat utifrån hur långt vi hunnit lära oss reglerna, om vi hade skrivit ut regeleffekterna eller ej, hur komplicerade striderna varit regelmässigt. Våra spelmöten är nominellt 4 h men i praktiken 3 h.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Sen senast har jag kört jag en radda teststrider, där jag micklade lite med regler, variabler, och approacher i olika stridsscenarion. Totalt blev det sju teststrider, alla med en spelare som kontrollerade tre RP:er, och alla blev mellan 6 och 14 rundor långa (medelvärde ca. 9 rundor). Tyvärr tog jag inte tid ordentligt, men jag vill minnas att det ändå blev ett par timmar per strid…

I onsdags gick min nya kampanj av stapeln! Hittills har jag bara spellett one-shots i KH, så det här är ytterst spännande. Det blev ingen strid, men det blir det säkerligen nu i veckan. Fyra “jämbördiga motståndare” mot fyra RP:er, tänker jag mig. Jag bävar lite inför saken – orolig att det skall bli långdraget igen, eftersom det inte känns som att jag fått ett grepp om varför det tar sådan tid – men jag rapporterar när jag vet hur det gick!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Sen senast har jag kört jag en radda teststrider, där jag micklade lite med regler, variabler, och approacher i olika stridsscenarion. Totalt blev det sju teststrider, alla med en spelare som kontrollerade tre RP:er, och alla blev mellan 6 och 14 rundor långa (medelvärde ca. 9 rundor). Tyvärr tog jag inte tid ordentligt, men jag vill minnas att det ändå blev ett par timmar per strid…

I onsdags gick min nya kampanj av stapeln! Hittills har jag bara spellett one-shots i KH, så det här är ytterst spännande. Det blev ingen strid, men det blir det säkerligen nu i veckan. Fyra “jämbördiga motståndare” mot fyra RP:er, tänker jag mig. Jag bävar lite inför saken – orolig att det skall bli långdraget igen, eftersom det inte känns som att jag fått ett grepp om varför det tar sådan tid – men jag rapporterar när jag vet hur det gick!
Tänk på att strider inte enbart är en matematisk övning. Jag brukar använda Gard som måttstock. När Gard är slut är det farligt på riktigt och om det inte är en fajt som det är värt att förlora livet för (rätt få är det) så kommer förlorande part försöka fly, ge sig eller hitta på något nesligt för att förbättra oddsen. En annan grej är att strid är en stor grej. Det låter och folk bryr sig. Jämför med dagens skjutningar. Folk vill inte att fullt rustade äventyrare slåss på deras bakgård, eller gator och torg. Det är inte trevligt! Så det finns de som kommer vilja avsluta striden, ringa i klockor och ropa på stadsvakt. Och äventyrare brukar inte vilja stanna kvar och svara på frågor när vakten kommer.

Syftet med strid är alltså inte att döda motståndare. Syftet är alltid ett annat. Det är vad striden handlar om. En bra strid, eller snarare en bra konflikt, kan innebära många avbrutna strider. Kolla film. Hjälten och skurken möts inte en gång och så dör den ena. De möts flera gånger.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
I onsdags gick min nya kampanj av stapeln! Hittills har jag bara spellett one-shots i KH, så det här är ytterst spännande.
Nice, I'm jelly. Svårt att hitta tider med vänner så jag kör mest one-shots också. Lycka till!

En grej med strid är ju att det finns inget som säger att striderna måste vara korta, om er grupp har kul oavsett hur lång striden är så kvittar allt annat. Om det finns risk för lite att det blir lite långdrygt så byt ut vanliga attacker mot (dramatiska) egenskaper och narrate-a striden med lite mer drama (quality not quantity) så kanske det glider på bättre och det märks inte att den blir lång.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
När Gard är slut är det farligt på riktigt och om det inte är en fajt som det är värt att förlora livet för (rätt få är det) så kommer förlorande part försöka fly, ge sig eller hitta på något nesligt för att förbättra oddsen.
Så spelar dock inte spelarna – och om striden lider mot sitt slut redan när fienderna förlorat all sin gard så är det ju i princip som om de bara har hälften så mycket HP. Eftersom motståndare redan har mindre Gard och Hälsa än RP:erna, och RP:erna har varit långt överlägsna i de flesta strider jag spellett hittills, så vill jag inte gärna luta vågen ännu längre till deras fördel! Det måste ju bli lite farligt för RP:erna också – och det hoppas jag att jag inte alltid behöver hitta på trick som kringgår stridsreglerna för att uppnå, utan att det faktiskt finns någon matematisk balans att finna. Efter att ha läst en tråd från förra året om ämnet så verkar för lätta strider vara ett rätt vanligt problem folk har.

Syftet med strid är alltså inte att döda motståndare. Syftet är alltid ett annat.
Jo, det förstås. Flera av teststriderna slutade med att RP:erna eller fienderna lade benen på ryggen. Trots det blev de långa…!

[O]m er grupp har kul oavsett hur lång striden är så kvittar allt annat.
Som spelledare så vill jag bara inte ägna nästan ett helt spelmöte till en strid. Jag har tokmycket saker för spelarna att uppleva, och det är inte kul för mig om spelarna aldrig kommer vidare till dem!
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag spelar KH och de flesta av mina strider slutar oftast med att jag nästan dör och måste fly.
Men mina strider är ju oftast i stil med att jag obeväpnad och orustad anfaller en fullt beväpnad gardeskapten, att jag tar mig an fyra fiender själv, att jag slåss med en sfinx, eller någon annan stor best, dessvärre har min karaktär ganska dålig viljestyrka så odöda och skrämmande varelser är ett gissel
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag spelar KH och de flesta av mina strider slutar oftast med att jag nästan dör och måste fly.
Men mina strider är ju oftast i stil med att jag obeväpnad och orustad anfaller en fullt beväpnad gardeskapten, att jag tar mig an fyra fiender själv, att jag slåss med en sfinx, eller någon annan stor best, dessvärre har min karaktär ganska dålig viljestyrka så odöda och skrämmande varelser är ett gissel
Jag tror att det kanske också hjälper att du spelar med konstruktörerna! I tråden från 2022 så vill jag minnas att det mest var du, Leon, och Mogger som inte hade upplevelsen att strider blev för lätta – så det måste ju vara någonting er spelgrupp gör annorlunda. Ja, eller det att du slåss med en sfinx, haha.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Vid mitt bord är det tre spelare, och strider för oss brukar vara mellan 6–10 rundor och 1½–3½ timmar (drygt 4 timmar som max en gång, men det var ett ovanligt fall).
Nu har jag inte läst Kopparhavets hjältar, men om vi säger att det är en strid på tio rundor och striden tar 1.5 timmar, innebär det alltså att varje runda tar 9 minuter. Med tio deltagare innebär det lite mindre än 1 minut per deltagare. Hur kan det ta så lång tid för dig? Man säger vem man attackerar, försvararen och anfallaren slår. Skada på det. Sedan borde det vara klart. Sidohandlingar borde ingå i samma beskrivning som att säga vem man attackerar.

Någonstans emellan deklarerar man vem som är härnäst. Initiativ i början kan också ta lite tid.

---

Ett tips är att slå anfallstärning och skadetärning i samma slag. Misslyckas slaget är det bara att ignorera skadetärningarna.
 
Top