Nekromanti Från MAG till rita.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
tl;dr - Om man skall börja rita, var börjar man?


Under året som gick spelade jag MAG, Massive Action Game, på PS3. Det är ett riktigt bra FPS-spel, så ruskigt bra att jag enligt klockan i mitt tv-spel har ägnat drygt 900 timmar åt att skjuta 38000 virtuella gubbar över Internet. Mycket tid åt ett tv-spel? Jepp, men det är ett grymt bra tv-spel, jag har haft roligt var enda sekund. Men dock, 900 timmar är rätt mycket tid.

För det här året tänkte jag att jag kanske skulle fokusera på något mer... praktiskt? 900 timmar borde man ju kunna lära sig något på.

Rent allmänt är det jag saknar mest på hobbysidan att inte kunna är att kunna göra bilderna till mina rollspelsprojekt. Att behöva blanda in utomstående är en tidstjyv av rang.

900 timmar rita och måla. Vad tror ni som redan har vandrat den vägen? Hinner man någonstans på den tiden? Jag börjar från scratch, målet är att kunna göra bilderna själv till mina spel.

För att bli expert på något brukar man säga att man skall lägga 10000 timmar, men jag antar att utbytet av varje timme avtar ju längre man kommer. Hur långt kan man hinna på en tiondel?

Finns det någon bra tutorial på nätet om hur man kommer igång med ritandet? Jag har googlat lite, och det råder ingen brist på instruktioner online, men vilka är de bra instruktionerna?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
* rita av illustrationer du gillar (och som är i en tecknarstil du gillar). Köp tex ett seriealbum och rita av alla rutorna. Välj en stil du vill lära dig.

* Rita av fotografierar, transformerat till den stilen du nu kan rita med. Ta fotografier från tidningar, ta screenshots från spel (MAG??) eller bildrutor ur filmer. Nu får du själv välja var linjerna ska ligga, men motivet, ljuset och perspektivet är givet av bilden.

* Rita av bilden du ser på insidan av pannbenet.

Mycket handlar om att bygga upp det inre bildseendet. Inte bara se bilden som en en helhet och en känsla, utan som en hög med penseldrag. Kan du se penseldragen kan du göra om dem. Det enklaste är att se dem i en annan teckning, svårare att se dem i ett fotografi och svårast att se dem i något som bara finns i ditt huvud.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Det där låter som ett roligt sätt att öva på. Tack för tipset.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Grunderna i tecknade kommer -väldigt- fort med bra handledning*. Tex så börjar universitetskurserna i skissteknik (7.5 poäng 5 enligt gamla systemet) med att lära folk rita en box till att rendera produkter på riktigt i slutändan på ca 20 lektioner.

Det finns en bok som är väldigt använd och har ett stort internationellt erkännade att vara skitbra för utlärning av grunder. Den går också går igenom alla teoretiska grunder väldigt bra och på ett väldigt bra sätt bygger upp det skillset du behöver för att rita.

Det är Betty Edwards "Drawing with the right side of the Brain" . Det pedagogiska teorierna funkar underbart även om en neuropsykolog nog skulle säga att vissa av de teoretiska påståenderna om hur hjärnan funkar i den är alldeles för förenkelade och fel ibland.

Jag kan komma förbi och dumpa den på dig, om du inte heller beställer den eller lånar på univereitetsbibloteket eller bibloteket i stan.

Här presenteras boken på sin egen hemsida. http://www.drawright.com/

Den boken börjar med inställningen att man ska lära sig rita av och förstå det man ser innan man börjar rendera själv, men steget efter det hittar man en jättebra guide på här

http://conceptart.org/forums/showpost.php?p=1089224&postcount=1

Du har också lyxen att ha en glitterprinsessa som kan ge teknisk feedback.


*Edit: Och får man inte bra hanledning står man stilla i åratal.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, w176 har redan nämnt Betty Edwards bok så jag skippar den. Men om du ska börja från ingenting så säger jag: Lär känna verktygen och fundera över vart du vill börja först. Vill du till exempel teckna digitalt? Tja, då behöver du en tablet och ett schysst program. Lite dyrt att spontanköpa så testa gärna en del hos bekanta först. Kanske är det digitala inte din grej fast du trodde det. Inte nu iaf. Man kan aldrig veta. Vill du teckna traditionellt, ja då har du en hel del att välja på. Samtidigt ger det en större bredd på schyssta priser och man kan hålla det otroligt enkelt och billigt om man vill. Själv skulle jag föreslå vanligt blyertstecknande och skissande till att börja med. Skissa lite enkelt och simpelt för det rena nöjets skull. Känn på pennan och se vad du kan forma med den: "Vad händer om spetsen ligger så eller så, eller om jag drar så här, eller korsar linjer så här?"

Mycket handlar om att först och främst få en känsla för det man gör. "Hur känns en blyertspenna?" Och, vill man verkligen använda dyrare skisspennor eller känns det skönare med en stiftpenna? Ja, det finns mängder med professionella tecknare som kör med vanliga prylar du hittar på Ica eller Coop. Trots allt är det inte prylarna som gör det - men de kan underlätta. Så, känn efter lite vad för slags tecknande du vill göra. Att hitta sina förebilder inom mediet tror jag är viktigt, och att då försöka hämta mycket från dem till en början. Genom att undersöka andra hittar man snart det som funkar för en själv. Har någon av dina förebilder skrivit böcker så testa med dem vettja.

Vad det gäller att rita handlar det - i alla fall för min del - om att skissa mycket, leta former och intressanta saker. Jag har svårt att känna mig som en duktig tecknare och har verkligen djupa svackor. Det försvårar en hel del, så därför tränar jag mest på form och funktion genom att skissa. Jag tecknar sällan färdiga teckningar.

Nå, att teckna handlar lika mycket om att se som att faktiskt teckna. Man måste lära sig att se hur saker verkligen ser ut. Det bästa sättet för det är helt att teckna av sin omgivning i mängder, både från verkliga livet liksom foton, och att ta på saker och känna dem. Hittar du öppna krokilektioner på någon kvällskurs eller liknande så gå dit för tusan! Önskar själv att jag fortfarande hade den möjligheten. Det ger en mycket vad det gäller att se och överföra det till pennan.

Nå, mitt första verkliga tips - som jag tycker är vettigt - och något jag fått av alla mina teckningslärare och någonting som relaterar till Edwards bok, är hur man håller pennan. När du tecknar ska du aldrig hålla pennan som när du skriver, annat än när du sätter detaljerna (småpillet, till vilket du behöver ordentlig finmotorik).

Varför?

Ja, skälen är flera. För det första så är vårt skrivande bundet till vänstra hjärnhalvan - vilket är halvan för vårt logiska, rationella, regelrätta tänkande. Så om du tecknar med samma grepp som du skriver aktiverar du detta. Hjärnan ställer in sig på att forma inlärda mönster och att bilda text. Hjärnan kommer att binda sig till vad den uppfattar som logiska mönster. Inte bra. Nej, vi vill åt höger hjärnhalva, den hjärnhalva som kan tänka abstrakt, drömma och fantisera. Däri har du grunden för att fånga former ordentligt. Om jag nu minns allting rätt... Tror inte jag glömt hur det var med den saken. Rätta mig annars om jag har fel. Tycker det är viktigt.

Sedan är det även så - och det här kan du verkligen testa - att om du håller pennan som när du skriver så kommer du att dölja stora delar av din teckning med handen. Din hand kommer i vägen för teckningen och du kan inte se hela sammanhanget. Sammanhang är viktigt, inte minst för proportioner. Det är svårt att stämma av ordentligt mot resten av objektet om man tillfälligt skymmer delar av det hela tiden. Så, håll långt ut på pennan och håll med ett annat sorts grepp än skrivgreppet. Det kommer vara helvetiskt så svårt i början men om du bara är envis så lossnar det. Och försöka att teckna lika mycket med axeln som med handleden. Få dynamik i din rörelse och trötta inte ut handen. Dessutom är det mycket med stabilt att teckna med kroppen än med handen. Hur du ska hålla, tja det finns inga rätt och fel bara du håller pennan annorlunda. Själv byter jag grepp beroende på men har fastnat lite för olika grepp som jag snott av John Howe. Ja, vad fan, klart man ska vara skadad av sin favoritillustratör. :gremwink: Jag håller i alla fall alltid långt ut på pennan och söker avslappnande grepp där pennan kan vila mot fingrarna snarare än att jag kramar om pennan.

Jag vill förövrigt rekommendera John's bok, Fantasy Drawing Workshop. I den går han igenom tio övningsuppifter som visar olika sorters penntekniker. Utöver det går han igenom alltifrån penngrepp till att hitta sina referenser. Jag tycker den är verkligt bra och passar nybörjaren så som den bättre tecknaren. Det finns mycket att lära sig. Dessutom har John Howe inte den dryga inställningen (vilken jag hatar) som många andra instruktörer har: "Så här tecknar jag, och det är bäst. Så här och så här måste du göra". Istället är han medveten om att alla behöver söka sina sätt och inspirerar istället till olika sorts tekniker - han inspirerar en till att leka sig fram och experimentera. Det tycker jag är superviktigt. Kort och gott, John Howe instruerar inte, han inspirerar.

Ett annat tips är att inte göra som jag - dvs bli arg, bitter, frustrerad, ursinnig och ledsen... Få mindervärdskomplex stup i ett... Det leder bara till - till mitt förtret - att jag tecknar mindre och därmed lär mig mindre. Med andra ord, ha tålamod. Själv jobbar jag med mitt. Tålamod och experimentlusta är dina främsta verktyg. Om du har roligt och kan fascineras av hantverket så kommer du att lära dig snabbare än du tror. Det är som med allting annat egentligen - man måste ha roligt för att nå någonstans med det. Jag tror med andra ord inte att det teoretiska kommer först, utan att det viktiga är den kreativa lusten och känslan för att leka med mediet riktigt ordentligt. Det ena utesluter dock inte det andra. Man behöver båda delarna och olika mycket i olika stadier. Men först och främst - ha skôj!

solvebring önskar inte peka med pekpinne åt wilper. Jag är ju inte bättre på att teckna än någon annan direkt så. Jag bara snackar lite utifrån vad jag tycker funkar bra. Så allt ovan bygger på personliga erfarenheter och är därmed tips - tips från en amatör till en annan. =)

Lycka till, wilp!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
solvebring said:
För det första så är vårt skrivande bundet till vänstra hjärnhalvan - vilket är halvan för vårt logiska, rationella, regelrätta tänkande.
NEEEEEEJJJJJJ!

Det är inte bara vänster hjärnhalva som är kreativ, höger som är logisk. Det är trams. Funktionerna delas till större delen av båda halvorna.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Solvebring, Snow och w176 tar upp många steg till att bli en duktig tecknare. (så det här inlägget är inte ett svar till Solvebring)

Jag vill ge några tips till.

- Ha alltid ett block och penna till hands, när du spelar rollspel, på bussen/tåget, när du snackar i telefon osv. Precis som vid skrivande (oavsett form) så handlar det om att ta tillvara på tillfällena då du dels får uppslag och dels bara upptäcker i det här fallet pennans/handens kommunikation. Även doodling triggar kommunikationen och ger dig en uppfattning om vad som sker och det utan att du medvetet ägnar dig åt det. Det är en frihet i att kladda som du så småningom kan överföra till medvetet tecknande och lossar de "mentala lås" som kan hindra dig när du verkligen ger dig i kast med det.

- Prova övningar som verkar helt omöjliga. Ett exempel på en övning är att titta på din vänsterhand (om du nu är högerhänt vill säga) och samtidigt utan att lyfta pennan från pappret och titta på vad du gör teckna av den. Övningen är svår, men syftar i flera steg till att koppla från en rad svårigheter som vi vuxna har. Vi är bland annat oftast för kritiska till det vi gör, men det handlar också om kontrollen av pennan och kommunikation öga-hand.

- Skuggning, om du ska teckna skuggade och blänkande föremål (vilket du kommer till ganska fort bara du löst linjetänket) så titta på verkliga föremål. Lura dig inte till att teckna av bilder enkom, tolkandet av former är nog så viktigt. Ta en slät boll, en kopp, en sked osv och teckna av med skuggor och glansdagrar.

- Svart och Vit, Negativ och positiv form. Många börjar teckna konturer, men en övning jag provat var att ta en blomma (gärna monstrera eller annan stor flikbladig växt) och belys den starkt mot en bakgrund. Välj att bakgrunden ska vara svart och allt blomman representerar ska vara vitt. Du fyller alltså i bakgrunden och så småningom framträder blomman.
Här gäller att fånga fram konturer utan att teckna dem, du får alltså inte fuska med att följa dem.

- Lek med olika material, precis som Solvebring säger så fungerar man olika när man tecknar/målar. Olika material (penna, ritplatta, pensel, grovt papper, strukturerat papper, sugande/icke sugande papper/duk osv) kräver olika tekniker.

- Prova gärna snabba övningar. Teckna tex. med kol och begränsa avtecknandet till max 10 minuter.

- Släpp kritiken, LEK! All kunskap och skicklighet kräver i grunden att du tycker om det. Ju roligare du har medan du utbildar dig, ju mer kommer det fastna. Det och att stimulera fler sinnen (återigen, olika material och struktur) Var heller inte statisk när du tecknar/målar, sitt inte i samma rum, gå ut i naturen/staden och teckna ute i det fria.

- Våga visa det du gör för folk i din närhet som kan kritisera på ett konstruktivt sätt. Dvs, mamma kanske inte är rätt person om hon är av sorten som "älskar" allt du gör, medan brorsan (ok jag går till mig själv) som inte förstår vad jag håller på med bara säger att det är fullt. En konstruktiv kritiker ger dig tips om vad du kan göra bättre, tipsar om material och tekniker och inte minst berömmer dig när du gör något riktigt bra.

- Umgås och teckna/måla tillsammans med andra. Kreativitet föder kreativitet och du kommer upptäcka hur andra löser saker, studera penna/penselförande, fusktricks som att ha en trasa eller ett papper vid sidan av för att putsa av om omforma pennor etc.

- Kör du fast, ge inte upp. Lägg ifrån dig och gör något annat en stund. Eller kladda bara. Det är inget fel med kladd återigen, det kan lösa upp huvudspärrar Ja, mycket är mentalt när det gäller att teckna/måla, men handlar också om finmotorik och seende... att lära sig se är det svåraste, att föra över det du ser (oavsett om det är i verkligheten, en bild eller något du har i huvudet) till en bild.

- Övning ger färdighet och övning ger nya upptäckter!

Det var de saker jag tänkte på, och det är säkert upprepningar i texten här och gentemot övrigas tips.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Här är mina tips:

Bestäm dig för vad du vill rita. Det finns ungefär tre stycken stora områden, förutsatt att du inte vill rita abstrakt, dessa är: Människan, miljöer och objekt.

Vill du rita människor så ta en kroki-kurs, oavsätt om du vill rita dem från huvudet eller via motiv. Det kommer att hjälpa och du får dessutom bonusen att få se lite random folk nakna. Rent praktiskt så utvecklar du ett öga för proportioner. En annan bra källa är the structure of man, mycket därför att den går igenom all anatomi i den mänskliga kroppen. De första sjutton lektionerna är dessutom gratis.

Om det är miljöer du vill inrikta dig på så handlar det om att lära sig perspektiv. Jag rekommenderar Feng Zhu och Mark Goerner.

För objekt (saker) så handlar det om perspektiv och skuggor och där finns det ett självklart val, nämligen Scott Robertsson
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ja visst ja, en slutgiltig poäng. Det kräver övning och alla är vi barn i början. Så, ge inte upp utan häng tuff!
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ummm, ni tramsar om en bok skriven på 70-talet av en författarinna som med största sannolikhet använde höger kontra vänster hjärnhalva argumentationen som ett pedagogiskt verktyg (jag har för mig att det står i förordet på boken för de som är intresserade).

Bara så ni vet liksom...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jo, de gör ju kanske det. Däremot tror jag inte att det är fel väg att gå då så många tydligen haft nytta av den.

Det finns dock flera senare böcker som konsentrerar sig på alternativa vägar att klura problemet.

Just nu minns jag dock inte en enda och de kursböcker vi hade på min bildutbildning minns jag inte eftersom vi fick låna dem och merparten handlade om det mer akademiska arbetet än tekniker att lära sig teckna (mutter).

Litteratur kan ge mycket, men minns med en nypa salt att all litteratur har nackdelen att den Inte Kan forma sig efter det sätt som du lär bäst på. Som w176 (tror jag det var) sa så är en "lärare" på plats nästan bäst. :gremsmile:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Du missförstår mig tror jag, det är inte litteraturen jag petar på utan snarare att krank och w176 diskuterar över den vetenskapliga grunden i en teckningsbok som använder denna grund som ett pedagogiskt verktyg och dessutom är 40 år gammal.

Ursäkta Wilper att jag drog saker offtopic.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hur som helst är den beoken väldigt omtalad och omtyckt och har förövrigt kommit i nya upplagor hela tiden. Det finns väl till och med reviderade versioner av den med jämna mellanrum?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Det är inte bara vänster hjärnhalva som är kreativ, höger som är logisk.
Nä, höger kreativ, vänster logisk. Är populäruppfattningen, alltså, oaktat att det egentligen är trams.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jo, boken är bra. Jag kan inte uttala mig om de reviderade versionerna men drawing from the right side of the brai när en väldigt bra bok, extraboken med övningar är också värd att inhandlas.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det är inte bara vänster hjärnhalva som är kreativ, höger som är logisk. Det är trams. Funktionerna delas till större delen av båda halvorna.
Ehumgh... Jaha, well, det var som fan. Jag har i alla fall alltid fått höra det snacket, speciellt då vi tecknat roki och dylika - och dessutom är det ju på det Betty Edwards bok grundar sig så som jag fattat det...

Skit the same... =)

Well, jag säger dock varken till eller från gällande sanningshalten i endera påstående. Och det finns ändå en väldig poäng i det här med penngreppet i alla fall, för att lära sig se sammanhang, teckna med kroppen och inte handleden osv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tony.M.Meijer said:
Jo, boken är bra. Jag kan inte uttala mig om de reviderade versionerna men drawing from the right side of the brai när en väldigt bra bok, extraboken med övningar är också värd att inhandlas.
Okej, jag själv har bara läst delar av den då jag pluggade animation. Har dock tänkt att införskaffa den själv, så det är noterat. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack detsamma vad det gäller vettiga tips. Fan, nu har ju en annan fått ett par nya tips också. =) Great!

... Tycker solvebring som måste skärpa sig och börja teckna regelbundet igen. Han är en "periodare", fast med tecknandet istället för supandet. :gremwink:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Öh och nu missförstår du mig.

Vad jag menade var ju faktiskt att trots en bok är från xxxx så kan den ge en massa matnyttiga tips i "hantverket som sådant". Det var bara det jag ville påpeka och att det finns en hel del litteratur som är av senare datum och har nya tankegångar som också är användbara.

Men det tror jag både du och Wilper vet. :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Du är sannerligen inte ensam om att vara periodare när det gäller tecknandet. Just nu så har jag en period då jag inte tecknar alls - mycket beroende på trötthet och mycket att göra.

Men när det gäller allt kunskap eller hantverk så krävs övning, övning och åter användande av kunskapen. Mycket glöms, ju äldre man blir så blir det desto svårare att återta kunskapen/tekniken.
 
Top