Hur lång tid tar det att nå lvl 20?

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Det där sista är ju lite avtändande, kan jag tycka @Cyberhest

Hur är det med kits, de är inte med i grundreglerna eller?
I ettan finns det inget som heter kits. Jag vet att konceptet förekommer i tvåan, men jag ska ärligt säga att jag inte minns hur mycket av det som finns i grundreglerna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det där sista är ju lite avtändande, kan jag tycka @Cyberhest

Hur är det med kits, de är inte med i grundreglerna eller?
Om du syftar på att inte alienera frikyrkliga föräldrar så är det mest att demoner kallades för Tana'ri och djävlar för Baatezu, samt att outer planar creatures publicerades i ett separat monstrous compendium.

Kits dök upp i ADnD2 splatbooks som hette "The Complete Class' Handbook",
som The Complete Fighter's Handbook, The Complete Wizard's Handbook, o.s.v.

Kits i ADnD2 fungerade ungefär på samma sätt som subclasses fungerar i DnD5.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
464
Location
Stockholm
Om du syftar på att inte alienera frikyrkliga föräldrar så är det mest att demoner kallades för Tana'ri och djävlar för Baatezu, samt att outer planar creatures publicerades i ett separat monstrous compendium.
Precis, de valde ju i det avseendet en smart lösning i och med att samma monster finns kvar, bara under annan beteckning. Det är väl mest att jag stör mig på själva ansatsen, att göra spelet mer helylle och "ofarligt". Det går sannolikt att köra i princip samma sorts äventyr med tvåan som med ettan, men om man vill ha en lättbegripligare och dispositionsmässigt uppstädad version av ettan (vilket är typ vad tvåan försökte åstadkomma, utöver det jag redogjorde för ovan) skulle jag fortfarande säga att mitt eget Standardregler lyckas mycket bättre med det än AD&D 2e. Eller kommer lyckas bättre, när samtliga häften är färdiga. :sneaky:
 
Top