Nekromanti Hur lär man sig teckna?

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Läget är:
Anton, 14 år, har alldeles för mycket fritid. Jag presterar redan bra i skolan och har inga andra problem som jag måste ta itu med.

Jag har funderat på bad jag skall göra med all min tid och för någon timme sedan kom jag på vad jag vill göra: lära mig att teckna! Just nu ligger mina ambitioner på ett VG (eller B) i bild.

Så, hur lär man sig (någon kurs lär jag inte gå, så mycket tid har jag inte)?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Leta upp lite tutorials på nätet :gremsmile:

Kolla upp lite olika tekniker för att skugga, rita med perspektiv och rita djur.

Be din bildlärare om tips för egen träning! Mina bildlärare var sjukt hjälpsamma i högstadiet.

Om det är just betyget du är ute efter skulle jag opta lite; kolla vilka kriterier som ska uppfyllas för just ditt målbetyg och satsa bara på att lära dig dem. Det borde inte vara så svårt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Jag hoppas w176 inte blir sur för att jag citerar ett PM hon skickade mig för ett tag sen (som svar på typ samma fråga, plus hur lång tid det tar att börja):

w176 said:
Mitt första tips är att du skaffar boken "Drawing with the right side of the brain". Finns på alla större biblotek. Här har dom före och efter bilder med hennes kurs med fem dagars mellanrum. http://drawright.com/gallery.htm Det ger en gedigen grund att stå på som nybörjarna, förklarar massa teori bra och kommer utveckla dig fort.

Sen är det bara att fortsätta öva aktivt och inriktat. Måla och rita tillsammans med folk som målar. Läs tutorials och studera andra bilder, gå på kroki, läs anatomiböcker. Försöka hitta konkreta presisa saker du kan förbättra gång på gång.

Övning är mer en fråga om kvalitet för att komma framåt än kvantitet. En bild där du 100% går in för att uppnå något precis sak som ska bli bättre, pressar dig, prövar och sliter är värt mer än 10 bilder som du ritar rätt upp och ner på ett sätt som inte anstränger dig för att bli bättre.
Übereil
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
What Übe said. Eller The Complete Idiot's Guide to Drawing som innehåller ungefär samma information.
Efter att grunderna har satt sig gäller det att öva.
Det viktigaste är helt enkelt att lära sig se hur saker egentligen ser ut.
Ett bra sätt att börja är att klistra fast ett papper på en bänk och rita av din hand utan att titta på den.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Skall bara tillägga att min bildlärare tyvärr saknar en ganska vital egenskap för lärare; förmågan att lära ut sina kunskaper! Han är väldigt skicklig på att teckna och måla men saknar tyvärr helt den sociala förmåga som krävs för att vara lärare.

Är glad att min ordinarie lärare kommer tillbaka till hösten...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Ubereil said:
w176 said:
Mitt första tips är att du skaffar boken "Drawing with the right side of the brain".
Übereil
Har hört mycket bra om den boken, så man kanske kan ha överseende med vardagspseudovetenskapligt nonsens om "höger/vänster hjärnhalva"...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Börja lätt och börja med glädje!
Kika på bilder du gillar, välj ett medium till att börja med: blyerts, kol, tusch osv. Försök att härma - inte teckna av, utan att likna helt enkelt. Man har oftast något man gillar och det sätter startskottet. Gillar jag landskap börjar jag där, gillar jag folk och figurer börjar jag där - kikar på anatomi etc.

Rollspelsböcker är perfekta referenser. Man har oftast någon favoritillustratör och ett gäng favoritbilder. Studera dem. Hur jobbar Tapia med skuggor till exempel, hur ser egentligen en häst ut osv. Plocka fram bilder ochg testa, testa, lek och experimentera. Fantasy Drawing Workshop är förövrigt mitt skarpaste tips vad gäller teckningsböcker. Se länkad tråd nedan.

Sedan checkar man den här tråden.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
1. Lär dig gilla att göra det. Detta är det viktigaste, att ha roligt. Du kommer aldrig kunna lära dig det om du inte tycker det blir intressant eller roande. Detta är egentligen det ända som behövs, ett
intresse.

2. Lägg en hel del tid på det, detta värkar inte vara något problem för dig då du uttryckligen säger att du har detta. Men bli inte avskräckad av mängden som behövs.

3. Kunskap om anatomi m.m. är alltid bra att skaffa sig, men inget jag skulle prioritera de första året. Det blir lätt så att man tänker att tre timmar läsa ger lika mycket som tre timmar tecknande, men så anser jag att det inte är i början.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
unfair said:
1. Lär dig gilla att göra det. Detta är det viktigaste, att ha roligt. Du kommer aldrig kunna lära dig det om du inte tycker det blir intressant eller roande. Detta är egentligen det ända som behövs, ett intresse.
... Något jag tycks ha glömt bort fullständigt. :gremfrown:
Good point!

unfair said:
3. Kunskap om anatomi m.m. är alltid bra att skaffa sig, men inget jag skulle prioritera de första året. Det blir lätt så att man tänker att tre timmar läsa ger lika mycket som tre timmar tecknande, men så anser jag att det inte är i början.
Medhåll! I början finns det så mycket annat att testa och framstegen är täta och många när man är absolut nybörjare. Saker kommer av bra farten och man bör se till att lusten står över allt det andra. Ta det inte för hårt. "Lär känna pennan" först. Dra lite serier osv om du gillar det. Att göra glna Python-teckningar kanske inte direkt handlar om überskills, men det är roligt och man lär sig förstå grundläggande saker om verktyg och former etc.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag har tittat på de bilder jag gillar och kommit fram till att det här kommer bli svårt (säkerligen roligt också, men svårt) då jag int kan hitta någon stil som jag verkligen gillar, eller snarare hittar jag massa stilar som jag verkligen gillar. De två stilar som sticker upp lite över mängden är Marvel och bilderna från DoDT och DoD6 (vad heter den stilen?) så någon av dem lär det väl bli...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Det finns en hel del olika sätt att lära sig teckna, och vilken metod du vill lära dig via handlar om vilket mål du har.

Vill du lära dig rita av människor i din omgivning? Kroki. Kroki. Kroki. Titta på lite anatomi, därefter mer kroki. Det kan dock var lite svårt att övertyga någon av dina kamrater att ta av sig kläderna för att du ska få rita, så rita av objekt istället (tekoppar och blommor är utmärkta saker).

Vill du lära dig rita människor från din fantasi?
Titta på hur renässans-mästarna gjorde. Bra källor är The structure of man alternativt Vilpuu's videor, beroende på hur skicklig du är nu. Det som det egentligen handlar om är att lära sig ett system för att rita människor.

Vill du lära dig rita objekt?
Lär dig rita volymer i perspektiv och rendering. Thats it. Bra källor är Neville Page och Scott Robertson. Conceptart.org har ett par bra workshops på ämnet också.

Och för att ta upp Drawing on the right side of the brain. Det är bra övningar i den, men de kommer inte att hjälpa dig att rita saker du bara har fantiserat ihop, i varje fall har de inte hjälpt mig. :gremwink:

Mina två kronor som amerikanerna säger. Ta det som du vill.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
I den mån jag kan teckna, så har jag lärt mig det närmast uteslutande genom att kludda i marginalerna på anteckningsblock. Så det är mitt tips.

Annars funkar det som med allt annat. Du måste behärska grunderna för att kunna bli bra. Och du måste öva flitigt. Detta betyder, till exempel, att även om du inte är överdrivet intresserad av att rita naturtrogna människoporträtt, så bör du öva dig i detta för att få en känsla för anatomi, för ljus och skugga, och så vidare. Och detta gäller även alla andra stilar. En god tecknare är mångsidig, och kan i varje verk dra från ett brett spektrum av möjligheter.

Vad gäller själva övningen handlar det väl mest om att inte ge tappt bara för att det går sådär i början. Det fina med att teckna är att alla kan sätta pennan till papperet och åstadkomma något -- som någon annan i tråden sa, lär dig njuta av själva skapandet och stirra dig inte blind på resultatet. Alternativt, låt resultatet sporra dig till hårdare arbete med att utveckla dina färdigheter, det går ju på ett ut. Sedan finns det mycket bra litteratur man kan läsa och kurser man kan gå, du har ju redan fått några tips i den här tråden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
De två stilar som sticker upp lite över mängden är Marvel och bilderna från DoDT och DoD6 (vad heter den stilen?) så någon av dem lär det väl bli...
Vad gäller Marvel finns den här trevliga boken till hands. På både laglig liksom olaglig väg. Valet är ditt.

Vad gäller illustrationer som de i DoD6 så är det bara att börja studera. Vad gäller till exempel Bergting så är hans stil lika mycket snabbanatomi som serieanatomi. Nu säger jag inte att det är lätt för det - Bergting är en duktig tecknare - men jag säger vad jag själv dragit för slutsatser. Bergtings överkroppar går till exempel att stödja genom enklare, rektangulära former för att ta ut grundformer, och armar och ben är ganska mycket detsamma. Det ligger något stiligt enkelt bakom hans teckningar. Teckningarna är förövrigt ljusa och där det finns skugga är kontrasten ofta hård.

DoD6 är ganska så skissartat på flera sätt och genomförs enklast med blyerts. Bergting kör lite enklare friskare stil medan Tapia kör tvärsäkra former med ruffiga pennhållning och hårda kontraster mellan ljus och skugga. För att teckna som Tapia tror jag det handlar om att vara bekant med i princip allt vad form och proportion heter, för att kunna översätta detta med en sådan lekfull enkelhet.

Jag är förövrigt själv väldigt inspirerad av dylika bilder när jag tecknar. Jag har alltid varit tvärförtjust i bilder som sådana och det är med stolthet och nöje som jag blickar på mina Bergting-original från DoD6böckerna. Nyckeln ligger mycket i att det finns en comicaktig ton över alltsammans, samtidigt som det smittas av realistiska influenser. Sedan finns det mycket att hämta i den mer enklare varianten av skuggning. Vi snackar med andra ord inte klassisk blyertstecknande här, med så fint pennarbete att det nästan blir fotografiskt. Det är tvärtom rufft, hårt och skissartat, men formerna stämmer och formerna är talande. Den väsentliga skillnaden - mellan Tapia och Bergting - är för mig hur de attackerar former. Tapia är mer realistisk och Bergting mer comic. Sedan deras skuggtekniker. Bergting arbeterar med små nästan "rullande" penndrag. Lätt och smått, utom då han vill täcka större mörker/skugga. Titta på hur han till exempel skuggar en sten eller vecket i ett klädesplagg. Bergting tenderar dessutom att blanda stuket men verkar framförallt gilla att skugga diagonalt eller "mot formens riktning". Tapia skuggar med hårda, långa drag, som oftast "följer med" formen.

Fast jag säger - skit i skuggor nu. Försök ta ut former. Att sätta formen på saker är nog så svårt. Jag vet, för jag är själv en nybörjare, fast möjligen en liten bit på väg jämfört med dig själv.

Själv är jag svag för Bergtings bilder. Jag tycker han är fantastisk och dessutom ligger jag väl själv närmare hans sätt att teckna än Tapias. Här är en bild jag själv finner aningen bergtingsk, som jag gjort till ett scenario som skrivs av forumiter på RM's forum. Inte det bästa jag gjort kanske, väldigt hård och slarvig på sina ställen. Men tja, så blev den iaf...
 

Attachments

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Fast det viktigaste är att du har kul när du börjar. Är någon övning astråkig och vill du hellre rita explosioner och ninjor så gör det.

I början är det viktigast att du har kul så att du faktiskt får något ritat.

Ett annat råd jag kan ge är att gå till en leksakaffär och köpa billiga färgpennor. Färgpennor är kul och ett enkelt sätt att ta bilder man ritar ett steg till.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Rita av saker istället för att bara rita direkt ur minnet eller hitta på något. Det är lättare att få till något snyggt om du ritar av saker (och som antagligen kommer att ge dig bättre betyg) och ännu lättare att rita av "färdiga" teckningar.

Har bara läst några få teckningsböcker men har tecknat hela mitt liv och jobbat som lärare (och även lite som teckningslärare).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Caligo said:
Rita av saker istället för att bara rita direkt ur minnet eller hitta på något. Det är lättare att få till något snyggt om du ritar av saker (och som antagligen kommer att ge dig bättre betyg) och ännu lättare att rita av "färdiga" teckningar.

Har bara läst några få teckningsböcker men har tecknat hela mitt liv och jobbat som lärare (och även lite som teckningslärare).
True. Nu är inte mitt nybörjartips detsamma. Jag tycker ju som sagt att man bör börja med att göra det som är skojigt. Som w176 säger - vill du teckna ninjor och explosioner så gör det.

Samtidigt kan jag inte säga nej till det här inlägget. Faktum är att jag måste hålla med här också, lika mycket som jag menar allt det andra jag sagt.

För det som är bäst och absolut bättre än referenser (som är nog så viktiga och bra) är just verkligheten. Det är förövrigt det tips jag själv ständigt får: "Teckna av saker, känn på saker, lär du hur de verkligen ser ut!"

Och tja, stilleben går alltid hem och kan vara kul om man gör det skojigt. Dumpa fruktskålen och vinglaset och ställ upp ett stilleben du själv skulle gilla. Är det en dödskalle, några tärningar och en ölburk så kör på det. Är det bibeln, en rulle garn och en nyflådd kanin så kör på det. Testa för allan del. =)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Pedagogiskt är den bra. Låstas som författaren bara menade det som en liknelse så funkar det jättebra att läsa den.
 
Top