Nekromanti Hur läser ni rollspel.nu?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
"bevakade forum" använder jag nästan aldrig. Jag vill slippa att göra inställningar så mycket som möjligt, förresten. Gillar saker som funkar direkt, finir kan andra syssla med.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
anth said:
Mattias Lejbrink said:
Att jag inte själv hittar eventuellt befintliga trådar om detta sätter lite fingret på mitt problem.
[...]
Jag läser mest på mobil och där blir allt annat... för krångligt.
Problemet är att du försöker läsa på en smartphone.
Nämn ett riktigt* forum som man kan läsa från mobil. I dare you! I double-dare you!!! :gremsmile:

*Med rikigt forum menar jag att inläggen är längre än twitter eller SMS och att det är normalt med trådar som innehåller ett par dussin svar.


Med Tapatalk kan man läsa forum som har stöd för det, det är hur bra som helst! Om jag förstod rätt kommer nästa version av rollspel.nu bygga på en plattform som har stöd för det?

anth said:
Mattias Lejbrink said:
"platt vy" på rollspel.nu
:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
Menar du på ALLVAR att det finns fler än 1* som använder trådad visning?
Och dessutom på en smartphone???
Med risk för att låta elak, men... skyll dig själv. :gremsmile:

*Jag känner till EN person som använder trådad visning på rollspel.nu, du skulle bli nummer 2.
Okej såg nu att platt vy är default och att jag då har det redan eftersom jag aldrig varit inne på inställningar. Ledsen, festen avblåst allihopa, det är fortfarande bara en person som kör trådad visning! :gremsmile:

anth said:
Mattias Lejbrink said:
"Timeline"
Det luktar Facebook. Jag vägrar facebook.
Snälla, sluta nämn att rollspel.nu ska bli mer som facebook... jag kan bli väldigt upprörd då... :gremsmile:
Vi glömmer det där med Timeline. Helt orelaterat: vad sägs om en längre "Senaste inlägg"? *lurar Anth eftersom det är samma sak som en Timeline*

anth said:
Mattias Lejbrink said:
Alla tips välkomna! :gremsmile:
Tips:
Sluta läs forumet från en mobil.
Det enda på rollspel.nu som går att använda på mobil är småpraten. :gremsmile:
Tapatalk!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
anth said:
OK, det ser tillräckligt intressant ut för att vara värt att testa. :gremsmile:
Kollade nu och det forumet är baserat på PHPBB, men jag vet att jag googlade detta när ni diskuterade rollspel.nus kommande plattform och då vet jag att jag konstaterade att den är kompatibel med Tapatalk. Vilken plattform var det nu igen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
MattiasLejbrink said:
Kollade nu och det forumet är baserat på PHPBB, men jag vet att jag googlade detta när ni diskuterade rollspel.nus kommande plattform och då vet jag att jag konstaterade att den är kompatibel med Tapatalk. Vilken plattform var det nu igen?
vBulletin.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Börjar med att läsa om jag är inloggad, sedan kommer Vrållådan, hoppar över inloggade användare (om det inte är efter midnatt) till senaste inlägg, senaste diskussioner, kollar igenom alla forum om det kommit något nytt som inte står med på vardera senaste, sedan läser jag pm om jag inte läst dem via de mail som kommer.
Jag läser alltid i trådat format, alltid. Annars blir varenda tråd TL;DR samt att jag kan fokusera på de deltrådar som verkar intressanta först för att sedan gå vidare till resten av tråden.

Edit: Kollar uteslutande via datorn om jag inte måste kolla något pm för att möta upp någon.

/Luna Lovegood
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
MattiasLejbrink said:
Vi glömmer det där med Timeline. Helt orelaterat: vad sägs om en längre "Senaste inlägg"?
En längre Senaste inlägg är, imho, mer eller mindre detsamma som Aktiva inlägg (som man hittar om man klickar på Aktiva diskussioner i toppmenyn).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Oftast via telefon, och kollar så gott som enbart på senaste inlägg och diskussioner. Platt visning givetvis.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nästan alltid på dator, oftast Windows/Opera, men ganska ofta Linux/Konqueror eller Linux/Opera. Ibland pekplatta (Android/Chrome eller Android/Opera).

Alltid trådad visning, förutom när jag ska läsa ikapp en lång tråd. Trådad visning ger bättre diskussioner, eftersom man på ett tydligt sätt kan grena ut underdiskussioner. Jag skulle inte uppskatta en övergång till gammaldags platt vy, trådat är bättre renare.

Läser alltid via forumslistan.

Gör bara sporadiska oneliner-inhopp i vrållådan.

Kör med det orange färgschemat.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
krank said:
MattiasLejbrink said:
Jag tror att en förlängd "Senaste inlägg" skulle passa mig. Alltså som den befintliga fast längre. Så läser jag andra forum. Det brukar heta "Timeline" eller liknande.
"Nya inlägg" är väl den variant jag sett mest. På wrnu är det bevakningslistorna som funkar precis så; man bevakar de forum man är intresserad av och går sedan till "bevakade forum" för att få en lång lista över alla trådar som fått nya inlägg i sig. Trådar som mest nyligen fått nya inlägg hamnar högst upp.
Om Bevakade forum hade legat i högerspalten hade jag använt det. Men att klicka på Bevakningslistor eller Mina saker och leta sig vidare - det händer nästan aldrig.

De diskussioner jag är intresserad av som inte finns i senaste inlägg/diskussioner är sådana som jag själv har skrivit i och de hittar jag lätt tillbaka till under "mina poster" eller vad det heter. Jag kikar in på forumen ibland för att se om det är något intressant jag har missat, och då är det Rollspel, Rollspelsmakande och Varulvsspel (som ligger PÅ TOK för långt ned sett till hur stor aktivitet det brukar vara där. Att andra forum som knappt har några användare alls ligger över är en skandal tycker jag).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Och så vrållådan - alltid småprat för att den alltid ligger i högerspalten. Hade varit grymt om den alltid låg högst upp, även om man scrollade ned och läste en lång tråd.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Brunt tema, platt visning, mestadels via Chrome på mobilen. Är inte inne dagligen så brukar gå in på underforum som intresserar mig och leta efter olästa trådar som ser smurfiga ut. Kastar ibland ett getaöga på lådan och senaste inlägg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Mukwa said:
Om Bevakade forum hade legat i högerspalten hade jag använt det. Men att klicka på Bevakningslistor eller Mina saker och leta sig vidare - det händer nästan aldrig.
Mjä, jag kan greppa att ett extra klick kan kännas mycket. För mig är det ju så att eftersom jag går dit istället för till forumlistan så elimineras typ ett klick också; men det är klart att om man står ut med att inte se de nya inlägg som kommit sedan man började läsa tråden man just nu är på, så är en högerspalt smidigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Mukwa said:
Och så vrållådan - alltid småprat för att den alltid ligger i högerspalten. Hade varit grymt om den alltid låg högst upp, även om man scrollade ned och läste en lång tråd.
Vilken webbläsare kör du? I Firefox kan du få den i en permanent sidospalt...

(Detta är, som jag brukar säga, min huvudanledning att inte gå över till Chrome permanent...)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
krank said:
Mukwa said:
Och så vrållådan - alltid småprat för att den alltid ligger i högerspalten. Hade varit grymt om den alltid låg högst upp, även om man scrollade ned och läste en lång tråd.
Vilken webbläsare kör du? I Firefox kan du få den i en permanent sidospalt...

(Detta är, som jag brukar säga, min huvudanledning att inte gå över till Chrome permanent...)
Jag är ålderdomlig i min internetanvändning och använder IE 11.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Senaste inlägg, senaste diskussioner, vrållådan. Det är väl det jag använder, någon gång ibland går jag till forumlistan och scannar av vilka trådar som finns. Kör trådad visning förstås, det är ju överlägset när diskussioner får sidospår och sådär att det går att följa vilket inlägg folk har svarat på så att man inte behöver skräpa ner med en himla massa citat överallt i tråden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Pilzeman said:
Jag använder bara wrnu på dator. Jag tror att jag har kvar allt plotter enligt standardinställning. Jag scrollar runt i forumlistan, går in i forum, går in i trådar, och använder "bakåt" för att komma ut igen. Ibland, när det är många trådar jag vill läsa i samma forum, öppnar jag dem i flikar och behåller sidan med det specifika forumet öppen. När jag är klar med trådflikarna går jag tillbaks till forum-fliken och trycker "bakåt" för att komma tillbaks till forumlistan igen.

När jag gör något annat lämnar jag forumlistan öppen, och refreshar den när jag kommer tillbaks.

e: Åsså använder jag platt visning på trådarna, för vem orkar klicka på varje svar?
Jag, typ. I övrigt känner jag igen mig mycket i hur du manövrerar.
 
Top