Nekromanti Hur läser ni rollspel.nu?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag undrar hur ni läser, eller "brukar", rollspel.nu. Jag är rätt säker på att det diskuterats tidigare, så hänvisa mig gärna. Att jag inte själv hittar eventuellt befintliga trådar om detta sätter lite fingret på mitt problem.

Som det är idag läser jag i princip bara Senaste inlägg och Senaste diskussioner eftersom de är enkla att komma åt (bra usability) och per definition aktuella. Men där tar det stopp. Jag läser mest på mobil och där blir allt annat... för krångligt. Kanske är jag för lat?

När inlägg ni är intresserade av att följa faller ur "Senaste"-listorna (vilket kan gå blixtsnabbt pga hög aktivitet på sajten), hur gör ni för att hålla koll på vad som händer i tråden? Markerar ni alla för uppföljning? Det har jag gjort någon gång, men det blev så omständligt att jag inte... orkade.

Jag tror att en förlängd "Senaste inlägg" skulle passa mig. Alltså som den befintliga fast längre. Så läser jag andra forum. Det brukar heta "Timeline" eller liknande.

Jag vet att Chrull skrivit om typ "platt vy" på rollspel.nu, kan det vara något? Och som sagt, kom ihåg att jag nio gånger av tio använder mobilen för att komma åt forumet, inte en dator eller padda.

Alla tips välkomna! :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag använder "Bevakningslistan" och har bockat för allt som kan vara den minsta intressant. Tror det är bästa sättet att läsa forumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag....

...Har stängt av hela högerspalten. Den ger mig inget jag vill ha, är bara plottrig och ful.

...Kör praten, den enda del av spalten som är något att ha, separat; storpraten kan, i Firefox, läggas som en permanent "sidebar" som finns tillgänglig oavsett vilken hemsida jag befinner mig på. På mobila enheter får det nog snarare bli en egen flik.

...Kör platt visning, eftersom jag verkligen inte ids sitta och klicka på varje rubrik för att läsa meddelanden. Har för mig att det ska finnas något slags hybridvariant också, men jag gillar inte när inlägg rent visuellt "trycks in" och blir olika smala, etc.

...Bevakar alla forum, och använder "Bevakade forum"-sidan som min personliga startsida. Det är dit mitt bokmärke går. Jag använder bara forumlistan för att starta nya trådar.

...öppnar trådar jag är intresserad av med musens mittenknapp, så att de öppnas i nya flikar. Mest för att "Bevakade forum" tyvärr tycks ha buggar som glömmer bort vilka trådar man faktiskt läst och inte; det är alltid 1-2 trådar som markeras som lästa utan att man läst dem.

Det här tycker jag fungerar bra på mobila enheter också.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Jag använder bara wrnu på dator. Jag tror att jag har kvar allt plotter enligt standardinställning. Jag scrollar runt i forumlistan, går in i forum, går in i trådar, och använder "bakåt" för att komma ut igen. Ibland, när det är många trådar jag vill läsa i samma forum, öppnar jag dem i flikar och behåller sidan med det specifika forumet öppen. När jag är klar med trådflikarna går jag tillbaks till forum-fliken och trycker "bakåt" för att komma tillbaks till forumlistan igen.

När jag gör något annat lämnar jag forumlistan öppen, och refreshar den när jag kommer tillbaks.

e: Åsså använder jag platt visning på trådarna, för vem orkar klicka på varje svar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Jag kollar på forumen jag bryr mig om och som har de där gula stjärnorna som visar att det finns nya inlägg där.

Plattvisning är det enda rätta och folk som kör trådadvisning och klagar på att "Folk svarar på fel inlägg" är mer irriterande än genus och är D&D ett rollspel trådar sammanlagt.

 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag använder wrnu både på datorn och mobilen, ungefär lika mycket.

Jag använder Praten, Senaste inlägg i högerspalten och Senaste Diskussioner i högerspalten.

Jag har aldrig orkat använda Bevakningslistor för det känns för omständigt.

Sökfunktionen har jag använt en handfull gånger men tycker det dyker upp så jävla mycket när jag skriver in ett sökord.

Ibland går jag in på Mina Saker -> Inlägg för att se om nån svarat på nåt, om det halkat ut från Senaste Inlägg.

Kalender och Aktiva Diskussioner har jag nog aldrig klickat på.

Jag tror jag kör platt visning men jag är inte helt hundra på vad det är. Det här är typ det första forumet jag hängt på nån längre tid så Forumslingo är bortkastat på mig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,266
Location
Örebro
Använder bara på datorn och går till forumslistan, öppnar upp en ny tabb med alla forum som jag gillar som har nya poster, går till tabbarna öppnar alla ämnen som verkar intressanta, läser dem och stänger ned dem. Sen går jag tillbaka till ursprungstabben och trycker "Markea alla som lästa" och rensar undan de som jag saknar intresse att läsa.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag kikar in och kastar en blick på senaste inläggen och ibland på Senaste diskussioner. Ser jag nåt med Feminism, genus, jämställdhet eller patriarkat i titeln så klickar jag på det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Aktiva inlägg/diskussioner

Senaste inlägg/diskussioner

Manuell genomgång av listan

Kika på vad andra läser; genom Inloggade användare

... Och alltid platt visning.

/solvebring som typ bara använder dator. Läser via sin stenåldersphone ibland, men det är mest bara jobbigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag läser i stort sett sånt som verkar intressant i "Senaste inlägg", och sedan kollar jag om det är nått nytt i SagaGames-forumet.

...och allt i platt visning.

Kollar rollspel.nu....
60% på platta
35% på dator
5% på mobilen
...ungefär.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Senaste inlägg. Det som inte finns i senaste inlägg finns inte.

Ett tag hade vi 20 inlägg i senaste inlägg, det kanske kan gå att få tillbaka det nu när Krank har gömt högerlisten och inte behöver lida av att se dem.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag brukar inleda min WRNU-dag med att scrolla igenom forumlistan för att kolla igenom var det kommit nya saker en gång. Efter det följer jag vad som händer nästan uteslutande genom senaste inlägg och senaste diskussion.

Jag har försökt använda bevakningslistorna, men de är allt för klumpiga för att jag ska orka med det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mattias Lejbrink said:
Att jag inte själv hittar eventuellt befintliga trådar om detta sätter lite fingret på mitt problem.
[...]
Jag läser mest på mobil och där blir allt annat... för krångligt.
Problemet är att du försöker läsa på en smartphone.
Nämn ett riktigt* forum som man kan läsa från mobil. I dare you! I double-dare you!!! :gremsmile:

*Med rikigt forum menar jag att inläggen är längre än twitter eller SMS och att det är normalt med trådar som innehåller ett par dussin svar.

Mattias Lejbrink said:
"platt vy" på rollspel.nu
:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
Menar du på ALLVAR att det finns fler än 1* som använder trådad visning?
Och dessutom på en smartphone???
Med risk för att låta elak, men... skyll dig själv. :gremsmile:

*Jag känner till EN person som använder trådad visning på rollspel.nu, du skulle bli nummer 2.

Mattias Lejbrink said:
"Timeline"
Det luktar Facebook. Jag vägrar facebook.
Snälla, sluta nämn att rollspel.nu ska bli mer som facebook... jag kan bli väldigt upprörd då... :gremsmile:

Mattias Lejbrink said:
Alla tips välkomna! :gremsmile:
Tips:
Sluta läs forumet från en mobil.
Det enda på rollspel.nu som går att använda på mobil är småpraten. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag bevakar de forum jag tycker är intressanta (rollspel,rollspelsmakande, kultur, off topic) och använder bevakade forum-funktionen, som jag tycker är väldigt praktisk. Har jag mycket tid slänger jag ett getöga på senaste inlägg och diskussioner för att se om det skrivs något i de andra forumen jag kan vara intresserad av.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
wilper said:
Senaste inlägg. Det som inte finns i senaste inlägg finns inte.

Ett tag hade vi 20 inlägg i senaste inlägg, det kanske kan gå att få tillbaka det nu när Krank har gömt högerlisten och inte behöver lida av att se dem.
Ett förbannat bra förslag! Öka till 15 kanske. Senaste diskussioner kan dock minskas till 5.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
wilper said:
Ett tag hade vi 20 inlägg i senaste inlägg, det kanske kan gå att få tillbaka det nu när Krank har gömt högerlisten och inte behöver lida av att se dem.
Det var i och för sig mindre av eget intresse och mer för att jag tänker att ett fult och grötigt forum riskerar att skrämma bort folk jag argumenterade för borttagande eller åtminstone lite uppstädning av högerspalten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
MattiasLejbrink said:
Jag tror att en förlängd "Senaste inlägg" skulle passa mig. Alltså som den befintliga fast längre. Så läser jag andra forum. Det brukar heta "Timeline" eller liknande.
"Nya inlägg" är väl den variant jag sett mest. På wrnu är det bevakningslistorna som funkar precis så; man bevakar de forum man är intresserad av och går sedan till "bevakade forum" för att få en lång lista över alla trådar som fått nya inlägg i sig. Trådar som mest nyligen fått nya inlägg hamnar högst upp.
 
Top