Hur lång tid tar det att nå lvl 20?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag märker att D&D5 kinda har ett levelcap på 20. Det innebär att om man som jag älskar att spelleda långa kampanjer bör man ha det i åtanke, så att man kan få till en passande klimax i god tid.

Men hur lång tid tar det egentligen att nå lvl 20, om man delar ut xp per monster som i grundreglerna? Hur många spelmöten, hur många månader eller år av spel? Vilken kampanjlängd talar man om om man har för avsikt att köra till lvl 20?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har bara kört 5e med xp en gång. Det gör jag inte om, det var för mycket onödigt arbete.

IAF körde jag en kombination med monster och quest xp, kampanjen varade 38 sessioner, och de blev level 9.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Men hur lång tid tar det egentligen att nå lvl 20, om man delar ut xp per monster som i grundreglerna? Hur många spelmöten, hur många månader eller år av spel? Vilken kampanjlängd talar man om om man har för avsikt att köra till lvl 20?
Vi har spelat sju sessioner—alla cirka fem-sex timmar—och gruppen är nu strax över Level 3.

Som systemet är tänkt skall du ta Level 2 första kvällen och Level 3 andra. Sedan avtar det lite, för du skall hinna lära dig dina grejor. Sen mellan 5-10 tar det relativt lång tid, och den tiden ökar ännu mer därefter. Det har inte varit riktigt så för oss, delvis för att gruppen är rätt stor och delvis för att jag är en ond och snål DM.

Mindre än ett år av regelbundet spel tror jag är osannolikt att det tar. Snarare flera år. Men i slutänden är det ju något som också vilar i DM:s händer. En generös DM, som öser XP över spelarna, kan nog få det att gå i princip hur fort som helst.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vi har kört 37 spelmöten, varav typ 30 a 6 timmar och resten a 3 timmar. Är på nivå nio. Kör Milestone, avskyr XP för mord.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Mindre än ett år av regelbundet spel tror jag är osannolikt att det tar. Snarare flera år. Men i slutänden är det ju något som också vilar i DM:s händer. En generös DM, som öser XP över spelarna, kan nog få det att gå i princip hur fort som helst.
Någon på Wizards, kanske var det Mearls, förslog en gång att man kunde låta alla gå up i nivå var fjärde spelad timme ...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Någon på Wizards, kanske var det Mearls, förslog en gång att man kunde låta alla gå up i nivå var fjärde spelad timme ...
Mearls har även gjort Crossbow Expert till ett val som alla spellcasters kan ta för att slippa disadvantage i närstrid med sina ranged attack spells. Jag hatar Mearls. Crossbow Expert har blivit nageln i båda mina ögon. Urexemplet på allt jag ogillar. Men som tur är har jag bara EN spelare (av nio) som gräver reda på sånt...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelade i en 5:e kampanj för många år sedan och vi spelade en gång varje vecka och cirka 4 timmar per spelmöte vi avslutade kampanjen efter 1,5-2 år i realtid och då var vi nånstans mellan lvl 15-17 .

Du kan ju välja hur fort du vill att spelarna skall levla du har ju level progression charts där det finns kolumner för fast normal och slow level progression.

Dom gånger jag spelat har det oftast körts med milestones asså att när man uppnår en specifik punkt i kampanjen så levlar man ok nu har ni räddat byn stig en level och nu har ni dödat goblinkungen stig en level till.

Hade även en sl som körde på en fast rutin att var 5/6 spelmöte steg man en level
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det stämmer att det finns ett leveltak, men det finns regler för spel efter level 20. Se DMG p231: "Epic Boons" (och den lilla rutan p230).
Jag kan inte uttala mig om det är bra regler eller inte för jag har aldrig hört talas om någon som kört över level 20.

Å andra sidan har DnD aldrig varit speciellt kul över level 20 - för då är man så mäktig att man slåss mot gudar.
Då är det istället bättre att dra ner på hastigheten till level 20.

Förr i världen, på 1980-talet, när man spelade Basic eller Advanced Dungeons & Dragons, var det inte ovanligt att ha kampanjer som varade i flera år - för level-hastgheten var helt annorlunda då.
Dagens ungdom vill ha "instant fixes": de tycker att hela grejen med DnD är att levla, vilket man helst ska göra varje spelmöte - därför är DnD5 anpassat efter det.

Men om du och dina spelare tycker om det långsamma formatet finns det inget som hindrar att ni sänker tempot rejält.
Jag personligen brukar köra med husregeln att bara dela ut hälften så mycket xp, just för att att jag tycker att man levlar alldeles för snabbt i DnD5 - och mina spelare tycker att det är precis lika kul.
Vill man spela ännu långsammare kan man dela ut en tredjedel eller en fjärdedel så mycket xp.
Det enda man behöver tänka på är att dela ut mindre skatter: halverar man xp måste man halvera skatterna också, annars blir kampanjen snabbt obalanserad.

Ändrar du levelhastigheten så kommer du inte att kunna spela något köpäventyr - men jag antar att du ändå inte tänkt göra det om du skulle köra en lång kampanj.

Vill man ha en riiiktigt lååångsam kampanj tipsar jag om extremfallet.
Den vanliga xp-tabellen ser ut så här:
Level 1 : 0 xp
Level 2 : 300 xp
Level 3 : 900 xp
Level 4 : 2700 xp
...
Det betyder att man behöver 900 - 300 = 600 xp för att ta sig från level 2 till level 3.
Istället börjar man om på 0 xp varje levling, så från level 2 till level 3 behöver man 900 xp.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
När jag gick in i gruppen jag spelar i nu så hade de andra just levlat upp från lvl 3 till level 4. Vi spelar 1-2 gånger i veckan, ca 1,5-2 timmar per spelpass. Nu, ett år senare är vi ... lvl 4.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Dagens ungdom vill ha "instant fixes": de tycker att hela grejen med DnD är att levla, vilket man helst ska göra varje spelmöte - därför är DnD5 anpassat efter det.
Nu blev jag ännu mer besviken på 5E. För mig är en del av charmen med levelsystem just att man ska få kämpa och vänta på den där nästa leveln.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Nu sitter jag inte med regelböckerna framför mig men jag vill minnas att det bara är en cap på 20 på class level och inte på character level. Det kan dock vara jag som minns galet och det bara är en kvarleva från äldre versioner.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Dagens ungdom vill ha "instant fixes": de tycker att hela grejen med DnD är att levla, vilket man helst ska göra varje spelmöte - därför är DnD5 anpassat efter det.
Tycker inte det här alls är sant, faktiskt. Det är definitivt inte så systemet är konstruerat i grunden i alla fall. Det här låter verkligen bara som "det var bättre förr" i mina öron, och på ett sätt som är direkt osanning. No offense. Vi har kört en kombination av encounters och milestones, helt och hållet RAW, och det har ändå tagit oss sju sessioner på vardera fem timmar att nå level 3.

Spelet är dessutom lika anpassningsbart som det någonsin varit. Handlar verkligen inte om någon "dagens ungdom".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag ids inte träta om dagens ungdom. Men:

Spelet är dessutom lika anpassningsbart som det någonsin varit.
Detta är ju det viktiga. Spelet är anpassningsbart. Du kan levla varje möte, eller vart tionde. Det viktiga är att man diskuterar förväntningar när man drar igång något nytt, så att alla är överens om vilka premisserna är.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag ids inte träta om dagens ungdom.
I Wars of the Roses-böckerna av Conn Iggulden driver han lite med det kring handledsskydd för långbågsskyttar (baserat på halvlösa arkeologiska fynd, vad jag förstått). Den äldre bågskytten klagar på att "dagens ungdom" blir så mjäkiga när de inte river upp handlederna då och då.

I 5E slipper du riva upp handlederna. ;)

Det jag dock kommenterade på var ditt helt felaktiga påstående att leveltakten skulle vara så mycket snabbare. Och att det dessutom skulle vara på grund av "dagens ungdom".
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Förr i världen, på 1980-talet, när man spelade Basic eller Advanced Dungeons & Dragons, var det inte ovanligt att ha kampanjer som varade i flera år - för level-hastgheten var helt annorlunda då.
Dagens ungdom vill ha "instant fixes": de tycker att hela grejen med DnD är att levla, vilket man helst ska göra varje spelmöte - därför är DnD5 anpassat efter det.
DrDängrot said:
Spelade i en 5:e kampanj för många år sedan och vi spelade en gång varje vecka och cirka 4 timmar per spelmöte vi avslutade kampanjen efter 1,5-2 år i realtid och då var vi nånstans mellan lvl 15-17 .
ento said:
Vi har spelat sju sessioner—alla cirka fem-sex timmar—och gruppen är nu strax över Level 3.
Jag fattar ingenting, men har ju blivit förvånad förut, (och förstod att det som för lät väldigt rimligt att ta en level per spelmöte tydligen var ett skämt), men att det tar 1,5-2 av spelande varje vecka att nå level 15-17, är det, det du tycker är alldeles för snabbt och instant fixes? För mig låter det insanely slow, och då gillar jag ändå slow i de flesta sammanhang. Eller att man når level 3 efter cirka 40 timmars spel, är det för snabbt?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu sitter jag inte med regelböckerna framför mig men jag vill minnas att det bara är en cap på 20 på class level och inte på character level. Det kan dock vara jag som minns galet och det bara är en kvarleva från äldre versioner.
Du tänker nog på DnD3 och Epic Level Handbook.

Å andra sidan borde det fungera att köra som du föreslår, d.v.s. byta klass och fortsätta levla.

Å tredje sidan tycker jag personligen inte att det är så meningsfullt att spela på så hög level.
 
Top